پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

وکس سیبویه تولیدکننده وکس های دوقطبی و ناقطبی pe و pp

بسپار تجارت آسیا؛ تأمین کننده مواد اولیه پلاستیک و پلیمر و محصولات پتروشیمی

تحلیل بازار
۱۲ خرداد ۱۴۰۱ 0 722

گزارش بازار محصولات پتروشیمی؛ هفته دوم خرداد 1401

برخورد غول دلار با قیمت های پایه‌ی کاهشی

برخورد غول دلار با قیمت های پایه‌ی کاهشی
سایه افکندن خطر تصویب یک قطعنامه علیه ایران در شورای حکام باعث شده قیمت دلار در تهران رشد کند. در هفته ای که دلار به نزدیکی 32 هزار تومان رسید، علی رغم کاهش 811 تنی عرضه ها، معاملات 3 هزار و 749 تن بیشتر از هفته قبل شد. در این پست به بررسی بازار محصولات پلیمری در هفته دوم خرداد می پردازیم.

به گزارش ویکی پلاست، آخرین قیمت دلار در پنجشنبه هفته قبل (5 خرداد 1401) 30,450 تومان بود و آخرین نرخ آن در بازار دیروز (چهارشنبه 11 خرداد 1401) 31,850 تومان است؛ یعنی 1400 تومان افزایش.

صعود قیمت دلار و مرزشکنی‌های آن در حالیست که قیمت های پایه در هفته جاری، به علت نزولی شدن دلار نیمایی و قیمت های جهانی، با کاهش همراه شد. میانگین هفتگی دلار نیمایی در روز یکشنبه 447 تومان کاهش یافت و در کنار افت قیمت های جهانی باعث شد تا به جز پت بطری، همه کالاها، با کاهش قیمت مواجه شوند.

کاهش قیمت های پایه، ذاتا باعث کم شدن حجم معاملات و پایین آمدن رقابت ها می شود، اما صعودی شدن قیمت دلار، معاملات را افزایش داد. شتاب رشد قیمت دلار و نگرانی از افزایش بیشتر، حجم معاملات را بالا برد.

آنچه در مورد معاملات این هفته می دانیم:
- کاهش 811 تنی عرضه ها (جمع عرضه ها: 94,192 تن)
- افزایش 3 هزار و 749 تنی معاملات
- جمع معاملات این هفته به 87 هزار و 632 تن رسید.
- معاملاتِ این هفته، 4.5 درصد بیشتر از هفته‌ی اول خرداد ماه بود.
- جمعا 93 درصدِ عرضه ها، معامله شد.
- رقابت در گروه پ پ ها و پی وی سی کاهشی
- اما در گروه پلی اتیلن ها عمدتا رقابت ها بیشتر از هفته قبل شد.
- ارزش معاملات هفته دوم خرداد 3 هزار و 51 میلیارد تومان.


دلار نیمایی به کدام سو می رود؟

بعد از کاهش 447 تومانی میانگین هفتگی دلار نیمایی تا یکشنبه 8 خرداد، به کاهش ادامه داد و تا امروز (پنجشنبه 12 خرداد 1401) میزان کاهش نیما به 112 تومان رسیده است. دلار نیمایی که روز یکشنبه، قیمت های پایه با آن محاسبه شد، 24,415 تومان بود و امروز، میانگین هفتگی به 24,303 تومان رسیده است. نکته مهم در مورد دلار نیمایی، میانگین روزانه است که کاهش آن متوقف شده و مانع از تداوم کاهش میانگین هفتگی می شود.


اختلاف نیما و آزاد از 7,500 تومان گذشت

بر اساس آخرین قیمت های دلار، اختلاف دلار آزاد و نیمایی به 7,500 تومان رسیده است. هر چه اختلاف دلار آزاد و نیما افزایش پیدا کند، قیمت های پایه از واقعیت های بازار دور شده و باعث ایجاد رانت خواهد شد. اختلاف دلار آزاد و دلار صرافی ملی هم 5,800 تومان است.


قیمت های پایه در هفته سوم خرداد اعلام نمی شود

به علت تعطیلی شنبه و یکشنبه هفته آینده (14 و 15 خرداد) دفتر توسعه صنایع پایین دستی اعلام کرده قیمت های پایه اعلام نمی شود و قیمت های پایه این هفته، در هفته آینده نیز مبنای معاملات خواهد بود.

برنامه عرضه های هفته بعد اعلام شد
بر اساس برنامه اعلام شده بورس کالا، روز دوشنبه 16 خرداد، محصولات غیربهین یابی پتروشیمی عرضه می شود. در روز سه شنبه 17 خرداد پ پ و پی وی سی و گریدهای آف آن ها و چهارشنبه 18 خرداد، محصولات پلیمری (پلی اتیلن ها، ABS و ...) و آف آن‌ها عرضه خواهد شد.

رکوردداران معاملات
گروه سبک خطی با 3,539 تن، بیشترین افزایش در معاملات این هفته را داشت. همین افزایش خرید باعث شد قیمت های بازار این گروه، کاهشی شود. در مقابل، پ پ های نساجی با کم شدن عرضه ها، نسبت به هفته قبل 1,893 تن کاهش در معاملات را تجربه کردند و به رغم این کاهش، به علت سطح مطلوب عرضه ها (بیش از 12 هزار تن) و همچنین اُفت قیمت های پایه، در بازار با افت قیمت 3900 تومانی مواجه شدند. نکته مهم معاملات این هفته، تداوم کاهش عرضه در گروه سنگین فیلم است که باعث شد تنها گروهی باشد که در قیمت های بازار، نسبت به هفته قبل 1200 تومان رشد قیمت پیدا کند.

قیمت ها در بازار آزاد کاهشی شد
به دنبال کاهش قیمت های پایه، قیمت های مواد اولیه در بازار آزاد کاهشی شد. ABS با 5800 تومان بیشترین کاهش این هفته را تجربه کرد. پ پ های نساجی (MFI بالاها) با 3900 تومان و PVC ها با 3400 تومان افت، رتبه های بعدی کاهش را به نام خود ثبت کردند.

پلی استایرن معمولی 2100 تومان، پلی استایرن مقاوم 1300 تومان، سنگین تزریقی 900 تومان، سنگین اکستروژن و سنگین بادی 800 تومان، پت های بطری 6000 تومان و سبک فیلم و پ پ شیمیایی 548R با 200 تومان، رتبه های بعدی بیشترین کاهش این هفته بودند.

تنها گروه افزایشی این هفته سنگین فیلم بود. گروه سنگین فیلم با کاهش عرضه مواجه است و به همین علت با رقابت های بالا معامله شد و نسبت به هفته گذشته، 1200 تومان افزایش داشت.

قیمت نفت در محدود 116 دلار
برنت که معاملات هفته گذشته را با 117 دلار به پایان رسانده بود و سه شنبه این هفته تا 123 دلار نیز پیش رفت، چهارشنبه کاهشی شد و به 116 دلار عقب نشینی کرد. نفتا هم در معاملات چهارشنبه با 52 دلار کاهش به 836 دلار بازگشت تا احتمال صعود قیمت های جهانی در هفته آینده، با ابهام مواجه شود. اولین سیگنال ها از قیمت های جهانی این هفته کاهشی است و باید منتظر شنبه و قیمت های آیسیس بود تا بتوان با اطمینان بیشتری از قیمت های جهانی گفت.

بازار هفته سوم خرداد چگونه آغاز می شود؟
بازار محصولات پلیمری در هفته سوم خرداد در حالی آغاز می شود که دو روز نخست هفته، تعطیل است. قیمت های پایه اعلام نخواهد شد و معاملات هفته آینده نیز با قیمت های پایه هفته دوم خرداد انجام می شود. نفت از صعود دست کشیده و قیمت دلار در حال پیش روی به کانال 32 هزار تومان است. اولین نشانه ها از قیمت های جهانی هم، مؤید کاهشی بودن قیمت ها در هفته آینده است.

سایر خبرهای مهم این هفته:

قطعی های برق شروع شد
به رغم وعده های مسئولین برای عدم قطعی برق در سال جاری و اتمام اورهال نیروگاه ها تا پایان اردیبهشت، اما بر اساس پیام های رسیده از تولیدکنندگان، قطعی های برق آغاز شده و مثل سال های گذشته، این قطعی ها، بدون اعلام قبلی و باعث وارد آمدن خسارات به ماشین آلات و تولید خواهد شد.

پایان کار حساب های اجاره ای
بانک مرکزی طی بخشنامه ای، حد مورد انتظار تراکنش های بانکی برای افراد فاقد شغل را اعلام کرد. بر اساس بخشنامه بانک مرکزی، میزان تراکنش مورد انتظار یکساله برای بازنشسته ها 2 میلیارد، برای مستمری بگیران 1 میلیارد و برای افراد فاقد شغل مثل دانش آموز و دانشجویان، 500 میلیون تومان (جمع واریز و برداشت کل حساب ها) اعلام شد.

تفکیک حساب‌های تجاری و شخصی آغاز شد
رئیس مرکز تنظیم مقررات سازمان امور مالیاتی از آغاز تفکیک حساب‌های تجاری و شخصی خبر داد و گفت: مؤدیان مالیاتی در زمان ارائه اظهارنامه مالیاتی باید شماره شبای حساب مرتبط به فعالیت تجاری خود را اعلام کنند. 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر
امتیاز مطلب: 100%

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه

پربازدیدترین شرکت ها

درج کارت ویزیت شرکت من

پربازدیدترین محصولات

ویدیوهای آموزشی

همه حقوق این سایت متعلق به ویکی پلاست است طراحی و اجرا: نگاه حرفه ای
قیمت بازار اشتراک قیمت کانال تلگرام تبلیغات
بسپار تجارت آسیا؛ تولید و صادرات کامپاندهای پلیمری قیمت بازار قیمت جهانی تلگرام واتس اپ تبلیغات
ویکی پلاست
سلام خوش اومدید
ویکی پلاست، خرید و فروش مواد اولیه نداره
چطور می تونم کمک‌تون کنم؟