جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

پاکان پلاستکار

وکس سیبویه تولیدکننده وکس های دوقطبی و ناقطبی pe و pp

بسپار تجارت آسیا؛ تأمین کننده مواد اولیه پلاستیک و پلیمر و محصولات پتروشیمی

چرا نفت به زیر 100 دلار سقوط کرد؟
پس از یک افزایش شدید سه هفته ای، بازارهای انرژی وارد حالت اصلاحی شده اند و قیمت ها به شدت کاهش یافته است. در هفته گذشته، برنت 30 درصد از بالاترین قیمت روزانه 7 مارس کاهش یافت و قیمت بنزین اروپا 65 درصد کاهش داشت.

به گزارش ویکی پلاست به نقل از OILPRICE، برنت برای تحویل در ماه مه در 14 مارس به 106.90 دلار در هر بشکه رسید، با کاهش وزنی 16.31 دلار در هر بشکه، و در معاملات اولیه در 15 مارس به زیر 100 دلار در هر بشکه رسید. نفت آمریکا برای تحویل در آوریل 16.31 دلار در هر بشکه کاهش یافت و به 106.90 دلار در هر بشکه در 14 مارس رسید، در حالی که ارزش سبد نفتی اوپک با 15.84 دلار / بشکه به 110.67 دلار در هر بشکه و با 15.40 یورو / بشکه به 101.1 یورو کاهش یافت. / bbl.

به گفته تحلیلگران کالای استاندارد چارترد، این اصلاحیه بیشتر از اینکه در مورد تغییرات فاندامنتال در هفته گذشته باشد، درباره موقعیت بازار و تأثیر نوسانات شدید به ما می گوید.

افزایش بی‌ثباتی در بازارهای مالی و کالایی منجر به افزایش شدید سطح ریسک معامله‌گران و انگیزه‌ای برای بستن برخی موقعیت‌ها برای کاهش ریسک شده است. معامله‌گران نفت در هفته‌های اخیر عمدتاً از نظر موقعیت‌های قطعی و اسپرد دارای یک سوگیری بسیار صعودی بوده‌اند، به این معنی که بهینه‌سازی در محیطی با ریسک بالاتر عمدتاً شامل بسته شدن طولانی‌مدت فوری بوده است. 

در حال حاضر، خریداران طبیعی اندک هستند و جنبه منفی به سرعت باز شده است. در حالی که محدوده‌های قیمت درگیر، نسبتاً شدید بوده‌اند، پویایی‌های اخیر قیمت دارای تمام نشانه‌های بیش از حد گمانه‌زنی است که به دنبال آن اصلاحات لازم برای تنظیم مجدد موقعیت شدید است.

جایگزینی نفت روسیه
به گفته تحلیلگران کالا در استاندارد چارترد، جریان نفت روسیه به اروپا را می توان در کوتاه مدت جایگزین کرد و پیامدهای قیمتی کوتاه مدت این جابجایی به طور بالقوه می تواند تا حدی که اعضای اوپک تولید را فراتر از اهداف فعلی اوپک پلاس افزایش دهند، به حداقل برساند. و همچنین، احتمال به نتیجه رسیدن موفقیت آمیز مذاکرات در وین، منجر به افزایش حجم صادرات ایران می شود.

تحلیلگران پیش‌بینی کرده‌اند که عدم تمایل مصرف‌کننده به خرید از روسیه همراه با کمبود سرمایه، تجهیزات و فناوری، تولید روسیه را حداقل در سه سال آینده کاهش خواهد داد. انتظار می رود تولید روسیه در سال 2022 به میزان 1.612 میلیون بشکه در روز کاهش یابد و در سال 2023 0.217 بشکه در روز کاهش یابد و این کاهش سالانه به 2.306 میلیون بشکه در روز در سه ماهه دوم تا 2022 به اوج خود برسد. 

برای جلوگیری از فشار صعودی قابل توجه قیمت، StanChart تخمین می‌زند که بازار برای باقی‌مانده سال 2022 به حدود 2 میلیون بشکه در روز عرضه اضافی و 2 میلیون بشکه در روز اضافی در سه ماهه دوم برای کاهش جابجایی‌های ناشی از جابجایی نفت روسیه نیاز دارد. افزایش موقت 2 میلیون بشکه در روز سه ماهه دوم می تواند از ذخایر استراتژیک ناشی شود، اما جریان اضافی 2 میلیون بشکه در روز برای باقیمانده سال 2022 احتمالاً باید از منابع اوپک (از جمله ایران بالقوه) تامین شود.

با این حال، این واقعیت که خروج از بازارهای روسیه کمتر از آنچه پیش‌بینی می‌شد، به تنگنای بازار کمک می‌کند.

تاکنون نشانه هایی وجود دارد که برخی از کشورهای بزرگ اتحادیه اروپا نسبت به کشورهای شرق اتحادیه اروپا تمایل کمتری برای پیگیری سریع ترین کاهش ممکن در جریان نفت روسیه دارند. در خارج از اتحادیه اروپا، ممنوعیت واردات نفت روسیه توسط بریتانیا کمتر از عناوینی بود که با اعلام اولیه همراه بود، زیرا تا پایان سال 2022 اعمال نمی شود. 

در بخش خصوصی، در حالی که چندین شرکت تضمین داده اند آنها دیگر نفت روسیه را در بازار نقدی خریداری نخواهند کرد، نشانه های بسیار کمی در مورد اینکه آیا، چه زمانی و چگونه حجم نفت روسیه خریداری شده از طریق قراردادهای مدت دار خود را کاهش خواهند داد، ارائه شده است. در همین حال، به نظر می‌رسد اظهارات برخی دولت‌ها و برخی شرکت‌ها در هفته گذشته با طولانی‌تر شدن زمان‌بندی پیش‌بینی‌شده برای روند کاهش وابستگی، کمتر تندروانه‌تر شده است.

StanChart می گوید که به نظر می رسد تجارت نفت روسیه به اروپا در سایه قراردادهای مدت دار و اتکای بیشتر به واسطه های تجاری شخص ثالث پیش می رود. این امر تجارت با روسیه را برای افکار عمومی اروپا ناپسند نمی کند، اما باعث می شود تجارت کمتر قابل مشاهده باشد و بنابراین احتمالاً جریان نفت از روسیه را بالاتر از آنچه که با هدف قرار دادن مستقیم دولت بر این جریان ها می شد، نگه می دارد.


ویکی پلاست | مرجع بازار صنعت پلاستیک

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر
امتیاز مطلب: 100%

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه

پربازدیدترین شرکت ها

پربازدیدترین محصولات

ویدیوهای آموزشی

همه حقوق این سایت متعلق به ویکی پلاست است طراحی و اجرا: نگاه حرفه ای
قیمت بازار اشتراک قیمت کانال تلگرام تبلیغات
بسپار تجارت آسیا؛ تولید و صادرات کامپاندهای پلیمری قیمت بازار قیمت جهانی تلگرام واتس اپ تبلیغات
ویکی پلاست
سلام خوش اومدید
ویکی پلاست، خرید و فروش مواد اولیه نداره
چطور می تونم کمک‌تون کنم؟