سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

وکس سیبویه تولیدکننده وکس های دوقطبی و ناقطبی pe و pp

بسپار تجارت آسیا؛ تأمین کننده مواد اولیه پلاستیک و پلیمر و محصولات پتروشیمی

دو سیگنال قیمتی در بازار پیش‌نگر ارز و سکه
ابزارهای مالی- طلایی بورس کالا از تبلور ذهنیت رشد قیمت‌ها در بین اهالی این بازار خبر می‌دهد. آنچه پس از مدت‌ها در سال جاری از جریان معاملات صندوق‌های طلایی بورس کالا و گواهی سپرده سکه طلا برآورد می‌شود، تغییر فاز دورنمای نرخ از سوی معامله‌گران این بازار است که به دادوستد این اوراق بهادار به نرخی بالاتر از ارزش بنیادین آن منجر شده است. عمده این تغییر رفتار را می‌توان به روند صعودی بهای دلار مربوط دانست که چندی است از مرز ۲۵هزار تومان که برای مدتی در این نرخ نوسان می‌کرد، عبور کرده است.

به گزارش ویکی پلاست به نفل از دنیای اقتصاد ،نرخ دلار در معاملات روز گذشته به روند صعودی خود ادامه داد.


 
سکان معاملات ابزارهای طلایی در دست بهای ارز
ابزارهای طلایی بورس کالا به‌عنوان بازوی پیش‌نگر برای دو بازار طلا و ارز، روند صعودی را در پیش گرفته است؛ آن هم در شرایطی که نرخ جهانی هر اونس طلا با وجود تحرکات محدود افزایشی روز گذشته، از ابتدای هفته کاهشی بود.

این روند به‌وضوح بیانگر آن است که هنوز معامله‌گران این بازارها از سیاست‌های اقتصادی دولت جدید اطمینان کافی حاصل نکرده‌اند و آنچه دورنمای معاملات غالب بازار ابزارهای طلایی نشان می‌دهد، رشد انتظاری بهای ارز، حداقل در کوتاه‌مدت است. به این ترتیب، حتی صحبت‌های رئیس‌جمهور جدید مبنی بر اتخاذ سیاست‌های مناسب برای رفع تحریم‌ها به‌منظور فروکش کردن انتظارات تورمی مثبت در بین اهالی بازار، کافی نبود و عقبگرد بهای ارز متوقف شد.

به این ترتیب در حال حاضر آنچه تغذیه‌کننده اصلی ذهنیت رشد قیمت‌ها در بین معامله‌گران بازار ابزارهای طلایی بورس کالاست، جرقه‌های افزایشی نرخ ارز است که روند صعودی به خود گرفته است.

  بهای گواهی سپرده از بازار آزاد پیشی گرفت
اگر از محدودیت نوسان مثبت و منفی پنج درصد قیمت گواهی سپرده چشم‌پوشی کنیم، عرضه و تقاضا دو فاکتور اصلی کشف نرخ در بازار گواهی سپرده هستند.

به نظر می‌رسد از اواسط مردادماه، اوراق سپرده سکه طلای بورس کالا در نرخی بالاتر از قیمت سکه فیزیکی در بازار آزاد مورد معامله قرار گرفته که تداعی‌کننده برجسته شدن ذهنیت رشد قیمت‌ها در آینده است.

از این رو، پس از مدت‌ها انتظارات کاهشی در این بازار و پایین بودن نرخ معاملات گواهی از بازار آزاد، در جریان معاملات روز گذشته در لحظه تنظیم این گزارش، متوسط بهای پنج نماد گواهی سپرده سکه طلای قابل معامله در بورس کالا، 047/ 1درصد بالاتر از نرخ سکه فیزیکی بازار آزاد ارزیابی شد.

این مطلب به این معنی است که افراد رشد نرخ را محتمل می‌دانند و سعی دارند پرتفوی خود را با جهت‌گیری قیمت‌های افزایشی مدیریت کنند.

  تداوم نوسان بهای اونس جهانی طلا در کانال نزولی
دو اهرم اصلی کشف نرخ برای این اوراق را می‌توان بهای دلار و نرخ اونس جهانی طلا دانست که اگرچه طلا در معاملات جهانی خود وارد مسیر نزولی شده، باز هم روند افزایشی بهای دلار با اثرگذاری جدی‌تر بر این بازار، انتظارات تورمی را به سمت و سوی نرخ‌های افزایشی سوق داده است.

بررسی بهای هر اونس طلا در معاملات بازارهای جهانی به‌خوبی از این افت نرخ حکایت دارد؛ چرا که تکانه‌های ماهانه و هفتگی قیمتی این فلز زرد منفی بود.

به عبارت دقیق‌تر طی هفته گذشته اونس جهانی طلا 20/ 4 درصد کاهش داشت و در لحظه تنظیم این گزارش با بهای 1730 دلاری به ازای هر اونس مورد معامله قرار گرفت. البته در جریان معاملات روز گذشته به میزان اندک 5/ 0درصد رشد در بهای جهانی طلا نسبت به روز ماقبل دیده شد که هنوز نمی‌توان نشانی از تحرک جدی قیمت در معاملات فلز زرد دانست.

این سطح قیمتی برای اونس طلا نزدیک به قیمتی است که پس از اواسط آوریل سال جاری و سقوط ناگهانی نرخ جهانی طلا به زیر 1700 دلار دیده نشده است. با این حال نگرانی‌های زیادی درباره تهدیدهای ناشی از گسترش سریع سویه دلتای کرونا و اثر منفی آن بر ازسرگیری فعالیت‌های تجاری وجود دارد که باعث افزایش تقاضا و رشد بهای طلا به‌عنوان دارایی امن خواهد شد.

  افزایش فاصله نرخ پایانی و ابطال صندوق‌ها
در حالی که معاملات صندوق‌های طلای بورس کالا در اکثر روزهای معاملاتی سال جاری در نرخی پایین‌تر از بهای ابطال هر واحد صندوق مورد معامله قرار می‌گرفت و فرضیه انتظار افت قیمت‌ها را تقویت می‌کرد، در روزهای اخیر نرخ پایانی معاملات به‌عنوان یک داده حیاتی در این بازار تغییر فاز خود را آغاز کرد و تا روز گذشته ادامه یافت؛ تا جایی که متوسط فاصله قیمت پایانی و نرخ ابطال این ابزار طلایی بورس کالا به میزان 79/ 0 درصد رسید که از ابتدای هفته جاری تاکنون روند صعودی را نشان می‌دهد. این مطلب به این معنی است که معامله‌گران این بازار نیز دورنمای رشد نرخ را در سر می‌پرورانند.

بهای دلار به‌عنوان یکی از متغیرهای اصلی بر دادوستد این بازار، پس از بهمن ماه سال گذشته تاکنون برای نخستین‌بار از مرز 26 هزار تومانی عبور کرده است که به‌عنوان محرک اصلی بازگشت ذهنیت افزایشی این دو بازار، آن هم پس از گذشت 6 ماه می‌توان به آن اشاره کرد.

البته در برهه‌ای از زمان یعنی 8 تیرماه سال 1400، به‌طور موقتی انتظارات تورمی برگرفته از فاصله نرخ پایانی ابزارهای طلایی و قیمت بنیادین آنها، اندکی مثبت شد، به‌طوری که نشانه تخلیه حباب قیمتی در این دو بازار بود، اما دوام چندانی نداشت و معاملات دو بازار گواهی و صندوق‌های طلا بر افت قیمت‌ها پافشاری کرد. آنچه که جریان این روزها را متفاوت از سایر رخدادهای سال جاری ترسیم می‌کند، تداوم این ذهنیت مثبت و همگرایی هر دو بازار گواهی سپرده و صندوق‌های طلای بورس کالا بر دورنمای مثبت نرخ است که چندی است در داده‌های حیاتی آنها و فاصله قیمتی با نرخ‌های واقعی‌شان خودنمایی می‌کند.

آنچه از نوسان قیمتی در معاملات ابزارهای طلایی بورس کالا به چشم می‌خورد، این است که واکنش اهالی بازار بیش از آنکه به افت قیمت جهانی طلا باشد، به نوسان بهای ارز متکی است، به‌طوری که می‌توان جریان‌ساز اصلی این انتظارات مثبت را عبور بهای دلار از مرز 26 هزار تومان دانست.


ویکی پلاست | مرجع بازار صنعت پلاستیک

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر
امتیاز مطلب: 0%

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه

پربازدیدترین شرکت ها

پربازدیدترین محصولات

ویدیوهای آموزشی

همه حقوق این سایت متعلق به ویکی پلاست است طراحی و اجرا: نگاه حرفه ای
قیمت بازار اشتراک قیمت کانال تلگرام تبلیغات
بسپار تجارت آسیا؛ تولید و صادرات کامپاندهای پلیمری قیمت بازار قیمت جهانی تلگرام واتس اپ تبلیغات
ویکی پلاست
سلام خوش اومدید
ویکی پلاست، خرید و فروش مواد اولیه نداره
چطور می تونم کمک‌تون کنم؟