پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

وکس سیبویه تولیدکننده وکس های دوقطبی و ناقطبی pe و pp

بسپار تجارت آسیا؛ تأمین کننده مواد اولیه پلاستیک و پلیمر و محصولات پتروشیمی

چگونه یک کارمند با تفکر سمی را مدیریت کنیم؟
شاید در زمان گذشته، شرکت‌ها و کسب‌وکارها به فرهنگ سازمانی چندان اهمیتی نمی‌دادند و برای آن‌ها تنها خروجی مهم بود؛ اما امروز همه به این مسئله پی برده‌اند که فرهنگ کاری هر سازمانی، زیربنای آن سازمان را تشکیل می‌دهد و در صورت اهمیت ندادن به آن، سازمان ضررهای زیادی کرده و به سمت شکست خواهد رفت.

یکی از آسیب‌هایی که ممکن است به فرهنگ سازمانی وارد شود، تفکر سمی (Toxic Mindset) است. مدیر سمی و کارمندان سمی، باعث ایجاد فرهنگ سازمانی سمی خواهد شد.

تخمین زده شده که در سال ۲۰۱۴، شرکت‌های آمریکای شمالی به علت مشکلات ناشی از تفکر سمی، بیش از ۲۰۰ میلیارد دلار از دست داده‌اند. همچنین علت اصلی ۳۰٪ از شرکت‌هایی که شکست خورده‌اند، تفکرات سمی کارمندان آن‌ها بوده است.

تفکر سمی
به طور کلی تفکر، رفتار و اعمالِ خلاف هر آنچه بیشتر شرکت‌های دنیا، «فرهنگ کاری خوب» نام‌گذاری می‌کنند، تفکر سمی تلقی می‌شود؛ مواردی مانند خلاف قانون عمل کردن، ادبیات نامناسب در مذاکرات، بی‌نظمی و … . تفکر سمی در سطوح مختلف فردی، اجتماعی و سازمانی اتفاق می‌افتد. در اینجا مقصود ما تفکر سمی در فضای کاری است؛ تفکری که نتیجه آن، آسیب دیدن کارمندان و کاهش بهره‌وری سازمان است.

به طور مثال یک مدیر با رفتار غیرحرفه‌ای با کارمندان خود مانند آزار کلامی آن‌ها، شاید در کوتاه‌مدت باعث بهبود بهره‌وری سازمان شود؛ اما در نهایت آن کارمندان را از دست خواهد داد.

کارمند سمی با کارمند بدقِلق متفاوت است؛ رفتار و تفکرات کارمند سمی در سازمان گسترش می‌یابد و انگیزه و کار سایر کارمندان را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد و این مشکلی برای کل سازمان خواهد بود.

در بعضی موارد، تنها راهکار برای کارمندان با تفکر سمی، اخراج آن‌هاست؛ اما اگر تفکر سمی آن‌ها در حدی نباشد که آن‌ها را اخراج کنید چطور؟ اگر مسئولیت آن‌ها برای سازمان حیاتی باشد باید چه کرد؟

راهکارها
اولین قدم شما به عنوان یک مدیر این است که با کارآمد کردن فرایند استخدام و تبیین دقیق فرهنگ سازمانی‌تان، از ورود افراد با تفکر سمی جلوگیری کنید؛ اما هنگامی که آن‌ها در تیم شما باشند، خلاص شدن از آن‌ها ممکن است دشوار باشد. زیرا گاهی اوقات رفتارهای سمی آن‌ها، قانون و مقرراتی را زیرپا نمی‌گذارد و بقیه اعضای تیم ممکن است با شما هم‌عقیده نباشند.

اولین قدم؛ بررسی دقیق
اولین قدم، بررسی دقیق عواملی است که باعث ایجاد تفکر سمی در کارمندان می‌شود. زیرا در برخی موارد مشکلاتی باعث بروز چنین رفتاری در کارمندان می‌شود.

آیا فرد مورد نظر از کار ناراضی است؟ در زندگی شخصی‌اش مشکلی دارد؟ از همکاران ناامید شده است؟ با او بیشتر تعامل کنید و بپرسید که از شرایطش راضی است یا خیر و چه انتظاری از کار دارد.

یک مدیر خوب از این اطلاعات، ریشه مشکلات را پیدا کرده و به او کمک می‌کند تا مشکلاتش را برطرف کند. به طور مثال، اگر یکی از کارمندان مدتی است درگیر طلاق است، به او خدمات مشاوره‌ای پیشنهاد داده و برای مدتی کارهایش را سبک کنید یا به او مرخصی بدهید.

مستقیماً به آن‌ها بازخورد بدهید
اغلب اوقات، افراد سمی از تأثیری که روی بقیه می‌گذارند ناآگاه هستند یا به آن بی‌توجهی می‌کنند. آن‌ها نمی‌دانند که رفتارهای‌شان ممکن است چه اثرات مخربی روی سایر کارمندان بگذارد. بنابراین نیاز است که کاملاً مستقیم و صادقانه بازخورد بدهید تا مشکل را درک کرده و فرصت تغییر داشته باشند.

در بازخورد دادن سعی کنید از مثال‌های مشخص و دقیق استفاده کنید؛ به طور مثال بگویید این رفتار شما باعث شد مشکل مالی برای فلان کارمند ایجاد شود. همچنین به کارمند سمی بگویید که دقیقاً چه انتظاراتی از وی دارید. با این کار شما به او فرصت می‌دهید که تأثیر مثبتی روی بقیه بگذارد.

عواقب را برای‌شان توضیح دهید
به طور کلی همه ما به «از دست دادن‌ها» بیشتر توجه می‌کنیم تا «به دست آوردن‌ها». بنابراین به کارمند سمی توضیح دهید که اگر پیشرفت نکنند، چه چیزهایی را ممکن است از دست بدهند.

اگر مشاهده کردید که فرد در اصلاح خودش مردد است، سعی کنید بفهمید که بیشتر به چه چیزی اهمیت می‌دهند (دورکاری، پاداش و …) و آن را مدنظر قرار دهید. برای بیشتر افراد، ترس از دست دادن یک فرصت طلایی مانند امکان ارتقای شغلی، باعث می‌شود سریع‌تر به سمت اصلاح خود بروند.

بدانید که برخی افراد تغییرناپذیر هستند
البته که باید تلاش کنید تا کارمندان سمی اصلاح شوند؛ اما برخی از افراد اشتیاق و توانایی تغییر کردن را ندارند. طبق تحقیقاتی، تنها ۴٪ از مردم اینگونه هستند و علاقه‌ای به تغییر کردن ندارند. برای اینگونه افراد بایستی روش‌های جدی‌تر و شدیدتری را مدنظر داشته باشید.

همه چیز را مستند کنید
اگر به این نتیجه رسیدید که بایستی کارمند سمی را اخراج کنید، شما ابتدا باید تمامی رفتارها و مشکلاتی که ایجاد کرده را مستند کنید. علاوه بر این، اخطارها و تلاش خود برای تغییر کارمند سمی را هم ثبت نمایید. شکایت‌های رسمی و نتایج گزارش‌های سازمان را هم ضمیمه این مستندات کنید. با این کار شما از سازمان و کارمندانتان دفاع کرده‌اید و برای اخراج کارمند سمی، دلایل کافی و رسمی دارید.

کارمندهای سمی را از بقیه جدا کنید
اگر شما یک سیب کرم‌خورده را نمی‌توانید دور بیندازید، باید آن را ایزوله کنید تا بقیه سیب‌ها خراب نشوند. اکثر افرادی که در کنار کارمندان سمی کار می‌کنند، خود نیز رفتاری مشابه آن را خواهند داشت. البته خبر خوب این است که می‌توانید از این خطر جلوگیری کنید.

سعی کنید با تغییر ساختار میز و صندلی‌های شرکت، کارمند سمی را از لحاظ فیزیکی از بقیه جدا کنید، جلسات همگانی کمتری برگزار کنید، به او بیشتر دورکاری بدهید و در پروژه‌ها وظایفش‌ را طوری تعیین کنید که کمترین تعامل را با بقیه داشته باشد.

خود را زیاد درگیر نکنید!
مدیریت یک کارمند سمی، وقت و انرژی زیادی از شما می‌گیرد و بازدهی کارتان را کاهش می‌دهد. سعی کنید چند برابر وقتی که صرف تعامل و مدیریت با کارمندان سمی می‌کنید، به تعامل با افراد مثبت اختصاص دهید. خود را وقف کارمندان سمی نکنید؛ زیرا ممکن است زندگی شخصی شما هم تحت‌تأثیر قرار گیرد.

سعی کنید تفکر سمی در رفتارهای‌تان جاری نشود؛ چون یک رهبر سمی در سازمان، تأثیرات بسیار بدتری از یک کارمند سمی خواهد داشت.

منبع : تکراسا


ویکی پلاست | مرجع بازار صنعت پلاستیک

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر
امتیاز مطلب: 100%

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه

پربازدیدترین شرکت ها

درج کارت ویزیت شرکت من

پربازدیدترین محصولات

ویدیوهای آموزشی

همه حقوق این سایت متعلق به ویکی پلاست است طراحی و اجرا: نگاه حرفه ای
قیمت بازار اشتراک قیمت کانال تلگرام تبلیغات
بسپار تجارت آسیا؛ تولید و صادرات کامپاندهای پلیمری قیمت بازار قیمت جهانی تلگرام واتس اپ تبلیغات
ویکی پلاست
سلام خوش اومدید
ویکی پلاست، خرید و فروش مواد اولیه نداره
چطور می تونم کمک‌تون کنم؟