جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

وکس سیبویه تولیدکننده وکس های دوقطبی و ناقطبی pe و pp

بسپار تجارت آسیا؛ تأمین کننده مواد اولیه پلاستیک و پلیمر و محصولات پتروشیمی

تحلیل بازار
۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ 0 1201

گزارش بازار محصولات پتروشیمی؛ هفته پنجم فروردین 1400

دو بازی متضاد دلار در بازار محصولات پتروشیمی

دو بازی متضاد دلار در بازار محصولات پتروشیمی
بازار محصولات پتروشیمی، هفته پایانی فروردین 1400 را در حالی به پایان رساند که نزولی شدن دلار، روند افزایش معاملات را متوقف کرد. با وجود افزایش 2 هزار و 752 تنی عرضه ها، معاملات حدود 2 هزار تن نسبت به هفته قبل کاهش یافت. این پست به بررسی اتفاقات بازار محصولات پتروشیمی در هفته‌ای که گذشت می‌پردازد.

به گزارش ویکی پلاست، معاملات محصولات پلیمری در هفته چهارم فروردین، 32 درصد افزایش یافت و به نزدیکی 72 هزار تن رسید ولی این هفته، نزولی شدن دلار از میانه‌ی هفته، با وجود اینکه عرضه ها به 94 هزار تن رسیده بود اما معاملات، 70 هزار تن شد.



اگر سیگنال های افزایش حجم معاملات را از هفته‌ی قبل دنبال کنیم، صعودی شدن نیما و افزایش 358 تومانی‌اش تا یکشنبه‌ی این هفته، مهم‌ترین دلیل رشد معاملات بود؛ هر چند بازگشت واحدهای تولیدی از تعطیلات و شروع رسمی تولید در کنار کاهش موجودی انبارها به دنبال چند هفته کاهش خرید، دلایل دیگری بودند که آن‌ها را هم نباید نادیده گرفت.

قیمت های پایه در روز یکشنبه، با دلار 23,120 تومانی، محاسبه و اعلام شد و پس از رشد 358 تومانی میانگین هفتگی در طول یک هفته، افزایش نیما، بعد از اعلام قیمت های پایه در روز یکشنبه هم ادامه یافت. اما دلار صرافی که از هفته قبل و به دنبال جدی‌تر شدن بازگشت آمریکا به برجام، به کانال 23 هزار تومان عقب‌نشینی کرده بود، این هفته بر سرعت کاهش خود افزود و دلار آزاد هم مقاومت در برابر کاهش را رها کرد و به کانال 23 هزار تومان عقب نشینی کرد. در مقاطعی از بازار روز دوشنبه، دلار آزاد تا 23,700 تومان هم رسید و این علامت دلار، بازارها را تحت‌الشعاع خود قرار داد.
 

عرضه های بهین‌یابی در بورس محصولات پتروشیمی، طی دو روز دوشنبه و سه‌شنبه انجام می‌شوند و این نوسان شدید، دقیقا در روز دوشنبه، رخ داد. زمانی که معاملات پ‌پ‌ها و پی وی سی جریان داشت و خریداران، با توجه به سیگنال‌های قبلی که روند افزایشی نیما را نشان می‌دادند، به خرید پرداختند. معاملات دوشنبه 4 هزار تن بیشتر از دوشنبه‌ی هفته‌ی پیش بود. اما دلار سیمای بازار سه‌شنبه را تغییر داد و برخلاف دوشنبه، معاملات در روز سه‌شنبه 5 هزار و 700 تن نسبت به سه‌شنبه هفته قبل، کاهش یافت.

سه‌شنبه‌ی قبل، کالاهای گروه پرمصرف نایلون و نایلکس، استارت رقابت را زده بودند و حتی کمیته تخصصی پتروشیمی، میزان خرید از بهین یاب 6 کالا را به یک ماهه کاهش داد ولی ریزش دلار باعث شد تا هم از رقابت‌ در این گروه‌ها کاسته شود هم میزان معاملات نسبت به سه‌شنبه قبل، اُفت کند.

دلار صرافی، شنبه این هفته (28 فروردین 1400) را با 23,994 تومان آغاز کرد و تا چهارشنبه (1 اردیبهشت 1400)، 625 تومان کاهش را ثبت کرد. همین تغییر مسیر دلار صرافی، جهت میانگین روزانه دلار نیمایی را تغییر داد و در حالی که میانگین روزانه در روز دوشنبه 30 فروردین به 23 هزار و 300 رسیده بود، از سه شنبه، میانگین روزانه وارد فاز کاهشی شد و تا امروز (پنجشنبه 2 اردیبهشت 1400) به 23 هزار تومان، عقب نشینی کرده است.

این تغییر مسیر، میانگین هفتگی را هم که در حال صعود بود به مسیر نزولی می کشاند و هر چند میانگین هفتگی نسبت به یکشنبه 87 تومان افزایش داشته ولی به احتمال بسیار زیاد، شنبه و یکشنبه هفته آینده، این اختلاف، تغییر خواهد کرد.

در بازار آزاد محصولات پتروشیمی هم که تا یکشنبه‌ی این هفته، قیمت‌ها در مسیر افزایشی بود، با نزولی شدن دلار، قیمت‌ها کاهشی شدند و بسیاری از خریداران به انتظار کاهش بیشتر قیمت‌ها، یا دست از خرید کشیدند یا حجم خرید خود را کم کردند. تنها کالایی که خلاف جهت‌گیری دلار و بازار، همچنان در مسیر افزایشی قرار دارد، پت بطری است. حتی در روز سه شنبه هم که بسیاری خریداران، از رقابت، صرفنظر کردند، خریداران پت بطری، با رقابت هایی بین 37 تا 51 درصد رقابت شدند و در بازار آزاد هم قیمت این گروه، صعودی شد.

قیمت نفت توان صعود ندارد. نفت برنت که معاملات هفته گذشته را با 66 دلار به پایان رسانده بود، دوشنبه و در شروع معاملات، هفته جدید را هم با 66 دلار آغاز کرد و حتی سه شنبه تا 67 دلار هم پیش رفت اما در روز چهارشنبه 65 دلار عقب نشینی کرد و معاملات امروز (پنجشنبه 2 اردیبهشت 1400) نیز در همین قیمت ادامه دارد.

قیمت‌های جهانی محصولات پتروشیمی، این هفته نه تنها افزایش نداشتند بلکه بخشی از افزایش 358 تومانی نیما را هم خنثی کردند.

یکشنبه این هفته، تنها کالایی که قیمت جهانی آن افزایشی بود، پلی استایرن معمولی 1540 بود و در جدول مقایسه ‌ای قیمت های پایه، پس از این کالا یا قیمت جهانی سایر گروه ها نسبت به هفته قبل، بدون تغییر بود یا عمدتا کاهشی. هر چند در قیمت گروه های شیمیایی، قیمت های جهانی اثر افزایشی گذاشت و عمده کالاها با افزایش قیمت مواجه شدند.

حالا، بازار هفته آینده محصولات پتروشیمی در حالی پیش روی خریداران قرار گرفته که مشخص نیست آیا دلار، کاهش بیشتری خواهد داشت یا خیر. در صورت انتشار خبرهای مثبت بیشتر از مذاکرات وین و پیشروی طرفین در بازگشت به برجام، این گمان وجود دارد که دلار، کاهش بیشتری را تجربه کند. هر چند برای فعالان بازار، کف قیمت دلار در هاله‌ای از ابهام است و بسیاری معتقدند، دلار دیگر زیر 20 هزار تومان را نخواهد دید. نظر شما چیست؟
 

مقایسه معاملات محصولات پلیمری در هفته چهارم و پنجم فروردین 1400


مقایسه هفتگی عرضه، تقاضا و معاملات محصولات پتروشیمی در بورس کالا از دی‌ماه سال 99 تا هفته پنجم فروردین 1400


آمار مقایسه ای بازار فیزیکی هفته جاری و هفته قبل


میزان معاملات هفته پنجم فروردین ماه : 70.055 تن

مقایسه فروش دلارصرافی و میانگین هفتگی دلار نیمایی از ابتدای دی‌ماه 1399 تا 2 اردیبهشت 1400


61.1 درصد عرضه های پ پ نساجی معامله شد
75.7 درصد عرضه های پ پ شیمیایی معامله شد
82.3 درصد عرضه های PVC معامله شد
100 درصد عرضه های ترفتالات بطری معامله شد
52.5 درصد عرضه های سبک فیلم معامله شد
53.3 درصد عرضه های سنگین اکستروژن معامله شد
44.4 درصد عرضه های سبک خطی معامله شد
44.4 درصد عرضه های سبک خطی معامله شد
100 درصد عرضه های سنگین بادی معامله شد
34.7 درصد عرضه های سنگین تزریقی معامله شد

 


ویکی پلاست | مرجع بازار صنعت پلاستیک

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر
امتیاز مطلب: 100%

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه

پربازدیدترین شرکت ها

پربازدیدترین محصولات

ویدیوهای آموزشی

همه حقوق این سایت متعلق به ویکی پلاست است طراحی و اجرا: نگاه حرفه ای
قیمت بازار اشتراک قیمت کانال تلگرام تبلیغات
بسپار تجارت آسیا؛ تولید و صادرات کامپاندهای پلیمری قیمت بازار قیمت جهانی تلگرام واتس اپ تبلیغات
ویکی پلاست
سلام خوش اومدید
ویکی پلاست، خرید و فروش مواد اولیه نداره
چطور می تونم کمک‌تون کنم؟