چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

وکس سیبویه تولیدکننده وکس های دوقطبی و ناقطبی pe و pp

بسپار تجارت آسیا؛ تأمین کننده مواد اولیه پلاستیک و پلیمر و محصولات پتروشیمی

تحلیل بازار
۲۸ اسفند ۱۳۹۹ 2 2000

گزارش بازار محصولات پتروشیمی؛ هفته چهارم اسفندماه 1399

کاهش 41 درصدی معاملات/ بازار 1400 چگونه آغاز می شود؟

کاهش 41 درصدی معاملات/ بازار 1400 چگونه آغاز می شود؟
در آخرین هفته سال 1399، تنها 35,931 تن محصولات پلیمری در بورس کالا معامله و 41.4 درصد کاهش نسبت به هفته سوم اسفند، ثبت شد.

معاملات هفته آخر اسفند، رتبه سوم کمترین آمار معاملات سال 1399 را به نام خود ثبت کرد. در این گزارش، اتفاقات مهم بازار در هفته گذشته مرور می شود و نگاهی به بازار سال آینده داریم.

در قیمت های پایه‌ی این هفته، دلار نیمایی 553 تومان کاهش داشت و کاهش 2.33 درصدی نیما، در کنار عدم تغییر در قیمت های جهانی باعث شد پس از چند هفته افزایش مداوم و زیاد، قیمت های پایه، کاهشی شوند.

دلار نیمایی قیمت های پایه، 23,179 تومان بود و پس از روز یکشنبه هم، دلار نیمایی به مسیر کاهشی خود ادامه داد. از یکشنبه 24 تا پنجشنبه 28 اسفند، میانگین هفتگی 168 تومان کاهش داشت و به 23 هزار و 10 تومان رسیده است. هر چند میزان کاهش دلار نیمایی تا 196 تومان هم رسید ولی از روز چهارشنبه و با صعودی شدن میانگین روزانه، از اختلاف کاهشی نیما کاسته شد.

دلار صرافی، دو روز از هفته آخر اسفند را در کانال 23 هزار تومان سپری کرد. 23 هزار و 916 تومان، قیمت دلار صرافی در روزهای یکشنبه و دوشنبه بود، ولی در روز سه شنبه مجددا به کانال 24 هزار تومان صعود کرد و در آخرین قیمت امروز، پنجشنبه 28 اسفند، هر دلار صرافی 24 هزار و 38 تومان قیمت گذاری شده است.

نفت؛ ثبات و گاهی کاهش
روز دوشنبه، بازارهای جهانی نفت با 69 دلار کار خود را آغاز کردند ولی از همان روز، سوگیری بازار بیشتر به قیمت های پایین تر بود. قیمت نفت تا امروز (پنجشنبه 28 اسفند 99) به 67 دلار عقب نشینی کرده و نسبت به قیمت دوشنبه، 2 دلار کاهش دارد.

نفتا هم این هفته کاهشی است
قیمت نفتا هم از روز دوشنبه که کار بازارهای جهانی آغاز شد، تا دیروز، 12 دلار کاهش دارد و قیمت پایانی آن در معاملات چهارشنبه 17 مارچ به 585 دلار رسید. این در حالیست که نفتا در هفته های قبل روی مرز 600 دلار قرار داشت.

فروکش هیجان در قیمت های جهانی
آنچنان که اطلاعات نشریات جهانی نشان می دهد، با تثبیت نسبی قیمت نفت در محدوده 67 دلار، قیمت های جهانی محصولات پتروشیمی نیز، به طور عمومی، تغییر زیادی نسبت به هفته گذشته ندارند و احتمال می رود در پایان این هفته نیز، تغییرات قیمت های جهانی نسبتا کم باشد.

بازار پایان سال گذشته هم تنها 37 هزار تن معامله انجام گرفت و روزهای پایانی سال 98، همراه با اوج گیری کرونا و کاهش شدید قیمت نفت و دلار نیمایی بود. قیمت پایانی دلار نیمایی در سال گذشته، 13,498 تومان، دلار صرافی 14,900 تومان و قیمت نفت 26 دلار بود. در روزهای پایانی امسال، دلار نیمایی با 69.6 درصد افزایش 9,448 تومان، دلار صرافی با 61.2 درصد افزایش 9,138 تومان و نفت با 153.4 درصد رشد، از 26.73 به 67.74 دلار رسیده است.

بازار در حالی به استقبال سال 1400 می رود که رخدادهای مهمی پیش روی این سال است. انتخابات ریاست جمهوری ایران در خرداد ماه و احتمال بازگشت آمریکا به برجام یا از سرگیری مذاکرات 1+5 اتفاقات مهمی هستند که تأثیر مهمی بر بازار سال آینده می گذارند. نشانه های تغییرات در سال آینده از پایان انتخابات آمریکا آغاز شد؛ جایی که دلار رو به کاهش گذاشت و مسیر صعودی و شتابان دلار در بالای مرز 30 هزار تومان، متوقف شد.

از سوی دیگر، با تأیید واکسن های متوعی برای کرونا و واکسیناسیون سراسری در کشورهای مختلف، رکود اقتصادی ناشی از کرونا در ماه های گذشته، کمرنگ شد و صعود قیمت نفت، به عنوان کالای استراتژیک در بازارهای جهانی و به دنبال آن، کامودیتی ها، از جمله محصولات پتروشیمی، چهره بازار را متحول کرد.

افزایش‌های کم سابقه قیمت های پایه در اسفند 99، پیامد رشد قیمت نفت و بازگشت رونق به بازارهای جهانی بود. برخی تحلیل گران، قیمت نفت را در سه ماهه دوم سال 2021، تا 75 دلار نیز پیش بینی کرده اند. در دو هفته پایانی سال 1399، قیمت نفت در مقاطعی، موفق به عبور از مرز 70 دلار شد و در روزهای پایانی اسفند هم، معاملات برنت در محدوده 68 دلار انجام می شود.

در صورتی که سال 1400 با روند کنونی نفت و دلار آغاز شود، احتمال می رود، معاملات در بورس کالا، با رکود نسبی مواجه شود ولی در صورت تغییر در قیمت ارز و قیمت های جهانی نفت و محصولات پتروشیمی، می توان انتظار داشت خریدها در بورس کالا، تقویت شود.

هر چند نقدینگی تولیدکنندگان و از دست رفتن ارزش پول ملی با اوج گیری قیمت دلار در سال 99، قدرت خرید تولیدکنندگان را تحت تأثیر قرار داد و در مقاطعی، تولیدکننده با قیمت کالای ساخته شده، مواد اولیه قدرت خرید همان کالا را نداشت و احتمال می رود این بحران نقدینگی، در سال 1400 نیز ادامه داشته باشد.

اجرایی شدن طرح افق در سال 99 و تعیین خودکار سهمیه از میزان فاکتورهای فروش ثبت شده تولیدکنندگان در سامانه جامع تجارت، از دیگر اتفاقات مهمی است که سهمیه های خرید را تحت تأثیر قرار داد.

کاهش سهمیه تولیدکنندگان که در گروه پی وی سی و پ پ های نساجی و شیمیایی، پر رنگ تر از دیگر گروه ها، بود، تأثیر زیادی بر معاملات محصولات پلیمری در بورس کالا گذاشت. تأثیراتی که به علت برخی مشکلات زیرساختی در سامانه افق از یک سو و بی توجهی برخی تولیدکنندگان به ثبت اطلاعات خود از سوی دیگر، تقاضای خرید را از بازار رسمی به بازار غیررسمی هدایت کرد.

از ابتدای دی ماه 1399، دستورالعمل جدید تنظیم بازار محصولات پتروشیمی اجرایی شد و بر اساس این دستورالعمل، در کنار تعاونی ها، شرکت های بازرگانی هم به عنوان عامل توزیع معرفی شدند.

هر چند هنوز از فعالیت هیچ شرکت بازرگانی در قالب این دستورالعمل، گزارش و خبری منتشر نشده، ولی بر اساس شنیده ها، چند شرکت های بازرگانی در حال تکمیل مدارک خود برای قرار گرفتن در فهرست عاملان توزیع هستند.

مقایسه عرضه، تقاضا و معاملات هفته سوم و هفته چهارم اسفند 1399


مقایسه هفتگی عرضه، تقاضا و معاملات محصولات پتروشیمی در بورس کالا از ابتدای امسال تا هفته چهارم اسفند 1399



میزان معاملات هفته چهارم اسفند ماه : 35.910 تن






 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر
امتیاز مطلب: 86%

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه
فرزاد پنجشنبه ۲۸ اسفند ۱۳۹۹
تا وقتی که یک مسوول که سوادش .تجربش.در مورد صنعت و تولید نباشد و دوره دیده کشورهای صنعتی نباشد نمی‌تواند راهکار و حمایتی برای تولید کننده داشته باشد.در غیر اینصورت همین میشود که تولید کننده را برای خود دولت منبع درآمد فرض کرده و هیچ تولید کننده ای نمیتوانید پیدا کنید که سال بعد بتواند یک دستگاه به مجموعه تولیدی خود اضافه کنید و هستند اکثرا مجبور به فروش یا واگذاری واحد تولیدی خود کرده اند
لذا از دولت محترم خواهشمندیم یک بازاری قدیم که سالها از زمان چرتکه تجربه دارند و بیسواد می‌باشند برای مسولیت سمت مدیریتی صنعت و تولیدی کشور بگمارند که هزاران هزار بار بهتر می‌توانند مدیریت کنند
در پناه حق زنده باشید ارسال پاسخ
فروزنده فخرالدین پنجشنبه ۲۸ اسفند ۱۳۹۹
عالی ومفید ارسال پاسخ

پربازدیدترین شرکت ها

درج کارت ویزیت شرکت من

پربازدیدترین محصولات

ویدیوهای آموزشی

همه حقوق این سایت متعلق به ویکی پلاست است طراحی و اجرا: نگاه حرفه ای
قیمت بازار اشتراک قیمت کانال تلگرام تبلیغات
بسپار تجارت آسیا؛ تولید و صادرات کامپاندهای پلیمری قیمت بازار قیمت جهانی تلگرام واتس اپ تبلیغات
ویکی پلاست
سلام خوش اومدید
ویکی پلاست، خرید و فروش مواد اولیه نداره
چطور می تونم کمک‌تون کنم؟