پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

وکس سیبویه تولیدکننده وکس های دوقطبی و ناقطبی pe و pp

بسپار تجارت آسیا؛ تأمین کننده مواد اولیه پلاستیک و پلیمر و محصولات پتروشیمی

تحلیل بازار
۱۶ بهمن ۱۳۹۹ 0 1012

گزارش بازار محصولات پتروشیمی؛ هفته دوم بهمن 1399

نیما بازار و خریداران را آشتی داد/ صدای قدم‌های افزایش قیمت های جهانی

نیما بازار و خریداران را آشتی داد/ صدای قدم‌های افزایش قیمت های جهانی
چند هفته عدم خرید و کم شدن موجودی انبارها، یک بهانه برای خرید نیاز داشت. بهانه ای که نیما با 230 تومان کاهش آن را فراهم کرد و خریداران را به بازار کشاند تا یکی از رؤیایی ترین هفته ها در بازار امسال محصولات پتروشیمی ثبت شود.

به گزارش ویکی پلاست، آمار قابل توجهی در بازار این هفته ثبت شد: 91.5 درصد عرضه ها معامله شد، جایگاه سوم بیشترین معاملات سال 99، معاملات با 29.6 درصد افزایش به نزدیکی 80 هزار تن رسید، تقاضا بعد از 4 ماه از 120 هزار تن گذشت. معاملات این هفته، 15 هزار تن بیشتر از بازه زمانی مشابه سال گذشته بود.

با کاهش سنگین قیمت دلار (از پایان مهر تا دی از کانال 32 هزار تومان به 22 هزار تومان) معاملات هفته به هفته کمتر شد و بعد از دست دادن کانال 60 هزار تن، معاملات در محدوده 50 هزار تن انجام می شد.

حتی در هفته‌ی پایانی دی، به علت عدم تناسب قیمت های پایه و احتمال قوی کاهش، رکورد کمترین معاملات سال 99 شکست و خریداران، فقط 28 هزار تن خرید کردند.

بعد از تغییر مبنای نیما از ماهانه به هفتگی و پایین آمدن دلار از کانال 25 به 22 هزار تومان، طی دو هفته‌ی گذشته و این هفته، قیمت های پایه محصولات پتروشیمی خود را با قیمت های واقعی بازار هماهنگ کرد.

هفته قبل 61 هزار تن و این هفته، نزدیک 80 هزار تن معامله در بورس کالا ثبت شد تا خریداران، هفته های بدون خرید خود را جبران کنند.

دلیل بعدی افزایش خرید را باید در نوسانات قیمت دلار نیمایی پی گرفت. میانگین هفتگی دلار نیمایی بعد از رسیدن به کانال 22 هزار و 800، مسیر خود را تغییر داد.

بعد از اینکه دلار صرافی به مسیر صعودی در کانال 23 هزار تومان برگشت و حتی تا نزدیکی 24 هزار تومان پیش رفت، نیما هم از کاهش دست کشید و در حالی که پنجشنبه قبل تا 359 تومان هم کاهش یافته بود، ولی در قیمت های پایه‌ی این هفته، به 230 تومان کاهش رسید.

این تغییر جهت نیما علامتی بود که بازار را به حرکت واداشت تا از اختلاف به دست آمده، کمال استفاده را ببرد و خریدها، افزایش پیدا کند.

قیمت دلار نیمایی بعد از اعلام قیمت های پایه در روز 12 بهمن، تا امروز (پنجشنبه 16 بهمن 1399) 194 تومان افزایش داشته. میانگین هفتگی به کانال 23,100 تومان و میانگین روزانه در کانال 23,400 تومان است و احتمال می رود در صورت تداوم رشد قیمت میانگین روزانه، تا روز یکشنبه هفته بعد، میانگین هفتگی هم به صعود خود ادامه دهد.

افزایش حجم معاملات در بازار محصولات پتروشیمی در حالی رخ داد که هنوز، نشانه های افزایش قیمت نفت ظاهر نشده بود. از روز دوشنبه‌ی این هفته که بازارهای جهانی کار خود را آغاز کردند، نفت هر روز یک دلار افزایش پیدا کرد و از 55 دلار در روز دوشنبه، به 58 دلار در امروز رسیده است. نفتا هم فقط ظرف سه روز، 32 دلار افزایش داشت و از 531 دلار عبور کرده است.

نگاهی دقیق تر به بازار نشان می‌دهد، پس از اعلام قیمت های پایه در روز 12 بهمن، نیما و نفت و خوراک افزایشی هستند و دلار صرافی 150 تومان کاهش یافته است.

احتمال افزایش قیمت های جهانی به دنبال افزایش قیمت نفت و خوراک، می تواند محرک دیگری برای افزایش معاملات در هفته‌ی آینده باشد.

هر چند به علت خرید بالا در این هفته، تکرار معاملات در محدوده 80 هزار تن، کمی دور از انتظار است اما احتمال می رود باز هم معاملات هفته سوم بهمن ماه، بالای مرز 70 هزار تن باشد.

در حالی که طی هفته های گذشته، به علت رکود نسبی ناشی از قیمت دلار نیمایی، عمده کالاها با قیمت پایه معامله می شد یا رقابت ها، بسیار جزئی و اندک بودند، اما این هفته به جز گروه های جذاب، رقابت به گروه های پرمصرف مثل نایلون و نایلکس هم بازگشت و قیمت میانگین نهایی معاملات، از قیمت های پایه، فاصله گرفت.

بیشترین افزایش معاملات در گروه سبک فیلم با 3.854 تن ثبت شد. پی وی سی با 2.519 تن افزایش نسبت به هفته قبل، رتبه دوم را به خود اختصاص داد و سنگین اکستروژن هم با 2.037 تن افزایش در جایگاه سوم بیشترین افزایش معاملات نسبت به هفته قبل ایستاد.

کلام آخر: با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال و افزایش تولید مرسوم بین بازه نیمه بهمن تا نیمه اسفند، هنوز بازار در عطش خرید و جبران هفته های از دست رفته ‌ای است که به علت انتظار برای کاهش بیشتر، خریدها به حداقل رسید.

اگر محرک بازار در این هفته، قیمت پایین دلار نیمایی بود، احتمال می رود بازیگر هفته آینده، قیمت های جهانی محصولات پتروشیمی باشد.

مقایسه عرضه، تقاضا و معاملات هفته اول و  دوم بهمن 1399


مقایسه هفتگی عرضه، تقاضا و معاملات محصولات پتروشیمی در بورس کالا از ابتدای امسال تا هفته دوم بهمن 1399


میزان معاملات هفته دوم بهمن ماه : 61.614 تن


نمودار نوسان قیمت فروش دلار صرافی ملی از 4 تا 16 بهمن 1399

مقایسه فروش دلارصرافی و میانگین هفتگی دلار نیمایی از ابتدای امسال تا 9 بهمن 1399


 

98.8 درصد عرضه های پ پ نساجی معامله شد
63.5 درصد عرضه های پ پ شیمیایی معامله شد
71 درصد عرضه های PVC معامله شد
100 درصد عرضه های ترفتالات بطری معامله شد
88.9 درصد عرضه های سبک فیلم معامله شد
88.7 درصد عرضه های سنگین اکستروژن معامله شد
83.6 درصد عرضه های سبک خطی معامله شد
83.4 درصد عرضه های سنگین فیلم معامله شد
99 درصد عرضه های سنگین بادی معامله شد
88.1 درصد عرضه های سنگین تزریقی معامله شد

 


ویکی پلاست | مرجع بازار صنعت پلاستیک

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر
امتیاز مطلب: 100%

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه

پربازدیدترین شرکت ها

پربازدیدترین محصولات

ویدیوهای آموزشی

همه حقوق این سایت متعلق به ویکی پلاست است طراحی و اجرا: نگاه حرفه ای
قیمت بازار اشتراک قیمت کانال تلگرام تبلیغات
بسپار تجارت آسیا؛ تولید و صادرات کامپاندهای پلیمری قیمت بازار قیمت جهانی تلگرام واتس اپ تبلیغات
ویکی پلاست
سلام خوش اومدید
ویکی پلاست، خرید و فروش مواد اولیه نداره
چطور می تونم کمک‌تون کنم؟