پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

وکس سیبویه تولیدکننده وکس های دوقطبی و ناقطبی pe و pp

بسپار تجارت آسیا؛ تأمین کننده مواد اولیه پلاستیک و پلیمر و محصولات پتروشیمی

تحلیل بازار
۹ بهمن ۱۳۹۹ 0 1187

گزارش بازار محصولات پتروشیمی؛ هفته اول بهمن 1399

جان دوباره‌ی بازار با شوک دلار

جان دوباره‌ی بازار با شوک دلار
معاملات 114 درصد رشد کرد! این عدد دو واقعیت بزرگ را نشان می دهد: 1: بازار در هفته‌ی قبل تا چه حد از روال خارج شد و به اغما رفت و 2: تا چه حد بازار تشنه خرید بود و قیمت های واقعی، تعادل را به بازار برگرداند. البته اتفاقات آخر هفته، کاهش دلار را زیر سؤال برد.

به گزارش ویکی پلاست، بعد از ثبت کمترین کاهش معاملات در هفته آخر دی و معامله تنها 28 هزار تن محصول در بورس کالا، این هفته، کمیته تخصصی پتروشیمی دست به کار شد و دلار نیمایی قیمت های پایه را از میانگین ماهانه به هفتگی تغییر کرد.

با این تصمیم سنگین ترین ریزش دلار نیمایی در سال 99 ثبت شد و 2,218 تومان کاهش در دلار نیمایی اتفاق افتاد. این کاهش سنگین، دلار نیمایی را از 25,469 تومان به 23,187 تومان رساند تا قیمت های پایه، انطباق بیشتری با واقعیت‌های بازار داشته باشد.

هر چند تداوم کاهش دلار نیمایی پس از اعلام قیمت های پایه، خریداران را کمی مردد کرده بود ولی شواهد پایان هفته در قیمت دلار، برای بسیاری که بین خرید و انتظار، گزینه دوم را انتخاب کردند، افسوس به همراه داشت.

چرا که قیمت دلار در روز چهارشنبه به عبور از مرز 24 هزار تومان امید داشت و هر چند ساعتی این قیمت نیز لمس شد ولی کار بازار آزاد با 23,750 تومان خاتمه پیدا کرد.

از سرگیری صعود قیمت دلار بر اساس تجربه ماه‌های گذشته، صعود دلار صرافی و نیما را نیز در پی دارد و تغییر میانگین دلار نیمایی از ماهانه به هفتگی، سرعت رسیدن تغییرات به نیما را افزایش داده است.

دلار صرافی ملی هفته قبل (30 دی) تا 21,190 تومان نیز عقب نشینی کرد ولی تنها در کمتر از 6 روز کاری، 2,220 تومان افزایش یافت و به 23,410 تومان در پنجشنبه 9 بهمن رسید.

این افزایش، میانگین روزانه دلار نیمایی را هم به کانال 23 هزار تومان سوق داد و هر چند میانگین هفتگی، تا دیروز به 22,833 تومان رسید و نسبت به یکشنبه که قیمت های پایه اعلام شد، 354 تومان کاهش داشت ولی در صورت صعودی بودن دلار، می توان انتظار داشت اختلاف نیما نیز کاسته شود و کاهش رخ داده تا دیروز، مسیر عکس به خود بگیرد.

در هفته‌ی اول بهمن، 61.614 تن معامله در بورس کالا انجام شد. این یعنی 114 درصد بیشتر از هفته قبل. در هفته پایانی دی، فقط 28.771 تن معامله ثبت شده بود.

از سوی دیگر، عرضه ها نیز رشد خوبی داشت و از 83.661 تن در هفته قبل، به 87.350 تن در این هفته رسید.

دلیل دیگری که برای افزایش معاملات این هفته می توان از آن نام برد، پایان گرفتن موجودی انبارهای تولیدکنندگان بود. با نزولی شدن دلار و امید خریداران به کاهش بیشتر قیمت های پایه، خریدها در هفته های گذشته، با احتیاط و در حد رفع نیازهای کوتاه مدت انجام می شد ولی قیمت های پایه در این هفته، برای تولیدکنندگانی که قصد خریدهای بیشتر را داشتند، فضا را فراهم کرد.

فاصله زمانی بین نیمه بهمن تا نیمه اسفند، یکی از بازه های مهم در تولید محصولات تمام شده است و نزدیک شدن به این بازه زمانی هم، دلیل دیگری بر افزایش خرید از بورس کالا به شمار می آید.

مقایسه بازه زمانی هفته اخیر با مدت زمان مشابه سال قبل نیز نشان می دهد در سال گذشته نیز تولیدکنندگان، 63.691 تن مواد اولیه را از بورس کالا خریداری کرده اند.

نگاهی به آمار معاملات این هفته نشان می دهد، خریداران با احتیاط بیشتر به خرید پرداختند و به رغم کاهش قابل توجه قیمت های پایه، رقابت های زیادی ثبت نشد و حتی در گریدهای جذابی مانند پ پ های شیمیایی و نساجی نیز، یا عمده کالاها با قیمت پایه معامله شد یا رقابت ها، درصد بسیار جزئی داشتند.

هفته‌ی آینده، هفته حساسی برای بورس محصولات پتروشیمی است. حتی چنانچه قیمت دلار در نرخ های موجود نیز تکرار شود، می توان انتظار داشت کاهشی شدن نیما، فرصت خوب دیگری برای خرید فراهم کند و قیمت های پایه هفته آینده نیز جذابیت خرید را افزایش دهد.

اما در صورت تغییر جهت شدید دلار، باز هم بازار وارد فاز رکود خواهد شد و تولیدکنندگان، انتظار قیمت های پایین تر را خواهند کشید.
 

مقایسه عرضه، تقاضا و معاملات هفته پنجم دی و هفته اول بهمن 1399

مقایسه هفتگی عرضه، تقاضا و معاملات محصولات پتروشیمی در بورس کالا از ابتدای امسال تا هفته اول بهمن 1399

جدول مقایسه ای حجم معامله همه گروه های پلیمری در هفته پنجم دی و هفته اول بهمن 1399

میزان معاملات هفته اول بهمن ماه : 61.614 تن

مقایسه فروش دلارصرافی و میانگین هفتگی دلار نیمایی از ابتدای امسال تا 9 بهمن 1399


 

83.7 درصد عرضه های پ پ نساجی معامله شد
42.1 درصد عرضه های پ پ شیمیایی معامله شد
52.1 درصد عرضه های PVC معامله شد
100 درصد عرضه های ترفتالات بطری معامله شد
50.6 درصد عرضه های سبک فیلم معامله شد
61 درصد عرضه های سبک خطی معامله شد
59.3 درصد عرضه های سنگین اکستروژن معامله شد
56.1 درصد عرضه های سنگین فیلم معامله شد
71.9 درصد عرضه های سنگین بادی معامله شد
48.4 درصد عرضه های سنگین تزریقی معامله شد

 


ویکی پلاست | مرجع بازار صنعت پلاستیک

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر
امتیاز مطلب: 100%

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه

پربازدیدترین شرکت ها

پربازدیدترین محصولات

ویدیوهای آموزشی

همه حقوق این سایت متعلق به ویکی پلاست است طراحی و اجرا: نگاه حرفه ای
قیمت بازار اشتراک قیمت کانال تلگرام تبلیغات
بسپار تجارت آسیا؛ تولید و صادرات کامپاندهای پلیمری قیمت بازار قیمت جهانی تلگرام واتس اپ تبلیغات
ویکی پلاست
سلام خوش اومدید
ویکی پلاست، خرید و فروش مواد اولیه نداره
چطور می تونم کمک‌تون کنم؟