پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

وکس سیبویه تولیدکننده وکس های دوقطبی و ناقطبی pe و pp

بسپار تجارت آسیا؛ تأمین کننده مواد اولیه پلاستیک و پلیمر و محصولات پتروشیمی

تحلیل بازار
۲۳ بهمن ۱۳۹۹ 0 1565

گزارش بازار محصولات پتروشیمی؛ هفته سوم بهمن 1399

فصل داغ خرید/ رکورد بیشترین معاملات سال 99 شکست

فصل داغ خرید/ رکورد بیشترین معاملات سال 99 شکست
معاملات محصولات پلیمری به 87 هزار تن رسید و رکورد بالاترین معاملات در 46 هفته‌ی سال 99، این هفته در بورس کالا ثبت شد. این هفته رکورد معاملات به عرضه هم شکست و 95.7 درصد عرضه ها معامله شد. اما دلایل رکوردشکنی‌ها چیست؟

به گزارش ویکی پلاست، همه شاخص‌های مهم بازار، در حال صعود هستند. قیمت های پایه در روز یکشنبه، صعودی بود، نفت از مرز 61 دلار گذشته، اوج گیری نیما در کانال 23 هزار تومان ادامه دارد و دلار صرافی هم، مشغول پیشروی در کانال 24 هزار تومان است.

شروع ماجرا | یکشنبه‌ی این هفته، قیمت های پایه با 311 تومان افزایش از ناحیه دلار نیمایی و افزایش قابل توجه قیمت های جهانی همراه بود. جدول مقایسه قیمت ها یک‌پارچه سبزپوش شد و فقط قیمت پایه پلی استایرن مقاوم نسبت به هفته قبل کاهش یافت. اما افزایشی شدن قیمت های پایه، قطعه اول پازل رکوردشکنی معاملات بود.

هر چند نفت تا 61 دلار پیش رفته، اما صعود مجدد دلار آزاد به بالای مرز 25 هزار تومان، مسیر پیش روی دلار صرافی و نیما را در روزهای آینده ترسیم کرد و مهم‌ترین شاخص مؤثر بر افزایش خریدها را می توان، نوسانات دلار دانست.

بالا رفتن قیمت دلار، سفارش‌های معلق شده مشتریان عراقی را مجددا فعال کرد و حضور قابل توجه تجار عراقی در ایران پلاست، نشان می داد تقاضاهای حذف شده‌ی این مشتریان به بازار بازگشته و سهمی از افزایش خریدها را می توان ناشی از این سفارش ها دانست.

در سه هفته‌ی گذشته، دائما معاملات در حال افزایش بوده و از 61 هزار تن به 79 هزار تن و این هفته نیز معاملات، به 87 هزار تن صعود کرد.

در هفته‌هایی که دلار نزولی بود و قیمت های پایه، همخوانی درستی با واقعیات بازار نداشت، خریداران بورس کالا دست از خرید کشیدند و موجودی انبارها به حداقل رسید ولی با تغییر مبنای دلار نیمایی از ماهانه به هفتگی و همزمانی این تصمیم با بازگشت دلار آزاد و صرافی به مسیر صعودی، ورق برگشت و خریدها جان گرفت.

در سمت تقاضا هم این هفته رکورد جالبی ثبت شد و با 137 هزار تن، تقاضای این هفته‌ی خریداران، رتبه دوم بیشترین تقاضای سال 99 را به نام خود ثبت کرد. هر چند عرضه ها که به بالای مرز 90 هزار تن رسیده را هم نمی توان از نظر دور نگه داشت و باید به حمایت عرضه ها از بازار هم اشاره کرد.

افزایش دلار نیمایی، تا امروز به 228 تومان رسیده. میانگین هفتگی دلار نیمایی، امروز (پنجشنبه 23 بهمن 1399) به نزدیکی 23 هزار و 500 تومان رسید و 23 هزار و 497 تومان، اعلام شد. میانگین روزانه هم در کانال 23 هزار و 600 است و به احتمال بسیار زیاد، پیشروی میانگین هفتگی در روزهای آینده نیز، ادامه می یابد.

چهارشنبه‌ی این هفته مقارن با 22 بهمن و تعطیل بود. آخرین قیمت دلار در صرافی ملی در روز پنجشنبه، به 24 هزار و 700 تومان رسید. هر چند این قیمت دلار صرافی، نتیجه 1100 تومان افزایش و صعود به کانال 24 هزار تومان بود ولی در بازار آزاد، دلار مرز 25 هزار تومان را هم پشت سر گذاشت.

همه عوامل بالا، دست به دست هم داد تا در هفته های واپسین سال 1399، رکوردهای کم سابقه ای در بورس کالا ثبت شود و با توجه به شواهد بازار و نوسانات پیش روی دلار، به نظر می رسد در هفته‌ی آینده هم، بورس کالا شاهد هفته پررونقی باشد.

به جز همه رکوردهای ثبت شده‌ی این هفته، اتفاق مهم دیگر این بود که بازار در عمده‌ی کالاها، با معاملات قیمت پایه، خداحافظی کرد و عمده کالاها با رقابت خریداری شدند. همین رقابت ها باعث شد در بازار آزاد هم قیمت ها رو به افزایش بگذارند.

ما در حال تعریف شاخص جدیدی در ویکی پلاست، به نام «شاخص رقابت» هستیم. اگر عرضه ها، با قیمت پایه معامله شوند، حاصل جمع معاملات، عددی برابر ضرب حجم معاملات در قیمت های پایه است. اما همان‌طور که می‌دانیم، کالاهایی هستند که با رقابت معامله می شوند و به این ترتیب، جمع معاملات همراه با رقابت، از معاملات با قیمت پایه فاصله می گیرد. ما به درصد اختلاف بین قیمت تمام شده معاملات با قیمت پایه، شاخص رقابت می گوییم.

در سه هفته گذشته، «شاخص رقابت» به ترتیب 1.5 درصد، 3.8 درصد و در این هفته، 5.5 درصد بوده است. بعد از تغییر میانگین دلار نیمایی از ماهانه به هفتگی، در هفته‌ی اول بهمن، اختلاف بین معاملات با قیمت پایه و معاملات نهایی، 32 میلیارد تومان بود، در هفته دوم بهمن این اختلاف به 85 میلیارد و این هفته، اختلاف معاملات به 132 میلیارد تومان رسید. یعنی اگر قرار بود معاملات بدون رقابت انجام شوند، باید 132 میلیارد تومان کمتر از ارزش معاملات هفتگی می بود.

ارزش معاملات این هفته هم رکورد جدیدی را ثبت کرد. 2 هزار و 392 میلیارد تومان ارزش معاملات این هفته محصولات پلیمری در بورس کالا بود که از ابتدای امسال، بیشترین رقم ثبت شده است.

مقایسه عرضه، تقاضا و معاملات هفته دوم و هفته سوم بهمن 1399

مقایسه هفتگی عرضه، تقاضا و معاملات محصولات پتروشیمی در بورس کالا از ابتدای امسال تا هفته سوم بهمن 1399

جدول مقایسه ای حجم معامله همه گروه های پلیمری در هفته دوم و هفته سوم بهمن 1399

میزان معاملات هفته سوم بهمن ماه : 87.034 تن

مقایسه فروش دلارصرافی و میانگین هفتگی دلار نیمایی از ابتدای امسال تا 23 بهمن 1399


 


75.3 درصد عرضه های PVC معامله شد
88.7 درصد عرضه های پ پ نساجی معامله شد
66.8 درصد عرضه های پ پ شیمیایی معامله شد
100 درصد عرضه های ترفتالات بطری معامله شد
100 درصد عرضه های سبک فیلم معامله شد
95.8 درصد عرضه های سنگین اکستروژن معامله شد
100 درصد عرضه های سبک خطی معامله شد
98.5 درصد عرضه های سنگین فیلم معامله شد
100 درصد عرضه های سنگین بادی معامله شد
93.9 درصد عرضه های سنگین تزریقی معامله شد

 


ویکی پلاست | مرجع بازار صنعت پلاستیک

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر
امتیاز مطلب: 100%

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه

پربازدیدترین شرکت ها

درج کارت ویزیت شرکت من

پربازدیدترین محصولات

ویدیوهای آموزشی

همه حقوق این سایت متعلق به ویکی پلاست است طراحی و اجرا: نگاه حرفه ای
قیمت بازار اشتراک قیمت کانال تلگرام تبلیغات
بسپار تجارت آسیا؛ تولید و صادرات کامپاندهای پلیمری قیمت بازار قیمت جهانی تلگرام واتس اپ تبلیغات
ویکی پلاست
سلام خوش اومدید
ویکی پلاست، خرید و فروش مواد اولیه نداره
چطور می تونم کمک‌تون کنم؟