دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

پاکان پلاستکار

وکس سیبویه تولیدکننده وکس های دوقطبی و ناقطبی pe و pp

بسپار تجارت آسیا؛ تأمین کننده مواد اولیه پلاستیک و پلیمر و محصولات پتروشیمی

تحلیل بازار
۲۷ آذر ۱۳۹۹ 0 1944

گزارش بازار محصولات پتروشیمی؛ هفته چهارم آذرماه 1399

تغییر آرایش در بازار محصولات پتروشیمی

تغییر آرایش در بازار محصولات پتروشیمی
هر روز به ابلاغ دستورالعمل جدید تنظیم بازار نزدیک می شویم، دستورالعملی که 18 شهریور، خبر تصویب کلیات آن آمد و این هفته نیز جزئیات آن، در کمیته تخصصی پتروشیمی، تصویب شد. دستورالعملی که با ابلاغ آن، پازل تغییرات در بازار محصولات پتروشیمی، کامل می شود.

به گزارش ویکی پلاست، آرایش جدید بازار را می توان با نگاهی به دو ماه گذشته و پیامدهای آن در این هفته به خوبی دید. از 15 آبان امسال، ملاک موجودی و ورودی کالا فقط سامانه جامع انبارهاست و رخ‌دادهای اخیر در انبارهای شورآباد را می‌توان جزئی از اجرایی شدن این سامانه دانست.

کارخانه ها فقط می توانند انبار خود را به عنوان انبار ثبت شده در سامانه جامع انبارها ثبت کنند و انتقال بار به انبارهای دیگر، مجاز نیست.

اما اتفاق دوم و مهم که از ابتدای دی ماه اجرایی می شود، محاسبه «خودکار» سهمیه مواد اولیه واحدهای تولیدی است. هفته‌ی گذشته، این خبر با SMS به تولیدکنندگان دارای کد بهین یاب ارسال شد، سپس بورس کالا آن را به صورت اطلاعیه بازنشر و دیروز، مدیر کل دفتر آمار و فرآوری داده‌های، بر اجرایی شدن این طرح از ابتدای دی، تأکید کرد.

بنا بر اظهارات ناهید زندی زاده، از اول دی ماه بر اساس مقدار مواد اولیه‌ی خریداری شده از سوی واحدها که در بورس کالا ثبت شده و همچنین مقدار فاکتور فروش ثبت شده، سهمیه مواد پتروشیمی به واحدهای تولیدی اختصاص داده می‌شود.

وی همچنین تاکید کرد که واحدهای تولیدی باید ماه به ماه آمار عملکرد خود را اعلام کنند و گفت: بر این اساس واحدهای تولیدی موظف هستند آمار تولید خود را به صورت ماهانه ثبت کنند و در حال حاضر هنگام خرید آمار تولید با مقدار خرید مطابقت داده می‌شود و سهمیه‌ها بر این مبنا تعیین می‌شود.

سامانه های ایجاد شده برای ارزیابی تولیدکنندگان واقعی، از کسانی که مواد اولیه خود را روانه بازار آزاد می کردند، روزبه‌روز، جدی تر از قبل می شود.

بهین یاب، سامانه جامع انبارها و سامانه جامع تجارت از جمله سامانه هایی است که به کنترل و ارزیابی عملکرد تولیدکنندگان می پردازند و از این پس، سهمیه مواد اولیه بر اساس اطلاعات تولید و فروش ثبت شده واحدهای تولیدی در سامانه جامع تجارت تعیین می شود.

از سوی دیگر، وزارت صمت بر اساس مصوبه سال 97 هیئت دولت، به اطلاعات مالیاتی تولیدکنندگان دسترسی پیدا کرده و از دهم تیرماه امسال، اطلاعات مالیاتی تولیدکنندگان نیز به وزارت صمت، اعلام می شود. اطلاعات چهار سال گذشته تأمین اجتماعی واحدهای تولیدی نیز، بر اساس اظهارات مدیر کل دفتر آمار و فرآوری داده‌های وزارت صمت، در اختیار این وزارتخانه قرار گرفته است.

این هفته، در بازار آزاد هم، اتفاقات مهمی رقم خورد. به دنبال سرکشی به انبارهای شورآباد و پلمب چند انبار، واسطه ها دست از کار کشیدند.

بر اساس دستورالعمل تنظیم بازار محصولات پتروشیمی، هر گونه خرید و فروش، واگذاری، جایگزینی مواد پتروشیمی خریداری شده از بورس در بازار و سایت های اینترنتی و فضای مجازی و همچنین حمل مواد اولیه خریداری شده، به محلی به غیر از نشانی کارخانه مندرج در پروانه بهره برداری مربوطه، ممنوع است. با سخت تر شدن فعالیت در بازار غیررسمی، بازیگران این بازار نیز اعلام کردند فعالیت نخواهند کرد.

عدم فعالیت تأمین کنندگان و واسطه های مواد اولیه در بازار آزاد، کار را برای واحدهای کوچکی که در مناطق حاشیه ای تهران مانند مجتمع تجریشی فعالیت می کنند دشوار کرده و به اذعان بسیاری از آن ها، به علت پایان گرفتن مواد اولیه، کار تولید در این واحدهای کوچک، پایان گرفته است.

با مروری دوباره به آنچه گفته شد، یعنی نزدیک شدن به ابلاغ دستورالعمل تنظیم بازار، اجرایی شدن سامانه جامع انبارها، محاسبه سهمیه مواد اولیه به صورت خودکار و بر اساس میزان فروش و در پایان، خروج اجتناب ناپذیر واسطه ها، بازار محصولات پتروشیمی در حال تغییر چهره ای اساسی است.

گزارش بازار محصولات پتروشیمی در هفته ای که گذشت:

عرضه ها،3,347 تن نسبت به هفته‌ی سوم آذر افزایش یافت و به 88,298 تن رسید اما معاملات 501 تن نسبت به هفته‌ی قبل کاهش یافت و به 60,990 تن رسید.

همچنان معاملات در بالای مرز 60 هزار تن است که افزایش میزان خرید از بهین یاب واحدهای تولیدی توسط کمیته تخصصی پتروشیمی از یک سو و تحرک قیمت های جهانی، می تواند از دلایل بالا ماندن حجم معاملات در بالای مرز 60 هزار تن باشد.

معاملات PVC ها این هفته 3,032 تن رشد کرد و بیشترین افزایش حجم معاملات را به ثبت رساند. پ پ های نساجی هم نسبت به هفته‌ی قبل، 1,991 تن افزایش معاملات را به نام خود ثبت کرد. در مقابل و گروهی که بیشترین کاهش حجم معاملات را داشت، سنگین تزریقی با 1,866 تن کاهش، دیده می شود.

نگاهی به قیمت های پایه‌ی این هفته نشان می دهد، اثر نیما در افزایش یا کاهش قیمت ها به حداقل رسیده و در مقابل، تغییرات قیمت های جهانی، موتور محرک قیمت های پایه است. میانگین ماهانه‌ی دلار نیما، این هفته تنها 23 تومان بیشتر از هفته قبل بود و قیمت های جهانی باعث شد تا 25 گروه از 29 گروه کالایی، با افزایش قیمت نسبت به هفته ی قبل مواجه شوند.

نیما در ادامه‌ی هفته نیز افزایشی بود ولی در محدوده بسیار جزئی. اختلاف دلار نیمایی روز پنجشنبه با دلار قیمت های پایه، به 4 تومان افزایش رسید. 25,657 تومان، آخرین قیمت دلار نیمایی است و نوسان دلار نیمایی در دو هفته‌ی اخیر بسیار محدود بوده و از افزایش‌های ناگهانی ماه‌های گذشته، دیگر خبری نیست.

نفت در حال صعود است. قیمت نفت و کامودیتی ها در هفته های اخیر و با اخبار مثبت تأیید واکسن، رشدهای مثبتی را ثبت کرد. قیمت نفت روز چهارشنبه 26 آذرماه از مرز 51 دلار گذشت و به 52 دلار نزدیک شد. قیمت نفت در روز دوشنبه و شروع کار بازارهای جهانی، 49 دلار بود.

دلار صرافی کاهشی است. در صرافی ملی نیز نوسان دلار مانند ماه های گذشته نیست و حداکثر در طی هفته، بین 200 تا 300 تومان نوسان دارد. روز چهارشنبه، هر دلار آمریکا در صرافی ملی، 25,800 تومان قیمت گذاری شد تا اختلافش با آخرین قیمت هفته ی گذشته، 270 تومان کاهش باشد.

مقایسه عرضه، تقاضا و معاملات هفته سوم و هفته چهارم آذر 1399

مقایسه هفتگی عرضه، تقاضا و معاملات محصولات پتروشیمی در بورس کالا از ابتدای امسال تا هفته چهارم آذر 1399

جدول مقایسه ای حجم معامله همه گروه های پلیمری در هفته سوم و هفته چهارم آذر 1399

میزان معاملات هفته چهارم آذر ماه : 60.990 تن

مقایسه فروش دلارصرافی و میانگین هفتگی دلار نیمایی از ابتدای امسال تا 27- آذر 1399


گزارش تفکیکی گروه‌های کالایی | هفته چهارم آذر ماه 1399

97.5 درصد عرضه های پ پ نساجی معامله شد
87.1 درصد عرضه های پ پ شیمیایی معامله شد
46.4 درصد عرضه های PVC معامله شد
100 درصد عرضه های ترفتالات بطری معامله شد
43 درصد عرضه های سبک فیلم معامله شد
27.6 درصد عرضه های سنگین اکستروژن معامله شد
81.6 درصد عرضه های سبک خطی معامله شد
76.8 درصد عرضه های سنگین فیلم معامله شد
61.8 درصد عرضه های سنگین بادی معامله شد
32 درصد عرضه های سنگین تزریقی معامله شد

 


ویکی پلاست | مرجع بازار صنعت پلاستیک

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر
امتیاز مطلب: 100%

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه

پربازدیدترین شرکت ها

پربازدیدترین محصولات

ویدیوهای آموزشی

همه حقوق این سایت متعلق به ویکی پلاست است طراحی و اجرا: نگاه حرفه ای
قیمت بازار اشتراک قیمت کانال تلگرام تبلیغات
بسپار تجارت آسیا؛ تولید و صادرات کامپاندهای پلیمری قیمت بازار قیمت جهانی تلگرام واتس اپ تبلیغات
ویکی پلاست
سلام خوش اومدید
ویکی پلاست، خرید و فروش مواد اولیه نداره
چطور می تونم کمک‌تون کنم؟