جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

وکس سیبویه تولیدکننده وکس های دوقطبی و ناقطبی pe و pp

بسپار تجارت آسیا؛ تأمین کننده مواد اولیه پلاستیک و پلیمر و محصولات پتروشیمی

گزارش بازار محصولات پتروشیمی؛ هفته سوم مهرماه 1399

مُسَکّن موضعی به بازار محصولات پتروشیمی

مُسَکّن موضعی به بازار محصولات پتروشیمی
معاملات محصولات پتروشیمی در هفته سوم مهرماه 1399 در حالی پایان گرفت که برای نخستین بار بعد از مهرماه 1397، قیمت گذاری مواد اولیه نه با میانگین هفتگی که با میانگین ماهانه، محاسبه و اعلام شد.

به گزارش ویکی پلاست، تغییر دلار از میانگین هفتگی به میانگین ماهانه که به درخواست تشکل ها عملی شد، با هدف کُند شدن روند صعودی میانگین هفتگی صورت گرفت و نتیجه این تصمیم، کاهش 488 تومانی دلار نیمایی یکشنبه 13 مهر نسبت به 6 مهر بود. میانگین هفتگی دلار نیمایی در روز 6 مهر، 222,828 ریال و میانگین ماهانه در 13 مهر، 220,941 تومان بود.

این تصمیم جدید کمیته تخصصی پتروشیمی که دلار نیمایی را از میانگین هفتگی به میانگین ماهانه تغییر داد، به زعم بسیاری تولیدکنندگان، کمک زیادی به بازار نمی کند و صرفا همان مسیر میانگین هفتگی، حالا در میانگین ماهانه رخ می دهد و قرار است یک ماه افزایش قیمت، مجددا از هفته سوم مهرماه، عینا تکرار شود.

این تصمیم کمیته تخصصی صرفا یک مُسکّن موضعی به پیکر نحیف بازار است که دوام آن، همان هفته اجرای این تغییر بود و از هفته چهارم مهر، مسیر قیمت ها، باز به مدار افزایشی باز خواهد گشت.

بی اثر بودن این تصمیم، به عدم ثبات قیمت ارز مربوط می شود، نه ذات این اتفاق؛ که اگر در چشم انداز قیمت ارز، نشانی از ثبات یا کاهش دیده می شد، تصمیم اتخاذ شده برای بازار، می توانست مؤثر و مفید باشد.

کاهشی شدن قیمت پایه محصولات پتروشیمی باعث شد قیمت محصولات پتروشیمی، در بازار نزولی شود. اما اتفاق مهم دیگری هم در بازار این هفته محصولات پتروشیمی رخ داد.

افزایش هفته به هفته رقابت ها در بازار محصولات پ پ نساجی و شیمیایی، کار را به جایی رساند که بعد از ابطال معاملات پ پ نساجی در هفته دوم مهر، وزارت صنعت، فرمول کسر سهمیه PVC ها را روی پ پ های نساجی هم پیاده کرد و سهمیه این محصولات، 45 درصد کاهش یافت.

از سوی دیگر، طبق تصمیم بورس کالای ایران، پیش دریافت همه محصولات پلی پروپیلن (به جز پ پ پزشکی) از 10 درصد به 50 درصد افزایش یافت.

این دو تصمیم، هر چند نتوانست آنچنان که باید، روی رقابت محصولات پ پ نساجی، تأثیر مهمی بگذارد، اما قیمت برخی گریدهای پ پ، مانند Z30S و 552R در بازار ریزش قابل توجهی داشت و قیمت های بازار آزاد چهارشنبه 16 مهر نسبت به آخرین قیمت هفته قبل، 6 هزار و 600 تومان کاهش را ثبت کرد.

معاملات محصولات پلیمری در هفته سوم مهر، با هزار و 150 تومان افزایش نسبت به هفته قبل، به 70 هزار و 155 تن رسید. عرضه ها نیز با توجه به اضافه شدن بخشی از عرضه های باطل شده هفته دوم، از 73 هزار و 939 تن هفته دوم، به 81 هزار و 79 تن رسید.

از حیث میزان عرضه ها، (بالای مرز 81 هزار تن) وضعیت عرضه ها مناسب است و با توجه به انتظارات تورمی همچنان خریداران تلاش می کنند از بورس کالا خرید بیشتری انجام دهند تا کمی از افزایش قیمت در هفته های بعد را با استفاده کامل از فرصت خرید هر هفته، جبران کنند. این هفته 86.5 درصد عرضه های هفته سوم مهرماه، توسط خریداران، معامله شد.

غایب مهم بازار در هفته سوم مهر ماه، عرضه های اروند بود. هر چند عرضه های پتروشیمی لاله و مهر نیز به علت خرابی خطوط تولید، در بین عرضه ها قرار نگرفتند. اروند با حدود 4 هزار تا 4 هزار و 500 تن عرضه هفتگی S65 از ارکان مهم بازار PVC هاست و غیبت این پتروشیمی، باعث شد در بازار، قیمت PVC ها با رشد مواجه شود.

در هفته سوم مهر، همه قیمت های پایه، کاهشی شدند به جز PVC ها. افزایش قیمت جهانی PVC ها در هفته ای که قیمت های پایه کاهشی شد، 3.95 درصد رشد کرد تا S65 نسبت به هفته قبل، 859 تومان افزایش یابد.

این افزایش واکنش انجمن PVC که به تازگی از انجمن ملی پلیمر جدا شده و با جدیت بیشتری در صدد پیگیری مشکلات اعضای خود است را در پی داشت. انجمن تولیدکنندگان لوله و اتصالات PVC این هفته از اعضای خود خواست از خرید PVC خودداری کنند اما این دعوت به عدم خرید، نتیجه موفقی نداشت و 93,1 درصد عرضه های PVC معامله شد.

بعد از تغییر دلار از میانگین هفتگی به میانگین ماهانه برای محاسبه قیمت های پایه محصولات پتروشیمی، حالا میانگین ماهانه توجه ها را به خود جلب کرده و درست بعد از یکشنبه 13 مهر که قیمت های پایه اعلام شد، میانگین ماهانه نیز مانند میانگین روزانه و هفتگی، راه آن ها را در پیش گرفت و صعودی شد. تا روز چهارشنبه 16 مهر، میانگین ماهانه دلار نیمایی، 247 تومان افزایش یافت و به 22 هزار و 341 تومان رسید.

انتظار می رود میانگین ماهانه دلار نیمایی، همان مسیر میانگین هفتگی را پیش بگیرد و مسیر طی شده میانگین هفتگی در یک ماه گذشته، طی هفته های آتی در میانگین ماهانه اتفاق بیفتد. به عبارت دیگر، هفته های آینده، دلار نیمایی همچنان افزایشی‌ست.

دلار صرافی بالاترین رکورد خود را در هفته سوم مهرماه شکست و به 29 هزار و 200 تومان رسید. در هفته ای که دلار آزاد تا 30 هزار تومان پیش رفت، دلار صرافی هم خود را به نزدیکی دلار آزاد رساند و قله 29 هزار و 200 تومان را فتح کرد. دلار صرافی با 14 هزار و 300 تومان افزایش نسبت به ابتدای امسال، 95.9 درصد صعود را تجربه کرده و تنها چند گام کوچک تا دوبرابر شدن نرخ خود نسبت به ابتدای امسال، فاصله دارد.

مقایسه عرضه، تقاضا و معاملات کالاهای پلیمری

مقایسه هفتگی عرضه، تقاضا و معاملات محصولات پتروشیمی در بورس کالا از ابتدای امسال تا هفته سوم مهر 1399

جدول مقایسه معاملات هفته دوم و سوم مهر 1399

میزان معاملات هفته سوم مهرماه : 70.155 تن

مقایسه فروش دلارصرافی و میانگین هفتگی دلار نیمایی از ابتدای امسال تا 16 مهر 1399

 


ویکی پلاست | مرجع بازار صنعت پلاستیک
 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر
امتیاز مطلب: 100%

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه

پربازدیدترین شرکت ها

درج کارت ویزیت شرکت من

پربازدیدترین محصولات

ویدیوهای آموزشی

همه حقوق این سایت متعلق به ویکی پلاست است طراحی و اجرا: نگاه حرفه ای
قیمت بازار اشتراک قیمت کانال تلگرام تبلیغات
بسپار تجارت آسیا؛ تولید و صادرات کامپاندهای پلیمری قیمت بازار قیمت جهانی تلگرام واتس اپ تبلیغات
ویکی پلاست
سلام خوش اومدید
ویکی پلاست، خرید و فروش مواد اولیه نداره
چطور می تونم کمک‌تون کنم؟