جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

وکس سیبویه تولیدکننده وکس های دوقطبی و ناقطبی pe و pp

آزمون نشت لوله های PVC
در این مطلب بخش های مختلف تست آب بندی سیستم لوله کشی در ساختمان، توضیح داده شده است.

تست آب بندی سیستم لوله کشی در ساختمان شامل

•  تست آب بندی لوله کشی فاضلاب
•  تست آب بندی لوله کشی هواکش
•  تست آب بندی لوله کشی آب باران
•  تست آب بندی لوله کشی آب مصرفی در ساختمان می باشد. که در ادامه به نحوه آزمون آب بندی هر قسمت به صورت جداگانه می پردازیم.


 

تست آب بندی لوله کشی فاضلاب

پس از پایان مراحل اجرایی و قبل از تست، تمامی بست­ها را باید بازدید کرد و از استحکام آن­ها مطمئن شد.

بر اساس مقررات موجود سه نوع تست وجود دارد:

1- تست با آب

- آزمایش با آب ممكن است قسمت به قسمت یا در صورتی كه مصالح لوله كشی واتصال ها در برابر فشار ارتفاع )استاتیك( ساختمان مقاوم باشند، به طور یك جا بر ای كلیه شبكه لوله كشی انجام شود.

- در صورتی که كلیه شبكه لوله كشی به طور یك جا با آب آزمایش شود باید همه دهانه های باز شبكه لوله كشی، جز بالاترین دهانه باز آن، به طور موقت بسته شود و تمام لوله ها با آب پر شود.

پس از مدت 15 دقیقه باید همه قطعات و اتصال ها مورد بازرسی قرار گیرد و نشت آب مشاهده نشود. در صورت مشاهده نشت آب باید قطعه معیوب یا اتصال ضعیف ترمیم یا تعویض شود و آزمایش با آب تكرار شو د. در این حالت آزمایش شبكه لوله كشی فاضلاب و هواكش ممكن است با هم انجام گیرد.

- در حالتی كه شبكه لوله كشی قسمت به قسمت آزمایش شود باید با استفاده از دریچه های بازدید و دسترسی، كه روی لوله قائم پیش بینی شده اند، ساختمان در ارتفاع به چند منطقه تقسیم شود و آزمایش با آب در هر منطقه به طور جداگانه صورت گیرد.

در هر منطقه، جز بالاترین 3 متر، فشا ر آزمایش با آب نباید از 3 متر ستون آب كمتر باشد و هیچ یك از قطعات یا اتصال ها نباید در معرض فشاری كمتر از 3 متر قرار گیرند.

پس از 15دقیقه باید همه قطعات و اتصال ها مورد بازرسی قرار گیرد و نشت آب مشاهده نشو د. درصورت مشاهده نشت باید قطعه معیوب یا اتصال ضعیف ترمیم و تعویض شود و آزمایش با آب تكرار شود. در این حالت آزمایش شبكه لوله كشی فاضلاب باید جدا از شبكه لوله كشی هواكش انجام گیرد.

2- تست با هوا

- در آزمایش با هوا باید لوله كشی كاملاً از آب خالی باشد و دهانه های خروجی همه جا با كیسه های مخصوص كه با هوای فشرده پر می شود یا وسایل دیگر كه دهانه را كاملاً مسدود و هوابند می كند به طور موقت بسته شود.

3-تست نهایى

- آزمایش نهایى باید پس از نصب همه لوازم بهداشتى و كامل شدن سیستم لوله كشى فاضلاب و شبكه لوله كشى ھواكش انجام شود. آزمایش نهایی با دود یا ھوا انجام می شود.

-  در این آزمایش باید انتهای لوله اصلى كه فاضلاب را از ساختمان به خارج، یا به نقطه ورودى به دستگاه تصفیه فاضلاب در داخل ساختمان هدایت می كند و نیز انتهاى لوله ھاى ھواكش مسدود شود و دود با استفاده از ماشینھاى ایجاد دود یا ھوا، با فشار وارد شبكه لوله كشى فاضلاب و شبكه لوله كشى ھواكش شود.

در این آزمایش باید ھمه سیفونھاى فاضلاب با آب پر شود.اندازه گیرى با فشارسنج صورت می گیرد.فشار آزمایش 25 میلیمتر آب و مدت آن 15 دقیقه است.

- در مدت آزمایش نباید فشارسنج هیچ كاهش فشارى نشان دهد.

- این آزمایش دست كم باید سه بار تكرار شود.

- در صورتى كه لوله ھا یا اتصالات شبكه لوله كشى، یا قسمتى از آنھا، از نوع پلاستیكى ) پی وی سى یا پلی اتیلن (باشد، به كار بردن دود براى آزمایش نهایى مجاز نیست.

تست آب بندی لوله کشی هواکش

الف) آزمایش با آب

در صورتی که لوله کشی فاضلاب به صورت یک جا با آب آزمایش شود انجام این آزمایش ممکن است در زمانی صورت گیرد که شبکه لوله کشی هواکش فاضلاب اجرا شده و در نقاط لازم به شبکه لوله کشی فاضلاب متصل شده است. در این حالت لوله کشی فاضلاب و هواکش ممکن است با هم آزمایش شود.

در صورتی که لوله کشی فاضلاب قسمت به قسمت با آب آزمایش شود ، آزمایش همزمان لوله کشی فاضلاب و لوله کشی هواکش ممکن نیست.

ب) آزمایش با هوا

در صورتی که لوله کشی فاضلاب با هوا آزمایش شود ، آزمایش همزمان لوله کشی فاضلاب و لوله کشی هواکش می تواند عملی شود.

تست آب بندی لوله کشی آب باران

پیش از انجام آزمایش و تایید لوله کشی ، هیچ یک از اجزای لوله کشی نباید با رنگ یا اجزای ساختمان پوشیده شود. به هنگام آزمایش، همه اجزای لوله کشی فاضلاب بهداشتی ساختمان باید آشکار و قابل بازرسی باشد.

الف ) آزمایش نشت با آب

آزمایش با آب باید برای حداکثر فشار استاتیک مربوط به ارتفاع بلندترین لوله­ های قائم آب باران صورت گیرد.

لوله­ های قائم آب باران باید به طور کامل از طریق کفشوهای آب باران بام با آب پر شوند.

لوله­ های افقی آب باران در پایین ترین طبقه باید هم زمان با لوله های قائم به طور کامل با آب پر شوند.

مدت آزمایش دست کم 15 دقیقه است. پس از پر کردن کامل لوله ها با آب در صورت پایین رفتن سطح آب در لوله ها باید همه قطعات و اتصالات از نظر نشت آب مورد بازرسی قرار گیرند.

در صورت مشاهده نشت آب باید قطعه و  یا اتصال معیوب تعویض و یا ترمیم شود  و آزمایش با آب تکرار شود.

آزمون نشت لوله ­کشی توزیع آب مصرفی ساختمان (لوله و اتصالات CPVC)

ممکن است آزمایش لوله کشی قسمت به قسمت در جریان پیشرفت کار ، یا به طور کامل پس از نصب کلیه لوله ها و اجزای دیگر لوله کشی صورت گیرد.

پیش از انجام آزمایش و تایید لوله کشی ، هیچ یک از اجزای لوله کشی نباید با عایق یا اجزای ساختمان پوشانده شود. در هنگام آزمایش همه اجزای لوله کشی باید آشکار و قابل بازرسی باشد.

علاوه بر آزمایش قسمت به قسمت یا کامل لوله کشی ، پس از خاتمه کار و نیز پس از نصب لوازم بهداشتی، آزمایش فشار با آب انجام گیرد.

پس از خاتمه لوله کشی و پیش از نصب لوازم بهداشتی باید دهانه های باز به طور موقت بسته شود و لوله کشی با آب به تدریج پر شود و کاملا هواگیری گردد. پیش از اقدام به آزمایش، باید شبکه لوله کشی را به مدت حداقل دو روز پر از آب نگاه داشت.

آزمایش فشار باید با آب و به کمک تلمبه مخصوص مجهز به فشار سنج ، و با فشار حداقل 10 بار در پایین ترین نقطه شبکه لوله کشی مورد آزمایش انجام شود.

فشار سنج باید در پایین ترین قسمت لوله کشی مورد آزمایش نصب شود و کنترل شود که هیچ یک از قطعات و اجزای لوله کشی نباید با فشار کمتر از 6 بار یا حداکثر فشار عملکرد آن، هر کدام بیشتر باشد، آزمایش شود.

مدت آزمایش باید حداقل یک ساعت باشد. در این مدت اگر شکستگی یا نشت آب مشاهده شود باید آزمایش فشار آب پس از رفع عیب تکرار شود.

پس از نصب لوازم بهداشتی یک بار دیگر باید آزمایش فشار آب انجام شود. در این مرحله فشار آزمایش برابر با فشار بهره برداری خواهد بود.

شبکه لوله کشی آب ، لوازم بهداشتی و کلیه اجزای آن باید از نظر مقدار جریان و فشار کار عادی قرار گیرد. همه شیرها باید یک به یک باز و بسته شود و نسبت  به آب بند بودن آنها اطمینان حاصل شود.

این مرحله آزمایش باید در فشار بهره برداری و به مدت حداقل یک ساعت انجام شود. در صورت مشاهده نشت ، پس از رفع عیب، این آزمایش باید تکرار شود.

در صورت وجود احتمال یخ زدن آب در لوله ها، باید بلافاصله پس از انجام هر مرحله از آزمایش آب لوله ها کاملا تخلیه شود.

در ساختمان ها، بسته به نوع لوله مصرفی تست انجام می­شود. جهت انجام تست بایستی از یک ابزار مناسب استفاده نمود.

استاپرها یکی از مهمترین ابزار برای تست سیستم لوله کشی فاضلاب ساختمان هستند که میتوان با استفاده از آنها سیستم لوله کشی فاضلاب ساختمان را در هر سه مرحله تست نمود.

3 نوع مختلف استاپر در بازارها یافت می شود. که با نام های استاپر بادی ، بالنی و دستی شناخته می شوند.

بدین صورت که با استفاده از استاپر، از دریچه بازدید رایزر مسیر لوله را مسدود و لوله ها را پر از آب می کنیم و به مدت 15 دقیقه به حال خود می­گذاریم. هیچ گونه نشتی نباید در این مدت زمان مشاهده شده و سطح آب نیز نباید پائین بیاید.

در صورت موفقیت ­آمیز بودن تست، طبقات دیگر را نیز به همین روش تست می­ کنیم.

در زیر به نمونه­ هایی از استاپر اشاره می­‌شود:



منبع: کمیته علمی، تخصصی انجمن پی وی سی

 


ویکی پلاست | مرجع بازار صنعت پلاستیک

 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر
امتیاز مطلب: 100%

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه

پربازدیدترین شرکت ها

پربازدیدترین محصولات

ویدیوهای آموزشی

همه حقوق این سایت متعلق به ویکی پلاست است طراحی و اجرا: نگاه حرفه ای
قیمت بازار اشتراک قیمت کانال تلگرام تبلیغات
بسپار تجارت آسیا؛ تولید و صادرات کامپاندهای پلیمری قیمت بازار قیمت جهانی تلگرام واتس اپ تبلیغات
ویکی پلاست
سلام خوش اومدید
ویکی پلاست، خرید و فروش مواد اولیه نداره
چطور می تونم کمک‌تون کنم؟