چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

وکس سیبویه تولیدکننده وکس های دوقطبی و ناقطبی pe و pp

بسپار تجارت آسیا؛ تأمین کننده مواد اولیه پلاستیک و پلیمر و محصولات پتروشیمی

تحلیل بازار
۱۲ دى ۱۳۹۸ 0 973

گزارش بازار محصولات پتروشیمی؛ هفته دوم دی ماه 1398

تعادل بازار پلیمرها با طعم رونق

تعادل بازار پلیمرها با طعم رونق
تعادل جدیدی در بازار پلیمرها ایجاد شده؛ اگرچه با توجه به نوسان قیمت‌های پایه و حجم معاملات می‌توان گفت که این تعادل جدید هنوز به مرز ثبات نرسیده است. با توجه به حجم معاملات در بورس کالا می‌توان گفت که بازار رونق نسبی یافته و احتمالاً این روند کلی ادامه خواهد یافت.

به گزارش ویکی پلاست، در هفته گذشته از کاهش نگرانی‌ها در بازار آزاد پلیمرها سخن گفتیم اگرچه رشد قیمت‌های پایه در نهایت به افزایش نرخ در بازار داخلی نیز منجر شد. هفته‌هاست که قیمت‌های پایه در بورس کالا افزایشی اعلام می‌شود و همین مطلب دلیل کافی برای رشد قیمت‌ها به شمار می‌رود.


این هفته با کاهش حجم معاملات در بورس کالا روبه‌رو بودیم ولی افت بزرگی در حجم داد و ستد به ثبت نرسید اگرچه اوضاع معاملات در بازار پلی‌اتیلن‌های سنگین تزریقی و سنگین فیلم نگران‌کننده بود که احتمالاً اثر خود را بر قیمت‌های برجای خواهد گذاشت.

حجم معاملات پلیمرها در بورس کالا اگرچه کاهش داشت ولی هنوز در سطوح مطلوب و جذابی قرار دارد. این سیگنال احتمال تأمین امن مواد اولیه را برای واحدهای تولیدی تقویت می‌کند اگرچه سرریز معاملات در بورس کالا از سمت مصرف‌کنندگان نهایی و واحدهای تولیدی وارد بازار آزاد شده  و یا در مچینگ مورد معامله قرار می‌گیرد.

این وضعیت معاملات با توجه به آرامش نسبی قیمت دلار نشان می‌دهد که بازار در فاز تولید و تجارت خود را با داده‌های موجود وفق داده و در مسیر رشد گام‌ به گام جدیدی قرار دارد.

این وضعیت اگر صحت داشته باشد می‌تواند روزهای خوب فعلی را در بازارها تداوم بخشد و حتی ممکن است تا پایان سال نیز همین وضعیت  را شاهد باشیم.

البته صادرات به عراق کاهش داشته ولی در کنار آن نوسان قیمت دلار در هفته‌ها و ماه‌های اخیر جذابیت‌های صادراتی را تقویت کرده است.

البته این هفته باید کاهش حجم عرضه‌ها را مدنظر قرار داد یعنی یکی از دلایل اصلی افت حجم معاملات، کاهش عرضه و تضعیف تقاضا بود که بازار را به صورتی ناخودآگاه محدود کرد.

البته حجم معاملات روز سه‌شنبه نشان داد که بازار نگرانی خاصی ندارد و شاید به همین دلیل بود که قیمت‌ها در روز چهارشنبه در بازار آزاد با تمایل به کاهش نرخ همراه شد.

این بازی البته در هفته گذشته نیز تجربه شد ولی با اعلام رشد قیمت‌های افزایشی و مشاهده حجم تقاضای مؤثر در بازار داخلی، باز هم در اواسط هفته شاهد رشد قیمت‌ها بودیم.

بازار مسیر خود را در فاز رونق در پیش گرفته و هیچ بعید نیست که این روند البته با فراز و نشیب‌های نه چندان دشوار تا پایان سال ادامه داشته باشد آن‌هم در شرایطی که بازارهای جهانی هم گویا بهبود را در پیش گرفته است.

کاهش شعله‌های جنگ تجاری بین چین و آمریکا خود یک داده بسیار مهم برای حمایت از قیمت‌های جهانی است اگرچه از هم‌اکنون نمی‌توان گفت که سال 2020 چه سرنوشتی را برای بازارها رقم خواهد زد ولی اوضاع در فصل اول این سال چندان هم نگران‌کننده نیست.

قیمت نفت که تا دیروز در کانال 68 دلار بود از روز گذشته (چهارشنبه) تغییر مسیر داد و با 2 دلار کاهش به 66 دلار رسید.

تغییرات و جهت گیری قیمت نفت در آینده خوراک و قیمت های جهانی محصولات پتروشیمی بسیار مؤثر است.

یکشنبه هفته گذشته، قیمت های جهانی به علت تعطیلات پایان سال میلادی، در محاسبه قیمت های پایه، تأثیر چندانی نگذاشت اما افزایش قیمت دلار نیمایی از یک سو و افزایش قیمت های جهانی، متأثر از افزایش قیمت نفت، احتمال صعود قیمت های پایه در یکشنبه آینده را تقویت می کند.

مقایسه قیمت بازار آزاد چند گرید شاخص پلیمری در 4 و 11 دی 1398

مقایسه هفتگی عرضه، تقاضا و معاملات محصولات پتروشیمی در بورس کالا از ابتدای سال 98 تا هفته دوم دی

مقایسه عرضه، تقاضا و معاملات هفته اول و هفته دوم دی 1398

جدول مقایسه معاملات هفته اول و هفته دوم دی 1398

نوسان میانگین هفتگی خرید و فروش دلار نیمایی از 30 آذر تا 5 دی 1398

نمودار نوسان قیمت فروش دلار صرافی ها از 30 آذر تا 5 دی 1398

مقایسه فروش دلار صرافی و میانگین هفتگی دلار نیمایی از 24 تیر تا 12 دی‌ماه 1398

 


ویکی پلاست | توسعه ارتباطات، افزایش اطلاعات

 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر
امتیاز مطلب: 0%

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه

پربازدیدترین شرکت ها

پربازدیدترین محصولات

ویدیوهای آموزشی

همه حقوق این سایت متعلق به ویکی پلاست است طراحی و اجرا: نگاه حرفه ای
قیمت بازار اشتراک قیمت کانال تلگرام تبلیغات
بسپار تجارت آسیا؛ تولید و صادرات کامپاندهای پلیمری قیمت بازار قیمت جهانی تلگرام واتس اپ تبلیغات
ویکی پلاست
سلام خوش اومدید
ویکی پلاست، خرید و فروش مواد اولیه نداره
چطور می تونم کمک‌تون کنم؟