پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳

پاکان پلاستکار

وکس سیبویه تولیدکننده وکس های دوقطبی و ناقطبی pe و pp

بسپار تجارت آسیا؛ تأمین کننده مواد اولیه پلاستیک و پلیمر و محصولات پتروشیمی

تحلیل بازار
۲۸ آذر ۱۳۹۸ 0 1142

گزارش بازار محصولات پتروشیمی؛ هفته چهارم آذرماه 1398

تنگنای تقاضا در بورس کالا

تنگنای تقاضا در بورس کالا
بازی سهمیه‌ها اثرگذاری قطعی خود را هنوز بر بازار برجای نگذاشته ولی شواهد آن از هم‌اکنون پیداست و پتانسیل محدودیت دست‌ساخته تقاضا را مطرح می‌کند.

به گزارش ویکی پلاست، کاهش تقاضا در بورس کالا به افت حجم معاملات منجر شد که خروجی آن تضعیف تزریق کالا از بورس به بازار است اگرچه تقاضای واقعی در بخش صنعتی نه تنها کاهش نداشته بلکه رشد محدودی را تجربه می‌کند.

صادرات نیز همین وضعیت را دارد اگرچه وقفه در تحویل کالا به معنی کاهش جذابیت‌های صادراتی نیست ولی اثرگذار خواهد بود.

کاهش تقاضا در بورس کالا را باید جدی گرفت اگرچه با کاهش عرضه‌ها در هفته گذشته اثرگذاری بیشتری بر حجم معاملات داشته است.

حجم عرضه و تقاضا هر دو در بازار پلیمرهای بورس کالا در هفته قبل کاهش یافت تا خروجی آن کاهش حجم معاملات باشد. افت 11.6 درصدی عرضه در کنار کاهش 17 درصدی تقاضا موجب شد تا حجم معاملات نزدیک به 23 درصد کاهش یابد که نشان می‌دهد بخش اعظم تقاضا به سمت گریدهای جذاب حرکت کرده است گویی بازار چندگانه شده است.

گریدهای جذاب باز هم با توجه خریداران روبه‌رو شده است در شرایطی که انتظار داشتیم حجم عرضه‌ها افزایش یابد ولی چنین انتظاری محقق نشد.

همین موارد در کنار جرقه‌های قیمت دلار موجب شد تا بسیاری از گریدها در بازار آزاد با رشد نرخ روبه‌رو شوند ولی این مطلب به تمامی بخش‌های موجود در بازار گسترش نیافت.

سخت‌گیری‌های جدید در مسیر خرید از بورس کالا را هم باید به این موارد افزود که خروجی آن کاهش تقاضا بود اگرچه افت واقعی تقاضا برای گریدهای رایج در بازار شدیدتر از چیزی است که در ارقام ثبت شده مشاهده شود.

بازار اما از حرکت نایستاده است و همین کاهش حجم معاملات در بورس کالا به مرور اثر خود را بر بازار داخلی بر جای می‌گذارد و ممکن است که تمایل به فروش در بازار آزاد کاهش یابد.

از هم‌اکنون باید انتظار داشت که آرام آرام موجودی انبارها در بازار داخلی کاهش یابد آن‌هم در شرایطی که شاهد افت نرخ در بازار آزاد و البته رشد قیمت‌های پایه در بورس کالا هستیم.

برای هفته پیش رو بیش از همه چیز نوسان قیمت‌های جهانی است که اثرگذار خواهد بود آن‌هم در وضعیتی که پتانسیل رشد نرخ در بسیاری از گریدهای پلیمری وجود دارد.

در مورد بازی دلار هم بهتر است اظهارنظری نداشته باشیم آن‌هم در وضعیتی که داده‌های سیاسی باز هم پیچیده شده است و این پیچیدگی‌ها در نهایت به سود بازار نخواهد بود.

ذات قیمت‌ بالای دلار آزاد توجیه صادرات را تقویت کرده است و همین داده می‌تواند از سمت محصولات نهایی، به سمت محصولات میانی در صنعت پلیمرها تغییر فاز دهد که در نهایت وجود تقاضا در بازار داخلی را تقویت می‌کند اگرچه در آمارهای بورس کالا در هفته گذشته چنین امری را شاهد نبودیم.

بازی سهمیه‌ها نیز مطلب دیگری است که اثرگذاری قطعی خود را هنوز بر بازار برجای نگذاشته است ولی شواهد آن از هم‌اکنون پیداست و پتانسیل محدودیت دست‌ساخته تقاضا را مطرح می‌کند.

این روند کلی البته با داده‌های جانبی بر بازار و بازی دلار و نوسان قیمت‌های پایه و نیاز به افزایش عرضه در برخی کالاها به این معنی است که بازار روند پیچیده‌ای به خود گرفته است و این پیچیدگی اما به کاهش تقاضا در بازار آزاد منتهی نخواهد شد گویی تکانه‌های جدیدی احتمال خودنمایی دارد که ممکن است اثرگذاری بر قیمت‌ها را در بر داشته باشد ولی تا زمانی که قیمت‌های پایه در بورس کالا به صورت رسمی اعلام نشده و داده‌های خبری جدید و مورد انتظار هم در دست نباشد نمی‌توان اظهارنظر قاطعی داشت اگرچه گفتنی‌ها را می‌توان در ناگفته‌های موجود تعقیب کرد.

مقایسه قیمت بازار آزاد چند گرید شاخص پلیمری در 20 و 27 آذر  1398

مقایسه هفتگی عرضه، تقاضا و معاملات محصولات پتروشیمی در بورس کالا از ابتدای سال 98 تا هفته چهارم آذر

مقایسه عرضه، تقاضا و معاملات هفته سوم و هفته چهارم آذر 1398

جدول مقایسه معاملات هفته سوم و هفته چهارم آذر 1398

نمودار نوسان قیمت فروش دلار صرافی ها از 16 تا 28 آذر 1398

نوسان میانگین هفتگی خرید و فروش دلار نیمایی از 16 تا 218 آذر 1398

مقایسه فروش دلار صرافی و میانگین هفتگی دلار نیمایی از 24 تیر تا 28 آذر 1398

 


ویکی پلاست | توسعه ارتباطات، افزایش اطلاعات

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر
امتیاز مطلب: 100%

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه

پربازدیدترین شرکت ها

درج کارت ویزیت شرکت من

پربازدیدترین محصولات

ویدیوهای آموزشی

همه حقوق این سایت متعلق به ویکی پلاست است طراحی و اجرا: نگاه حرفه ای
قیمت بازار اشتراک قیمت کانال تلگرام تبلیغات
بسپار تجارت آسیا؛ تولید و صادرات کامپاندهای پلیمری قیمت بازار قیمت جهانی تلگرام واتس اپ تبلیغات
ویکی پلاست
سلام خوش اومدید
ویکی پلاست، خرید و فروش مواد اولیه نداره
چطور می تونم کمک‌تون کنم؟