جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

وکس سیبویه تولیدکننده وکس های دوقطبی و ناقطبی pe و pp

بسپار تجارت آسیا؛ تأمین کننده مواد اولیه پلاستیک و پلیمر و محصولات پتروشیمی

پیشخوان خبر
۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ 0 997

اعضای شورای گفت‌وگو تصویب کردند

تمدید مهلت تأمین ارز برای اعتبارات اسنادی تا پایان شهریور 98

تمدید مهلت تأمین ارز برای اعتبارات اسنادی تا پایان شهریور 98
در هشتاد و پنجمین نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی بسته پیشنهادی اتاق ایران به منظور تقویت توان و ایجاد رونق تولید در سال جاری مورد بررسی قرار گرفت..

همچنین اعضای شورا مصوب کردند تا مهلت تأمین ارز برای اعتبارات اسنادی دیداری غیرقابل‌برگشت مشروط به ترخیص کالا حداقل تا پایان شهریور 98 تمدید شود.

به گزارش ویکی پلاست به نقل از اتاق ایران، در تازه‌ترین نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی بسته پیشنهادی اتاق ایران برای حفظ توان تولید در سال ۹۸ و ایجاد رونق در این حوزه مورد بررسی قرار گرفت.



بر این اساس مقرر شد راهکارهای ارائه شده در این بسته در کار گروهی که به همت دبیرخانه شورا برگزار می‌شود و در آن نمایندگان دستگاه‌های اجرایی، بخش خصوصی، مجلس و قوه قضاییه نیز حضور دارند به صورت جزئی بررسی شود.

در ابتدای این نشست مراتب اجرای مصوبه هیات وزیران مبنی بر نحوه تأمین ارز برای تسویه اعتبارات اسنادی مدت‌دار، یوزانس، ریفاینانس و اعتبارات اسنادی غیرقابل برگشت، گشایش یافته قبل از تاریخ 16 مرداد 1397 بررسی شد.

بر اساس اظهارات حسین سلاح ورزی، قائم‌مقام دبیر شورای گفت‌وگو این مسئله پیش از این در نشست دیگری مطرح شده و اعضای شورای گفت‌وگو به این نتیجه رسیدند که امکان تأمین ارز برای اعتبارات اسنادی گشایش یافته قبل از تاریخ مذکور به نرخ ارز دولتی، فراهم شود؛ مشروط بر اینکه ماشین‌آلات وارد شده تا پایان سال 97 از گمرک ترخیص شوند.

وی ادامه داد: این پیشنهاد به تصویب هیات وزیران رسید و از سوی بانک مرکزی نیز ابلاغ شد؛ متأسفانه چون وقت خیلی کوتاه بود، هماهنگی برای اجرا بین بانک مرکزی و بانک‌های عامل صورت نگرفت و مهلت به اتمام رسید و در عمل این طرح عملیاتی نشد.

نایب‌رئیس اتاق ایران همچنین به چالش دیگری که در این رابطه وجود دارد اشاره و تصریح کرد: با وجود اینکه دولت تصویب کرد برای تسویه این نوع از اعتبارات اسنادی گشایش یافته نیز، ارز بانکی تعلق گیرد و باوجود اینکه معادل ریالی آن توسط متقاضی تأمین و به بانک عامل تحویل داده شد اما به دلیل عدم امکان تأمین ارز و عدم وجود سیستم میان بانک عامل و بانک مرکزی، رفع تعهد از متقاضی صورت نمی‌گیرد.

سلاح ورزی در این بین پیشنهادی را از سوی دبیرخانه شورای گفت‌وگو عنوان کرد مبنی بر اینکه مهلت اجرای بخش دوم مصوبه هیات وزیران ناظر بر تأمین ارز برای اعتبارات اسنادی دیداری غیرقابل‌برگشت مشروط به ترخیص کالا حداقل تا پایان شهریور 98 تمدید شود که در نهایت مقرر شد این  پیشنهاد به عنوان مصوبه شورای گفت‌وگو در اختیار هیات دولت قرار گیرد.

در بخش بعدی این نشست نتایج جلسه معاونت اقتصادی وزارت امور اقتصادی و دارایی درباره دریافت تضامین به صورت سپرده ریالی در خرید ارز کالاهای وارداتی از جمله کالاهای اساسی و مواد اولیه تولید، پیرو مصوبه هشتاد و دومین نشست شورای گفت‌وگو، مورد توجه قرار گرفت.

طبق اظهارات قائم‌مقام دبیر شورای گفت‌وگو در این رابطه نیز چند پیشنهاد مطرح است؛ اول، بانک مرکزی با هدف رفع مشکلات سرمایه در گردش بنگاه‌های اقتصادی و تسهیل واردات کالاهای اساسی و نهاده‌های تولیدی با صدور بخشنامه‌ها و ابلاغیه‌های لازم:

الف) بانک‌های عامل را ملزم کند تا وثایق و تضامین موضوع تبصره (4) بند (ی) بخش اول مقررات ارزی مربوط به واردکنندگان را به میزان تعهد ارزی ایفا شده، بلافاصله بعد از ایفای تعهد آزاد کرده و نسبت به نگهداری وثایق و تضامین، صرفاً به میزان کسر تخلیه، بیش بود ارزش کالا و تعهد ارزی ایفا نشده، اقدام کنند.

ب) به بانک‌های عامل اعلام کند:

1) اجرای تبصره (4) بند (ی) بخش اول مقررات ارزی لزوماً به مفهوم دریافت سپرده ریالی به میزان 35 درصد نیست و بانک‌ها می‌توانند متناسب با اعتبار واردکنندگان از سایر تضامین و وثایق مناسب برای تضمین ارائه پروانه گمرکی استفاده کنند.

2) بانک‌های عامل مکلف شوند در صورت ورود کالا به قلمرو گمرکی و صدور قبض انبار کالا به نام واردکننده، نسبت به تبدیل وثایق و تضامین، اقدام کنند.

ج) بانک مرکزی نتیجه اقدامات در زمینه اجرای بندهای فوق را ظرف سه ماه به شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی اعلام کند.

این پیشنهادها نیز به تصویب اعضای شورای گفت‌وگو رسید.

در بخش بعدی، پیش‌نویس آیین‌نامه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید که قرار بود توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت، ظرف مدت دو ماه از تاریخ ابلاغ قانون الحاق موادی به قانون رفع موانع تولید و با مشورت شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی در چهارچوب اختیارات قانونی تهیه و به تصویب هیأت وزیران برسد، بررسی شد.

به گفته سلاح ورزی، پیش‌نویس تهیه شده از سوی دبیرخانه شورای گفت‌وگو با دریافت نظرات شوراهای گفت‌وگوی استانی، بررسی شده و دارای ابهاماتی است و باید مورد تجدیدنظر قرار گیرد.

با توجه به تأکید معاونت حقوقی ریاست جمهوری در مورد وجود این ابهامات، قرار شد، آیین‌نامه تهیه شده در طی یک هفته آینده در کارگروه تخصصی با حضور اعضای شورای گفت‌وگو مجدد بررسی شده و جمع‌بندی نهایی به عنوان نظر نهایی شورای گفت‌وگو در اختیار دولت قرار گیرد.

بسته پیشنهادی اتاق ایران برای حفظ توان تولید در سال ۹۸ و ایجاد رونق در این حوزه، موضوع دیگری بود که مطرح شد. این بسته به همت معاونت اقتصادی اتاق ایران تهیه شده و کلیات آن توسط منیره امیرخانلو، سرپرست این معاونت تشریح شد.

در این بسته پیشنهادی، علاوه بر حفظ توان فعلی تولید، رونق تولید نیز مدنظر قرار گرفته است. در ادامه قرار شد راهکارهای پیشنهادی این بسته نیز با نظر اعضای شورای گفت‌وگو در کارگروهی با حضور نمایندگان بخش خصوصی، قوه قضائیه، مجلس و دستگاه‌های اجرایی مورد ارزیابی قرار گیرد و در نهایت به صورت یک بسته منسجم و قابل اجرا برای دولت ارسال شود.

 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر
امتیاز مطلب: 0%

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه

پربازدیدترین شرکت ها

پربازدیدترین محصولات

ویدیوهای آموزشی

همه حقوق این سایت متعلق به ویکی پلاست است طراحی و اجرا: نگاه حرفه ای
قیمت بازار اشتراک قیمت کانال تلگرام تبلیغات
بسپار تجارت آسیا؛ تولید و صادرات کامپاندهای پلیمری قیمت بازار قیمت جهانی تلگرام واتس اپ تبلیغات
ویکی پلاست
سلام خوش اومدید
ویکی پلاست، خرید و فروش مواد اولیه نداره
چطور می تونم کمک‌تون کنم؟