پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

وکس سیبویه تولیدکننده وکس های دوقطبی و ناقطبی pe و pp

گزارش بازار محصولات پتروشیمی؛ هفته پنجم بهمن 1397

رکوردشکنی معاملات پلیمرها در بیم و امید دلار

رکوردشکنی معاملات پلیمرها در بیم و امید دلار
رکوردشکنی حجم معامله پلیمرها در بورس کالا در کنار بالابودن نسبی حجم عرضه‌ها و همچنین رشد قیمت دلار و افزایش نرخ در بازار داخلی به معنی تغییر فاز سریع بازار است که البته رفتارهای هیجانی را می‌توان به خوبی در تار و پود این بازار مشاهده کرد.

به گزارش ویکی پلاست، جو روانی موجود اغلب زائیده رشد قیمت دلار بوده که به افزایش نرخ در بازار داخلی هم منجر شد و رشد قیمت‌ها را سریع‌تر از حد انتظار رقم زده است. این شرایط بیم و امیدهای جدیدی را ایجاد کرده است اگرچه می‌توان خوش‌بین بود که حجم تولید واقعی در صنایع تکمیلی هم به بیشتری رقم در تاریخ این صنعت رسیده باشد اما این ادعا اما و اگرهای خاص خود را دارد.

هفته گذشته شاهد رشد نزدیک به 37 درصدی حجم معامله پلیمرها در بورس کالا بودیم که موجب شد این رقم معاملاتی با نزدیک‌شدن به 81 هزار تن نه تنها رکورد سال جاری را جابجا کند بلکه بزرگ‌ترین حجم معاملاتی در تاریخ بورس کالای ایران است. در همین زمان نزدیک به 93 هزار تن از انواع پلیمرها در بورس کالا عرضه شد که بیشترین حد از اواخر سال 95 تاکنون به شمار می رود. این مطلب به این معناست که بالابودن جذابیت خرید در هفته گذشته خود مهمترین دلیل رشد حجم معاملات به شمار می‌رود اگرچه حجم تقاضا نیز نزدیک به 20 درصد به نسبت هفته قبل افزایش داشته است.

رشد قیمت‌ها در بازار آزاد هم اعجاب آور بود و یکی از بالاترین نرخ‌ها در ماه‌های گذشته را به ثبت رساند. این در حالی بود که بهای پلیمرها در اواخر دو هفته گذشته و اوایل هفته‌ای که گذشت با آرامش نسبی همراه بود ولی با رشد قیمت دلار در بازار آزاد گویی محرک جدیدی به این بازار وارد شد تا رشد قیمت‌ها را سریع‌تر از حد انتظار موجب شود.

افزایش قیمت‌های پایه در بورس کالا مهمترین بستر بنیادین برای افزایش نرخ را فراهم کرد ولی رشد قیمت دلار هم موجب شد تا تکانه روانی بزرگی به بازار وارد شود. این رشد قیمت‌ها البته منطقی است و در گزارش‌های پیشین به آن اشاره کرده بودیم ولی خودنمایی سریع‌تر از حد انتظاری داشت که این عجله برای رشد قیمت‌ها سریع‌تر از تغییر در روند بنیادین بازار چندان هم خوش‌یمن نخواهد بود ولی بازار نشان داد که رشد بنیادین قیمت‌ها از مسیر رشد حجم تولید و تلاش برای افزایش موجودی انبارها حتی از طرف تولید‌کنندگان واقعی را در پیش گرفته است اما این‌که آیا مسیر درست را می‌پیمایند و یا خیر بحث دیگری است.

به نظر می‌رسد بازار پلیمرها همچون سایر بازارها مثل بازار فولاد به شدت هیجانی شده یعنی به جای عقلانیت، مسیر خود را به سمت هیجان و طغیان انتخاب کرده است. رشد قیمت دلار آزاد آن‌هم در شرایطی که همه می‌دانند بانک مرکزی به سادگی تن به شکست در مدیریت بازار ارز نمی‌دهد و همچنین جریان قیمتی در بازار ارز هم مستقیماً به نتیجه جلسات FATF و یا پالرمو می‌نگرد،  نمی‌تواند به تداوم رشد قیمت‌ دلار چندان هم خوش‌بین بود و بهتر است به جای شایعات حداقل به رخدادهای چند ماه اخیر توجه کرد.

در هر حال بازار در شرایط پیچیده‌ای قرار گرفته است آن هم در وضعیتی که قیمت دلار نیمایی برای متوسط فروش در هفته گذشته در لحظه تنظیم این گزارش 84,746 ریال عنوان شده است یعنی در مقایسه با آخرین نرخ مورد محاسبه در قیمت‌های پایه بیش از 200 تومان کاهش نرخ را نشان می‌دهد. این مطلب یعنی احتمال رشد قیمت‌های پایه ضعیف ارزیابی می‌شود و با توجه به معاملات گسترده هفته گذشته ، پتانسیل رشد بیشتر قیمت‌ها را باید محدودشده ارزیابی کرد.

این در حالی است که جریان قیمتی در بازار البته به صورت بنیادین باید در مسیر رشد قرار می‌گرفت ولی این روند اعجاب‌آور افزایشی به معنی تخلیه پتانسیل رشد قیمت‌های آینده در زمانی بسیار محدود است و اگر بازار منطقی عمل می‌کند می‌تواند در برابر ریزش احتمالی قیمت‌ها اندکی موضع احتیاطی اتخاذ کند. اگر از این پس شاهد کاهش قیمت دلار آزاد باشیم بازار آزاد هم به صورت مقطعی بی‌دفاع خواهد شد و این یعنی پیچیدگی‌هایی که در برابر بازار پلیمرها ایفای نقش خواهد کرد. اگر بازار رشد قیمت‌ها را در پیش بگیرد نگرانی‌ها بیشتر خواهد شد.  

نگاهی به جدول زیر نشان می‌دهد که اغلب گروه‌های کالایی هم به نسبت مدت مشابه در هفته قبل و هم متوسط سال جاری با رشد حجم معاملات روبه‌رو بوده‌اند یعنی پتانسیل بالابودن حجم عرضه‌ها در بازار داخلی بالاست و حتی با فرض ثبات تقاضا، باز هم پتانسیل بزرگی برای رشد قیمت‌ها ایجاد نخواهد شد.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر
امتیاز مطلب: 100%

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه

پربازدیدترین شرکت ها

پربازدیدترین محصولات

ویدیوهای آموزشی

همه حقوق این سایت متعلق به ویکی پلاست است طراحی و اجرا: نگاه حرفه ای
قیمت بازار اشتراک قیمت کانال تلگرام تبلیغات
بسپار تجارت آسیا؛ تولید و صادرات کامپاندهای پلیمری قیمت بازار قیمت جهانی تلگرام واتس اپ تبلیغات
ویکی پلاست
سلام خوش اومدید
ویکی پلاست، خرید و فروش مواد اولیه نداره
چطور می تونم کمک‌تون کنم؟