پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

وکس سیبویه تولیدکننده وکس های دوقطبی و ناقطبی pe و pp

بسپار تجارت آسیا؛ تأمین کننده مواد اولیه پلاستیک و پلیمر و محصولات پتروشیمی

چگونه تبعیض جنسیتی را در محیط کار از بین ببریم
تبعیض جنسیتی برای استخدام تا حدودی از بین رفته و در بسیاری از شرکت‌ها تعداد کارمندان خانم و آقا یکسان است. اما سهم آن‌ها از مزایا و فرهنگ سازمان شرکت متفاوت است.

بحث تفاوت قائل شدن در استخدام خانم‌ها و آقایان همیشه یکی از موضوعات پرحاشیه بوده است. این تفاوت‌ها با گذشت زمان کمرنگ شده‌اند و در بسیاری از جوامع تعداد خانم‌ها و آقایانی که برای استخدام از طرف شرکت‌ها در نظر گرفته می‌شوند یکسان است. اما زمانی که صحبت از شغل‌های مهم مدیریتی و حقوق و مزایا به میان می‌آید، سهم مردان بسیار بیشتر از زنان است.

همچنین زمانی که پست‌های مدیریتی به زنان داده می‌شود همه از آن‌ها انتظار دارند که مانند مردان باشند و به‌نوعی از فرهنگ مردانه حاکم در جو شرکت حمایت کنند. اینکه زنان نیز مانند مردان شانس مساوی برای استخدام شدن دارند خیلی خوب است؛ اما کافی نیست.

فرهنگ سازمانی شرکت‌ها باید به نوعی باشد که فرصت رشد و شکوفایی را برای تمام کارمندان و فارغ از جنسیتشان مهیا کند. هر شرکتی اگر تغییرات را از خودش آغاز کند این فرهنگ به‌زودی در میان تمام شرکت‌ها و ادارات پذیرفته خواهد شد و نیروهای بااستعداد تمایل بیشتری برای همکاری با آن‌ها نشان خواهند داد.

در ادامه‌ی این مقاله‌ی زومیت به بررسی مواردی می‌پردازیم که به رشد فرهنگ برابری جنسیتی در محیط کار کمک می‌کنند.

۱- تفاوت مردان و زنان را یاد بگیرید و آموزش دهید

همان‌طور که می‌دانید نحوه‌ی رفتار، برخورد، ارتباطات و توانایی حل مسئله در مردان و زنان متفاوت است و همین موضوع باعث می‌شود عملکرد یکسانی در محیط کار نداشته باشند. برخی شرکت‌ها قوانین خاصی برای ارتباطات دارند و علاوه بر نحوه‌ی کار کردن به آن‌ها آموزش داده می‌شود که چه رفتاری در محیط کار باید داشته باشند.

یکی از راه‌های مؤثر برای جا انداختن فرهنگ برابری جنسیتی، شناختن تفاوت‌های مردان و زنان است. مدیری که به رشد کسب‌وکار خود اهمیت بدهد، تلاش می‌کند ویژگی‌ها و تفاوت‌های رفتاری و عملی میان مردان و زنان را درک کند و این موضوع را به کارمندان نیز آموزش بدهد. هرقدر تمایل مدیران بخش‌های مختلف شرکت برای شناخت تفاوت‌ها بیشتر باشد، انگیزه‌ی کارمندان نیز بالاتر خواهد رفت.

بنابراین مواردی که در این زمینه یاد گرفته‌اید با بخش‌های مختلف شرکت مانند تیم استخدام و حتی ارتباط با مشتری‌ها در میان بگذارید.

اگر از آن دسته شرکت‌هایی هستید که هرازگاهی رویداد برگزار می‌کنند، این موضوع را در جریان رویداد نیز مطرح کنید و از کارمندان مرد شرکت مخصوصا کسانی که وظایف مدیریتی دارند بخواهید که در این رویدادها شرکت کنند. بسیاری از مردان نمی‌دانند چه تفاوت‌هایی در پست‌های مدیریتی برای مردان و زنان وجود دارد. نتیجه‌ی تحقیقی در سال ۲۰۱۷ نشان داده است تقریبا ۵۰ درصد مردان فکر می‌کنند نیمی از پست‌های مدیریتی شرکت بر عهده زنان است؛ در صورتی که نسبت زنان مدیر به مردان مدیر، یک به ده است. همچنین بسیاری از آن‌ها نمی‌دانند که فرهنگ سازمانی حاکم بر جو شرکت، چه فشار و استرسی را به زنان وارد می‌کند.

پس بهترین کار این است که در مورد این تفاوت‌ها اطلاع‌رسانی صورت بگیرد. همچنین از زنان بخواهید که از حق خودشان در محیط کار دفاع کنند. به آن‌ها یاد بدهید زمانی که ایده‌شان از طرف همکار مرد دزدیده می‌شود و تمام اعتبار به آن فرد می‌رسد، باید مشکل را از راه درست و مؤثر پیگیری کنند.

۲- همکاری میان کارمندان را افزایش دهید

اینکه انتظار داشته باشید زنان مهارت‌ها و توانایی‌هایشان را برای تطابق با فرهنگ مردانه تغییر دهند، نه‌تنها فرصت شکوفایی را از آن‌ها می‌گیرد بلکه روی عملکرد سایر اعضای تیم نیز تأثیر می‌گذارد. یک تیم زمانی رشد می‌کند که هر شخصی با مهارت‌های طبیعی خودش کار کند. فراموش نکنید مردان و زنان علاوه بر متفاوت بودن از نظر جنسیت، از نظر فرهنگی نیز با یکدیگر تفاوت دارند.

شرکتی که بتواند با وجود این اختلاف‌های همکاری خوبی میان کارمندان برقرار کند پیشرفت خواهد کرد؛ زیرا قدرت تصمیم‌گیری اعضای تیم افزایش پیدا خواهد کرد و محصولات و خدمات باکیفیت‌تری به بازار عرضه خواهد شد. همچنین اغلب افراد بااستعداد ترجیح می‌دهند در چنین شرکتی کار کنند و تمام وقت و انرژی خود را صرف کار می‌کنند.

بهترین مدیران تیم افرادی هستند که از کارمندانی با ویژگی‌های و روحیات یکسان و قوی استفاده نمی‌کنند بلکه به دنبال افرادی هستند که از همه نظر مکمل یکدیگر باشند. ترکیب کردن دیدگاه‌ها در محیط کار نتایج فوق‌العاده خوبی خواهد داشت.

۳- به مواردی که یاد گرفته‌اید عمل کنید

اگر واقعا می‌خواهید تبعیض جنسیتی محیط کار خود را از بین ببرید، باید تمام کارمندان شرکت از جمله مدیران استخدام و مدیران ارشد را در این موضوع درگیر کنید. مورد اول، یعنی یاد گرفتن تفاوت مردان و زنان، اگر با عمل کردن همراه نباشد هیچ فایده‌ای نخواهد داشت. اینکه مقالات آموزشی و روان‌شناسی مرتبط با این موضوع را مطالعه کنید اما تغییری در روش کار اعمال نشود فقط باعث هدر رفتن زمان و انرژی می‌شود.

امروزه زنان کمی در پست‌های مهم مدیریتی مشغول فعالیت هستند و این مشکلی است که از مراحل اولیه‌ی مدیریت آغاز می‌شود و در مراحل بالایی بدتر می‌شود. راه حل از بین بردن مشکل این است که کسب‌وکارها به‌جای تمرکز کردن روی پست‌های مدیریتی مهم، روی پست‌های مدیریتی کوچک‌تر متمرکز شوند.

یعنی با سپردن پست‌های مدیریتی کوچک به زنان، آن‌ها را برای مراحل بعد آماده کنند. نتیجه‌ی تحقیقات نشان می‌دهد که زنان آموزش دیده عملکرد بهتری در مدیریت دارند و درآمد شرکت را به میزان قابل توجهی افزایش خواهند داد.

اولین گام برای از بین بردن تبعیض جنسیتی در محیط کار این است که بدانید مردان و زنان ارزش یکسانی دارند ولی متفاوت از یکدیگر هستند. زمانی که کل اعضای تیم به شناخت بهتر و عمیق‌تری از مهارت‌های زنان برسند، کل تیم و به دنبال آن کسب‌وکار نیز رشد خواهد کرد.

منبع: زومیت

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر
امتیاز مطلب: 100%

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه

پربازدیدترین شرکت ها

درج کارت ویزیت شرکت من

پربازدیدترین محصولات

ویدیوهای آموزشی

همه حقوق این سایت متعلق به ویکی پلاست است طراحی و اجرا: نگاه حرفه ای
قیمت بازار اشتراک قیمت کانال تلگرام تبلیغات
بسپار تجارت آسیا؛ تولید و صادرات کامپاندهای پلیمری قیمت بازار قیمت جهانی تلگرام واتس اپ تبلیغات
ویکی پلاست
سلام خوش اومدید
ویکی پلاست، خرید و فروش مواد اولیه نداره
چطور می تونم کمک‌تون کنم؟