یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

وکس سیبویه تولیدکننده وکس های دوقطبی و ناقطبی pe و pp

بسپار تجارت آسیا؛ تأمین کننده مواد اولیه پلاستیک و پلیمر و محصولات پتروشیمی

تعاونی‌ها نباید از نقش واقعی خود در توزیع محصولات پتروشیمی فاصله بگیرند
مدیر عامل بورس کالا گفت: برای حل ناهنجاری‌ حوزه توزیع مواد پتروشیمی می‌توان از توان و دیدگاه تعاونی‌ها استفاده بهینه کرد و این در حالی است که از این تشکل‌ها انتظار می‌رود به عنوان یک ناظر در بورس کالا عمل کنند.

به گزارش ویکی پلاست به نقل از فارس، حامد سلطانی‌نژاد مدیرعامل بورس کالای ایران با اشاره به مزیت‌های تأمین مالی تشکل‌های مردمی همچون تعاونی‌ها در بورس کالا عنوان کرد: تأمین مالی برای خرید هم اکنون به مفهوم واقعی در کشور وجود ندارد و این در حالی است که تعاونی‌ها بخشی از این فرآیند را برعهده دارند.

سلطانی‌نژاد با بیان اینکه این تشکل‌ها در بخش دیگری نیز مأموریت توزیع مویرگی کالا میان واحدهای اقتصادی کوچک و متوسط را بر عهده دارند، افزود: هم اکنون به خوبی این وظیفه را انجام می‌دهند، به طوری که حلقه رابطی میان مصرف کننده و عرضه کننده پایین دستی که نمی‌تواند در بورس حضور یابد و یا تأمین مالی کند وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه برخی تعاونی‌ها اندکی از مأموریت خود در تأمین مالی خرید و توزیع مویرگی کالا میان واحدهای اقتصادی کوچک و متوسط فاصله گرفته و به سمت تجارت کالا روی آورده‌اند، عنوان کرد:خرید و فروش در برخی از صنایعی که مأموریت برخی تشکل‌ها در تأمین کالا نبوده و نرخ‌هایی که به صورت غیر شفاف تعیین می‌شود، باعث شده تا شفافیت چندانی در این مسیر وجود نداشته باشد.

این مقام مسئول بر ضرورت آسیب شناسی عملکرد و مأموریت اصلی تعاونی‌ها برای بازتعریف مجدد نقش آن‌ها تاکید کرد و گفت: اگر شرایط کشور به گونه‌ای بود که مواد اولیه به وفور وجود داشت که بتوان به راحتی در اختیار تعاونی‌ها قرار داد  شاید به نوعی مطلوب بازار و محیط کسب و کار بود اما اکنون محیط اقتصاد به این گونه نیست بویژه شرایطی که هم اکنون در بازار ارز وجود دارد محدودیت‌هایی ایجاد کرده است.

وی افزود: بنابراین تعاونی‌ها در شرایط کنونی باید با آسیب شناسی وضعیت موجود بتوانند به وظیفه اصلی خود به نحو جدی تری بپردازند.

سلطانی نژاد نظارت بر تشکل‌ها و واحدهای کوچک و متوسط صنفی از طریق تعاونی‌های منطقه‌ای را یادآور شد و افزود: تجربه نشان داده نظارت یک نهاد دولتی و حاکمیتی در امر توزیع مواد اولیه صنایع پایین دستی هیچ گاه نمی‌تواند بطور همه جانبه نتایج کاملی در بر داشته باشد اما  تعاونی‌ها می‌توانند از بازوهای نظارتی خود در این فرایند استفاده کرده و به ردیابی نحوه توزیع مواد اولیه بویژه در بخش مواد پتروشیمی و صنایعی که به صورت مویرگی برای آن‌ها تأمین کالا می‌شود کمک نمایند.

به باور وی برای حل ناهنجاری‌های حوزه توزیع محصولات پتروشیمی نیز می‌توان از توان و دیدگاه تعاونی‌ها استفاده بهینه کرد و این در حالی است که در بورس از تعاونی‌های تأمین نیاز انتظار می‌رود علاوه برایفای نقش توزیع کننده و تأمین مالی به عنوان یک ناظر عمل کنند.

این مقام مسئول در برابر این پرسش که چگونه می‌توان از تشکل‌های مردمی و  تعاونی به عنوان ناظران بازار توزیع مواد پتروشیمی استفاده کرد تا مشکلاتی همچون احتکار کالا در شرایط کنونی ایجاد نشود گفت:در این حوزه نیازی به تکلیف دادن به تعاونی‌ها نیست و هر گزارش نظارتی که این نهاد ها داشته باشند از سوی همه مراجع اعم از بورس یا مراجع نظارتی مثل سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان استقبال می شود.

سخنگوی بورس کالا با اشاره به کارکرد صنفی و منطقه ای تعاونی‌ها در این بازار عنوان کرد: این تشکل‌ها می‌توانند با مطرح کردن مسائل و مشکلات صنایع پایین دستی ، مباحث نظارتی را در حوزه خود ارائه دهند؛ بطور مثال تعاونی تأمین نیاز کردستان می‌تواند براحتی ضمن نظارت بر واحدهای فعال اقتصادی این منطقه ، گزارش‌ها و آمارهای دقیق تری برای بررسی ارائه نماید.

وی ادامه داد: نقش منطقه‌ای و نقش صنفی این تعاونی‌ها می‌تواند به مباحث نظارتی کمک کند و این در حالی است که تعاونی‌ها به دلیل پیگیری مطالبات صنفی مختلف ، در بخش نظارتی نیز که تا حدی تخصصی است می‌توانند نقش فعال تری داشته باشند.

سلطانی نژاد تاکید کرد: اینکه چه کالاهایی با یکدیگر مخلوط شود و با چه نسبتی به محصول جدیدی برسند یک اقدام تخصصی است و حتماً تعاونی‌هایی که تخصصی تشکیل شده‌اند مثل تعاونی های بخش پی وی سی و محصولاتی که در هر منطقه ای استفاده می‌شود با نظارت پیوسته تعاونی‌ها می تواند فرایندی شفاف و منصفانه را برای همه واحدهای اقتصادی فعال در آن منطقه رقم بزنند.

این مقام مسئول یادآور شد:در کشورهای دیگر همه نقش‌های نظارتی را ضابطین قضایی ایفا نمی‌کنند و تا حدی  این نقش‌ها به مردم واگذار شده تا به این ترتیب اگر بطور مثال همسایه ای  در یک کسب و کار عملکردی اشتباه انجام می‌دهد سایر همسایه‌ها به وی تذکر دهند.

در حوزه پتروشیمی این موضوع خطیر تر است چون ناهنجاری‌هایی که در این صنعت وجود دارد بنا به نوع و کاربرد صنعت می‌تواند متنوع تر باشد و نظارت تخصصی همه جانبه ای را می‌طلبد.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر
امتیاز مطلب: 0%

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه

پربازدیدترین شرکت ها

درج کارت ویزیت شرکت من

پربازدیدترین محصولات

ویدیوهای آموزشی

همه حقوق این سایت متعلق به ویکی پلاست است طراحی و اجرا: نگاه حرفه ای
قیمت بازار اشتراک قیمت کانال تلگرام تبلیغات
بسپار تجارت آسیا؛ تولید و صادرات کامپاندهای پلیمری قیمت بازار قیمت جهانی تلگرام واتس اپ تبلیغات
ویکی پلاست
سلام خوش اومدید
ویکی پلاست، خرید و فروش مواد اولیه نداره
چطور می تونم کمک‌تون کنم؟