شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳

پاکان پلاستکار

وکس سیبویه تولیدکننده وکس های دوقطبی و ناقطبی pe و pp

بسپار تجارت آسیا؛ تأمین کننده مواد اولیه پلاستیک و پلیمر و محصولات پتروشیمی

پیشخوان خبر
۱۴ دى ۱۴۰۲ 0

دلار در نیمه نخست کانال ۵۰ ادامه داد

قدرت‌نمایی بازارساز در کنترل نرخ ارز

قدرت‌نمایی بازارساز در کنترل نرخ ارز
بررسی‌های به عمل آمده از روند نرخ شاخص‌های ارزی در هفته‌های اخیر گویای آن است که از شدت نوسان قیمت این اسکناس‌های خارجی کاسته شده است. به‌طور مثال نرخ دلار آزاد از اواخر آبان ماه تاکنون از کانال ۵۰‌هزار تومانی بالاتر نرفته و حتی برای روز‌هایی در کانال ۴۹‌هزار تومانی به فروش رسیده است.

به گزارش ویکی پلاست به نقل از دنیای اقتصاد، تحلیلگران ارزی بازار تهران ثبات قیمتی ارز را مدیون تلاش نهاد سیاستگذار می‌دانند. برخی از کارشناسان بر این باورند که بر اساس سیاست تثبیت نرخ ارز، در مواقع برهم خوردن تعادل عرضه و تقاضا در بازار، بانک مرکزی با تکیه بر ذخایر ارزی خود طرف عرضه را تقویت کرده و مانع از رشد نرخ می‌شود.

البته در این میان باید به کاهش چشمگیر سطح انتظارات تورمی نیز اشاره کرد که خود عامل مهمی در جهت کاهش نوسانات نرخ ارز است. اما در مجموع می‌توان گفت تا زمانی که بانک مرکزی تمایلی به رشد قیمت نداشته باشد، نوسانات رو به بالای بازار بی‌نتیجه خواهد ماند.

روز گذشته نیز قیمت هر برگ اسکناس دلار آزاد با حدود 100 تومان رشد نسبت به نرخ روز پیشین در رقم 50‌هزار و 400 تومان به فروش رسید.دیروز چهارشنبه 13 دی ماه روند نرخ ارز در معاملات غیر‌رسمی بازار ارز تهران کم نوسان بود. به عقیده تحلیلگران اقتصادی ثبات نرخ ارز در صورت تداوم یافتن می‌تواند عامل بسیار سازنده‌ای در جهت بهبود روند بازار کشور باشد.

چرا که در این صورت اعتماد فعالان اقتصادی نسبت به شروع فعالیت‌های جدید بیشتر شده و بسیاری از دارایی‌هایی که تاکنون در قالب ارز نگهداری می‌شد روانه بازار شده و در فعالیت‌های اقتصادی تزریق می‌شود. بررسی روند قیمت دلار آزاد به عنوان ارز شاخص بازار تهران گویای آن است که طی معاملات 10 ماه ابتدایی سال‌جاری نرخ این اسکناس آمریکایی تنها حدود 5.5‌درصد رشد داشته است.

این میزان در قیاس با معمول‌ترین روش سرمایه‌گذاری یعنی سپرده‌های بانکی (حدود 20‌درصد از ابتدای سال تاکنون) نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاران ارزی در سال‌جاری از بازار عقب افتاده و سود چشمگیری کسب نکرده‌اند.

البته تبدیل دارایی‌های ارزی به ریال و تزریق آن به فعالیت‌های اقتصادی مستلزم تداوم یافتن شرایط حال حاضر است و به‌نظر می‌رسد معامله‌گران و دارندگان اسکناس‌های خارجی هنوز اعتماد لازم جهت تبدیل دارایی‌های خود را ندارند.

کارشناسان اقتصادی معتقدند که نهاد سیاستگذار باید برای جلب اعتماد فعالان اقتصادی گام بردارد که ثبات بخشی منطقی به بازار ارز نیز از مهم‌ترین گام‌ها در جهت رسیدن به هدف مذکور است. در بازار روز میانی هفته جاری نرخ سکه طلا طرح جدید با رشد قیمتی 500‌هزار تومانی وارد کانال قیمتی 30 میلیون تومانی شد و در رقم 30میلیون و 100‌هزار تومان به فروش رسید.

تحلیلگران بازار سکه این رشد قیمت را به دلیل تقاضای خرید طلا برای روز مادر می‌دانند چرا که عوامل تشکیل دهنده نرخ این فلز گرانبها در روز‌های اخیر تغییر چشمگیری نداشته است. روز گذشته نیز هر قطعه سکه طلا ضرب امامی با حدود 50‌هزار تومان افت نسبت به نرخ روز سه‌شنبه در رقم 30 میلیون و 50‌هزار تومان معامله شد.


ویکی پلاست | مرجع بازار صنعت پلاستیک

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر
امتیاز مطلب: 0%

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه

پربازدیدترین شرکت ها

درج کارت ویزیت شرکت من

پربازدیدترین محصولات

ویدیوهای آموزشی

همه حقوق این سایت متعلق به ویکی پلاست است طراحی و اجرا: نگاه حرفه ای
قیمت بازار اشتراک قیمت کانال تلگرام تبلیغات
بسپار تجارت آسیا؛ تولید و صادرات کامپاندهای پلیمری قیمت بازار قیمت جهانی تلگرام واتس اپ تبلیغات
ویکی پلاست
سلام خوش اومدید
ویکی پلاست، خرید و فروش مواد اولیه نداره
چطور می تونم کمک‌تون کنم؟