پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳

پاکان پلاستکار

وکس سیبویه تولیدکننده وکس های دوقطبی و ناقطبی pe و pp

بسپار تجارت آسیا؛ تأمین کننده مواد اولیه پلاستیک و پلیمر و محصولات پتروشیمی

بازارهای PP و PE در خاورمیانه با نرخ نزولی سال 2023 را پایان می دهند
در خاورمیانه، جو نزولی برای دومین ماه متوالی در بازار غبله دارد. بازارهای PP و PE که در پایین‌ترین سطح بیش از 3 سال خود قرار داشتند، در میان عوامل بنیادی ضعیف جهانی و فعالیت‌های خرید منطقه‌ای در پایان سال، تحت فشار باقی ماندند.

کنکاش سریع در سال 2023

به گزارش ویکی پلاست به نقل از chemorbis، برخلاف چند سال گذشته، زمانی که بازارها در مواجهه با همه‌گیری (کرونا)، با نوسانات بزرگی مواجه بودند، قیمت‌های PP و PE در محدوده نسبتاً کوچک‌تری در سراسر بازارهای خاورمیانه حرکت کردند. پس از رشد در سه ماهه اول، بازارها در آوریل افت کردند و تقریبا تا آگوست نزولی باقی ماندند. بهبود در ماه های سپتامبر و اکتبر کوتاه مدت بود زیرا بازارها دو ماه آخر سال را با روند نزولی به پایان رساندند.

فاصله کف و سقف کاهش، به طور کلی حدود 200 دلار / تن در محدوده قیمت در مدیترانه شرقی و امارات است، در حالی که عربستان سعودی در طول سال شاهد معامله قیمت ها در محدوده 350-525 SAR / تن (90-140 دلار / تن) بوده است.

همراه با کاهش ماه دسامبر، بازارهای PP و PE در سراسر منطقه تقریباً دستاوردهای به دست آمده در دو ماه گذشته را از بین برده اند و سال را در پایین ترین سطح خود از سه ماهه چهارم 2020 به پایان رسانده اند، زمانی که بازارها برای اولین بار از پایین ترین سطح خود رهایی یافتند.

بازارهای سعودی در ماه دسامبر شاهد کاهش هستند

عرضه‌های جدید PE و PP یک تامین‌کننده بزرگ سعودی به بازار منطقه ای، به ترتیب کاهشی در حدود SAR75-112/تن (20-30 دلار/تن) و SAR37/تن (10 دلار/تن) را نسبت به ماه گذشته نشان می‌دهد. در یک یادداشت مرتبط، یکی دیگر از تامین کنندگان محلی پیشنهادات جدید دسامبر خود را با کاهش SAR75/تن (20 دلار در تن) برای PE و SAR38/تن (10 دلار/تن) برای PP از نوامبر فاش کرد.

برخلاف بقیه مناطق که رقابت شدید شده و قیمت پلی الفین به سطح ماه اوت بازگشته است، عربستان سعودی موفق شد قیمت ها را در ماه گذشته ثابت نگه دارد و در این ماه تنها کاهش اندکی در بازارهای محلی خود صادر کرد.

با این حال، طبق شاخص قیمت ChemObis، قیمت‌های PP و PE همچنان در پایین‌ترین سطح خود از نوامبر 2020 باقی مانده است.

سودهای سپتامبر و اکتبر در بازارهای اماراتی از بین رفت

هم قیمت واردات و هم قیمت PP و پلی اتیلن داخلی در امارات متحده عربی برای دومین ماه کاهش یافت. پیشنهادات جدید PP و PE یک تولیدکننده بزرگ سعودی در مقایسه با نوامبر به میزان 20 تا 30 دلار در هر تن کمتر بود. پس از کاهش 50 دلاری در هر تن گزارش شده در ماه گذشته، به نظر می رسد روند نزولی تا حدودی در امارات کاهش یافته است.

در همین حال، خریداران محلی گزارش دادند که پیشنهادات دسامبر جدید را از تأمین‌کننده PP محلی کشور با 30 دلار کاهش در هر تن نسبت به نوامبر دریافت کرده اند، زمانی که همین میزان کاهش گزارش شده است.

بر این اساس، بازارهای امارات متحده عربی دستاوردهای به دست آمده در ماه های سپتامبر و اکتبر را لغو کردند، شاخص قیمت ChemOrbis نشان می دهد که قیمت ها، پایین ترین سطح از اکتبر 2020 است.

بازارهای خاورمیانه در بحبوحه تشدید بحران، بیشترین کاهش را داشتند

فعالان بازار در منطقه مدیترانه شرقی همچنان پیشنهادات واردات کمتر برای PP و PE برای ماه دسامبر را دریافت می کنند.

در اردن، پیشنهادات پلی اتیلن جدید با کاهش 50 دلاری در هر تن اعلام شد، در حالی که قیمت PP در مقایسه با آخرین محدوده های نوامبر، حدود 30 دلار در هر تن کاهش یافت. یک تولیدکننده فیلم (پلی اتیلنی) گفت: «نگرانی‌ها در سراسر منطقه در بحبوحه جنگ اخیر تشدید می‌شود، از این رو، فعالیت‌های تجاری به عقب‌نشینی ادامه می‌دهند».

پیشنهادات دسامبر در لبنان نیز در این ماه کاهش یافت، به طوری که قیمت PP و PE شاهد کاهش ماهانه حدود 20 تا 30 دلار در هر تن بود. یک منبع محلی اظهار داشت: خشونت های اخیر در خاورمیانه به طور فزاینده ای بر کشور ما تأثیر می گذارد که در حال حاضر با تورم بالا، فقر و درگیری های داخلی مواجه است.

طبق شاخص قیمت ChemOrbis، کاهش تجمعی که در ماه‌های گذشته مشاهده شد به 70 تا 75 دلار در هر تن رسید، در حالی که قیمت‌های اخیر حتی از پایین‌ترین سطح قبلی پایین‌تر رفتند و به پایین‌ترین حد خود از جولای 2020 در بازار پلی‌اتیلن رسیدند. نگرانی در مورد عمیق تر شدن بحران بین اسرائیل و فلسطین نقش مهمی در رکود بزرگتر دیده شده در کشورهای همسایه دارد.

چشم انداز ژانویه در سراسر خاورمیانه شکننده است

تمایل نزولی غالب احتمالاً در سال جدید در بحبوحه تقاضای ضعیف ادامه خواهد یافت. خریداران در بحبوحه جنگ ادامه دار و مشکلات اقتصادی فزاینده منتظر شفافیت بیشتر هستند. فعالان بازار معتقدند که عوامل منطقه ای برای توجیه افزایش قیمت از اینجا وجود ندارد. آنها همچنین می گویند: "با توجه به شکنندگی تقاضا و عدم نگرانی عرضه، افزایش قیمت ها در سناریوی فعلی چالش برانگیز است."

2024: چشم به چین و نفت خام

با این حال، روند بازار به شدت به تحولات جهانی وابسته خواهد بود. سؤالات مهمی وجود دارد مانند اینکه آیا چین می‌تواند ضعف پایدار را کنار بگذارد یا اینکه اختلالات اخیر در زنجیره تأمین ناشی از حملات دریای سرخ چقدر طول می‌کشد تا قیمت نفت را بالاتر ببرد.

آیا تولیدکنندگان خاورمیانه به تعطیلی سالانه خواهند رفت؟

اگرچه به طور رسمی اعلام نشده اما تولیدکنندگان خاورمیانه ممکن است تعطیلی تعمیر و نگهداری سالانه خود را در سه ماهه اول انجام دهند تا تعادل تقاضای ضعیف را کاهش دهند. غیبت آن‌ها در سال‌های گذشته به افزایش قیمت‌ها در سه ماهه اول کمک کرد.

حتی اگر تولیدکنندگان بتوانند در سه ماهه اول عرضه را تا حدی کاهش دهند، در قسمت های آخر سال نمی توانند آن را مدیریت کنند. تولیدکنندگان خاورمیانه با بهره مندی از مواد اولیه سبک ارزان تر، تمایلی به کارکردن کارخانه های خود در بقیه ایام سال با نرخ های پایین تر مانند سایر نقاط جهان ندارند.

آیا ظرفیت جدیدی در خاورمیانه برای افزایش فشار عرضه بیشتر وجود دارد؟

به گزارش ChemOrbis، شرکت پیشرفته پلی‌الفین (APOC) به شرکت مهندسی سامسونگ برای ساخت یک واحد PDH در شهر صنعتی جوبیل با ظرفیت 840.000 تن در سال اعطا کرده است. پس از تکمیل، قرار است بزرگترین کارخانه PDH در جهان باشد که تولید کل پروپیلن عربستان سعودی را بیش از 60 درصد افزایش می دهد.

طبق آخرین به روز رسانی هایی که در اکتبر امسال مشاهده شد، این پروژه قرار است طبق برنامه زمان بندی شده تکمیل و راه اندازی شود و آماده بهره برداری از تاسیسات در نیمه دوم سال 2024 است.

طبق این پروژه قرار بود این کارخانه PDH با دو نیروگاه PP با ظرفیت مشابه یکپارچه شود که راه اندازی مجدد آن در صورت عدم تأخیر در اواخر سال 2024 تعیین شده بود.


ویکی پلاست | مرجع بازار صنعت پلاستیک

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر
امتیاز مطلب: 0%

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه

پربازدیدترین شرکت ها

درج کارت ویزیت شرکت من

پربازدیدترین محصولات

ویدیوهای آموزشی

همه حقوق این سایت متعلق به ویکی پلاست است طراحی و اجرا: نگاه حرفه ای
قیمت بازار اشتراک قیمت کانال تلگرام تبلیغات
بسپار تجارت آسیا؛ تولید و صادرات کامپاندهای پلیمری قیمت بازار قیمت جهانی تلگرام واتس اپ تبلیغات
ویکی پلاست
سلام خوش اومدید
ویکی پلاست، خرید و فروش مواد اولیه نداره
چطور می تونم کمک‌تون کنم؟