پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

پاکان پلاستکار

وکس سیبویه تولیدکننده وکس های دوقطبی و ناقطبی pe و pp

بسپار تجارت آسیا؛ تأمین کننده مواد اولیه پلاستیک و پلیمر و محصولات پتروشیمی

انتظارات از بازار پلیمرها برآورده نشد
آرامش کلی در بازار و خودنمایی مجدد سیگنال‌هایی مهم از رکود تقاضا و ضعف معاملات در بازار محصولات پتروشیمی مخصوصاً پلیمرها شرایط آرام و ضعیفی را در این بازار پدید آورد که انتظارات را برآورده نساخت.

به گزارش ویکی پلاست به نقل از بازار پتروشیمی ها، هفته گذشته زمان آرام و کم رمقی در بازار محصولات پتروشیمی در بورس کالا بود و همین ویژگی موجب می‌شود تا اخبار چندانی برای مخابره وجود نداشته باشد.

هنوز تقاضا در بورس کالا و بازار داخلی ضعیف است ولی پیش‌بینی می‌شود که این وضعیت بهبود یابد همان‌گونه که به نسبت هفته قبل از آن اندکی تقویت شده است.

دلیل اصلی ضعف تقاضا را باید در قیمت‌های نسبتاً بالای فعلی تعقیب کرد مخصوصاً در شرایطی که برخی از خریداران برجسته پلی‌اتیلن‌ها به دلیل قیمت‌های بالای فعلی اقدام به خرید نکردند ولی برای هفته پیش‌رو احتمالاً به بازار باز‌ می‌گردند مگر آن‌که رخداد خاصی تجربه شود.

در هفته گذشته قیمت‌های پایه کاهش یافت ولی این عقب‌نشینی نرخ‌های رسمی متناظر با کاهش قیمت دلار ، انتظارات بازار را برآورده نساخت و به همین دلیل حجم معاملات رشد خاص و مهمی را تجربه نکرد.

این در حالی است که بازار پلیمرها با تأثیرپذیری بیشتری رو به رو شده و بازار محصولات شیمیایی آرامش بیشتری را تجربه کردند. البته ضعف نسبی تقاضا تنها بورس کالا را متأثر نساخت بلکه در بازار آزاد هم شاهد این روند عمومی بودیم و یکی از دلایل اصلی کاهش قیمت‌ها را باید در همین نکته جستجو کرد.

حال در شرایطی که بازار ارز با نرخ آزاد از شفافیت بالایی برخوردار نیست باید گفت که باز هم با ادامه ابهام قیمتی و ابهام معاملاتی در بورس و بازار رو در رو خواهیم بود.

البته بسیاری از قیمت‌های جهانی با جرقه‌های رشد نرخ همراه شده‌اند و می‌تواند تغییرات جدیدی را در وضعیت بازار در هفته جاری رقم بزند اما تا زمان اعلام رسمی قیمت‌های پایه در روز یکشنبه نمی‌توان در این مورد اظهارنظر قاطعی داشت.

هم‌اکنون دوره‌ای عجیب در کارنامه معاملات بورس کالا و بازار داخلی است زیرا هیچ‌گاه حجم معاملات به جز روزهای ابتدایی سال اینقدر پایین نبوده است. این وضعیت کلی به معنی ابهام و همچنین کم رمقی واقعی در این بازار بوده و هست و ذاتاً بازاری نیمه تعطیل را روایت می‌کند که البته از نمودارهای معاملاتی در بورس کالا نیز چنین ادعایی برداشت می‌شود.

این وضعیت دیگر به درازا کشیده و بازار به صورت اجباری و با فرض واقعیت‌های معاملاتی و تولیدی فضای چندانی برای ادامه این شرایط نخواهد داشت. با توجه به این موارد پیش‌بینی می‌شود که وضعیت بازار به سمت تعادل بیشتر حرکت کند.

مهمترین رخدادها در بازار محصولات پتروشیمی در هفته گذشته:

رشد محدود حجم معامله پلیمرها و محصولات شیمیایی در هفته گذشته در کنار افت نسبی قیمت‌ها در بازار آزاد و افت قیمت‌های پایه در بورس کالا کاهش 12.63 درصدی حجم عرضه پلیمرها در بورس کالا و ثبت رقم 72 هزار و 351 تن که رقم نسبتاً بالایی محسوب می‌شود.


افزایش 46.53 درصدی حجم تقاضای پلیمرها و ثبت رقم 75 هزار و 566.3 تن که اگرچه به نسبت هفته قبل از آن افزایش محسوسی یافته ولی هنوز هم رقم پایینی است.


افزایش 9.77 تنی حجم معامله پلیمرها و ثبت رقم 37 هزار و 960.3 تن که باز هم نشان‌دهنده کم‌رونقی جدی بازار و رکود معاملاتی در این گروه کالایی است.


ثبت 1.04 برابری تقاضا در برابر عرضه‌ها که نشان دهنده بی‌توجهی بازار نسبت به خرید بوده و نشان می‌دهد که رونق چندانی در این بازار به ثبت نرسیده است.


معامله 52.47 درصدی عرضه‌ها در طول هفته گذشته که باز هم نشانه کم رمقی بازار است.


تداوم التهاب در گریدهای جذاب همچون پلی پروپیلن‌ها که به معنی آن است که بخش مهمی از تقاضا به این گروه کالایی اختصاص یافته است.


کاهش نسبی قیمت‌ها در طول هفته گذشته که نشان‌دهنده تداوم بی‌میلی خریداران نسبت به خرید است.


انتظار بهبود بیشتر حجم معاملات در هفته پیش‌رو اگرچه هفته قبل انتظارات را برآورده نساخت.


کاهش قیمت‌های پایه در بورس کالا برای محصولات پتروشیمی ( شیمیایی و پلیمرها ) اگرچه این افت قیمت‌ها نیز انتظارات بازار را برآورده نساخت و به عنوان محرک مهمی برای رشد قیمت‌ها تلقی نشد.


کاهش 1.33 درصدی حجم عرضه محصولات شیمیایی در بورس کالا و ثبت رقم 40 هزار و 921.9 تن که به نسبت رقم متعادلی محسوب می‌شود.


رشد 3.66 درصدی حجم تقاضای ترکیبات شیمیایی و ثبت رقم 21 هزار و 786.9 تن که چندان هم رقم بزرگی به شمار نمی‌رود.


افزایش 7.57 درصدی حجم معامله محصولات شیمیایی و ثبت رقم 20 هزار و 836.9 تن که اگرچه از رونق نسبی بازار حکایت دارد ولی این رقم معاملاتی برای روزهای پایانی سال چندان هم جذاب نیست و شائبه‌هایی از رکود را خاطرنشان می‌سازد.


داد و ستد 50.92 درصدی حجم عرضه‌ ترکیبات شیمیایی که باز هم از کم رمق بودن نسبی بازار خبر می‌دهد.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر
امتیاز مطلب: 100%

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه

پربازدیدترین شرکت ها

درج کارت ویزیت شرکت من

پربازدیدترین محصولات

ویدیوهای آموزشی

همه حقوق این سایت متعلق به ویکی پلاست است طراحی و اجرا: نگاه حرفه ای
قیمت بازار اشتراک قیمت کانال تلگرام تبلیغات
بسپار تجارت آسیا؛ تولید و صادرات کامپاندهای پلیمری قیمت بازار قیمت جهانی تلگرام واتس اپ تبلیغات
ویکی پلاست
سلام خوش اومدید
ویکی پلاست، خرید و فروش مواد اولیه نداره
چطور می تونم کمک‌تون کنم؟