دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

وکس سیبویه تولیدکننده وکس های دوقطبی و ناقطبی pe و pp

بسپار تجارت آسیا؛ تأمین کننده مواد اولیه پلاستیک و پلیمر و محصولات پتروشیمی

تحلیل بازار اخبار منتخب
۹ اسفند ۱۳۹۶ 0 1960

گزارش بازار محصولات پتروشیمی در بورس کالا؛ هفته اول اسفند ماه 1396؛

بهبود نسبی معاملات پلیمرها با کاهش قیمت های پایه

بهبود نسبی معاملات پلیمرها با کاهش قیمت های پایه
به نظر می رسد عمده خریدهای این هفته توسط تولیدکنندگان انجام شده باشد زیرا با شرایط فعلی فعالان بازار آزاد تمایل چندانی به خرید ندارند و بیشتر نظاره گر بازار هستند...

سید جواد موسوی؛ کارشناس بورس محصولات پتروشیمی: در اولین هفته از اسفند ماه 1396، تالار معاملات پتروشیمی شرکت بورس کالای ایران، معاملات نسبتا بهتری را نسبت به هفته گذشته تجربه کرد، در آخرین هفته  بهمن ماه تحت تاثیر روند نزولی شدید  نرخ دلار حجم معاملات کاهش بسیار زیادی پیدا کرده بود و به کمترین حد معاملات هفتگی در سال 1396 رسیده بود، در هفته اول اسفند ماه و بعد از ثبات نسبی نرخ دلار خریداران محصولات پتروشیمی خرید های خود را اندکی افزایش دادند هر چند که افق آتی نرخ های پایه با توجه به کاهش بیش از یک درصدی نرخ دلار باز هم کاهشی ارزیابی می شود ولی شدت آن کمتر از هفته گذشته است.

به نظر می رسد عمده خریدهای این هفته توسط تولیدکنندگان انجام شده باشد زیرا با شرایط فعلی فعالان بازار آزاد تمایل چندانی به خرید ندارند و بیشتر نظاره گر بازار هستند، از طرف دیگر در هفته های پیشین حجم بسیار بالایی را خریداری کرده اند که با توجه به اوضاع فعلی فروش آن ها کار آسانی نیست. 

در این هفته کلا 22 گرید با رقابت قیمتی معامله شدند و این در حالی بود که در هفته گذشته تنها 9  گرید با رقابت های قیمتی معامله شده بودند. این موضوع نشان از افزایش جذابیت خرید در برخی از گروه ها بعد از کاهش نرخ پایه شان دارد.  رقابت های قیمتی انجام شده بین یک تا 10 درصد بود. 

کاهش حجم عرضه ها بعد از کاهش قیمت های پایه

حجم عرضه ها در هفته جاری نسبت به هفته گذشته کاهش داشته و 5.342 تن کاهش را تجربه کرد؛ حجم عرضه ها در هفته گذشته افزایش بیش از 8 هزار تنی را تجربه کرده بود. در این هفته حجم عرضه ها در مورد گریدهایی همچون PVC، سنگین فیلم و سبک فیلم افزایش یافته بود. البته کالاهای پلی پروپیلن نساجی، پلی اتیلن سبک خطی و سنگین اکسروژن و لوله کاهش عرضه را تجربه کردند.

بهبود نسبی حجم معاملات با ثبات نسبی قیمت دلار

در هفته جاری حجم معاملات نسبت به هفته گذشته افزایش نسبتا مناسبی داشته  و 8.240 تن افزایش را تجربه کرد، البته در هفته گذشته حجم معاملات کاهش بیش از 27 هزار تنی را تجربه کرده بود، با توجه به ثبات نسبی نرخ دلار و انتظار کاهش تقریبا یک درصدی نرخ آن برای محاسبه قیمت های پایه هفته آتی تولید کنندگان خریدهای خود را نسبتا افزایش داده و اکثریت فعالان بازار در این هفته باز هم  ترجیح دادند خریدی را حدالامکان انجام ندهند. در نتیجه حجم معاملات افزایش کمی را تجربه کرده است ولی باز هم این میزان حجم معاملات بسیار کم است.

 

در کل نزدیک به 55 درصد از محصولات عرضه شده توسط متقاضیان خریداری شد، این در حالی بود، که در هفته گذشته 40 درصد از کل عرضه ها خریداری شده بود. در این بین 22 گرید از 70 گرید عرضه شده با رقابت قیمتی به فروش رسیدند، رقابت های قیمتی بین 1 تا 10 درصد بود. البته بسیاری از  کالاها هم وارد مرحله مچینگ شدند که در مرحله مچینگ هم خرید زیادی انجام نشد.  

 

افزایش نسبتا بالای تقاضا: حجم تقاضا بعد از کاهش بالای قیمت ها در هفته گذشته و همچنین کاهش حجم عرضه های پلی پروپیلن های نساجی در هفته جاری در این هفته افزایش  زیاد و 30 هزار و 291 تنی را تجربه کرد. بدین ترتیب حجم تقاضا از 42 هزار تن به 72 هزار تن رسیده است که حجم تقریبا خوبی است.  به نظر می رسد بعد از اعلام قیمت های پایه جدید در هفته آینده و ایجاد ثبات در نرخ دلار در هفته آتی باز هم شاهد بهبود حجم معاملات باشیم.  

 

جذاب ترین گروه های بازار : 15 گرید جذاب بازار در این هفته به شرح جدول ذیل است :

همانطور که در جدول مشخص است، اوضاع 15 کالایی که با بیشترین رقابت قیمتی معامله شده اند به شرح ذیل است:

بیشترین رقابت قیمتی برای کالاهای پلی پروپیلن شیمیایی ZB332C نویدزرشیمی و پلی پروپیلن فیلم HP525J جم و نویدزرشیمی و  با سقف ده درصدی نرخ است این کالاها هر هفته این روند معاملاتی مشابه را دارند.  

کالای پلی پروپیلن نساجی 552R نویدزرشیمی که کاهش عرضه بسیار زیادی یافته بود و کلا 126 تن بود با رقابت قیمتی 8 درصدی معامله شد تا بیشترین میزان رقابت قیمتی را در میان تمامی گرید های نساجی پلی پروپیلن به خود اختصاص دهد.

کالاهای پلی پروپیلن نساجی با MFI:3.5-6 شامل 060 پلی نار،  510L جم و 1102XL رجال به ترتیب با 7 درصد، 7 درصد و 5 درصد رقابت قیمتی معامله شدند. در هفته گذشته درصد رقابت برای کالاهای مذکور کمتر از 3 درصد بود.

گریدهای پلی پروپیلن نساجی Z30S مارون و 552R شازند نیز با رقابت های قیمتی 5 درصدی معامله شدند تا از دیگر گریدهای با جذابیت بالا در این روز معاملاتی لقب بگیرند. گریدهای دیگر این گروه شمال Z30G مارون ، Z30S شازند و 552R مارون با رقابت قیمتی 4 درصدی معامله شده=ند و این در حالی بود که گرید های مذکور در هفته گذشته یا با قیمت پایه معامله شدند یا رقابت بسیار اندکی داشتند.

آخرین کالای با جذابیت بالا سبک خطی 209AA امیرکبیر است که کاهش بالای عرضه را تجربه کرده بود و با 3 درصد رقابت قیمتی توسط خریداران خریداری شد.

آمار کلی معاملات بازار به تفکیک هر گروه کالایی:

درصد سهم هر گروه کالایی در عرضه های این هفته پلیمرها

همانطور که در نمودار مشخص است، بیشترین حجم عرضه مربوط به گروه پلی اتیلن سبک فیلم است، که با 15 درصد سهم بازار و با 8.672 تن عرضه در صدر عرضه های بازار هفته جاری قرار دارد، رتبه دوم نیز به PVC و با 15 درصد و با 8.462 تن عرضه اختصاص دارد.

همچنین گروه پلی اتیلن سنگین تزریقی با 15 درصد حجم عرضه ها و برابر با بیش از 8.321 تن در رتبه سوم قرار داشتند. گروه پلی پروپیلن نساجی با 13 درصد سهم از عرضه ها در رده بعدی قرار دارد. در کل این گروه های مطرح شده 58 درصد حجم کل عرضه های بازار را به خود اختصاص داده اند.

درصد سهم هر گروه کالایی در تقاضای این هفته پلیمرها

گروه پلی پروپیلن نساجی و با 18 هزار 609 تن تقاضا و معادل 35 درصد کل تقاضای بازار بیشترین تقاضای این هفته را به خود اختصاص داده است این گروه نسبت به هفته گذشته تغییر با اهمیتی نداشته است،

بعد از این گروه پلی پروپیلن شیمیایی و با 6 هزار و 618 تن تقاضا و سهم 12 درصدی از کل تقاضا در رده بعدی قرار داشت این گروه نسبت به هفته گذشته یک هزار تن افزایش داشته است. گروه PVC و  با  6 هزار و 434 تن تقاضا در رده بعدی قرار داشت که برابر با 12 درصد تقاضای کل بازاراست ؛ سه گروه مذکور جمعا 59 درصد کل تقاضای بازار را به خود اختصاص داده اند.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر
امتیاز مطلب: 100%

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه

پربازدیدترین شرکت ها

پربازدیدترین محصولات

ویدیوهای آموزشی

همه حقوق این سایت متعلق به ویکی پلاست است طراحی و اجرا: نگاه حرفه ای
قیمت بازار اشتراک قیمت کانال تلگرام تبلیغات
بسپار تجارت آسیا؛ تولید و صادرات کامپاندهای پلیمری قیمت بازار قیمت جهانی تلگرام واتس اپ تبلیغات
ویکی پلاست
سلام خوش اومدید
ویکی پلاست، خرید و فروش مواد اولیه نداره
چطور می تونم کمک‌تون کنم؟