یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

پاکان پلاستکار

وکس سیبویه تولیدکننده وکس های دوقطبی و ناقطبی pe و pp

بسپار تجارت آسیا؛ تأمین کننده مواد اولیه پلاستیک و پلیمر و محصولات پتروشیمی

تحلیل بازار اخبار منتخب
۱۷ اسفند ۱۳۹۶ 1 1694

گزارش بازار محصولات پتروشیمی در بورس کالا؛ هفته دوم اسفند ماه 1396؛

رونق مجدد معاملات پلیمری در واپسین هفته های سال

رونق مجدد معاملات پلیمری در واپسین هفته های سال
بسیاری از مصرف کنندگان محصولات پلیمری ترجیح دادند خرید خود را در این هفته انجام دهند. از طرفی هم می توان گفت قیمت های پایه در شرایط فعلی در کف خود قرار دارند.

سید جواد موسوی، کارشناس بورس محصولات پتروشیمی: در دومین هفته از اسفند ماه 1396، تالار معاملات پتروشیمی شرکت بورس کالای ایران، معاملات بسیار بهتری را نسبت به هفته گذشته تجربه کرد، در اولین هفته اسفند ماه تحت تاثیر ثبات نسبی نرخ دلار بهبود معاملاتی را نسبت به آخرین هفته بهمن ماه تجربه کرده بود، این بهبود معاملاتی  در هفته دوم اسفند ماه هم ادامه پیدا کرده است.

به نظر می رسد با توجه به کاهش مجدد قیمت های پایه و همچنین آخرین هفته ای که عرضه های با سررسید تحویل در سال 1396 بود بسیاری از مصرف کنندگان محصولات پلیمری ترجیح دادند خرید خود را در این هفته انجام دهند. از طرفی هم می توان گفت قیمت های پایه در شرایط فعلی در کف خود قرار دارند زیرا دلار روندی با ثبات و رو به صعود داشته و قیمت های جهانی هم ثبات نرخ داشته اند در نتیجه خریداران نیز استراتژی خود را بر خرید استوار کردند.

در نتیجه تقاضا و حجم معاملات افزایش بسیار زیادی پیدا کرد. از طرف دیگر پتروشیمی ها هم حجم عرضه های خود را به طرز چشمگیری افزایش داده و حجم عرضه ها به طور کلی به بالای 81 هزار تن رسیده است. 

در این هفته جمعا 30 گرید با رقابت قیمتی معامله شدند و این در حالی بود که در هفته گذشته 22  گرید با رقابت های قیمتی معامله شده بودند. این موضوع نشان از افزایش جذابیت خرید در برخی از گروه ها بعد از کاهش نرخ پایه شان دارد. رقابت های قیمتی انجام شده بین یک تا 10 درصد بود. 


 افزایش چشمگیر عرضه ها بعد از کاهش مجدد قیمت های پایه
حجم عرضه ها در هفته جاری نسبت به هفته گذشته افزایش داشته و 17.889 تن افزایش را تجربه کرد؛ حجم عرضه ها در هفته گذشته کاهش بیش از 5 هزار تنی را تجربه کرده بود. در این هفته حجم عرضه ها در مورد گریدهایی همچون پلی اتیلن سنگین اکستروژن و لوله، سبک خطی و سبک فیلم افزایش خوبی داشت. البته کالاهای پلی پروپیلن شیمیایی، پلی اتیلن سنگین تزریقی و پلی استایرن کاهش اندک عرضه را تجربه کردند. 

بهبود نسبی حجم معاملات با ثبات نسبی قیمت دلار و کاهش قیمت های پایه
طی هفته جاری حجم معاملات نسبت به هفته گذشته افزایش بسیار مناسبی داشت و 15.287 تن افزایش را تجربه کرد، البته در هفته گذشته حجم معاملات افزایش بیش از 8 هزار تنی را تجربه کرده بود، با توجه به ثبات نسبی نرخ دلار و کاهش قیمت های پایه در کنار آخرین هفته ای که خریداران می توانستند محصولات خریداری شده خود را قبل از تعطیلات دریافت کنند، در نتیجه مصرف کنندگان حجم خریدهای خود را افزایش دادند. میزان حجم معاملات در این هفته به بیش از 50 هزار تن رسید که حجم بسیار مناسبی است. 
 
در مجموع نزدیک 62 درصد از محصولات عرضه شده توسط متقاضیان خریداری شد، این در حالی بود، که در هفته گذشته 55 درصد از کل عرضه ها خریداری شده بود. در این بین 30 گرید از 70 گرید عرضه شده با رقابت قیمتی به فروش رسیدند، رقابت های قیمتی بین 1 تا 10 درصد بود. 

افزایش بالای تقاضا: حجم تقاضا در هفته جاری افزایش زیاد و 26 هزار و 574 تنی را تجربه کرد. بدین ترتیب حجم تقاضا از 72 هزار تن به 99 هزار تن رسیده است که حجم بسیار بالایی است.  به نظر می رسد در هفته آخر سال 1396 حجم تقاضا و معاملات کاهش را تجربه کند. 

جذاب ترین گروه های بازار : 15 گرید جذاب بازار در این هفته به شرح جدول ذیل است : 

همانطور که در جدول مشخص است، اوضاع 15 کالایی که با بیشترین رقابت قیمتی معامله شده اند به شرح ذیل است:

بیشترین رقابت قیمتی برای کالاهای PET بطری 732 تندگویان، پلی پروپیلن های فیلم HP525J جم و نویدزرشیمی و  با سقف ده درصدی نرخ است، نکته جالب افزایش جذابیت برای گروه PET بطری است که در این هفته با رقابت های بالای 8 درصدی معامله شدند. 

کالای پلی پروپیلن نساجی 060 پلی نار با 9 درصد رقابت قیمتی در رده بعدی برترین های هفته قرار داشت، کالاهای PET بطری گرید 731 تندگویان، پلی پروپیلن نساجی 550J نویدزرشیمی و پت بطری گرید 781 و 825 تندگویان با 8 درصد رقابت قیمتی معامله شدند که درصد رقابت قیمتی بالایی است. 

گریدهای پلی پروپیلن نساجی 510L جم و نویدزرشیمی،  و کالای 1102XK رجال نیز از دیگر گریدهایی بودند که جذابیت داشته و با 7 درصد رقابت قیمتی معامله شدند.

 دیگر کالای پلی پروپیلن نساجی گرید 550J پتروشیمی جم هم که مدت ها بود عرضه نشده بود با اقبال بازار مواجه شده بود و با 6 درصد رقابت قیمتی به فروش رسید. 

در این هفته کالای PVC-S65 پتروشیمی بندر امام هم جذابیت پیدا کرده بود و با 5 درصد رقابت قیمتی به فروش رسید دلیل این موضوع این است که این مجتمع در هفته جاری گرید S60 را عرضه کرده بود و نشان دهنده این است که این پتروشیمی ممکن است در آینده ای نزدیک تولید گرید S65 را متوقف کرده و این کالا در بازار با کمبود مواجه شود در نتیجه خریداران در این هفته برای این کالا حاضر به رقابت قیمتی بالایی شدند. این در حالی بود که سایر گرید های این گروه کالایی با قیمت پایه به فروش رسیدند. 

آخرین کالای با جذابیت بالا سنگین دورانی 3840 تبریز بوده است که با 5 درصد رقابت قیمتی معامله شده است البته گریدهای دیگری همچون پلی پروپیلن نساجی Z30S شازند و 552R مارون نیز با 5 درصد رقابت قیمتی به فروش رسیدند. 


آمار کلی معاملات بازار به تفکیک هر گروه کالایی:


 
درصد سهم هر گروه کالایی در عرضه های این هفته پلیمرها
همانطور که در نمودار مشخص است، بیشترین حجم عرضه مربوط به گروه پلی اتیلن سبک فیلم است، که با 16 درصد سهم بازار و با 12.112 تن عرضه در صدر عرضه های بازار هفته جاری قرار دارد، رتبه دوم نیز به PVC و با 14 درصد و با 10.395 تن عرضه اختصاص دارد. 

همچنین گروه PVC با 13 درصد حجم عرضه ها و برابر با بیش از 9.702 تن در رتبه سوم قرار داشتند. گروه پلی اتیلن سنگین اکستروژن و لوله با 12 درصد سهم از عرضه ها در رده بعدی قرار دارد. در کل این گروه های مطرح شده 55 درصد حجم کل عرضه های بازار را به خود اختصاص داده اند. 

درصد سهم هر گروه کالایی در تقاضای این هفته پلیمرها
گروه پلی پروپیلن نساجی و با 24 هزار 479 تن تقاضا و معادل 31 درصد کل تقاضای بازار بیشترین تقاضای این هفته را به خود اختصاص داده است این گروه نسبت به هفته گذشته 6 هزار تن افزایش عرضه داشته است، بعد از این گروه پلی اتیلن سنگین اکستروژن و لوله و با 12 هزار و 230 تن تقاضا و سهم 16 درصدی از کل تقاضا در رده بعدی قرار داشت. 

گروه PET بطری  و  با  12 هزار و 199 تن تقاضا در رده بعدی قرار داشت، که برابر با 16 درصد تقاضای کل بازاراست ؛ گروه PVC هم با 13 درصد تقاضای بازار از دیگر گرید های جذاب بازار بود. چهار گروه مذکور جمعا 76 درصد کل تقاضای بازار را به خود اختصاص داده اند. 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر
امتیاز مطلب: 100%

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه
حامد پنجشنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۶
ممنون برای تحلیل خوبتون، در مورد پت لطفا بیشتر بنویسید ارسال پاسخ

پربازدیدترین شرکت ها

پربازدیدترین محصولات

ویدیوهای آموزشی

همه حقوق این سایت متعلق به ویکی پلاست است طراحی و اجرا: نگاه حرفه ای
قیمت بازار اشتراک قیمت کانال تلگرام تبلیغات
بسپار تجارت آسیا؛ تولید و صادرات کامپاندهای پلیمری قیمت بازار قیمت جهانی تلگرام واتس اپ تبلیغات
ویکی پلاست
سلام خوش اومدید
ویکی پلاست، خرید و فروش مواد اولیه نداره
چطور می تونم کمک‌تون کنم؟