شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳

پاکان پلاستکار

وکس سیبویه تولیدکننده وکس های دوقطبی و ناقطبی pe و pp

بسپار تجارت آسیا؛ تأمین کننده مواد اولیه پلاستیک و پلیمر و محصولات پتروشیمی

حذف معافیت مالیاتی صادركنندگان مواد خام و نیمه‌خام برای جلوگیری از خام‌فروشی و حمایت از تولید داخل است
درآمدهای حاصل از صادرات مواد معدنی، فلزی غیرفلزی، نفت، گاز و پتروشیمی خام و نیمه‌خام با هدف جلوگیری از خام‌فروشی و حمایت از تولید داخل، مشمول مالیات می‌شوند؛ البته صادرات محصول مشمول مالیات و عوارض نیست.

به گزارش ویکی پلاست به نقل از شادا، مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت امور اقتصادی و دارایی در پاسخ به مطلب مورخ 1402.7.6 روزنامه جهان صنعت با عنوان «تنبیه صادرکنندگان» توضیح داد: فلسفه تصمیم قانونگذاران برای حذف معافیت مالیاتی صادرکنندگان مواد خام و نیمه‌خام برای جلوگیری از خام‌فروشی است.

در حقیقت با هدف جلوگیری از خام‌فروشی و حمایت از تولید داخل، درآمدهای حاصل از صادرات مواد معدنی، فلزی غیرفلزی، نفت، گاز و پتروشیمی خام و نیمه‌خام مشمول مالیات می‌شوند؛ البته صادرات محصول مشمول مالیات و عوارض نیست.

همچنین طبق مصوبه مجلس، دریافت مالیات از پتروشیمی‌هایی که خام‌فروشی می‌کنند، علاوه بر سرازیر کردن این مالیات در زندگی مردم، تشویق آنها برای ایجاد صنایع پایین‌دستی و در نتیجه آمدن نفت بر سر سفره‌های مردم را به دنبال دارد.علاوه بر این طبق ابلاغیه اقتصاد مقاومتی و اصلاح الگوی مصرف، باید میزان خام‌فروشی کاهش یابد و صنایع پایین‌دستی توسعه پیدا کند.

با این حال وابستگی اقتصاد ملی به خام‌فروشی نفت و گاز همچنان بالا است. به همین دلیل در اواخر اردیبهشت ماه امسال، به دلیل اینکه معضل خام‌فروشی نفت، گاز، مواد معدنی، فلزی و غیرفلزی در کشور وجود دارد، مجلس شورای اسلامی تصویب کرد که معافیت مالیاتی برخی از این مواد خام و نیمه‌خام برداشته شود.

اخذ مالیات از صادرات مواد خام و نیمه‌خام دو فایده دارد، نخست اینکه در صورت اصرار بر صادرات، صادرکنندگان باید مالیات آن را بپردازند که این مالیات وارد زندگی مردم خواهد شد و دوم اینکه صنعتگران به تبدیل مواد خام و نیمه‌خام به زنجیره‌های پایین‌دستی و ایجاد ارزش‌افزوده تشویق می‌شوند که اینگونه و به همین دلیل می‌توان افراد بیشتری را مشغول به کار و برای آنها درآمد پایدار ایجاد کرد.

صنایع پتروشیمی که به راحتی صادرات می‌کنند و مالیات نمی‌دهند، تلاشی هم برای گسترش صنایع پایین‌دستی نمی‌کنند؛ چراکه انگیزه‌ای برای این کار ندارند.لازم به ذکر است که درآمدهای حاصل از صادرات مواد و محصولات معدنی و صنایع معدنی فلزی و غیرفلزی از جمله بیلت، بلوم و اسلپ، محصولات نفتی، گازی و پتروشیمی ازجمله قیر و متانول، اوره و پلی‌اتیلن به صورت خام و نیمه‌خام در تمام نقاط کشور، مشمول مالیات و عوارض صادراتی می‌شود که ازجمله آثار و پیامدهای این مهم می‌توان به مواردی مانند افزایش درآمدهای مالیاتی دولت، کاهش خام‌فروشی، تامین مواد اولیه برای تولید داخل و همچنین تکمیل زنجیره‌های ارزش تولید اشاره کرد.


ویکی پلاست | مرجع بازار صنعت پلاستیک

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر
امتیاز مطلب: 100%

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه

پربازدیدترین شرکت ها

درج کارت ویزیت شرکت من

پربازدیدترین محصولات

ویدیوهای آموزشی

همه حقوق این سایت متعلق به ویکی پلاست است طراحی و اجرا: نگاه حرفه ای
قیمت بازار اشتراک قیمت کانال تلگرام تبلیغات
بسپار تجارت آسیا؛ تولید و صادرات کامپاندهای پلیمری قیمت بازار قیمت جهانی تلگرام واتس اپ تبلیغات
ویکی پلاست
سلام خوش اومدید
ویکی پلاست، خرید و فروش مواد اولیه نداره
چطور می تونم کمک‌تون کنم؟