شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳

پاکان پلاستکار

وکس سیبویه تولیدکننده وکس های دوقطبی و ناقطبی pe و pp

بسپار تجارت آسیا؛ تأمین کننده مواد اولیه پلاستیک و پلیمر و محصولات پتروشیمی

تثبیت نرخ ارز ۲۸۵۰۰ تومانی در بورس کالا برای کالاهای پرمصرف
بر اساس اعلام مسئولان وزارت اقتصاد نرخ ارز ۲۸۵۰۰ تومان برای محاسبه قیمت پایه در بورس کالا برای برخی اقلام پر مصرف تغییر نخواهد کرد.

به گزارش ویکی پلاست به نقل از تسنیم، در روزهای اخیر بعد از ابلاغیه بانک مرکزی به وزارت نفت در خصوص تغییر نرخ تسعیر ارز مبنای محاسبه خوراک پتروشیمی‌ها و همچنین قیمت پایه در بورس کالا از 28500 به نرخ مرکز مبادله حواشی در رسانه های مختلف در خصوص پایان سیاست تثبیت ارزی مطرح شد.

این درحالی است که در همان مقطع از سوی تسنیم اعلام شد که نرخ ارز 28500 تومانی برای بسیاری از اقلام و محصولات پتروشیمی که در بورس کالا عرضه میشوند برای جلوگیری از آثار تورمی با همان نرخ سابق محاسبه و عرضه خواهند شد.

وزیر اقتصاد: برای جلوگیری از آثار تورمی نرخ تسعیر 28500 تومان تغییر نمی‌کند

در ابتدا احسان خاندوزی وزیر اقتصاد در پاسخ به پرسش اختصاصی تسنیم در مورد مبنای نرخ محاسبه قیمت پایه در بورس کالا و این احتمال که خروجی قسمت محصولات این صنایع نیز یک رشد 30 درصدی را در بورس کالا تجربه خواهد کرد، گفته بود: خیر؛ برای آنکه این اتفاق، هیچ تاثیری بر روی قیمت محصول نهایی نگذارد و برای دولت مهم بود که  فرایند مذکور پیامد تورمی نداشته باشد، بر این اساس محصولات مهمی که در سفره مصرف‌کنندگان کشور وجود دارد، همچنان نرخ تسعیر محاسبه قیمت پایه آنها برمبنای سابق (نرخ تسعیر ارز 28500 تومانی) خواهد بود.

معاون وزیر اقتصاد: نرخ ارز مبنای محاسبه قیمت پایه محصولات پر مصرف تغییر نمی‌کند

همچنین روز گذشته معاون وزیر اقتصاد اعلام کرد، معاون سیاست‌گذاری اقتصادی وزارت اموراقتصادی و دارایی تأکید کرد: افزایش نرخ ارز مبنای محاسبه قیمت پایه محصولات در بورس کالا، ممکن است موجب افزایش قیمت بازار برخی محصولات شود. در مصوبه اخیر این موضوع پیش بینی شد و به منظور کنترل این آثار قیمتی، برای برخی محصولات که اهمیت بالاتری در سبد مصرف‌کننده دارند و امکان صادرات آن‌ها نیز وجود ندارد، نرخ ارز مبنای محاسبه قیمت پایه تغییر نمی‌کند.

روحانی تاکید کرد، برای محصولاتی که در حال حاضر در بورس کالا نزدیک به قیمت پایه معامله می‌شوند، نرخ ارز مبنای محاسبه قیمت پایه را تغییر نمی‌دهیم. یعنی قیمت پایه همچنان مبتنی بر ارز 28500 تعیین می‌شود و پس از رقابت در بورس کالا، قیمت معاملاتی مشخص می‌شود. پتروشیمی‌های تولیدکننده این محصولات، هزینه خوراک و سوخت خود را بر اساس نرخ ارز حواله پرداخت خواهند کرد، ولی مابه‌التفاوت قیمت معاملاتی این محصولات و قیمت پایه مبتنی بر نرخ ارز حواله، به تولیدکنندگان این محصولات پرداخت خواهد شد تا ضمن عدم افزایش قیمت این محصولات در بازار، از زیان تولیدکننده جلوگیری شود.

به گزارش تسنیم کالاهایی از جمله لوبکات، مواد اولیه شوینده ها و روغن ها و ... مشمول عدم افزایش قیمت پایه  خواهند بود.

ویکی پلاست: خبر تسنیم، در صورت اجرایی شدن، همه اتفاقات و تغییرات رخ داده در هفته اخیر را تحت تأثیر قرار خواهد داد. بر اساس اظهارات معاون وزیر اقتصاد، محصولاتی که در حال حاضر در بورس کالا نزدیک به قیمت پایه معامله می شوند، تغییر نرخ ارز نخواهند داشت! این در حالیست که در هفته گذشته به جز گروه پت و پلی استایرن، قیمت پایه همه کالاها با ارز 37.535 تومان محاسبه شد!

به نظر می رسد بخش هایی از نهادهای تصمیم‌گیر، هنوز در پی حفظ دلار 28.500 برای محصولات پتروشیمی هستند و بخشی به دنبال افزایش قیمت! این وضعیت، تولیدکنندگان را بلاتکلیف می کند و به سود بازار نیست.

آنچه در معاملات این هفته بورس کالا پس از افزایش قیمت ها دیده شد، این بود که کالاهایی که پیش از این با رقابت های بالا معامله می شدند، رقابت های کمتری را تجربه کردند و کالاهایی که پیش تر با قیمت پایه یا با درصد رقابت‌های پایین تر معامله می شدند، افزایش قیمت پیدا کردند.

به خوبی می توان دریافت که تعیین یک نرخ (چه 28.500 چه 37.500) برای همه کالاها، امری نادرست است و می شد برای گروه های مختلف، بر اساس میزان رقابت های انجام گرفته در بازار، فرمول ویژه همان گروه را برای نرخ گذاری تعریف کرد.

 


ویکی پلاست؛ مرجع بازار صنعت پلاستیک

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر
امتیاز مطلب: 84%

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه
عبدالغفور بختیاری شنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۲
سلام باید افزایش یابد تا کار رو کاسبی راه بیافتد اوضاع بازار خیلی خراب شده ارسال پاسخ
شجاع شنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۲
من کارخانه یونولیت دارم قیمت مواد اولیه ما به شدت افزایش پیدا کرده از طرفی نقدی شده ما چه گناهی کردیم باید زیر این تصمیمات انی دولت له بشیم لا اقل پلکانی بالا میبردید ۳۰ در صد در عرض ۱ ساعت اخه کدوم کشور اینجوری تصمیم گیری میکنه ما داریم له میشیم ارسال پاسخ

پربازدیدترین شرکت ها

پربازدیدترین محصولات

ویدیوهای آموزشی

همه حقوق این سایت متعلق به ویکی پلاست است طراحی و اجرا: نگاه حرفه ای
قیمت بازار اشتراک قیمت کانال تلگرام تبلیغات
بسپار تجارت آسیا؛ تولید و صادرات کامپاندهای پلیمری قیمت بازار قیمت جهانی تلگرام واتس اپ تبلیغات
ویکی پلاست
سلام خوش اومدید
ویکی پلاست، خرید و فروش مواد اولیه نداره
چطور می تونم کمک‌تون کنم؟