سه شنبه ۲ مرداد ۱۴۰۳

زرین نپتا

وکس سیبویه تولیدکننده وکس های دوقطبی و ناقطبی pe و pp

بسپار تجارت آسیا؛ تأمین کننده مواد اولیه پلاستیک و پلیمر و محصولات پتروشیمی

تحلیل بازار
۱۶ شهریور ۱۴۰۲ 1 802

گزارش بازار محصولات پتروشیمی؛ هفته دوم شهریورماه 1402

جراحی بی بازگشت دلار پایه ها/ رشد 31.5 درصدی پایه ها

جراحی بی بازگشت دلار پایه ها/ رشد 31.5 درصدی پایه ها
بالاخره سیاستگذار، به تجربه های قبلی تغییر دلار پایه ها تن داد. همان طور که دلار 4200 تومانی به نیما تغییر کرد، دلار 28.500 تومانی که از ابتدای امسال دو بار برای قیمت های بالاتر خیز برداشته بود، برای بار سوم، از مانع تثبیت گذشت و به 37.500 تومان رسید. پس از 20 هفته قیمت گذاری با دلار تثبیت شده 28.500 تومان، حامیان این نرخ، دست از حمایت آن، برداشتند.

به گزارش ویکی پلاست، همه نشانه ها در شروع این هفته، بر افزایش دلار قیمت های پایه، دلالت داشت. وقتی روز شنبه 11 شهریور، تصویب نامه هیئت وزیران در مورد فرموله شدن نرخ خوراک محصولات پتروشیمی منتشر شد، چشم ها، به قیمت های یکشنبه مدیریت توسعه، خیره ماند.

روزی که مجوزهای لازم به دست مدیریت توسعه نرسید و ساعت 15، در یکی از دیرهنگام ترین ساعت ها، قیمت های پایه با دلار 28.500 منتشر شد. به رغم انتشار پایه ها با دلار 28.500 تومانی در روز یکشنبه، باز هم علائمی قوی در تغییر پایه ها دیده می شد. تا اینکه کمتر از 24 ساعت بعد، دوشنبه و در یکی از اتفاقات کم سابقه، قیمت های پایه جدید، با میانگین هفتگی دلار بازار دوم مبادله ارز، 37.535 تومان، منتشر شد.

قیمت های پایه جدید در روز دوشنبه 13 شهریور، در حالی منتشر شد که عرضه های این روز، (پ پ ها و پی وی سی) روی تابلوی بورس کالا بود و به رغم تغییر نرخ های پایه، عرضه کنندگان با اطمینان از شکل گیری رقابت خریداران، عرضه ها را لغو نکردند و معاملات انجام شد.

هفته ای با دو قیمت پایه
عملا در هفته ای که گذشت، معاملات در طی روزهای دوشبه و سه شنبه، با دو نرخ پایه مختلف انجام گرفت. دوشنبه با دلار 28.500 و سه شنبه با دلار 37.535 تومانی. تغییر قیمت های پایه در بازار بورس کالا و بازار آزاد، به شکل روشنی، یک نتیجه داشت. کالاهایی که قبلا با رقابت های بالا معامله می شدند، با کاهش رقابت قابل توجه مواجه شدند و کالاهایی که قبلا با قیمت پایه یا رقابت های پایین معامله می شدند، افزایش قیمت قابل توجهی پیدا کردند.

ابهام در قیمت گذاری چند گروه
همان طور که در بند سوم نامه مخبر، پیرامون فرموله شدن نرخ خوراک پتروشیمی ها دیده می شد، برای تنظیم بازار کالاهای پلی اتیلن ترفتالات و پلی استایرن ها، باید تعدیل بیشتری صورت بگیرد. به این معنی که مدیریت توسعه صنایع پایین دستی، افزایش کمتری را برای کالاهای این گروه، در نظر بگیرد. از همین رو به دلیل روشن نبودن چارچوب این قیمت گذاری، نرخ های کالاهای پت ترفتالات و پلی استایرن، در روز دوشنبه 13 شهریور منتشر نشد و این کالاها با قیمت یکشنبه 12 شهریور، در بورس کالا معامله شدند.

کاهش 15 هزار تنی حجم معاملات
کارنامه معاملات محصولات پلیمری در هفته دوم شهریور ماه در حالی پایان یافت که با توجه به کاهش 22 هزار و 556 تنی عرضه ها، معاملات هم 15 ‌هزار و 72 تن کمتر از هفته قبل شد.
- جمع معاملات این هفته 86 هزار و 330 تن بود که 15 هزار و 72 تن، کمتر از هفته قبل است.
- رقابت خریداران در گروه پ پ ها و پی وی سی صعودی بود. رقابت پلی اتیلن ها نیز در همه گروه‌ها به جز پت بطری و نساجی، روندی نزولی داشت.
- نسبت معاملات به عرضه 76.7 درصد شد که پایین درصد از ابتدای امسال است.



پایین ترین نسبت معاملات به عرضه سال

به علت تغییرات قیمت های پایه، در هفته جاری، تنها 76.7 درصد عرضه ها معامله شد که پایین ترین نسبت معاملات به عرضه در سال 1402 است. از 112 هزار و 561 تن عرضه، تنها 86 هزار و 320 تن معامله انجام گرفت. معاملات نسبت به هفته قبل، 15 هزار تن (9.7 درصد) کاهش پیدا کرده است.


ترین های معاملات این هفته

بیشترین افزایش در معاملات این هفته، به گروه پلی استایرن مقاوم اختصاص داشت که 889 تن بیشتر از هفته قبل معامله شد و بعد از پلی استایرن معمولی با 732 تن افزایش در رتبه دوم بیشترین افزایش این هفته قرار گرفت.
در مقابل، بیشترین کاهش در معاملات این هفته نیز به سبک فیلم با 4,194 تن و پس از آن پلی اتیلن سنگین تزریقی با 3,220 تن کاهش، اختصاص یافت.


همه قیمت‌های بازار افزایشی شدند

مقایسه قیمت های مواد اولیه در پایان هفته اول و دوم شهریور نشان می‌دهد، همه‌ی قیمت‌های بازار روندی صعودی داشتند. بیشترین افزایش این هفته به سنگین اکستروژن EX3 با 9,500 تومان افزایش اختصاص یافت.

در رتبه‌های بعدی بیشترین افزایش، ABS 150 و پلی استایرن انبساطی 221 با 9,000 تومان، پ پ شیمیایی MR-ZR230 با 8,000 تومان، سنگین بادی 0035 با 6,900 تومان،سبک خطی 209 با 6,400 تومان، سبک فیلم 020 با 6,200 تومان،سنگین فیلم F7000 با 5,500  تومان، پ پ شیمیایی 548R با 5000 تومان، پلی استایرن معمولی 1540 با 4,800تومان قرار دارند.

پی وی سی S65 و پلی استایرن مقاوم با 3,700 تومان، سنگین تزریقی 52518  با 3000 تومان، پت 781 با 2,500 تومان،پ پ نساجی Z30S مارون با 2000 تومان هم در رتبه‌های آخر این هفته قرار دارند.
 

سردرگمی قیمت ها در بازار
قیمت های کشف شده در هفته جاری، به علت هیجانات ناشی از انتشار پایه های جدید، ثبات زیادی ندارند و در هفته آینده، با تکمیل شدن پایه ها (اعلام نرخ پایه پت و پلی استایرن ها) بازار چهره دقیق تری به خود می گیرد.

نفت از 90 دلار گذشت
برنت که معاملات این هفته را با 88 دلار آغاز کرده بود، از 90 دلار گذشت. بهای نفت در اوایل معاملات آسیایی روز چهارشنبه پس از افزایش بیش از یک درصدی در جلسه قبل، مجدد افزایش یافت، زیرا بازارها نگران کمبود عرضه پس از تمدید کاهش داوطلبانه عرضه توسط عربستان سعودی و روسیه تا پایان سال هستند.

بهای معاملات آتی نفت برنت با 14 سنت افزایش به 90.18 دلار در هر بشکه  رسید. قیمت نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا (WTI) با 12 سنت افزایش به 86 دلار و 81 سنت در هر بشکه رسید.

افزایش قیمت های جهانی
اولین علائم از بازارهای جهانی، مربوط به نشریه پلتس، حکایت از رشد قیمت های جهانی، به دنبال افزایش قیمت نفت و نفتا، دارد. در قیمت های جدید، ABS ها، پلی استایرن مقاوم و معمولی و پ پ های نساجی، بیشتر از سایر گروه ها، رشد قیمت دارند.

بازار در انتظار قیمت های پت و پلی استایرن
با وجود تغییر دلار پایه ها، هنوز بازار از نحوه قیمت گذاری پایه پت های بطری و نساجی و پلی استایرن ها، اطلاعی ندارد. احتمال می رود قیمت های جدید این گروه ها، روز یکشنبه 19 شهریور، همزمان با قیمت های جدید، رونمایی شوند.

ثبات دلار در کانال 49 هزار
دلار این هفته را با 49,120 تومان آغاز کرد و تا چهارشنبه، در پایین کانال 49 هزار تومان قیمت می خورد. دلار روز چهارشنبه به میانه کانال 49 هزار تومان صعود کرد و بازار را در روز تعطیل، با 49,520 تومان به پایان برد. عموما در روزهای تعطیلی، قیمت دلار در بازار به علت فعال نبودن صرافی بانک ملی و بازار مبادله، کمی رشد می کند و با ازسرگیری فعالیت ابزارهای بانک مرکزی، به قیمت های پایین تر باز می گردد.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر
امتیاز مطلب: 90%

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه
پیمان پنجشنبه ۱۶ شهریور ۱۴۰۲
با افزایش قیمت پایه بر خلاف بیانات رهبری مبنی بر نام گذاری امسال سال جلوگیری از تورم دقیقا تورم و افزایش لجام گسیخته قیمتها کلید خورد و امیدوارم با ورود کردن دستگاههای نظارتی به این کار عجیب باز قیمتها به شرایط قبلی خود یعنی دلار نیمایی ۲۸۵۰۰ تومانی بازگردد. ارسال پاسخ

پربازدیدترین شرکت ها

پربازدیدترین محصولات

ویدیوهای آموزشی

همه حقوق این سایت متعلق به ویکی پلاست است طراحی و اجرا: نگاه حرفه ای
قیمت بازار اشتراک قیمت کانال تلگرام تبلیغات
بسپار تجارت آسیا؛ تولید و صادرات کامپاندهای پلیمری قیمت بازار قیمت جهانی تلگرام واتس اپ تبلیغات
ویکی پلاست
سلام خوش اومدید
ویکی پلاست، خرید و فروش مواد اولیه نداره
چطور می تونم کمک‌تون کنم؟