دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

پاکان پلاستکار

وکس سیبویه تولیدکننده وکس های دوقطبی و ناقطبی pe و pp

بسپار تجارت آسیا؛ تأمین کننده مواد اولیه پلاستیک و پلیمر و محصولات پتروشیمی

غیرخودی شدن پتروشیمی های خصوصی در تعریف مجتمع‌های پتروشیمی
ستاد تنظیم بازار محصولات پتروشیمی به سهو یا به عمد، در دستورالعمل تنظیم بازار محصولات پتروشیمی که اول مرداد ماه ابلاغ شد، به جز تغییرات در محاسبه قیمت پایه و میزان خرید واحدهای تولیدی، یک تغییر اساسی هم در تعاریف ایجاد کرد و طی آن، فقط واحدهایی که مجوز تأمین خوراک و بهره برداری از شرکت ملی پتروشیمی دارند را مجتمع پتروشیمی تعریف کرد.

به گزارش ویکی پلاست، با تعریف جدید از مجتمع های پتروشیمی، واحدهای خصوصی پتروشیمی (7 پتروشیمی) که مجوز فعالیت خود را از وزارت صنعت گرفته بودند، از این دایره بیرون ماندند و حالا در تأمین خوراک با مشکل مواجه شده اند.

نکته قابل توجه در تعریف مجتمع های پتروشیمی در دستورالعمل جدید ستاد تنطمیم بازار پتروشیمی این است که مجوز 7 پتروشیمی خصوصی را وزارت صنعت صادر کرده و همین وزارتخانه، پتروشیمی های یاد شده را در زمره تعریف مجتمع پتروشیمی ندانسته است.

در حالی که مجتمع های پتروشیمی تولیدکننده پلی استایرن مثل انتخاب و تخت جمشید، خوراک خود را با دلار 3800 تومانی تهیه می کنند، مجتمع های خصوصی باید خوراک خود را که با دلار 4200 تومانی از بورس کالا خرید کنند. 

محدودیت عرضه از یک طرف و دونرخی بودن از دیگر سو، باعث پایین آمدن ظرفیت تولید مجتمع های خصوصی تا 30 درصد توان تولید شده. این در حالیست که پتروشیمی پارس، تولیدکننده منومر استایرن در همین شرایط، مشغول صادرات است.

نسین نیازی، رییس هیئت مدیره پتروشیمی بانیار به ویکی پلاست گفت: ما اگر پتروشیمی نیستیم چرا مجبورمان می کنند کف عرضه را رعایت کنیم؟

چرا شامل قیمت گذاری می شویم؟ و اگر عرضه نداشته باشیم مجاز به خرید استایرن نخواهیم بود و ضمنا کل تعهد کف عرضه ما در سال 7 هزار تن است ولی فقط در 4 ماه، 10 هزار تن عرضه در بورس کالا داشته ایم.

به گفته نیازی، پتروشیمی بانیار کار خود را در حالی از سال 94 شروع کرد که از همان زمان و با تغییر قیمت گذاری از ارز مبادله ای به ارز آزاد، با مشکل مواجه بود، به طوری که طی همان دوره، پلی استایرن با ارز مبادله ای به کشور وارد می شد و از قیمت تمام شده تولیدی این واحد ارزان تر فروخته می شد.

وی افزود با دوندگی و پیگیری نهایتا ارز اختصاصی به واردات پلی استایرن را به ارز آزاد تغییر دادیم ولی بازرگانان با تغییر کد، باز هم پلی استایرن را با دلار مبادله ای وارد می کردند تا اینکه نهایتا در سال 95، این واردات کلا با ارز آزاد شد.

نیازی با اعتراض به وضعیت تبعیض آمیز برای مجتمع های خصوصی گفت: برای ۲۰۰ تن عرضه ما 1800 تن رقابت ثبت شده و این در حالی است که حواله های 20 تنی ما را در بازار با قیمتی بالاتر، خرید و فروش می کنند.

رییس هیئت مدیره بانیار افزود: ما توان تولید روزانه 370 تولید پلی استایرن داریم و در بورس کالا فقط موفق به خرید 700 تن خوراک شده ایم، یعنی فقط تولید دو روز!

پیمان طرب خواه، مدیرعامل پتروپاک، دیگر تولیدکننده پلی استایرن نیز با تأیید اظهارات نیازی به ویکی پلاست گفت: با آقایان نوروز زاده، مدیرعامل شرکت ملی پتروشیمی و مهدوی، دبیر انجمن صنفی کارفرمایی پتروشیمی جلساتی داشتیم و آن ها اعتقاد دارند باید در تعریف مجتمع های پتروشیمی باشیم ولی فعلا از این جلسات نتیجه ای حاصل نشده است.

او در پاسخ به این سؤال که چرا دستورالعمل جدید، مجتمع های پتروشیمی را این گونه تعریف کرده اظهار داشت: به ما می گویند چون تعریف بین مجتمعی شفاف نیست و از طرفی خودتان رفته اید و از وزارت صنعت مجوز راه اندازی پتروشیمی گرفته اید.

مدیرعامل پتروپاک با یادآوری مشکل تأمین خوراک از بورس کالا اظهار داشت: به ما در بورس کالا بیشتر از 700 تن خوراک نمی رسد و ناچار با 30 درصد ظرفیت در حال تولید هستیم، در حالی که پتروشیمی پارس در حال صادرات است و مجتمع های داخلی بدون خوراک مانده اند.

پترو پاک مشرق زمین، بانیار پلیمر گنبد، شرکت صنایع تولیدی پلی استایرن انبساطی سهند، شرکت پتروشیمی محب پلیمر قم، شرکت پتروشیمی محب بسپار ایده گستر، شرکت ایسین پلاستیک، شرکت آرتان پترو پاک کیهان، 7 شرکت پتروشیمی خصوصی خارج از تعریف دستورالعمل ستاد تنظیم بازار هستند.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر
امتیاز مطلب: 100%

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه

پربازدیدترین شرکت ها

درج کارت ویزیت شرکت من

پربازدیدترین محصولات

ویدیوهای آموزشی

همه حقوق این سایت متعلق به ویکی پلاست است طراحی و اجرا: نگاه حرفه ای
قیمت بازار اشتراک قیمت کانال تلگرام تبلیغات
بسپار تجارت آسیا؛ تولید و صادرات کامپاندهای پلیمری قیمت بازار قیمت جهانی تلگرام واتس اپ تبلیغات
ویکی پلاست
سلام خوش اومدید
ویکی پلاست، خرید و فروش مواد اولیه نداره
چطور می تونم کمک‌تون کنم؟