جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

وکس سیبویه تولیدکننده وکس های دوقطبی و ناقطبی pe و pp

بسپار تجارت آسیا؛ تأمین کننده مواد اولیه پلاستیک و پلیمر و محصولات پتروشیمی

بخشنامه جدید بانک مرکزی چه مشکلاتی برای تجار ایجاد کرد؟

گروگان‌گیری تجارت دلاری با‌ ریال

گروگان‌گیری تجارت دلاری با‌ ریال
با تک‌نرخی‌شدن نیما از سوی رئیس‌کل بانک‌مرکزی، امکان خرید ارز نیمایی با نرخ اعلامی تقریبا به صفر رسیده است و واردکنندگان امکان خرید نیما ندارند. این گفته فعالان بخش‌خصوصی است.

به گزارش ویکی پلاست به نقل از دنیای اقتصاد، به گفته آنها علت این ماجرا آن است که ارز تک‌‌‌‌‌نرخی شده، به هیچ‌وجه در اختیار صرافی‌‌‌‌‌های مجاز قرار نمی‌گیرد و فقط در اختیار صرافی‌‌‌‌‌های بانک‌ها قرار دارد که صرافی‌‌‌‌‌های بانک‌ها هم ارز نیمایی با نرخ اعلام‌شده را در اختیار مشتریان قرار نمی‌دهند. بانک‌مرکزی برای ایجاد تعادل بین عرضه و تقاضا بخشنامه‌‌‌‌‌ای جدید نیز تدوین کرده‌است.

براین اساس، اگر واردکنندگان بخواهند برای دریافت نیما، ثبت‌سفارش کنند، بخشی از سپرده‌ریالی آنها مسدود خواهد شد. به عقیده فعالان بخش خصوصی، بخشنامه جدید بانک‌مرکزی برای کنترل تقاضای ثبت‌سفارش ارز نیز نمی‌تواند راه‌حل مناسبی برای واردکنندگان باشد و مخل تولید و زمینه‌‌‌‌‌ساز افزایش قیمت ماشین‌آلات صنعتی خواهد بود.

هرچند بانک‌مرکزی با هدف جلوگیری از ایجاد تقاضاهای غیرواقعی، تخصیص ارز و مدیریت بازار، این بخشنامه را صادر کرده‌است، اما صنعت و تولید، دیگر رمق و جان تحمل این شوک‌‌‌‌‌ها را ندارند و به دلیل کم‌‌‌‌‌کاری یک عده نباید همه را مجازات کرد.

بخشی از نشست هیات‌نمایندگان اتاق بازرگانی تهران روز گذشته با نقد و بررسی این بخشنامه و نیز ارز نیمایی همراه بود. در این جلسه، رئیس اتاق بازرگانی تهران نیز با انتقاد از تفاوت قیمت ارز نیما و آزاد عنوان کرد که ناسازگاری و ناهماهنگی توسعه صادرات با سیاستگذاری نرخ ارز رشد منفی صادرات در سال‌جاری را به‌دنبال داشته است و تا زمانی‌که فاصله زیادی بین نرخ ارز در بازار آزاد و نیما وجود دارد، واردات و صادرات نیز با مشکلات زیادی مواجه خواهند بود.

جدال توسعه صادرات و سیاست‌های دولتی

نشست چهل‌‌‌‌‌ودوم هیات‌نمایندگان اتاق بازرگانی تهران با حضور نمایندگان بخش‌خصوصی و دولتی، برگزار شد. در این نشست گزارش‌های متفاوتی از موضو‌‌‌‌‌ع‌‌‌‌‌های مختلف روز اقتصاد کشور ارائه شد و موردبحث و بررسی قرار گرفت.

سجاد غرقی، از اعضای هیات‌نمایندگان اتاق تهران در این نشست به پیش‌بینی دریافت عوارض صادراتی از نهاده‌‌‌‌‌های واسطه‌‌‌‌‌ای در لایحه بودجه‌ سال‌ 1402 انتقاد کرد و این سیاست را منافی توسعه صادرات دانست.

غرقی با اشاره به اینکه در لایحه بودجه‌1402، دولت از محل عوارض صادراتی برای خود درآمد پیش‌بینی کرده‌است، افزود: وضع عوارض صادراتی در سال‌گذشته منجر به انباشت 15میلیون ‌تن گندله در ابتدای سال‌ در کشور و موجب عدم‌‌‌‌‌النفع 2میلیارد دلاری برای اقتصاد و زنجیره آهن و فولاد شد، درحالی‌که اگر در زمان مناسب امکان صادرات این محصولات فراهم می‌‌‌‌‌شد، ایجاد ظرفیتی معادل 8/ 7میلیون ‌تن تولید آهن‌اسفنجی در پایین‌دست نیز میسر می‌شد.

همچنین دلیل انحراف 92هزار‌میلیارد ‌تومانی یکی از شرکت‌های فولادی نیز وضع عوارض صادراتی در بالادست زنجیره آهن و فولاد و قیمت‌گذاری دستوری در پایین‌‌‌‌‌دست بود.

او با تاکید بر اینکه وضع عوارض صادراتی موجب کنترل قیمت نمی‌شود، افزود: اگر دولت اصرار دارد که از طریق وضع عوارض به‌صورت مقطعی، به کنترل قیمت دست پیدا کند، این عوارض باید بر صادرات کالاهای نهایی آن‌هم با دقت بسیار بالایی وضع شود، درحالی‌که تعیین عوارض برای نهاده‌‌‌‌‌ها، کالاهای واسطه‌‌‌‌‌ای و کالاهایی که به‌صورت B2B مبادله می‌شوند، صرفا موجب انتقال سود از یک حلقه به حلقه دیگر می‌شود، بنابراین درخواست ما لغو کلیه عوارض صادراتی به‌ویژه در مورد نهاده‌‌‌‌‌های واسطه‌‌‌‌‌ای و کالاهایی است که با مازاد تولید در کشور مواجه هستند.

این عضو هیات‌نمایندگان اتاق تهران نکاتی درباره نحوه هزینه‌‌‌‌‌کرد عوارض صادراتی گفت: وفق بند‌ 43 احکام دائمی برنامه ششم، هزینه‌‌‌‌‌کرد این عوارض باید برای توسعه همان زنجیره باشد؛ درحالی‌که مشاهده می‌کنیم این منابع صرف امور جاری می‌شود و انگیزه‌‌‌‌‌ای برای درآمدزایی قانون‌گذار ایجاد‌کرده‌است، از این‌رو انتظار این است که در قانون بودجه‌1402 اصلاحاتی در این بخش اتفاق بیفتد و به‌طور مشخص وضع عوارض برای صنایع بالادست زنجیره آهن و فولاد متوقف شود تا بتوانیم صادرات را در محصولاتی که واجد مزیت نسبی هستند و ارزش‌افزوده بیشتری تولید می‌کنند، توسعه ببخشیم.

بخشنامه جدید بانک‌مرکزی مخل تولید

هرویک یاریجانیان، دیگر عضو هیات‌نمایندگان اتاق تهران نیز گزارشی از پیامدهای بخشنامه جدید بانک‌مرکزی ارائه کرد و آن را مخل تولید و زمینه‌‌‌‌‌ساز افزایش قیمت ماشین‌آلات صنعتی دانست. او گفت: بر اساس سیاست‌های بانک‌مرکزی، در صورت واردات هر نوع کالا، پس از ثبت‌‌‌‌‌سفارش در سامانه جامع تجارت و اخذ تاییدیه‌‌‌‌‌های لازم از این سامانه، برای کالاهایی که به آن ارز نیمایی تعلق می‌گیرد، باید صدور فیش تخصیص ارز (در اصطلاح گواهی ثبت آماری) از طریق بانک ذی‌نفع خریدار به بانک‌مرکزی ارائه شود.

هرویک یاریجانیان گفت: برای ثبت‌‌‌‌‌سفارش‌‌‌‌‌هایی که تا قبل از سال‌1401 صادر شده‌بودند، درخواست فیش تخصیص ارز به‌صورت کتبی از طریق بانک ذی‌نفع به بانک‌مرکزی اعلام ‌‌‌‌‌می‌شد، اما در سیاست جدیدی که از ابتدای سال‌1401 اجرایی شد، درخواست تخصیص ارز (صدور فیش) از طریق سامانه جامع تجارت و تاییدیه الکترونیکی بانک ذی‌نفع ارائه می‌شود که پس از ارائه درخواست بعد از 30 روز فیش تخصیص ارز از سوی بانک‌مرکزی تایید می‌شود و خریدار می‌تواند اقدام به خرید ارز نیمایی کند.

 یاریجانیان با بیان اینکه فیش تخصیص ارز که قبلا دارای اعتباری 60 روزه بود اکنون دارای اعتباری 30 روزه است، افزود: این بدان معناست که خریدار باید طی یک ماه اقدام به خرید ارز نیمایی از سامانه نیما کند. در غیر‌این‌صورت فیش مربوطه باطل می‌شود. همچنین برای تمدید فیش تخصیص ارز که تا یک ماه قبل طی 3 الی 4 روز صورت می‌گرفت، از اوایل دی ماه این زمان انتظار به 10 الی 15 روز افزایش یافته‌است.

 به گفته این عضو هیات‌نمایندگان اتاق تهران، بر اساس بخشنامه بانک‌مرکزی، مقرر شده که در زمان درخواست برای صدور فیش تخصیص ارز، معادل ‌ریالی 5درصد از مبلغ کل پروفرمای ثبت‌سفارش از سوی بانک ذی‌نفع در حساب خریدار بلوکه شود و در صورتی‌که درخواست تمدید فیش را داشته باشند، این رقم به 10‌درصد از معادل‌ریالی از مبلغ کل پروفرمای ثبت‌‌‌‌‌سفارش می‌رسد.

به بیان دیگر در صورت نیاز به صدور فیش 5درصد از مبلغ پروفرما به مدت یک ماه و در صورت درخواست تمدید فیش 10‌درصد از مبلغ پروفرما به مدت دو هفته در حساب خریدار بلوکه می‌شود. با فرض اینکه بعد از صدور فیش، بلافاصله برای خرید ارز نیمایی اقدام شود، تا زمان صدور حواله و مختومه‌شدن پرونده خرید ارز در سامانه نیما حدود 40 روز، 5درصد مبلغ پروفرما در حساب خریدار بلوکه می‌شود و در صورت تمدید فیش این زمان حدود 20 روز است.

یاریجانیان با اشاره به اینکه بعد از تک‌‌‌‌‌نرخی‌شدن دلار نیما از سوی رئیس بانک‌مرکزی، امکان خرید ارز نیمایی با نرخ اعلامی تقریبا به صفر رسیده است، توضیح داد: به دلیل آنکه این ارز تک‌‌‌‌‌نرخی شده، به هیچ‌وجه در اختیار صرافی‌‌‌‌‌های مجاز قرار نمی‌گیرد و فقط در اختیار صرافی‌‌‌‌‌های بانک‌ها قرار دارد و البته صرافی‌‌‌‌‌های بانک‌ها هم به هیچ‌وجه ارز نیمایی با نرخ اعلام‌شده را در اختیار مشتریان قرار نمی‌دهند، یعنی باید علاوه‌بر آن 30روز که فیش تخصیص ارز تایید می‌شود، 30 روز هم باید منتظر باشید که صرافی بانک‌ها ارز نیمایی در اختیارتان قرار دهند که اگر شانس داشته باشید و این ارز در اختیار شما قرار گیرد و فیش تخصیص ارز باطل نشده باشد، 5درصد مبلغ کل پروفرما حدود 60 روز در حسابتان بلوکه می‌شود.

او گفت: بانک‌مرکزی با هدف جلوگیری از ایجاد تقاضاهای غیرواقعی، تخصیص ارز و مدیریت بازار، این بخشنامه را صادر کرده‌است، درحالی‌که صنعت و تولید، دیگر رمق و جان تحمل این شوک‌‌‌‌‌ها را ندارند و به دلیل کم‌‌‌‌‌کاری یک عده نباید همه را مجازات‌کرد.

لطمه به صادرات با ارز چند نرخی

همچنین رئیس اتاق بازرگانی تهران به بیان مسائل روز اقتصاد کشور پرداخت و به نکاتی در این رابطه اشاره کرد. مسعود خوانساری گفت صادرات غیرنفتی در 9‌ماهه امسال نسبت به سال‌گذشته کمی کاهش داشته است، اگرچه که در 10‌روزه اول دی ماه با توجه به صادرات محموله‌‌‌‌‌های گاز طبیعی رشد صادرات مثبت شد ولی در 9‌ماهه ابتدایی سال، رشد صادرات نسبت به مدت مشابه سال‌گذشته منفی بوده‌است. دلیل اصلی این اتفاق هم که بارها گفته شده، ناسازگاری و ناهماهنگی توسعه صادرات با سیاستگذاری نرخ ارز است.

در حال‌حاضر یک شکاف 12هزار‌تومانی در نرخ ارز نیمایی و بازار آزاد وجود دارد و تا روزی که ارز تک‌‌‌‌‌نرخی نشود این مشکل به قوت خود باقی خواهد بود. قیمت تمام‌شده صادرات تقریبا به قیمت تمام‌شده ارز آزاد است ولی از سوی دیگر ‌‌‌‌‌می‌بینیم که صادرکنندگان مجبور هستند ارزشان را بسیار ارزان‌تر در سامانه نیما بفروشند. قاعدتا این ناسازگاری به صادرات و صادرکننده لطمه می‌زند.

او در ادامه به مشکلاتی که قیمت‌گذاری دستوری به‌وجود آورده اشاره کرد و گفت: قیمت‌گذاری دستوری روی کمیت و کیفیت تولید اثرات منفی بسیاری داشته و خیلی از حوزه‌های تولید را مختل کرده‌است.

در چند ماه گذشته شاهد بودیم که چند شرکت بزرگ، معتبر و صاحب برند در حوزه لوازم‌خانگی کارشان به تعزیرات کشیده و جریمه‌‌‌‌‌های سنگین 100‌میلیارد‌تومانی برای آنها بریده شده که دور از انصاف است و لطمه شدیدی به تولید خواهد زد.

هفته گذشته، نامه‌‌‌‌‌ای به آقای مخبر، معاون اول رئیس‌‌‌‌‌جمهور، نوشتم و این موضوع را اعلام و درخواست کردم که بررسی مجدد صورت گیرد که خوشبختانه ایشان دستور بررسی داده‌اند و امیدوارم که این مشکل حل شود.

او همچنین به مشکل کمبود نقدینگی بنگاه‌ها اشاره کرد و گفت: به‌خاطر تورمی که در کشور وجود دارد و کمبود تسهیلات بانک‌ها، بنگاه‌های زیادی دچار چالش کمبود نقدینگی شده‌اند و به‌طور ویژه شرکت‌های کوچک و متوسط از این محل آسیب‌دیده‌‌‌‌‌اند. این شرکت‌ها به دلیل شرایط سخت بانک‌ها قادر نیستند تسهیلات بانکی دریافت کنند و از طرفی هم تورم بالاست و این کمبود نقدینگی مشکلات زیادی برای آنها به‌وجود آورده است.

رئیس اتاق تهران به بر‌‌گزاری انتخابات اتاق‌های بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی در سراسر کشور هم اشاره کرد و گفت: شورای‌عالی نظارت به‌تازگی آیین‌‌‌‌‌نامه بر‌‌گزاری انتخابات اتاق‌ها را ابلاغ کرد و همان‌طور که ‌‌‌‌‌می‌دانید انتخابات اتاق‌های بازرگانی دهم اسفند ماه در سراسر ایران برگزار ‌‌‌‌‌می‌شود.

همچنین تغییراتی در شرایط نامزدهای انتخابات و رأی‌‌‌‌‌دهندگان در این آیین‌‌‌‌‌نامه اعمال ‌شده‌است، امیدواریم انتخابات پرشوری را شاهد باشیم و افرادی که انتخاب و پیروز ‌‌‌‌‌می‌شوند؛ افرادی با صلاحیت و کارآ باشند و ان‌شاءالله اتاقی پویا برای دور بعد شکل بگیرد.

آغاز مهاجرت توده‌‌‌‌‌ای

فرزین فردیس با اشاره به گزارش رصدخانه مهاجرت ایران که بالغ بر 600 صفحه است، گفت که این گزارش از پیچیده‌‌‌‌‌تر‌شدن فضای رقابت بین‌المللی برای تصاحب سرمایه‌های انسانی حکایت دارد و نکته کلیدی گزارش، این است که اقتصادهای پیشرفته به‌طور دائم در حال طراحی و معرفی برنامه‌هایی برای جذب سرمایه‌های انسانی هستند.

او گفت: این گزارش تحلیلی نشان می‌دهد که اگر در گذشته مهاجرت‌‌‌‌‌ به قشر خاصی منحصر بود، اکنون به مهاجرت‌‌‌‌‌های توده‌‌‌‌‌ای تبدیل شده‌است.  فردیس با بیان اینکه رتبه رقابت‌پذیری بنگاه‌های ایرانی در جذب استعدادها به 112 رسیده و نسبت به سال‌گذشته چند پله تنزل داشته است، افزود: گاهی این ادعا مطرح می‌شود که کسانی که از کشور مهاجرت می‌کنند، پس از مدتی بازمی‌‌‌‌‌گردند اما این مطالعه نشان می‌دهد نرخ تمایل به بازگشت به کشور در مهاجران ایرانی تنها یک‌درصد است، درحالی‌که در مقام مقایسه همین رقم برای مهاجران عربستانی 30‌درصد است.

او با استناد به این پیمایش، تمایل به مهاجرت درمیان مدیران کسب‌وکارها در کشور را بسیار زیاد توصیف کرد و گفت: این بررسی نشان می‌دهد ‌درصد بالایی از بنگاه‌هایی که در کشورهای مهاجرپذیر تاسیس شده، توسط مهاجران بنیان گذاشته شده‌اند؛ در واقع شاید اگر صاحبان این کسب‌وکارها در کشور خود تا این حد مورد بی‌‌‌‌‌مهری قرار نمی‌گرفتند، این بنگاه‌ها را در کشور خود تاسیس می‌کردند.

فردیس در ادامه با اشاره به عوامل اصلی مهاجرت گفت: فارغ از بی‌‌‌‌‌ثباتی اقتصادی و محدودیت‌هایی که بر استفاده و توسعه زیرساخت‌‌‌‌‌هایی چون اینترنت اعمال می‌شود، دغدغه آینده فرزندان، درمیان این عوامل مساله پررنگی است.

شکاف 40درصدی دلار نیما و آزاد

در ادامه این جلسه، معاون بررسی‌‌‌‌‌های اقتصادی اتاق بازرگانی تهران به‌مرور و تحلیل شاخص‌های منتخب اقتصادی پرداخت.

مریم خزاعی با اشاره به چشم‌‌‌‌‌انداز‌‌‌‌‌ اقتصاد از منظر بانک جهانی گفت: این گزارش حاکی از‌‌‌‌‌ افت رشد اقتصادهای بزرگ جهان در سال‌2022 و انتظار کاهش مجدد برای آمریکا و منطقه یورو و در مقابل بهبود رشد چین در سال‌2023 است.

کاهش توام رشد اقتصادی و حجم تجارت جهان در سال‌2022 به دلیل اختلالات زنجیره تامین و جنگ روسیه و اوکراین و انتظار استمرار افت دو متغیر مزبور در سال‌2023 از دیگر نکات این گزارش است.

او همچنین با اشاره به کاهش میانگین رشد مناطق گوناگون جهان در سال‌2022 به‌‌‌‌‌ استثنای منطقه خاورمیانه و شمال‌آفریقا (منا) به دلیل رشد بالای اقتصادهای صادرکننده نفت این منطقه گفت: در گزارش بانک جهانی نرخ رشد 9/ 2درصدی برای ایران در سال‌1401 پیش‌بینی‌شده و اینکه این نرخ طی سال‌1402 به 2/ 2درصد افت خواهد کرد.

خزاعی در ادامه با اشاره به توصیه‌های سیاستی بانک جهانی برای بهبود اقتصادها گفت: بررسی‌‌‌‌‌ها نشان می‌دهد که تورم کشورهای ترکیه و آرژانتین بیش از 36واحددرصد بالاتر از تورم ایران و تورم کشورهای عمان، عربستان‌سعودی، عراق و قطر تک‌‌‌‌‌رقمی و به‌مراتب کمتر از ایران است.

او سپس به وضعیت تورم ماهانه در ایران و عوامل ا‌‌‌‌‌یجادکننده آن پرداخت و گفت: از سرعت رشد ماهانه شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی خانوارهای کشور در آذر ماه کاسته شده و به رقم 93/ 1‌درصد رسیده که کمترین رقم طی 9‌ماهه گذشته است. متوسط تورم ماهانه طی 9‌ماهه نخست سال‌1401 حدود 9/ 3درصد بوده‌است.

در ماه آذر، مشارکت افزایش اجاره مسکن و شاخص بهای حمل‌ونقل در نرخ تورم افزایش یافته و در مقابل‌تغییر شاخص بهای اقلام خوراکی و آشامیدنی در افزایش شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در این ماه اثر کاهنده داشته است.

معاون بررسی‌‌‌‌‌های اقتصادی اتاق تهران در بخش دیگری از سخنان خود به رفتار نرخ ارز رسمی و نرخ ارز بازار آزاد اشاره کرد و گفت: بررسی‌‌‌‌‌های ما نشان می‌دهد که در سال‌1397 به محض آنکه نرخ ارز رسمی 4200‌تومان اعلام شد، نرخ ارز در بازار آزاد با جهش 7/ 2برابری به 10‌هزار و 700‌تومان افزایش پیدا کرد، درحالی‌که نرخ ارز در بازار آزاد پیش از این تصمیم حدود 3‌هزار و 400‌تومان بود. اکنون نیز به‌‌‌‌‌رغم تثبیت نرخ ارز نیمایی روی نرخ 28‌هزار و 500‌تومان در 11 دی ماه، شکاف نرخ ارز سامانه نیما و آزاد در 26 دی‌‌‌‌‌ به 12هزار‌تومان‌‌‌‌‌ و معادل 40‌درصد رسیده است.
 


ویکی پلاست | مرجع بازار صنعت پلاستیک

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر
امتیاز مطلب: 100%

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه

پربازدیدترین شرکت ها

پربازدیدترین محصولات

ویدیوهای آموزشی

همه حقوق این سایت متعلق به ویکی پلاست است طراحی و اجرا: نگاه حرفه ای
قیمت بازار اشتراک قیمت کانال تلگرام تبلیغات
بسپار تجارت آسیا؛ تولید و صادرات کامپاندهای پلیمری قیمت بازار قیمت جهانی تلگرام واتس اپ تبلیغات
ویکی پلاست
سلام خوش اومدید
ویکی پلاست، خرید و فروش مواد اولیه نداره
چطور می تونم کمک‌تون کنم؟