پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

وکس سیبویه تولیدکننده وکس های دوقطبی و ناقطبی pe و pp

بسپار تجارت آسیا؛ تأمین کننده مواد اولیه پلاستیک و پلیمر و محصولات پتروشیمی

خبر مهم رئیس بانک مرکزی برای بازار ارز
رییس کل بانک مرکزی با اشاره به امضای تفاهم‌نامه با وزارت صنعت، معدن و تجارت برای انطباق سیاست‌های ارزی و تجاری، گفت: به‌زودی تطبیق نقشه راه ارزی و تجاری کشور تنظیم می‌شود.

به گزارش ویکی پلاست به نقل از همشهری آنلاین، بانک مرکزی و وزارت صنعت، معدن و تجارت تفاهم‌نامه‌ای با هدف انطباق سیاست‌های ارزی و تجاری امضا کردند.

این تفاهم‌نامه به امضای «علی صالح‌آبادی» رییس کل بانک مرکزی و «سید رضا فاطمی امین» وزیر صنعت، معدن و تجارت در بانک مرکزی امضا شد.

علی صالح‌آبادی در این مراسم گفت: در دولت سیزدهم هماهنگی خوبی بین بانک مرکزی و وزارت صمت به ویژه در حوزه ارزی برقرار است.

وی افزود: امروز تصمیم گرفتیم این هماهنگی را منسجم‌تر کنیم، بر این اساس به‌زودی تطبیق نقشه راه ارزی کشور بین وزارت صنعت و بانک مرکزی تنظیم می‌شود.

رییس کل بانک مرکزی با احتساب منابع حاصل از صادرات نفت و گاز و میعانات گازی تراز تجاری داریم؛ اما مهم این است که نقشه راه تامین ارز صادرات و واردات تدوین شود.

وی با بیان اینکه با تنظیم این نقشه راه صادرکنندگان تشویق می‌شوند، افزود: بر اساس این نقشه راه تصمیم داریم صادرکنندگان را تشویق کنیم به این صورت که صادرکنندگانی که حواله ارزی دارند، می‌توانند حواله را به بانک مرکزی ارائه دهند و در مقابل آن اسکناس دریافت کنند و آن را در بازار متشکل ارزی به فروش برساند.

صالح‌آبادی تأکید کرد: این نقشه راه باعث می‌شود فعالان اقتصادی بتوانند آینده را پیش‌بینی کنند و این پیش‌بینی پذیر بودن اقتصاد و واردات و صادرات محقق می‌شود. در حقیقت پیش بینی آینده تجارت خارجی کشور را برای فعالان اقتصادی امکان پذیر می‌شود.

رئیس‌کل بانک مرکزی با تأکید بر «مشکلی در تأمین ارز واردات نداریم» گفت: برای رفع محدودیت واردات کالاهایی که وارداتشان به کشور ممنوع است، تصمیم‌گیری خواهد شد.

در تامین ارز مشکل نداریم
صالح آبادی در حاشیه امضای تفاهم نامه انطباق سیاست‌های تجاری با ارزی کشور با وزارت صنعت، معدن و تجارت در جمع خبرنگاران با بیان اینکه در بازار نیما هیچگونه مشکلی در عرضه ارز وجود ندارد، گفت: همانطور که در اطلاع رسانی‌ها نیز تاکید می‌شود تعادل خوبی بین میزان عرضه با میزان تقاضا وجود دارد و مشکلی در بازار نیما نداریم.

 به گزارش ایسنا، رئیس کل بانک مرکزی با تاکید بر افزایش درآمدهای ارزی حاصل از صادرات گفت: این درآمدها در سال جاری نیز بهبود یافته است و بر این اساس هیچگونه مشکلی در تامین ارز نداریم.

وی افزود: سفارش‌هایی که در وزارت صنعت، معدن و تجارت ثبت و به بانک مرکزی ارسال می شود تامین ارز آنها به خوبی در حال انجام است.

رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: خوشبختانه در سال جاری سطح صادرات کشور در حوزه نفتی و غیرنفتی نسبت به سال گذشته وضعیت بهتری دارد و حتی بهبود نیز یافته است و بر این اساس مشکلی در تامین ارز نداریم در همین راستا بعضی از معوقات نفتی مثلا از کشور عراق وصول شد حتی بدهی های ارزی به کشورهای طلبکار نیز واریز شده است.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر معطل ماندن برخی کشتی‌های حاوی کالاهای اساسی بدلیل عدم تامین ارز آنها نیز گفت: این کالاهایی که در بنادر وجود دارد ارز آنها موجود است اما نکته بحث ریال این دسته از کالاهاست به این معنا که این کالاها ترخیص شوند و بعد از فروش، ریال آنها به بانک مرکزی تحویل داده شود تا ارز آنها در اختیار قرار گیرد، بنابراین تاکید می شود در تامین ارز هیچگونه مشکلی وجود ندارد.

وی در خصوص حواله های ارزی و مکانیزم تحویل آنها و دریافت ارز گفت: هدف بانک مرکزی برای خرید حواله ارزی از صادرکنندگان تشویق صادرات غیرنفتی است که مصوبه مجلس شورای اسلامی در همین زمینه نیز وجود دارد، بر همین اساس صادرکنندگانی که در خارج از کشور حواله ارزی دارند با تحویل حواله ارزی به بانک مرکزی به همان میزان اسکناس دلار دریافت می کند و صادرکننده می تواند ارز دریافت شده را در بازار متشکل ارزی به قیمت روز به فروش برساند و در مقابل حواله ارزی که در اختیار بانک مرکزی است برای واردات مورد استفاده قرار می گیرد.

رئیس کل بانک مرکزی در پاسخ به سوالی در این زمینه که برخی صادرکنندگان نسبت به ارز نیمایی اعتراض دارند چرا که هزینه های انها با ارز آزاد است اما مجبورند ارز حاصله را به قیمت نیمایی عرضه کنند، گفت: سازوکاری که برای محصولات کشاورزی و دانش بنیان طراحی شده است در واقع حمایت تشویقی است ضمن آنکه نرخ ارز نیمایی نیز نرخ خوبی است و برای صادرکنندگان نیز می تواند بر مبنای محاسبه واقعی ارز جذابیت داشته باشد.

رئیس کل بانک مرکزی در خصوص واگذاری بانک‌هایی که اموال مازاد خود را واگذار نکرده اند نیز تصریح کرد: در بانک مرکزی بر اساس ماده ۱۶ و ۱۷ قوانین رفع موانع تولید بانک هایی که اموال مازاد خود را واگذار نکرده اند به سازمان امور مالیاتی معرفی و جریمه می شوند و ضمن آنکه سهام مازاد بانک ها نیز باید واگذار شود و بانک مرکزی در این زمینه مکرراً در حال پیگیری است.

صالح آبادی در واکنش به شایعه برکناری و عدم حضور در بانک مرکزی نیز تاکید کرد: این شایعات اساساً تکذیب می شود و بنده با قدرت در بانک مرکزی در حال انجام وظیفه هستم و هیچگونه قهری نیز وجود ندارد.


ویکی پلاست | مرجع بازار صنعت پلاستیک

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر
امتیاز مطلب: 50%

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه

پربازدیدترین شرکت ها

پربازدیدترین محصولات

ویدیوهای آموزشی

همه حقوق این سایت متعلق به ویکی پلاست است طراحی و اجرا: نگاه حرفه ای
قیمت بازار اشتراک قیمت کانال تلگرام تبلیغات
بسپار تجارت آسیا؛ تولید و صادرات کامپاندهای پلیمری قیمت بازار قیمت جهانی تلگرام واتس اپ تبلیغات
ویکی پلاست
سلام خوش اومدید
ویکی پلاست، خرید و فروش مواد اولیه نداره
چطور می تونم کمک‌تون کنم؟