دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

پاکان پلاستکار

وکس سیبویه تولیدکننده وکس های دوقطبی و ناقطبی pe و pp

بسپار تجارت آسیا؛ تأمین کننده مواد اولیه پلاستیک و پلیمر و محصولات پتروشیمی

تحلیل بازار
۲۸ مهر ۱۴۰۱ 0 466

گزارش بازار محصولات پتروشیمی؛ هفته چهارم مهرماه 1401

عقب‌گرد معاملات در هفته پایانی مهر

عقب‌گرد معاملات در هفته پایانی مهر
درست بعد از هفته ای که 95 درصد عرضه ها معامله شد و رکورد نسبت معاملات به عرضه شکست، این هفته معاملات با 6,500 تن کاهش به محدود 82 هزار تن عقب نشینی کرد. ثبات نسبی دلار، عدم تغییرات جدی در پایه ها و کم شدن استقبال از عرضه های گروه نایلون و نایلکس، باعث پایین آمدن حجم معاملات در هفته جاری شد.

به گزارش ویکی پلاست، با کم شدن اعتراضات در کشور که از پایان شهریور آغاز شده بود، محدودیت های اینترنت پایان گرفت؛ هر چند هنوز دو پلتفرم اینستاگرام و واتس اپ و نقش مهمی در کسب و کارها دارند، فیلتر هستند. بررسی‌‌‌‌‌ها نشان می‌دهد که طی یک‌ماه گذشته از اختلال در شبکه اینترنت کشور و عدم‌دسترسی به برخی پلتفرم‌‌‌‌‌های پربازدید، ۳۵ ‌هزار میلیارد ‌تومان به‌طور مستقیم به اقتصاد حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات زیان واردشده است. از طرفی خسارت غیرمستقیم به کسب‌‌‌‌‌و‌‌‌‌‌کارهای خارج از صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات که از خدمات این بخش استفاده می‌کنند، تا ۴۵‌هزار میلیارد ‌تومان برآورد می‌شود.

کفه سنگین کاهش در پایه‌های جدید
بیست و پنجمین قیمت های پایه محصولات پتروشیمی، یکشنبه 24 مهر 1401 در حالی اعلام شد که دامنه تغییرات، در افزایشی ها 3 درصد و در کاهشی ها 5 درصد بود. در پایه های جدید کالای PVC S60 با 3.8 درصد، بالاترین افزایش را به نام خود ثبت کرد و 938 تومان بیشتر از هفته پیش قیمتگذاری شد. در سمت مقابل و در گروه کاهشی ها، پت های بطری با 4.8 تا 5 درصد افت قیمت داشتند و بین 1,431 تا 1,485 تومان نسبت به هفته پیش، کمتر قیمتگذاری شدند.

افزایش کُند دلار نیمایی
صعود دلار نیمایی با روندی آرام ادامه دارد و یکشنبه با رکوردی جدید و افزایش 101 تومانی به 27,143 تومان رسید. میانگین هفتگی که قیمت های پایه با آن محاسبه شد، 101 تومان (0.38 درصد) نسبت به هفته قبل افزایش داشت. قیمت های پایه جدید در هفته جاری با دلار نیمایی 27,147 تومان محاسبه و اعلام شد. از یکشنبه تا امروز (پنجشنبه 28 مهرماه) نیما با 16 تومان افزایش به 27,163 تومان رسیده و همین نرخ، علی رغم روند آرام صعود نیما، بالاترین قیمت میانگین هفتگی، تاکنون بوده است.

کاهش 6 هزار و 500 تنی معاملات پلیمری
کارنامه معاملات محصولات پلیمری در هفته پایانی مهر ماه در حالی بسته شد که باز هم عرضه ها در محدوده 93 هزار تن ماند اما معاملات 6 هزار و 585 تن نسبت به هفته گذشته کاهش یافت. معاملات این هفته، کمترین معامله در 2 ماه اخیر است.
آنچه در مورد معاملات این هفته باید بدانیم:
- جمع معاملات این هفته 81 هزار و 934 تن بود که 6 هزار و 585 تن کمتر از هفته گذشته است.
- معاملات، 7.4 درصد از هفته‌ی سوم مهرماه کمتر شد.
- 87.9 درصدِ عرضه های این هفته، معامله شد.
- و رقابت خریداران در معاملات کالاهای پ پ ها نسبت به هفته گذشته افزایشی و در مقابل، رقابت پی وی سی و پلی اتیلن ها، روندی کاهشی داشت.

ترین های معاملات این هفته
کالاهای گروه سنگین بادی با 3,114 تن، بیشترین افزایش معاملات این هفته را داشتند. در مقابل، گروه سنگین فیلم ها با 4,324 تن، بیشترین کاهش این هفته را به نام خود ثبت کرد و سبک فیلم نیز با 2,662 تن کاهش، بعد از سنگین فیلم، قرار گرفت.

فراز و فرود دلار در مرز 33 هزار تومان
دلار آزاد، شنبه ی این هفته را با 32 هزار و 740 تومان آغاز کرد و با روندی افزایشی روز یکشنبه به 33 هزار تومان صعود کرد و تا 33 هزار و 120 تومان پیش رفت. اما مجددا به فاز نزولی برگشت و بازار روز دوشنبه با قیمتی زیر مرز 33 هزار تومان به پایان رسید. چهارشنبه، دلار آزاد روند نزولی را ادامه داد و به 32,650 تومان رسید. دلار صرافی ملی هم که روز شنبه 20 تومان افزایش قیمت داشت، از یکشنبه تا سه‌شنبه در همان قیمت متوقف شد و چهارشنبه با 11 تومان افزایش 28 هزار و 934 تومان قیمتگذاری شد.

در بازار آزاد، قیمت ها کاهشی شد
مقایسه قیمت های مواد اولیه در پایان این هفته و هفته گذشته نشان می دهد، بیشتر گروه ها، کاهشی هستند. البته به علت اورهال پتروشیمی پارس و توقف عرضه منومر استایرن به پتروشیمی های همچون انتخاب، بانیار و سهند، کالاهای پلی استایرن انبساطی، همچنان کالای ملتهب بازار است. بعد از افزایش 30 هزار تومان هفته گذشته، گریدهای انبساطی موجود در بازار با 35 هزار تومان افزایش در صدر افزایشی های این هفته قرار دارند. پ پ شیمیایی 548R با 1,200 هزار تومان افزایش در رتبه بعدی دیده می شود. پ پ نساجی Z30s هم با 400 تومان، رتبه سوم بیشترین افزایش این هفته را به نام خود ثبت کرد.
در گروه کاهشی ها سنگین اکستروژن EX3 با 2,500 تومان،پی وی سی S65 و پلی استایرن مقاوم 7240 با 1,500 تومان، ABS و پلی استایرن معمولی با 1,200 تومان و سنگین تزریقی،سبک خطی و سنگین فیلم F7000 مهر 900 تومان کاهش یافتند. پت 781 با 500 تومان، سنگین بادی 0035 با 400 تومان و سبک فیلم 020 با 200 تومان، به ترتیب در رتبه های بعدی بیشترین کاهش این هفته قرار گرفتند.

توقف برنت در پایین کانال 90 دلار
برنت پس از تصمیم اوپک پلاس برای کاهش تولید 2 میلیون بشکه در روز، به 98 دلار رسیده بود، در ادامه سخت‌گیری های آمریکا بر عربستان سعودی به دلیل کاهش نرخ‌ هدف‌گذاری‌شده تولید اوپک‌پلاس، به مرز 90 دلار عقب نشینی  و معاملات این هفته‌ را در روز دوشنبه با 92 دلار آغاز کرد. برنت در طول هفته بین 92 تا 90 دلار نوسان قیمت را تجربه کرد و معاملات امروز را هم با 92 دلار شروع کرد نسبت به آخرین قیمت هفته قبل، 1 دلار افزایش دارد. 

قیمت های جهانی
اولین نشانه ها از قیمت های جهانی نشان می دهد به احتمال زیاد قیمت های هفته آینده، کاهشی و در برخی گروه ها، بدون تغییر باشند. پی وی سی و پس از آن پ پ و ABS، بیشترین احتمال ریزش قیمت را دارند. کالاهای گروه نایلون و نایلکس، بدون تغییر تا کاهش هستند که البته تا انتشار نشریه ICIS باید منتظر تغییرات نهایی قیمت های جهانی ماند.


ویکی پلاست | مرجع بازار صنعت پلاستیک

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر
امتیاز مطلب: 0%

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه

پربازدیدترین شرکت ها

پربازدیدترین محصولات

ویدیوهای آموزشی

همه حقوق این سایت متعلق به ویکی پلاست است طراحی و اجرا: نگاه حرفه ای
قیمت بازار اشتراک قیمت کانال تلگرام تبلیغات
بسپار تجارت آسیا؛ تولید و صادرات کامپاندهای پلیمری قیمت بازار قیمت جهانی تلگرام واتس اپ تبلیغات
ویکی پلاست
سلام خوش اومدید
ویکی پلاست، خرید و فروش مواد اولیه نداره
چطور می تونم کمک‌تون کنم؟