یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

وکس سیبویه تولیدکننده وکس های دوقطبی و ناقطبی pe و pp

بسپار تجارت آسیا؛ تأمین کننده مواد اولیه پلاستیک و پلیمر و محصولات پتروشیمی

تحلیل بازار
۲۱ مهر ۱۴۰۱ 0 1051

گزارش بازار محصولات پتروشیمی؛ هفته سوم مهرماه 1401

علت افزایش خریدها چیست؟ نگرانی های بازار کدامند؟

علت افزایش خریدها چیست؟ نگرانی های بازار کدامند؟
سومین هفته مهرماه با اخبار توقف و ازسرگیری بارگیری ها به پایان رسید. شنیده ها از برخی اعتراضات در عسلویه و بوشهر و مشکلاتی در بارگیری و حمل مواد پتروشیمی، باعث شد تا حتی نامه هایی رسمی در مورد توقف بارگیری ها منتشر شود. یکی از کارگزاری ها با انتشار نامه ای اعلام کرده بود تا 72 ساعت، بارگیری محصولات پتروشیمی مهر متوقف می شود.

به گزارش ویکی پلاست، عصر چهارشنبه شرکت های حمل عسلویه اعلام کردند مشکلات رفع شده و پتروشیمی ها اعلام کرده اند که کامیون ها، می توانند برای بارگیری به مجتمع ها، مراجعه کنند. هنوز اعتراضات در شهرهای مختلف کشور ادامه دارد و بخشی از این اعتراضات به بوشهر و عسلویه نیز کشیده شده است.

قطع شدن اینترنت بین الملل در ساعات زیادی از روز و همچنین مسدود شدن شبکه های اجتماعی، ارتباط بین تولیدکنندگان، کارگزاری ها، رسانه ها، بازار و بنکداران را با سختی زیادی مواجه کرده و گویی هیچ تاریخی به عنوان زمان پایانی محدودیت های اینترنت، در نظر گرفته نشده است. روزنامه سازندگی در شماره امروز خود اعلام کرد که شورای عالی فضای مجازی، با مسدود شدن دائمی واتس اپ و اینستاگرام مخالفت کرده است، هر چند به رغم این تصمیم، هنوز محدودیت ها تا زمانی نامعلوم، پابرجاست.

افزایش معاملات، ثبات عرضه ها
در حالی که عرضه ها مانند هفته های گذشته روی 93 هزار تن متوقف شده، معاملات این هفته نیز 3,557 تن نسبت به هفته پیش افزایش یافت و به 88,358 تن رسید. معاملات این هفته 4.4 درصد بیشتر از هفته قبل بود. به نظر می رسد نگرانی از اتفاقات پیش بینی نشده، مانند صعود یکباره قیمت دلار یا هر نوع رخداد دیگر در هفته های آینده، خریدها را افزایش داده و تولیدکنندگان تلاش می کنند ریسک های هفته های آینده را کاهش دهند. از سویی افزایش قیمت نفت در هفته گذشته، یک سیگنال افزایشی به بازار بود که مبادا قیمت های جهانی در هفته آینده، افزایشی شوند.


در هفته جاری، یک رکورد در بورس کالای محصولات پلیمری 1401 رخ داد. در بورس کالای این هفته، نسبت معاملات به عرضه، به بالاترین سطح در سال جاری رسید و 94.9 درصد عرضه ها معامله شد. آماری که نشان دهنده نگرانی خریداران محصولات پتروشیمی است.


تغییرات محدود در قیمت های پایه
بیست و چهارمین قیمت های پایه محصولات پتروشیمی، یکشنبه 17 مهر 1401 در حالی اعلام شد که دامنه تغییرات، به جز چند گرید، کمتر از 1 درصد بود. دلار نیمایی هر چند با صعود آرام اما همچنان در حال شکستن رکوردهای قبلی است و یکشنبه به 27,045 تومان رسید. میانگین هفتگی که قیمت های پایه با آن محاسبه شد، 132 تومان (0.49 درصد) نسبت به هفته قبل افزایش داشت.

در پایه های جدید، پلی پروپیلن شیمیایی 548R و 440L با 5.4 درصد، بالاترین افزایش را به نام خود ثبت کرد و 1,546 تومان بیشتر از هفته قبل، قیمت گذاری شد. در سمت مقابل و در کاهشی ها، گروه PVC تا 76 صدم درصد افت قیمت داشت و بین 176 تا 195 تومان نسبت به هفته پیش، کمتر قیمت گذاری شد. تغییرات در سایر گروه هایی کالایی، چه در گروه های افزایشی چه در گروه های کاهشی، کمتر از نیم درصد بود.

پیش‌روی دلار نیمایی در کانال 27 هزار تومان
همان طور که گفته شد، قیمت های پایه جدید در هفته جاری با دلار نیمایی 27,045 تومان محاسبه و اعلام شد. از یکشنبه تا امروز (پنجشنبه 21 مهرماه) نیما با 64 تومان افزایش به 27,110 تومان رسیده است و در واقع، هر روز رکورد جدیدی را ثبت می کند. نرخ های کنونی نیما، بالاترین نرخ از زمان تغییر محاسبه قیمت های پایه به شمار می رود.


توقف دلار در میانه کانال 32 هزار تومان
دلار آزاد، شنبه‌ی این هفته را با 32,780 تومان آغاز کرد و روز دوشنبه حتی به 32,200 تومان هم عقب نشینی کرد اما مجددا به فاز صعودی برگشت و سه شنبه به 32,800 تومان برگشت. در بازار چهارشنبه، دلار به میانه کانال 32 هزار تومان عقب نشینی کرد و بازار را با 32,530 تومان به پایان رساند. دلار صرافی هم که چند روز در قیمت 28,800 تومان متوقف مانده بود، چهارشنبه به 28,900 تومان صعود و فاصله خود با کانال 29 هزار تومان را کمتر کرد.

ترین های معاملات این هفته

همان طور که گفته شد، در عین ثابت ماندن عرضه ها، معاملات نسبت به هفته قبل 3,557 تن افزایش یافت. بیشترین افزایش در معاملات این هفته به گروه سبک خطی اختصاص داشت که بعد از افزایش 3 هزار تنی عرضه ها، 3,159 تن در معاملات افزایش یافت. بیشترین کاهش در معاملات این هفته نیز به سنگین تزریقی اختصاص داشت. این گروه که در عرضه ها شاهد 1,272 تن کاهش بود، در معاملات نیز با 1,112 افت مواجه شد.


رقابت در گروه های جذاب پ پ نساجی، شیمیایی و پی وی سی ها به علت ثبات عرضه ها، بیشتر از هفته قبل شد. در حالی که کف عرضه این گروه ها نیاز به افزایش حداقل هزار تا 3 هزار تنی دارد، اما گویی حفظ وضع موجود و شکل گیری رقابت ها، چندان نیز به زعم سیاستگذار اتفاق غیرمعمولی نیست و لذا، تلاشی برای تغییر و افزایش کف عرضه ها، صورت نمی گیرد.

در بازار آزاد، قیمت ها افزایشی شد
مقایسه قیمت های مواد اولیه در پایان این هفته و هفته گذشته نشان می دهد، بیشتر گروه ها، افزایشی هستند. پلی استایرن های انبساطی که به شدت با کاهش عرضه مواجه هستند، با 29 هزار تومان افزایش در صدر افزایشی های این هفته قرار دارند.

پ پ شیمیایی 548R با 5 هزار تومان افزایش در رتبه بعدی دیده می شود. پ پ نساجی Z30s هم با 2600 تومان، رتبه سوم بیشترین افزایش این هفته را به نام خود ثبت کرد.

سنگین اکستروژن EX3 با 2,100 تومان، پلی استایرن مقاوم 7240 با 1,400 تومان، پی وی سی S65 و پلی استایرن معمولی با 1,100 تومان، سنگین تزریقی با 700 و ABS و سنگین بادی هر کدام با 200 تومان، رتبه های بعدی بیشترین افزایش این هفته را به خود اختصاص دادند.

در سمت مقابل و در کاهشی ها، پت 781 با 600 تومان، سبک خطی 209 با 400 و سبک فیلم 020 و سنگین فیلم F7000 مهر، هر کدام با 200 تومان، به ترتیب، کاهشی های این هفته بودند.

نفت در حال عقب نشینی است
برنت که هفته گذشته و به دنبال تصمیم اوپک پلاس برای کاهش تولید 2 میلیون بشکه در روز، با 98 دلار رسیده بود، این هفته نزولی شد. معاملات این هفته‌ی برنت روز دوشنبه با 96 دلار آغاز شد و تا امروز به 92 دلار رسیده که نسبت به آخرین قیمت هفته قبل، 6 دلار کاهش دارد. نفتا هم تا روز چهارشنبه 28 دلار کاهش داشته و از 691 دلار به 663 دلار رسیده است.

اولین نشانه ها از قیمت های جهانی
نخستین نشانه ها از تغییرات قیمت های جهانی نشان می دهد نوسان مهمی در گروه های کالایی دیده نمی شود. البته روز شنبه و با انتشار نشریه آیسیس، با اطمینان بیشتری در مورد تغییرات قیمت های جهانی می توان سخن گفت.

 مقایسه هفتگی عرضه، تقاضا و معاملات محصولات پتروشیمی در بورس کالا از ابتدای سال تا هفته سوم مهر 1401

آمار مقایسه ای بازار فیزیکی هفته جاری و هفته قبل
میزان معاملات هفته جاری: 89,030 تن


​​​​​​​

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر
امتیاز مطلب: 100%

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه

پربازدیدترین شرکت ها

درج کارت ویزیت شرکت من

پربازدیدترین محصولات

ویدیوهای آموزشی

همه حقوق این سایت متعلق به ویکی پلاست است طراحی و اجرا: نگاه حرفه ای
قیمت بازار اشتراک قیمت کانال تلگرام تبلیغات
بسپار تجارت آسیا؛ تولید و صادرات کامپاندهای پلیمری قیمت بازار قیمت جهانی تلگرام واتس اپ تبلیغات
ویکی پلاست
سلام خوش اومدید
ویکی پلاست، خرید و فروش مواد اولیه نداره
چطور می تونم کمک‌تون کنم؟