پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

وکس سیبویه تولیدکننده وکس های دوقطبی و ناقطبی pe و pp

بسپار تجارت آسیا؛ تأمین کننده مواد اولیه پلاستیک و پلیمر و محصولات پتروشیمی

تحلیل بازار
۱۲ آبان ۱۴۰۱ 0 864

تحلیل بازار محصولات پتروشیمی؛ هفته دوم آبان 1401

سیگنال دلار 34 هزار تومانی به بازار مواد پتروشیمی

سیگنال دلار 34 هزار تومانی به بازار مواد پتروشیمی
از یک سو بورس کالا با بالا بردن پیش دریافت، قصد آرام کردن فضای ملتهب رقابت ها را دارد، از سوی دیگر، دلار آزاد با وارد شدن به کانال 34 هزار تومان، بالاترین نرخ تاریخی خود را دید و به زودی اثر این افزایش در بازار محصولات پتروشیمی خودنمایی می کند. در هفته ای که عرضه ها از 101 هزار تن گذشت، بازار چه تحولاتی داشت؟ این پست را بخوانید.

به گزارش ویکی پلاست، بازار محصولات پتروشیمی در هفته ای که گذشت، وضعیت خاصی را تجربه کرد؛ بالا رفتن پیش دریافت 9 گروه کالایی از یک سو و افزایش عرضه ها از سوی دیگر، باعث شد رقابت در بسیاری از گروه های کالایی کاهش پیدا کند و قیمت ها نزولی شود. به این دو عامل، باید کاهش قیمت های پایه در روز یکشنبه را هم اضافه کرد.
کفه سنگین کاهش در پایه های جدید

بیست و هفتمین قیمت های پایه محصولات پتروشیمی، یکشنبه 8 آبان 1401 در حالی اعلام شد که گروه های کاهشی، بیشتر از افزایشی ها بودند. سنگین دورانی 5 درصد، پلی استایرن انبساطی 3.8 درصد، پت های بطری بین 3.6 تا 3.7 درصد و سنگین تزریقی 3.4 درصد کاهش داشتند. در سمت مقابل، بیشترین افزایش، تنها 45 صدم درصد بود.

اختلاف نیما و بازار آزاد از 7 هزار تومان گذشت

دلار نیمایی که قیمت های پایه یکشنبه با آن محاسبه شد، 27,244 تومان بود که نسبت به هفته قبل، 92 تومان افزایش داشت و البته باز هم رکوردی جدید در سابقه دلار قیمت های پایه را ثبت کرد. میانگین هفتگی از یکشنبه تا امروز (پنجشنبه 12 آبان 1401) همچنان به روند صعودی ادامه داده و میزان رشد آن به 41 تومان رسیده است. اختلاف دلار آزاد (34.700 تومان) با آخرین نرخ میانگین هفتگی،( 27,285 تومان) به بیش از 7,400 تومان رسیده و می توان انتظار داشت رشد نیما در روزهای آتی، شتاب بیشتری بگیرد.
پیش دریافت ها در حال افزایش

بورس کالای ایران، یکشنبه‌ی این هفته (8 آبان) در نامه ای پیش دریافت 9 گروه پتروشیمی را افزایش داد. بر اساس ابلاغیه بورس کالا، پیش دریافت پلی استایرن انبساطی، پ پ شیمیایی و اسید نیتریک به 30 درصد و پیش دریافت وکیوم باتوم، گوگرد، اسلاک واکس، پلی پروپیلن نساجی، نرمال بوتانول و پلی اتیلن ترفتالات آمورف به 20 درصد، افزایش پیدا کرده است. این اقدام بورس کالا برای پایین آوردن سطح رقابت برای خرید این گروه های کالایی انجام گرفته است.

عرضه ها در این هفته، با 101 هزار تن، در رتبه سوم بیشترین عرضه امسال رسیدند. اگر شرایط عرضه در گروه پلی استایرن انبساطی به روال همیشگی بود، می توان انتظار داشت تاریخی ترین عرضه های سال، این هفته ثبت شود ولی پایان نگرفتن اورهال پارس و عدم تأمین منومر استایرن، پتروشیمی های تولیدکننده پلی استایرن انبساطی را از بازار دور نگاه داشته است. بر اساس اطلاعات ویکی پلاست، حداقل تا هفته اول آذرماه، پارس به مدار تولید باز نمی گردد و حتی مشخص نیست، مجوز واردات 12 هزار تنی منومر توسط پارس، چه زمانی به پتروشیمی های نیازمند این خوراک برسد.

توقف تولید در پتروشیمی های جم، آریاساسول

مدیریت توسعه صنایع پایین دستی اعلام کرد: شرکت پتروشیمی آریاساسول به دلیل مشکلات فنی پتروشیمی مبین (تأمین کننده یوتیلیتی پتروشیمی آریا ساسول) تا اطلاع ثانوی قادر به رعایت کف عرضه هفتگی محصولات پلی اتیلن خود نیست. همچنین از دهم آبان، تولید تمامی خطوط پتروشیمی جم به مدت 5 روز به صورت اضطراری متوقف شده است.

آنچه باید در مورد معاملات این هفته بدانیم:

با 101,646 تن، رتبه سوم بیشترین عرضه های امسال در این هفته ثبت شد.
از 101,646 تن عرضه، 88,480 تن معامله انجام شد. عرضه ها 6,553 و معاملات 5,799 تن بیشتر از هفته قبل بود.
معاملات نسبت به هفته قبل، 7 درصد افزایش یافت.
جمعا 87 درصد عرضه ها معامله شد.
رقابت در گروه پر مصرف ها و در گروه های جذاب پ پ کمتر از هفته گذشته و در مقابل گروه PVC و پت ها همانند هفته گذشته و کمی بیشتر بوده است. 
ترین های معاملات این هفته

بر اساس جدول مقایسه ای، بیشترین افزایش در معاملات این هفته به گروه سنگین تزریقی اختصاص داشت که 1,989 تن، بیشتر از هفته قبل، معامله شد، عرضه های این گروه نیز، 1,101 تن بیشتر از هفته قبل بود. بیشترین کاهش در معاملات هم به گروه پلی اتیلن سنگین فیلم اختصاص داشت که 934 تن کمتر از هفته قبل معامله شد، البته عرضه های این گروه 1,452 تن بیشتر از هفته قبل بود.

رکوردشکنی تاریخی دلار آزاد

دلار آزاد در شروع هفته، معاملات را بالای مرز 33 هزار تومان و با قیمت 33 هزار و 40 تومان آغاز کرد و تا روز دوشنبه در مرز 33 هزار نوسان داشت ولی در نهایت، چهارشنبه مرز 33 هزار را نیز پشت سر گذاشت. دلار در روز چهارشنبه به کانال 34 هزار تومان صعود کرد و در آخرین قیمت 34 هزار و 700 تومان قیمت خورد. دلار در صرافی ملی، طی این هفته مجموعا 50 تومان افزایش یافت و در نهایت در روز چهارشنبه به کانال 29 هزار تومان صعود کرد.
علل رشد قیمت دلار

دنیای اقتصاد در تحلیل امروز خود نوشت: پس از تغییر فاز سیگنال‌های سیاسی حول محور مذاکرات هسته‌ای برجام در هفته‌های اخیر، سطح انتظارات تورمی در جامعه به مرور افزایش یافت و در همین راستا عموم فعالان بازار با هدف حفظ دارایی‌های خود در مقابل تورم، اقدام به خرید و نگهداری اسکناس‌های خارجی مانند دلار و یورو کردند. از سوی دیگر دارایی‌های خارج شده از بازار سرمایه نیز به تقاضای موجود در بازار‌های ارز و طلا اضافه شد تا فشار خرید موجود در معاملات ارزی افزایش یابد. در نهایت قیمت هر برگ اسکناس آمریکایی در واپسین معاملات نقدی روز گذشته با حدود 930 تومان افزایش نسبت به نرخ روز سه‌شنبه به رقم 34 هزار و 330 تومان رسید. (گفتنی است نرخ پایانی روز چهارشنبه 34,700 تومان بود)

قیمت ها در بازار آزاد کاهشی شد

همان طور که در مقدمه این گزارش آمد، کاهش قیمت های پایه، افزایش عرضه ها و بالا بردن پیش دریافت ها، میانگین نهایی معاملات در گروه های مختلف را این هفته پایین آورد و نتیجتا، قیمت های بازار نیز کاهشی شد.

مقایسه قیمت های مواد اولیه در پایان این هفته و هفته گذشته نشان می دهد، بیشتر گروه ها، کاهشی هستند. البته مانند هفته گذشته به علت اورهال پتروشیمی پارس و توقف عرضه منومر استایرن به پتروشیمی های همچون انتخاب، بانیار و سهند، کالاهای پلی استایرن انبساطی، همچنان کالای ملتهب بازار است. بعد از افزایش 10 هزار تومان هفته گذشته، گریدهای انبساطی موجود در بازار با 45 هزار تومان افزایش در صدر افزایشی های این هفته قرار دارند. 

سنگین تزریقی 52518 و پلی استایرن معمولی 1540 با 1,500 تومان افزایش در رتبه بعدی دیده می‌شود. رتبه سوم بیشترین افزایش هفته را پی وی سی S65 با 700 تومان رشد به نام خود ثبت کرد.

در گروه کاهشی‌ها، پ پ شیمیایی 548R با ‏3,500 تومان، سنگین بادی 0035 با 1,700 تومان، پ پ نساجی Z30S مارون با 1,300 تومان، بیشترین کاهش های این هفته را تجربه کردند. سنگین فیلم F7000 با 1,100 تومان، سنگین اکستروژن EX3 و سبک فیلم 020 با 1000 تومان کاهش و سبک خطی 209 با 900 تومان و پلی استایرن مقاوم با 800 تومان، در رتبه های بعدی بیشترین کاهش این هفته، دیده می شوند.

صعود برنت به 95 دلار

برنت این هفته را با 93 دلار آغاز کرد اما در طی هفته صعودی شد و چهارشنبه حتی به 96 دلار هم رسید ولی معاملات امروز (پنجشنبه) در محدوده 95 دلار قرار دارد. نفتا این هفته را تا امروز با 13 دلار افزایش سپری کرده و به 682 دلار رسیده است. 

علائم کاهشی از قیمت های جهانی

اولین قیمت های جهانی از کاهش حکایت دارند. اگر داده های نشریه پلتس در نشریه آیسیس نیز تأیید شوند احتمالا قیمت های هفته آینده با کاهش قابل توجهی از سمت قیمت های جهانی در پایه های هفته آینده، شاهد خواهیم بود.

مقایسه هفتگی عرضه، تقاضا و معاملات محصولات پتروشیمی در بورس کالا از ابتدای سال تا هفته دوم آبان 1401
میزان معاملات هفته جاری: 88,480 تن

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر
امتیاز مطلب: 100%

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه

پربازدیدترین شرکت ها

پربازدیدترین محصولات

ویدیوهای آموزشی

همه حقوق این سایت متعلق به ویکی پلاست است طراحی و اجرا: نگاه حرفه ای
قیمت بازار اشتراک قیمت کانال تلگرام تبلیغات
بسپار تجارت آسیا؛ تولید و صادرات کامپاندهای پلیمری قیمت بازار قیمت جهانی تلگرام واتس اپ تبلیغات
ویکی پلاست
سلام خوش اومدید
ویکی پلاست، خرید و فروش مواد اولیه نداره
چطور می تونم کمک‌تون کنم؟