یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

وکس سیبویه تولیدکننده وکس های دوقطبی و ناقطبی pe و pp

بسپار تجارت آسیا؛ تأمین کننده مواد اولیه پلاستیک و پلیمر و محصولات پتروشیمی

تحلیل بازار
۳ شهریور ۱۴۰۱ 0 410

گزارش بازار محصولات پتروشیمی هفته پایانی مرداد

صعود محتاطانه معاملات پشت چراغ زرد برجام

صعود محتاطانه معاملات پشت چراغ زرد برجام
در بین دو جریان اصلی بازار، یعنی نوسان قیمت های جهانی و اثرات قریب الوقوع برجام بر نرخ ارز، معاملات این هفته محصولات پلیمری در بورس کالا، نزدیک 13 درصد افزایش یافت و با 9 هزار تن رشد، حجم معاملات به نزدیکی 80 هزار تن رسید.

به گزارش ویکی پلاست، با وجود اعلام نظر ایران به بسته پیشنهادی اتحادیه اروپا، شکل گیری جو مثبت از احیای مجدد برجام و ریزش دلار تا کانال 28 هزار تومان، تا شب گذشته (چهارشنبه 2 شهریور) آمریکا در مورد پاسخ ایران، نظر خود را اعلام نکرده بود. شب گذشته وزارت خارجه ایران تأیید کرد پاسخ آمریکا وصول و بررسی دقیق نظرات طرف آمریکایی آغاز شده و پس از تکمیل بررسی‌ها، نظرات ایران به هماهنگ‌کننده اروپایی اعلام می شود.

معاملات این هفته دلار بین 29 و 28 هزار تومان بود و هر خبر، باعث ریزش یا صعود دلار می شد. چهارشنبه شب بعد از اعلام دریافت پاسخ آمریکا توسط وزارت خارجه ایران، العربیه خبری را منتشر کرد که به سرعت توسط مشاور تیم مذاکره کننده ایرانی رد شد. العربیه ادعا کرد: آمریکا در پاسخ خود هیچ کدام از شروط اضافی ایران رو نپذیرفته و تاکید کرده است غنی سازی اورانیوم ایران نباید از چهار درصد تجاوز کند.

مرندی، مشاور تیم مذاکره کننده ایرانی ادعای شبکه العربیه را کاملا اشتباه دانست و گفت: ایران، تازه بررسی پاسخ را آغاز کرده و پس از آن هماهنگ کننده مذاکرات را مطلع خواهد کرد. به دنبال ادعاهای العربیه، قیمت نفت خام صعودی شد و برنت به 101 دلار رسید. با توجه به اظهار نظر مرندی، باید منتظر واکنش ایران به پاسخ آمریکا بود و اینکه آیا مذاکرات ادامه خواهد یافت یا خیر.

شدت ریزش قیمت های پایه کاهش یافت
هجدهمین قیمت های پایه محصولات پتروشیمی، (یکشنبه 30 مرداد 1401) در حالی اعلام شد که به جز چند گرید پ پ شیمیایی، همه کالاها کاهشی شدند. شدت کاهش قیمت های پایه، همانند هفته های گذشته نبود و تعداد زیادی گریدها در جدول مقایسه ای، کمتر از 1.5 درصد کاهش قیمت داشتند. به اعتقاد بسیاری از فعالان بازار، روند کاهشی قیمت های جهانی به پایان رسیده و از همین رو، خریدها در بورس کالا و بازار، افزایش یافته است.

 79.8 درصد عرضه های این هفته معامله شد
کارنامه معاملات محصولات پلیمری در هفته پایان مرداد ماه و هفته اول شهریور در حالی بسته شد که عرضه ها 937 تن و معاملات 9 هزار و 100 تن بیشتر از هفته قبل شد. معاملات که در هفته های میانی مرداد به کاهشی ترین حجم خود در سال 1401 رسیده بود در هفته های پایانی اما روندی افزایشی به خود گرفت و این هفته رکورد دوم بیشترین معاملات تابستان را ثبت کرد.
آنچه در مورد معاملات این هفته باید بدانیم:
- جمع معاملات این هفته 79 هزار و 650 تن بود که 9 هزار تن بیشتر از هفته گذشته بود.
- معاملات، 12.9 درصد از هفته‌ی چهارم مرداد بیشتر شد.
- 79.8 درصدِ عرضه ها، معامله شد.

3 روز از روزهای این هفته در پایان مرداد بود و 4 روز در ابتدای شهریور  ماه است. معاملات پ پ و پی وی سی ها که خرید از بهین یاب آن ها یک ماهه است، این هفته شکل متفاوتی داشت. پ پ ها به علت افزایش عرضه ها با رشد 1,432 تنی در معاملات مواجه شدند اما پ پ های شیمیایی به علت کاهش عرضه و همین طور پی وی سی ها به علت پایان ماه، معاملات‌شان کاهش یافت. اما در روز سه شنبه، به رغم کاهش 733 تنی عرضه ها، معاملات 5,100 تن افزایش یافت.

توقف دلار نیمایی در 26,400

قیمت های پایه این هفته با دلار 26,446 تومان محاسبه شد که نسبت به 23 مرداد، 51 تومان کاهش داشت. بعد از یکشنبه، میانگین روزانه، محدوده 26,400 تومان را حفظ کرد و میانگین هفتگی نیز، تغییر زیادی نداشت. میانگین هفتگی دلار نیمایی امرز (پنجشنبه 3 شهریور) به 26 هزار و 455 تومان است که نسبت به دلارِ قیمت های یکشنبه 30 مرداد، 9 تومان افزایش دارد. ثبات میانگین روزانه نشان می دهد در هفته آینده نیز، نیما تأثیر مهمی بر تغییرات قیمت های پایه نخواهد داشت.

ترین های معاملات

معاملات این هفته 9,100 تومان نسبت به هفته قبل افزایش داشت. سنگین تزریقی با 1,982 تن، بیشترین افزایش معاملات این هفته را تجربه کرد. پت های نساجی با 1,811 و پ پ های نساجی با 1,451 تن، رتبه های بعدی بیشترین افزایش در معاملات این هفته را به نام خود ثبت کردند. در گروه کاهشی ها هم استایرن بوتادین رابر با 796 تن، بیشترین کاهش در معاملات این هفته را تجربه کرد.


افزایش و کاهش قیمت های بازار
بر خلاف هفته های قبل، قیمت های بازار، این هفته افزایشی شد. بیشترین افزایش در قیمت های این هفته بازار به گروه ABS مربوط می شود که 3,300 تومان نسبت به هفته پیش، رشد قیمت داشت. کالاهای ABS توسط پتروشیمی های تولیدکننده و با هماهنگی سازمان حمایت، تعیین قیمت می شوند. گرید 548R جم که در هفته های گذشته، پیشگام بیشترین کاهش بود، این هفته و به دنبال شایعاتی در مورد عدم عرضه در هفته های آتی، با 3 هزار تومان رشد، دومین کالایی بود که بیشترین افزایش را ثبت کرد.

پلی استایرن معمولی 1504 با 1000، سبک فیلم با 600 و سنگین بادی، سنگین تزریقی، پی وی سی ها و سنگین فیلم، با 100 تومان، در رتبه های بعدی بیشترین افزایش این هفته هستند.

در سمت مقابل و در کاهشی ها، سنگین اکستروژن EX3 و پ پ نساجی Z30s مارون با 1400 تومان، بیشترین کاهش این هفته را تجربه کردند. سبک خطی 209 میر با 500 و پلی استایرن مقاوم 7240 با 200 تومان، رتبه های بعدی بیشترین کاهش این هفته را به نام خود ثبت کردند.

صعود برنت به بالای مرز 100 دلار
برنت معاملات هفته گذشته را با 96 دلار به پایان رساند و دوشنبه این هفته نیز، با 95 دلار، بازار را آغاز کرد. در طول هفته، برنت موفق به عبور از مرز 100 دلار شد و روز چهارشنبه تا 101 دلار صعود کرد. افزایش قیمت نفت می تواند نظرات فعالان بازار در مورد پایان گرفتن روند کاهشی قیمت های جهانی را تقویت کند. آنچه از نخستین قیمت های جهانی نشریات بین المللی می توان دریافت این است که میزان کاهش در بسیاری از گروه ها به حداقل رسیده و در چند گروه نیز، قیمت ها بدون تغییر نسبت به هفته گذشته، اعلام شده است.

در ششم شهریور، قیمت های پایه در حالی اعلام می شود که به احتمال بسیار قوی، دلار نیمایی، نقش مهمی در تغییرات نخواهد داشت و میزان کاهش قیمت های جهانی هم، به حداقل رسیده است.


ویکی پلاست | مرجع بازار صنعت پلاستیک

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر
امتیاز مطلب: 100%

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه

پربازدیدترین شرکت ها

درج کارت ویزیت شرکت من

پربازدیدترین محصولات

ویدیوهای آموزشی

همه حقوق این سایت متعلق به ویکی پلاست است طراحی و اجرا: نگاه حرفه ای
قیمت بازار اشتراک قیمت کانال تلگرام تبلیغات
بسپار تجارت آسیا؛ تولید و صادرات کامپاندهای پلیمری قیمت بازار قیمت جهانی تلگرام واتس اپ تبلیغات
ویکی پلاست
سلام خوش اومدید
ویکی پلاست، خرید و فروش مواد اولیه نداره
چطور می تونم کمک‌تون کنم؟