پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

وکس سیبویه تولیدکننده وکس های دوقطبی و ناقطبی pe و pp

بسپار تجارت آسیا؛ تأمین کننده مواد اولیه پلاستیک و پلیمر و محصولات پتروشیمی

تحلیل بازار
۲۷ مرداد ۱۴۰۱ 0 875

گزارش بازار محصولات پتروشیمی؛ هفته چهارم مرداد 1401

بلاتکلیفی برجامی و دست و دل لرزان خریداران

بلاتکلیفی برجامی و دست و دل لرزان خریداران
هنوز مشخص نیست طرف آمریکایی چه نظری در مورد پاسخ ایران به بسته پیشنهادی اتحادیه اروپا دارد اما همین خبرهای نامطمئن هم توانست دلار را از قله 30 هزار تومان پایین بکشد. همه بازارها، منتظر نتیجه این مذاکرات کش‌دار هستند و سایه «رکود مطلق» بر بازارها گسترده شده است.

به گزارش ویکی پلاست، معاملات در بازار محصولات پلیمری پس از دو هفته رخوت و انتظار، به دنبال انتشار قیمت های پایه، آغاز شد. موج سنگین کاهش ناشی از قیمت های جهانی همه کالاها را نزولی کرد و برای چندمین هفته‌ی پیاپی، پایه ها ریزشی شدند. پت های فیلم و نساجی با 9.3 درصد، 2,800 تا 3,130 تومان بیشترین کاهش امروز را به نام خود ثبت کردند. سنگین اکستروژن هم با 8.7 درصد، بین 2,590 تا 2,890 تومان کاهش داشت و پت های بطری هم با 8,3 درصد، بین 2,800 تا 2,990 تومان، افت قیمت داشتند.

کم شدن موجودی انبارها و این استنباط که قیمت های این هفته، می تواند نقطه پایان کاهش ها باشد، خریداران را به بازار برگرداند و معاملات، 18 هزار تن نسبت به هفته قبل افزایش یافت.

کارنامه معاملات محصولات پلیمری در هفته چهارم مرداد ماه در حالی بسته شد که عرضه ها 3 هزار و 529 تن و معاملات 18 هزار و 394 تن بیشتر از هفته قبل شد. معاملات که هفته گذشته کمترین آمار امسال را تجربه کرده بود در این هفته رشد خوبی را پشت سر گذاشت. آنچه در مورد معاملات این هفته باید بدانیم:

- جمع معاملات این هفته 70 هزار و 550 تن بود که 18 هزار تن بیشتر از هفته گذشته بود
- معاملات، 35.3 درصد از هفته‌ی سوم مرداد بیشتر شد
-71.3 درصدِ عرضه ها، معامله شد
- و رقابت خریداران در معاملات کالاهای پ پ، پی وی سی بیشتر از هفته گذشته بود اما پرمصرف ها همانند هفته قبل کم رقابت ماندند.

نیما کاهشی شد
بعد از انتشار قیمت های پایه در روز یکشنبه 23 مرداد، نیما تغییر مسیر داد و کاهشی شد. قیمت های پایه با دلار 26,498 تومان قیمت گذاری شدند و از یکشنبه تا امروز (پنجشنبه 27 مرداد 1401)، میانگین هفتگی دلار نیمایی با 65 تومان کاهش به 26,432 تومان رسیده است. میانگین روزانه در محدوده 26 هزار و 400 تومان قرار داشت و به احتمال زیاد در قیمت های پایه‌ی 30 مرداد، همچنان نیما اثر مهمی در تغییرات، نخواهد داشت.

دو نکته در مورد قیمت های پایه 23 مرداد وجود داشت: اول، حذف قیمت گذاری تلفیقی برای کالاهای پت بود و به نظر می رسد این سیاست از قیمت گذاری گروه پت های بطری، نساجی و فیلم، کنار گذاشته شده و مورد دوم، حذف قیمت ABS ها در پایه ها بود. به نظر می رسد با توجه به سوابق چند هفته اخیر، مدل قیمت گذاری ABS ها از روش دستورالعمل خارج شده و به پیشنهاد پتروشیمی تبریز و نظر سازمان حمایت، قیمت پایه کالاهای این گروه، تعیین می شود.

دلار کانال 30 هزارتومان را از دست داد
اخبار برجامی، بالاخره دلار را از کانال 30 هزار تومان پایین کشید. روز چهارشنبه دلار با 29,900 تومان بازار را آغاز کرد و با تداوم مسیر کاهشی روزهای گذشته، به 29,650 تومان رسید. دبیرکل کانون صرافان روز چهارشنبه گفت: طبق پیش‌بینی‌ها روند نزولی قیمت‌ها در بازار ارز همچنان ادامه دارد و با ادامه این فرایند احتمالا بزودی باید شاهد بازگشت قیمت دلار به کانال ۲۸ هزار تومان باشیم.ترین های معاملات این هفته
در افزایش 18 هزار تنی معاملات این هفته، گروه سنگین بادی با 4,104 تن افزایش، رتبه اول بیشترین رشد معاملات این هفته را داشت. پ پ های نساجی با 3,671 تن، رتبه دوم و سبک فیلم هم با 2,705 تن در رتبه سوم بیشترین افزایش معاملات این هفته قرار گرفتند. در سمت مقابل، بعد از کاهش 3 هزار تومانی پایه های پت نساجی، معاملات این گروه 1,567 تن نسبت به هفته قبل کاهش یافت و بیشترین افت در معاملات این هفته به این گروه رسید.

ریزش قیمت ها در بازار
در مقایسه با هفته سوم مرداد، باز هم پ پ شیمیایی 548R در صدر جدول کاهشی ها قرار گرفت و 2,500 تومان ریزش را تجربه کرد. پلی استایرن مقاوم با 2,400 تومان رتبه دوم بیشترین کاهش این هفته را به نام خود ثبت کرد. سنگین اکستروژن EX3 با 1,900تومان، ABS با 1,800، پی وی سی ها با 1,700، سبک خطی با 1,600، پت ها و سنگین فیلم ها با 1,500، پ پ نساجی Z30s با 1,300، سبک فیلم با 600 و سنگین تزریقی با 400 تومان، رتبه های بعدی بیشترین کاهش این هفته را داشتند. تنها کالای افزایشی این هفته، سنگین بادی بود 100 تومان نسبت به هفته قبل، افزایش یافت.

مقایسه هفتگی عرضه، تقاضا و معاملات محصولات پتروشیمی در بورس کالا از ابتدای سال تا هفته چهارم مرداد1401

عقب نشینی برنت به 93 دلار
برنت که معاملات این هفته را در روز دوشنبه با 97 دلار آغاز کرده بود، در همان شروع هفته به 93 دلار عقب نشینی کرد. در مقاطعی از بازار چهارشنبه، حتی برنت تا 91 دلار هم رسید ولی قیمت برنت در ساعات پایانی چهارشنبه و امروز به 93 دلار رسیده که علی رغم این نرخ، نسبت به قیمت پایانی هفته قبل، 4 دلار کاهش دارد.

با پیشرفت هر چه بیشتر در مذاکرات احیای برجام، بازار جهانی نفت خام به اضافه شدن منبع جدید عرضه ایران خوش‌بین‌تر شده و قیمت شاخص‌های معاملات آتی بازارهای نیویورک و لندن از ابتدای روز دوشنبه روندی کاهشی در پیش گرفته‌اند.

تداوم کاهش قیمت های جهانی
اطلاعات اولیه از نشریات بین المللی نشانی می دهد کاهش در بسیاری از کالاها همچنان ادامه دارد. هر چند مانند هفته جاری میزان اُفت قیمت ها زیاد نیست اما به جز یک گروه، عمده کالاها نسبت به هفته گذشته کاهشی هستند. احتمال می رود پلی استایرن های مقاوم و معمولی در هفته آینده کاهش قابل توجهی را تجربه کنند. پی وی سی ها و سبک خطی نیز از گزینه های کاهش بیشتر نسبت به سایر گروه ها در قیمت های پایه هفته آینده هستند.


ویکی پلاست | مرجع بازار صنعت پلاستیک

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر
امتیاز مطلب: 100%

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه

پربازدیدترین شرکت ها

درج کارت ویزیت شرکت من

پربازدیدترین محصولات

ویدیوهای آموزشی

همه حقوق این سایت متعلق به ویکی پلاست است طراحی و اجرا: نگاه حرفه ای
قیمت بازار اشتراک قیمت کانال تلگرام تبلیغات
بسپار تجارت آسیا؛ تولید و صادرات کامپاندهای پلیمری قیمت بازار قیمت جهانی تلگرام واتس اپ تبلیغات
ویکی پلاست
سلام خوش اومدید
ویکی پلاست، خرید و فروش مواد اولیه نداره
چطور می تونم کمک‌تون کنم؟