شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

وکس سیبویه تولیدکننده وکس های دوقطبی و ناقطبی pe و pp

رضایت شغلی چیست و عوامل موثر بر آن کدامند؟
منظور از رضایت شغلی نوعی احساس خوشی می‌باشد که کارکنان در محیط کار خود آن را دریافت می‌کنند. کارکنان یک سازمان زمانیکه متوجه شوند موقعیت شغلی آنان سبب هموار شدن مسیر دستیابی به اهداف و ارزش‌هایشان است، بدون شک حس بهتری نسبت به شغل و سازمانی که در آن شاغل هستند، پیدا می‌کنند.

منظور از رضایت شغلی چیست؟

به طور کلی رضایت شغلی به عوامل گوناگونی مانند فرصت‌های ترفیع، میزان حقوق و پاداش، مزایا و امنیت شغلی، ارتباط مثبت با همکاران و… بستگی دارد. ایجاد احساس مثبت در یک کارمند باعث کاهش غیبت‌ها، خطاها، اختلافات کاری و افزایش بهره‌وری می‌شود. از آنجایی که انسان‌ها بخش عمده‌ای از عمر خود را صرف شغلشان می‌کنند، ایجاد رضایت شغلی تاثیر زیادی در عملکرد و ایجاد حس مثبت در زندگی آنان نیز دارد. به بیانی دیگر، رضایت شغلی علاوه بر کارآمدی فرد در محل کار، بر کیفیت زندگی نیز موثر است.

اما عوامل موثر بر رضایت شغلی کدامند؟

به طور کلی رضایت شغلی ایجاد شده در کارکنان  یک سازمان، برآیندی از عوامل مختلف است که مسائل مالی تنها یک مورد از آن‌ها می‌باشد. مدیریت یک مجموعه نقش بسزایی در افزایش رضایت شغلی کارکنان دارد. مدیر یک سازمان موظف است با هدف افزایش رضایت شغلی، محیط کاری مثبتی ایجاد کند، به کارکنان روحیه و انگیزه بدهد و منابع مورد نیاز آنان برای انجام وظایفشان را مهیا کند. در ادامه مهم‌ترین عوامل موثر بر رضایت شغلی کارمندان  را با شما در میان خواهیم گذاشت.

شرایط کاری

در طول هفته، کارکنان یک مجموعه زمان زیادی را صرف انجام وظایفشان در محیط کار می‌کنند. به همین دلیل بسیار مهم است که سازمان‌ها سعی در ایجاد شرایط کاری مطلوب داشته باشند. عواملی مانند تامین فضای کاری وسیع به جای محیطی دلگیر و کوچک، مبلمان اداری راحت و استاندارد، تامین نور کافی و… سبب ایجاد شرایط کاری مطلوب می‌شود. همچنین فراهم کردن ابزارهای کارآمد مانند تجهیزات به روز برای کمک به کارکنان، باعث افزایش رضایت آن‌ها خواهد شد.

ایجاد فرصت‌هایی برابر برای پیشرفت

اگر کارکنان یک سازمان احساس کنند که راه و فرصت کافی برای ارتقا و پیشرفت در کارشان را دارند، مسلما احساس رضایت بیشتری در شغل خود خواهند داشت. آن‌ها می‌دانند که با وجود این شرایط و پذیرش مسئولیت‌های بزرگ‌تر، درآمد بیشتری نیز نصیبشان می‌شود. امروزه اکثر سازمان‌ها کارکنان خود را به افزایش و ارتقا مهارت‌ تشویق می‌کنند. به عنوان مثال، بسیاری از سازمان‌ها هزینه‌های مربوط به تحصیلات دانشگاهی و دوره‌های آموزشی کارکنان خود را متقبل می‌شوند.

حجم کار و میزان استرس

مسئولیت‌های سنگین و حجم کاری بالا که معمولا انجام آن‌ها غیرممکن به نظر می‌رسد، می‌تواند آسیب‌های جدی به رضایت شغلی کارکنان وارد کند. عقب ماندن از برنامه‌های فشرده باعث ایجاد اختلاف و تنش بین کارکنان و مدیران می‌شود. واضح است که این امر یک فضای کاری پر از استرس را به وجود می‌آورد. در اکثر اوقات چیزی که موجب پدید آمدن محیط کاری ناآرام و ملتهب می‌شود، مدیریت ناکارآمد و برنامه ریزی‌های ضعیف است. در این وضعیت، کارها در فضایی بحرانی انجام شده و از آنجایی که مدیر یا سرپرست زمان کافی برای انجام وظایف را در اختیار کارکنان قرار نمی‌دهد، کارها با حداقل تمرکز و دقت انجام می‌شود.

احترام متقابل بین کارکنان

تمام انسان‌ها تمایل دارند با افرادی در ارتباط باشند که با احترام رفتار می‌کنند. این موضوع از روابط بین کارکنان نیز مستثنی نیست. محیط کاری خصومت آمیز و همکاری با افراد پرخاشگر، از عوامل کاهش رضایت شغلی است. مدیران مجموعه باید به این موضوع واقف باشند که با پادرمیانی میان کارکنان و حل و فصل مشکلات و درگیری‌ها، می‌توانند از بروز مسائل جدی‌تر و پییچیده‌تر جلوگیری کنند و تا حدود زیادی رضایت شغلی را در سازمانشان افزایش دهند. همچنین این آموزش باید به کارمندان داده شود که در تعامل با همکاران خود رعایت چه رفتارها و قوانینی الزامی است.

ارتباط با مدیران و سرپرست‌ها

مدیران لایق می‌دانند که کارکنان برای اینکه بتوانند همواره با روحیه‌ای بالا به انجام وظایف خود بپردازند، نیاز به قدردانی و تشویق دارند. علاوه بر این موضوع، ارتباط و گفتگو در مورد مسائل و نگرانی‌ها با سرپرست یا مدیر سازمان، بر روی توانمندی کارکنان تاثیر مستقیم دارد و رضایت شغلی آن‌ها را افزایش می‌دهد.

پاداش‌های مالی

شرکت‌های موفق همواره ساز و کار ارزیابی عملکرد کارکنان خود را بررسی می‌کنند. در چنین شرکت‌هایی، کارکنانی که عملکرد بهتر دارند، به صورت منظم افزایش حقوق و یا پاداش دریافت می‌کنند. به طور کلی فرصت‌های تشویقی نظیر: پاداش، اضافه حقوق، مرخصی یا سفر باعث افزایش انگیزه و رضایت شغلی کارمندان می‌شود.

اعطای مسئولیت

زمانیکه یک مسئولیت بزرگ‌تر به کارمند اعطا می‌شود، او احساس می‌کند که مدیر و یا سرپرست از توانمندی‌های او آگاه است. شغل‌هایی که امکان اعطای مسئولیت‌های بزرگ‌تر و مهم‌تر دارند، میزان رضایت بیشتری را به ارمغان می‌آورند. علاوه بر عوامل موثر بر رضایت شغلی کارکنان که تا این بخش از مطلب شرح دادیم، سایر موارد آن به اختصار عبارتند از:

  •     سیاست‌ها و عملکردهای عادلانه
  •     علایق و سرگرمی‌های شخصی
  •     خلاقیت و رهبری و…

جمع بندی

از آنچه که در این مقاله ذکر شد، می‌توان اینطور نتیجه‌گیری کرد که رضایت شغلی به احساس مطبوع، مثبت و خوشایند یک فرد از شغلش گفته می‌شود. بیشتر متخصصان حوزه منابع انسانی، محیط کار و نفس کار را از عوامل تاثیرگذار در رضایت شغلی می‌دانند. تمامی نظریه‌هایی که تا به امروز درمورد رضایت شغلی مطرح شده، برای تامین نیازهای مادی و روانی افراد اهمیت ویژه‌ای قائل هستند. در این مطلب چند مورد از عوامل موثر بر رضایت شغلی کارمندان را معرفی کردیم و دانستید که منظور از رضایت شغلی چیست.
منبع


ویکی پلاست | مرجع بازار صنعت پلاستیک

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر
امتیاز مطلب: 0%

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه

پربازدیدترین شرکت ها

پربازدیدترین محصولات

ویدیوهای آموزشی

همه حقوق این سایت متعلق به ویکی پلاست است طراحی و اجرا: نگاه حرفه ای
قیمت بازار اشتراک قیمت کانال تلگرام تبلیغات
بسپار تجارت آسیا؛ تولید و صادرات کامپاندهای پلیمری قیمت بازار قیمت جهانی تلگرام واتس اپ تبلیغات
ویکی پلاست
سلام خوش اومدید
ویکی پلاست، خرید و فروش مواد اولیه نداره
چطور می تونم کمک‌تون کنم؟