سه شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

پاکان پلاستکار

وکس سیبویه تولیدکننده وکس های دوقطبی و ناقطبی pe و pp

بسپار تجارت آسیا؛ تأمین کننده مواد اولیه پلاستیک و پلیمر و محصولات پتروشیمی

پیشخوان خبر
۵ اسفند ۱۴۰۰ 1 395

داده‏‏‌های آماری از 36 کالای منتخب صنعتی به‏‏‌روز شد

خواب زمستانی تولید در دی‌ماه

خواب زمستانی تولید در دی‌ماه
تولید در دی‌ماه به خواب زمستانی رفت. شائبه رکود تولید صنعتی که از مهر‌‌‌ماه 1400 شنیده ‌‌‌می‌‌‌شد، در دی‌ماه به اوج رسیده و زنگ خطر سقوط تولید را به صدا درآورده است. در این باره «دنیای‌اقتصاد» پیش‌تر دو شاهد این ماجرا یعنی شاخص مدیران خرید صنعت و شاخص تولیدات صنایع بورسی در دی‌‌‌ماه 1400 را تجزیه و تحلیل کرده بود.

به گزارش ویکی پلاست به نقل از دنیای اقتصاد، هر دو شاخص نیز به‌طور آشکار از وضعیت نامناسب صنایع در نخستین‌ماه زمستان شواهد دقیقی ارائه کرده بودند. حالا بررسی «دنیای‌اقتصاد» از وضعیت تولید 36کالای منتخب صنعتی در فاصله فروردین تا دی‌ماه 1400 نشان می‌دهد که تولید در این‌ماه به خواب زمستانی رفته است.

ارزیابی دقیق‌‌‌تر آمارهای این ‌ماه و مقایسه آن با آذر1400 نشان می‌دهد که از مجموع 36کالای منتخب صنعتی 24کالا نسبت به آذر با افت تولید روبه‌رو شده و تنها 12 کالا در سطح تولید بالاتری قرار گرفته‌‌‌اند.

مقایسه سطح تولید کالاهای منتخب صنعتی در دی 1400 و دی 1399 نیز نشان می‌دهد که بخش تولید کشور دست‌کم در 17 کالا با افت تولید روبه‌رو شده و کمتر از دی سال گذشته تیراژ داشته است. با کنار هم قراردادن آمارهای مختلف می‌‌‌توان ادعا کرد که تولید در اولین‌ماه زمستان رکود را تجربه کرده است.

به طور کلی تا اینجای سال هم، در 10‌ماه منتهی به دی1400، از 40کالاهای منتخب، آمار تولید 25 کالا صعودی بوده و 15کالا روند نزولی را طی کرده‌اند. جدا از رشد نسبتا مناسب تولید مس، رشد دو صنعت پتروشیمی و خودرو کم اما حائز اهمیت است.

تداوم رشد این دو بخش به دلیل ابعاد بسیار بزرگ مالی و سهمی که در ارزش افزوده بخش صنعت کشور دارند، حتی اگر این رشد بسیار کم باشد موضوعی حیاتی است. در عین حال صنعت لوازم‌خانگی با رشد 1/ 10درصدی سطح تولید معمول خود را حفظ کرده است. نزول نسبتا بالا در تولید سیمان و کاهش محسوس صنعت فولاد در 10‌ماه سال‌جاری از دیگر نکات گزارش صمت است.

مرور دقیق‌‌‌تر آمارهای تولید 10ماهه بخش صنعت نشان می‌دهد، اقلامی نظیر کامیون، کامیونت و کشنده، شمش آلومینیوم، شیشه‌جام، روغن‌نباتی، اتوبوس، مینی‌‌‌بوس و ون، دوده، چرم و ماشین لباسشویی کماکان توانسته‌‌‌اند رشد بالایی را تجربه کنند.

صنایع تولیدکننده برخی از این محصولات در حالی در 10ماه منتهی به دی1400 به رشد رسیده‌‌‌اند که نسبت به ‌ماه قبل یا دی‌‌‌ماه 1399 وضعیت برخی از این کالاها ابدا مناسب نیست. رکودی شدن حال و هوای تولید در حالی در دی1400 شدت گرفته است که پنج کالای الیاف اکریلیک، سموم دفع آفات نباتی، پودر شوینده، الکتروموتور و چینی بهداشتی بیشترین میزان افت را از ابتدای سال تا پایان دی 1400 تجربه کرده‌‌‌اند. در این دوره زمانی تمام محصولات بخش حمل‌ونقل به جز وانت وضعیتی توام با رشد مثبت را تجربه کرده‌‌‌اند.

در بخش صنایع معدنی، طی دوره زمانی مورد اشاره فولاد، محصولات فولادی، کنسانتره زغال‌سنگ، چینی بهداشتی و سیمان روند تولید منفی را پشت سر گذاشته‌‌‌اند.

بدترین وضعیت را سیمان تجربه کرده که در 10‌ماه منتهی به دی1400 نسبت به مدت مشابه 1399، حدود 5میلیون تن کاهش تولید را تجربه کرده است. فولاد نیز در این مقایسه حدود 500‌هزار تن و محصولات فولادی بیش از 120‌هزار تن افت تولید را تجربه کرده‌اند.

وضعیت تولید صنعتی در دی‌‌‌ماه

در دی‌ماه 1400 بر صنعت کشور چه گذشت؟ این سوال را می‌‌‌توان از آمارهای تولید کالای منتخب در فاصله آذر تا دی 1400 دریافت. از 36کالای منتخب رصدشده از سوی «دنیای‌اقتصاد»، در دی‌ماه نسبت به آذر امسال 24کالا افت تولید جدی داشته‌‌‌اند؛ 12کالا نیز نسبت به آذرماه1400 سطح تولید بهتری را تجربه کرده‌‌‌اند.

بهترین رشد را در این دوره زمانی «نئوپان»، «تلویزیون»، «کمباین»، «الیاف اکریلیک» و «سموم دفع آفات نباتی» تجربه کرده‌‌‌اند. از آن سو بدترین میزان افت را محصولاتی نظیر «سیمان»، «آلومینا»، «فولاد خام»، «پتروشیمی»‌‌‌ و «پودر شوینده» در دی 1400 نسبت به‌ ماه پیش از آن تجربه کرده‌‌‌اند.از بررسی آمارها می‌‌‌توان به بد بودن شرایط تولید محصولات استراتژیک معدنی اعم از زغال‌سنگ، سیمان، فولاد، آلومینا و محصولات فولادی پی برد. سیمان با افت 1/ 1میلیون تنی نسبت به آذر1400 وضعیت بدی داشته است.

این خبر از فشار بالا به صنعت سیمان در دی به دلیل فقدان دسترسی به گاز طبیعی حکایت دارد. از آن سو، صنعت پتروشیمی بعد از ‌ماه‌ها ثبات تولید، در دی افت چشمگیری به میزان11درصد را تجربه کرده، به طوری که کمترین حجم تولید ‌ماهانه پتروشیمی در دی 1400 به میزان 4/ 4میلیون تن رقم خورده است. پودر شوینده از این صنعت وضعیت تولید سخت‌‌‌تری را تجربه کرده و تولید آن در دی1400 به سطح فروردین 1400 که کمترین مقدار کل سال بوده، تنزل پیدا کرده است.

مرور آمارهای صنعت نشان می‌دهد کالاهایی نظیر کارتن، فولاد، پودر شوینده، سیمان، پتروشیمی، کاتد مس، روغن نباتی و چرم به یکی از کمترین سطوح تولید در دی‌ماه نسبت به آمار‌ ماهانه تولید طی 10‌ماه اخیر رسیده‌اند. صنعت چرم با تنزل 600هزار فوت‌مربعی، کاملا در مسیر معکوس قرار گرفته است. افت تولید در خروج دی‌ماه صنعت چرم بعد از چهار‌ماه رشد پیاپی حادث شده است.

حتی صنعت لوازم خانگی هم که تنها بخش برخوردار از رشد بالای 8‌درصد در بین همه صنایع کشور  است، در پایان دی تیراژ خود را تا 1/ 10درصد بیشتر از 10‌ماهه 1399 رسانده، اما هم یخچال و فریزر و هم ماشین‌لباسشویی با افت تولید روبه‌رو شده‌‌‌اند.

در دی‌ماه دو کالای یخچال و فریزر و ماشین لباسشویی نسبت به آذر1400 وضعیت تولید نزولی و به میزان 4 و 15درصد کاهش تولید داشته‌‌‌اند. تلویزیون اما بهترین سطح تولید را از ابتدای سال تا دی 1400 در نخستین‌ ماه زمستان تجربه کرده است.

تیراژ این محصول در دی 1400 به ورای 130‌هزار دستگاه رسیده که از افزایش تمرکز تولیدکنندگان داخلی به این محصول حکایت دارد.در بین کالاهای صنعتی دیگر، شمش آلومینیوم، نخ سیستم پنبه‌‌‌ای، نئوپان، کاشی و سرامیک و الیاف اکریلیک هم در دی روند جهشی داشته‌‌‌اند.

این محصولات در زمره ارقامی قرار گرفته‌‌‌اند که در دی 1400 یکی از مناسب‌ترین سطوح تولید را تجربه کرده‌‌‌اند. خودروی سواری و وانت نیز دو محصولی هستند که در دی‌ماه 1400 نسبت به آمار آذر1400 افت تولید قابل‌توجهی را تجربه کرده‌‌‌اند.

اما اتوبوس، مینی‌بوس و ون، در کنار کاغذ در دی بهترین سطح تولید ‌ماهانه را از ابتدای سال تاکنون تجربه کرده و کاملا حال و هوایی بهاری داشته‌‌‌اند.

از نکات جالب درباره مقایسه آمارهای تولید دی با آذر1400 وضعیت شیشه جام است. این محصول که در بخش صنایع کانی غیرفلزی قرار دارد، در همه سال تلاش کرده خود را در سطح تولید‌ ماهانه 118 تا 120‌هزار تن قرار دهد؛ ولی در دی 1400 به دلایل بسیاری از جمله کاهش چشمگیر در سفارش‌های خارجی و داخلی دوباره به رکود بازگشته است.

رکود صنعت پس از سال رونق

تحلیل وضعیت صنعت در دی 1400 نسبت به دی1399 حاوی نکات جالب‌‌‌تری است. این مقایسه نشان می‌دهد گزاره رکود بخش تولید واقعا جدی است و احتمال رقم خوردن زمستانی بسیار سخت برای بخش صنعت دور از ذهن نیست.

در بررسی «دنیای‌اقتصاد» از 31 کالای منتخب صنعتی که روند‌ ماهانه آنها در فاصله فروردین تا دی در دو سال 1399 و 1400 در دسترس بود، مشخص شد تنها 13کالا در دی 1400 تیراژی بیش از دی 1399 داشته‌‌‌اند. در عوض تولید 18کالا در دی 1400 به سطحی کمتر از دی1399 تنزل پیدا کرده که این موضوع از اشتیاق اندک بنگاه‌‌‌های برای تولید خبر می‌دهد.

در بین محصولاتی که دی‌ماه امسال سطح تولید بالاتری نسبت به دی 1399 داشته‌‌‌اند، نام خودرو سواری، وانت، اتوبوس، مینی‌‌‌بوس و ون، تراکتور، نئوپان، دوده، الیاف اکریلیک، تلویزیون، کاغذ، چرم، شیشه‌جام، شمش آلومینیوم و محصولات فولادی دیده می‌شود.

این محصولات عموما در دی1400 در مقایسه با‌ ماه مشابه سال قبل رشد محسوسی را تجربه کرده‌‌‌اند.از آن سو محصولاتی نظیر پتروشیمی، فولاد، سموم، پودر شوینده، کمباین، کاتد مس، کنسانتره زغال‌سنگ، ظروف شیشه‌‌‌ای، نخ سیستم پنبه‌‌‌ای، الکتروموتور، سیمان، ماشین لباسشویی، یخچال و فریزر، آلومینا، کفش و پاپوش، فیبر و ظروف چینی با افتی جدی روبه‌رو شده و تیراژ خود را به سطحی کمتر از دی‌ماه سال قبل رسانده‌‌‌اند.

به این ترتیب می‌‌‌توان ادعاکرد در نتیجه فشارهایی که طی ‌ماه‌‌‌های اخیر از ناحیه کاهش دسترسی به انرژی (قطع برق و گاز) یا سختی دسترسی به مواد اولیه به وجود آمده، تولید زمین خورده است.

سیاست‌‌‌های خطا در زمینه دستکاری قیمت یا تغییر نظام توزیع در کنار افت چشمگیر خریدهای داخلی و خارجی از تولیدکنندگان داخلی، از مهم‌ترین دلایلی است که دسته‌جمعی تولید را در دی‌ماه 1400 به خواب زمستانی بردند.

 


ویکی پلاست | مرجع بازار صنعت پلاستیک
 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر
امتیاز مطلب: 0%

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه
آرمین اکبری پنجشنبه ۵ اسفند ۱۴۰۰
در حالت نرمال، زمستان فشل خوب و پر رونقی برای تولید و تجارت است. اما این چند سال و بخصوص امسال برعکس این را شاهد بودیم. امیدوارم سالهای بعد بازار و اقتصاد به حالت روتین و نرمال خود بازگردد. ارسال پاسخ

پربازدیدترین شرکت ها

درج کارت ویزیت شرکت من

پربازدیدترین محصولات

ویدیوهای آموزشی

همه حقوق این سایت متعلق به ویکی پلاست است طراحی و اجرا: نگاه حرفه ای
قیمت بازار اشتراک قیمت کانال تلگرام تبلیغات
بسپار تجارت آسیا؛ تولید و صادرات کامپاندهای پلیمری قیمت بازار قیمت جهانی تلگرام واتس اپ تبلیغات
ویکی پلاست
سلام خوش اومدید
ویکی پلاست، خرید و فروش مواد اولیه نداره
چطور می تونم کمک‌تون کنم؟