جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

پاکان پلاستکار

وکس سیبویه تولیدکننده وکس های دوقطبی و ناقطبی pe و pp

بسپار تجارت آسیا؛ تأمین کننده مواد اولیه پلاستیک و پلیمر و محصولات پتروشیمی

کدام دسته از صادرکنندگان مجاز به استفاده از روش واردات در مقابل صادرات نیستند؟
بر اساس مصوبات جدید جلسه سیاستهای ارزی و تجاری، امکان واردات در مقابل صادرات برای همه گروههای کالایی مجاز خواهد بود و تنها شرکتهای عمده عرضه کننده ارز در نیما مجاز به واردات در مقابل صادرات نخواهند بود.

به گزارش ویکی پلاست به نقل از اکسپورتنا، بر اساس مصوبات جلسه سیاست‌های ارزی و تجاری که در 15 دی ماه میان وزارت صمت و بانک مرکزی برگزار شده، مقرر گردید تا واردات اعتباری با سه شرط تعیین شده از سوی این کارگروه، در سامانه نیما امکان پذیر باشد که بر اساس آن، واردات اعتباری صرفا برای مواد اولیه توسط شرکتهای تولیدکننده مجاز خواهد بود.

همچنین مدت زمان اعتبار واردات اعتباری سه ماه بوده و در صورت عدم خرید ارز ظرف مهلت مقرر، جریمه‌هایی برای واردکننده در نظر گرفته خواهد شد.

همچنین مقرر شده تا امکان واردات در مقابل صادرات خود برای همه گروههای کالایی مجاز بوده و تنها شرکتهای عمده عرضه کننده ارز در نیما مجاز به انجام واردات در مقابل صادرات نخواهند بود. همچنین آن دسته از صادرکنندگان کالاهای مشمول قیمتگذاری نیز اجازه واردات در مقابل صادرات نخواهند داشت.

نهمین جلسه کمیته موضوع ماده (2) مصوبات چهاردهمین جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی

جلسه کمیته ماده (2) موضوع مصوبات چهاردهمین جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی روز چهارشنبه مورخ 15/دی/1400 تشکیل و موارد زیر به تصویب رسید:

1- با توجه به لزوم واقعی و شفاف نمودن اطلاعات مرتبط با تعهدات ارزی صادراتی و نظر به ارسال اطلاعات مرتبط به پروانه‌های صادراتی دارای مقصد مناطق آزاد تجاری-صنعتی و ویژه اقتصادی، ارسال کالا به عنوان نمونه و یا حضور در نمایشگاه، ارسال کالا به منظور تست، عودت عین کالای وارداتی، کالای صادراتی مرجوع شده و غیره توسط گمرک جمهوری اسلامی ایران به سامانه جامع تجارت به عنوان صادرات غیرنفتی و احتساب آن به عنوان تعهد صادراتی، مشکلات عدیده‌ای را برای فعالان اقتصادی ایجادک می‌نماید. گمرک ج.ا.ا موظف است حداکثر تا پایان سال جاری و در راستای کاهش بروکراسی اداری، اطلاعات موصوف را به صورت طبقه بندی شده و شفاف در اختیار سامانه جامع تجارت قرار دهد.

2- به کمیته اقدام ارزی اجازه داده می‌شود برای حل و فصل مشکلات صادرکنندگان در ایفای تعهدات ارزی نسبت به تغییر مهلت‌های تعیین شده جهت ایفای تعهدات ارزی اقدام نموده و همچنین در خصوص موارد غیر مندرج در موصوبات کمیته موصوف، تصمیم گیری نماید.

3- مصوبه جلسه دهم ستاد هماهنگی اقتصادی دولت سیزدهم (مورخ 04/مهر/1400) در خصوص ضوابط اجرایی سیاست‌های ارزی و تجاری مورد تایید قرار گرفت.

4- در راستای حمایت از تولید، افزایش اشتغال و رونق کسب و کار فعالان اقتصادی، علیرغم فراهم نبودن بستر ثبت سیستمی اطلاعات ورود موقت و صادرات انجام شده از محل ورود موقت سال‌های 1397 لغایت آبان 1400، اقدامات انجام شده بر اساس مصوبات کمیته اقدام ارزی، پذیرفته می‌شود. همچنین با توجه به اهمیت ورود موقت در ایجاد اشتغال، رونق تولید و رشد اقتصادی به منظور ایفای تعهدات ارزی صادراتی از محل ورود موقت از آذر 1400 به بعد: "گمرک ج.ا.ا مکلف است تا پایان سال جاری امکانات سیستمی جهت ارسال اطلاعات پروانه‌های صادراتی از محل ورود موقت و همچنین اطلاعات پروانه وارداتی متناظر با آن به سامانه جامع تجارت را فراهم نماید." وزارت صمت نیز موظف است اطلاعات فوق را جهت بهره برداری و اقدامات مقتضی در اختیار بانک مرکزی قرار دهد.

صادرکنندگان از محل ورود موقت نیز مکلفند به میزان مابه‌التفاوت پروانه‌های صادراتی از محل ورود موقت انجام شده (مازاد صادرات) با اعمال ضرایب مربوطه، نسبت به برگشت ارز حاصل از صادرات با استفاده از کلیه روش‌های برگشت ارز تعیین شده (عرضه در نیما، واردات در مقابل صادارت و...) اقدام نمایند.

5- صادرکنندگان سال‌های 1398 و 1399 تا پایان سال 1400 مجازند جهت ارتقای درصد برگشت ارز به چرخه اقتصادی و رفع محدودیت‌های مربوطه تسریع نمایند. بدیهی است این اعطای مهلت فوق، به معنی بهره مندی از معافیت‌های مالیاتی و استرداد مالیات بر ارزش افزوده نمی‌باشد.

6- صادرکنندگان دارای تعهد ارزی سال 1397 که قبل از ابلاغ فهرست اولویت‌های کالایی وزارت صمت برای واردات در مقابل صادرات اقدام به ثبت سفارش کرده باشند، در صورت ارائه درخواست، مستندات به کمیته اقدام ارزی همراه با قبض انبار صادره گمرک مبین ورود کالا به گمرکات کشور، عدم دریافت ارز بانکی بابت ثبت سفارش‌های اعلامی و عدم انعکاس یا تعیین تکلیف توسط سازمان تعزیرات حکومتی با تایید کمیته اقدام ارزی مستقر در سازمان توسعه تجارت، مجاز به ایفای تعهدات ارزی از محل صادرات سال مذکور به میزان تعهدات ارزی ایفاء نشده سال 1397 می‌باشند.

7- مهلت تعیین شده برای تعلیق تعقیب قضایی صادرکنندگان سال‌های 1399-1397 مندرج در مصوبه مورخ 17/شهریور/1400 کمیته ماده (2) تا پایان سال جاری تمدید می‌گردد. کمیته اقدام ارزی موظف است ضمن اطلاع رسانی به این دسته از صادرکنندگان، پس از بررسی وضعیت و عملکرد برگشت ارز صادرکنندگان شامل صادرکنندگان سال‌های 1397-1400 در صورت لزوم و تشخیص، اقدامات لازم را جهت طرح دعوی در مراجع قضایی به عمل آورد.

8- فروش ریالی کالاهای صادرکنندگان کالا به کشور عراق به منظور بازسازی عتبات عالیات (طرف قرارداد ستاد بازسازی عتبات عالیات و یا شرکت‌های مورد تایید ستاد) به میزان مورد تایید ستاد عتبات و کمیته اقدام ارزی با ثبت اطلاعات مربوطه در سامانه جامع تجارت و انجام اقدامات لازم، مشمول رفع تعهدات ارزی صادراتی می‌شود.

9- در راستای رفع مشکلات صادرکنندگان دارای تعهدات ارزی ایفاء نشده‌ی کمتر از پنج هزار یورو، این دسته از صادرکنندگان تا تاریخ ابلاغ این مصوبه از رفع تعهدات ارزی تا مبلغ مذکور معاف می‌باشند.

10- در مواردی که واگذاری و فروش پروانه صادراتی به واردکنندگان، منجر به انتقال ارز و واردات نشده باشد. پس از طرح موضوع در کمیته اقدام ارزی و تایید آن، تعهدات ارزی صادرکننده ایجاد و از تعهدات ارزی واردکننده کسر میگردد. همچنین مراتب یه سازمان امور مالیاتی منعکس می‌گردد.

11- صادرکنندگان به مقصد کشورهای عراق و افغانستان در بازه زمانی 22/فروردین/1397 لغایت 16/مرداد/1397 که تا کنون اطلاعات پروانه‌های صادراتی خود را در سامانه جامع تجارت ثبت ننموده‌اند تا پایان سال 1400 مهلت خواهند داشت تا نسبت به ثبت اطلاعات در سامانه جامع تجارت اقدام نمایند.

12- به سایر صادرکنندگان سال 1397 به غیر از صادرکنندگان مندرج در بند 11 مذکور، مهلت داده می‌شود تا پایان سال با مراجعه به سازمان توسعه تجارت و ارائه درخواست همراه با مستندات، نسبت به ارتقای بازگشت ارز به چرخه اقتصادی تسریع نمایند.

13- صادرکنندگانی که نسبت به فروش ریالی کالاهای صادراتی خود به سایر کشورها غیر از عراق و افغانستان در بازه زمانی 22/فروردین/1397 لغایت 16/مرداد/1397 اقدام نموده‌اند، پس از ارائه مستندات به دبیرخانه کمیته اقدام ارزی و همچنین ثبت اطلاعات فروش ریالی خود در سامانه جامع تجارت متناسب با ثبت صورت گرفته، در محاسبه تعهدات برگشت ارز حاصل از صادراتشان لحاظ و محاسبه خواهد شد.

دریافت فایل PDF


ویکی پلاست | مرجع بازار صنعت پلاستیک
 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر
امتیاز مطلب: 100%

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه

پربازدیدترین شرکت ها

درج کارت ویزیت شرکت من

پربازدیدترین محصولات

ویدیوهای آموزشی

همه حقوق این سایت متعلق به ویکی پلاست است طراحی و اجرا: نگاه حرفه ای
قیمت بازار اشتراک قیمت کانال تلگرام تبلیغات
بسپار تجارت آسیا؛ تولید و صادرات کامپاندهای پلیمری قیمت بازار قیمت جهانی تلگرام واتس اپ تبلیغات
ویکی پلاست
سلام خوش اومدید
ویکی پلاست، خرید و فروش مواد اولیه نداره
چطور می تونم کمک‌تون کنم؟