پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳

پاکان پلاستکار

وکس سیبویه تولیدکننده وکس های دوقطبی و ناقطبی pe و pp

بسپار تجارت آسیا؛ تأمین کننده مواد اولیه پلاستیک و پلیمر و محصولات پتروشیمی

تحلیل بازار اخبار منتخب
۱۴ مرداد ۱۴۰۰ 0 921

گزارش بازار محصولات پتروشیمی؛ هفته دوم مرداد ماه 1400

طلب بازار از یک روز عرضه‌ی کمتر! دلیل افزایش 9 هزار تُنی معاملات

طلب بازار از یک روز عرضه‌ی کمتر! دلیل افزایش 9 هزار تُنی معاملات
تعطیلی پایان تیر و شروع مرداد، برنامه عرضه ها با به هم زد و بازار یک روز عرضه، عقب است. عرضه های روز سه شنبه، به جای تجمیع، فقط یک عرضه بود و سؤال اینجاست بورس کالا قرار است چطور این کسری را در هفته های پیش رو، جبران کند. این گزارش به سؤالی که مطرح شد پاسخ می دهد.

به گزارش ویکی پلاست، مروری بر اتفاقات دو هفته گذشته نشان می دهد، تعطیلی 6 روزه تهران و البرز از 27 تیر تا 3 مرداد برای پیشگیری از شیوع کرونا، نظم بازار را به هم زد و تا امروز (پنجشنبه 14 مرداد) هنوز برنامه بازار، به روال خود بازنگشته است.

به دنبال تعطیلی سه شنبه 27 مرداد تا یکشنبه 3 مرداد، عرضه های انجام نشده 27 مرداد به دوشنبه 4 مرداد منتقل شد و بنابر شنیده ها قرار بود عرضه های سه شنبه در هفته دوم مرداد، یعنی همین هفته ای که به پایان رسید، به صورت تجمیعی هفته اول و دوم انجام شود که این اتفاق نیفتاد. گویا قرار بوده شنبه 9 مرداد کمیته تخصصی پتروشیمی تشکیل جلسه بدهد و برای یک روز عرضه های معوق تصمیم گیری شود که این جلسه تشکیل نشده و وضعیت عرضه های این هفته، بلاتکلیف ماند.

بر اساس شنیده های ویکی پلاست به احتمال زیاد در هفته پایانی مرداد، عرضه های انجام نشده تعیین تکلیف می شوند اما در روزهای باقی مانده تا پایان مرداد، ممکن است برخی پتروشیمی ها، عرضه های خود را دوبرابر کنند، مثل آن چیزی که این هفته اتفاق افتاد و پتروشیمی بندر امام در عرضه های سه شنبه، حجم عرضه خود را دوبرابر کرد. به طور مثال 020 و 0075 به جای یک نوبت عرضه در روز سه شنبه، دو نوبت عرضه انجام دادند.

اگر معاملات این هفته را با معاملات هفته پایانی تیر مقایسه کنیم، این نتایج دیده می شود: عرضه ها 6.900 و معاملات 9 هزار و 27 تن افزایش یافته است. 6 روز تعطیلی بانک ها و بورس، توزان عرضه و تقاضا را به هم زد و معاملات این هفته، 9 هزار تن افزایش یافت. این افزایش در حالی بود که تولیدکنندگان در پیام های جداگانه ای از کاهش قابل توجه سهمیه بهین یاب خود خبر داده بودند.

به دلیل عدم درج فاکتورهای فروش فصل زمستان 99 و بهار 1400 در سامانه جامع تجارت، سهمیه واحدهای تولیدی، این هفته دستخوش تغییر و کاهش شد و با پیگیری های بعدی، برخی تولیدکنندگان موفق به بازگشت سهمیه خود شدند. بنابر برخی شنیده های دیگر، تأخیر در به روزرسانی سامانه جامع تجارت باعث کسری سهمیه ها شده بوده و در به روزرسانی دوشنبه شب، سهمیه تعدادی از تولیدکنندگان به وضعیت سابق برگشت.

تأثیر افزایش قیمت های پایه

یکشنبه 10 مرداد، هجدهمین قیمت های پایه‌ی امسال در حالی اعلام شد که میانگین هفتگی دلار نیمایی طی دو هفته، تنها 10 تومان افزایش داشت و قیمت های پایه با دلار 22,243 تومان محاسبه شد. بازیگر اصلی تغییرات قیمت ها، قیمت های جهانی بود و با در نظر گرفتن SBR، در گروه افزایشی ها بین 15 تا حداکثر 620 تومان افزایش در قیمت پایه کالاها ثبت شد.

دلار نیمایی خسته از افت و خیز

میانگین هفتگی دلار نیمایی بعد از انتشار قیمت های پایه در روز یکشنبه 10 مرداد، روند افزایشی خود را حفظ کرد ولی همانند دو هفته پیش، این روند بسیار کُند و آرام است. در آخرین قیمت دلار نیمایی اعلام شده که متعلق به دیروز 13 مرداد است، نیما تنها 18 افزایش داشته و به 22,262 تومان رسیده  است. روند میانگین روزانه هم نشان می دهد حداقل تا یکشنبه هفته آینده، میانگین هفتگی، تغییر جدی و مهمی در پیش ندارد.

نفت در سراشیبی

برنت معاملات این هفته را در روز دوشنبه با عقب نشینی از 76 به 74 دلار آغاز کرد و در ادامه هفته، مسیری کاهشی را ادامه داد. قیمت نفت برنت امروز (پنجشنبه 14 مرداد) به 70 دلار سقوط کرده و نفتا هم در پی نفت، در مسیر نزولی است و تا دیروز 32 دلار کاهش برای نفتا ثبت شده است. نزولی شدن قیمت نفت و خوراک این احتمال را می دهد در هفته پیش رو، قیمت های جهانی نیز به مسیر کاهشی وارد شوند.

در کنار رویدادهای بازار، این هفته اتفاقات مهمی در کشور اتفاق افتاد. مراسم تنفیذ سیزدهمین رییس جمهوری ایران روز سه شنبه انجام شد و کرونا هم در موج پنجم، رکوردهای تأسف بار دیگری را به ثبت رساند.

بعد از ورود کرونا از بهمن سال 98 به کشور، مردادماه 1400، سیاه ترین روزها از نظر ابتلا بوده است. مبتلایان روزانه به نزدیکی 40 هزار نفر و آمار فوتی به بالای 400 نفر رسیده است. این هفته به درخواست وزیر بهداشت از رهبر انقلاب برای قرنطینه سراسری کشور به مدت 2 هفته به دستور آیت الله خامنه ای به رییس جمهور، ستاد ملی کرونا تشکیل جلسه داد و تصمیم در مورد تعطیلی را به جلسات آینده موکول کرد.

وزیر کشور در پایان جلسه سه شنبه گفت: "اگر این روند به صورت دقیق برنامه ریزی نشود، چه بسا نتوانیم به هدف مورد نظر برسیم. باید برای این موضوعات اقناع صورت گیرد و مقرر شد نسبت به این موضوع مطالعه دقیق‌تری انجام شود و این موضوع را در ستاد مورد بررسی قرار دهیم."

در صورت موافقت ستاد ملی کرونا با تعطیلی و قرنطینه، احتمالا باز هم شاهد برهم خوردن نظم هفتگی عرضه ها در بورس کالا و شاید تعطیلی اجباری واحدهای تولیدی باشیم.

مقایسه عرضه، تقاضا و معاملات کالاهای پلیمری



مقایسه هفتگی عرضه، تقاضا و معاملات محصولات پتروشیمی در بورس کالا از ابتدای سال تا هفته دوم مرداد 1400






 


ویکی پلاست | مرجع بازار صنعت پلاستیک

 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر
امتیاز مطلب: 100%

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه

پربازدیدترین شرکت ها

درج کارت ویزیت شرکت من

پربازدیدترین محصولات

ویدیوهای آموزشی

همه حقوق این سایت متعلق به ویکی پلاست است طراحی و اجرا: نگاه حرفه ای
قیمت بازار اشتراک قیمت کانال تلگرام تبلیغات
بسپار تجارت آسیا؛ تولید و صادرات کامپاندهای پلیمری قیمت بازار قیمت جهانی تلگرام واتس اپ تبلیغات
ویکی پلاست
سلام خوش اومدید
ویکی پلاست، خرید و فروش مواد اولیه نداره
چطور می تونم کمک‌تون کنم؟