جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

وکس سیبویه تولیدکننده وکس های دوقطبی و ناقطبی pe و pp

12 اشتباه کارآفرینان بزرگ
آیا شما هم جزو افرادی هستید که به دنبال راه اندازی کسب و کاری بزرگ هستید؟ باید بدانید که مسیر سختی در پیش دارید و نباید فکر کنید که به راحتی به موفقیت دست پیدا می‌کنید.

از شکست خوردن و مرتکب اشتباه شدن هم نباید بترسید چون بخش اصلی موفقیت شغلی، این است که اشتباه کنید و از اشتباهات‌تان درس بگیرید. با یوکن همراه باشید تا در این مقاله درباره بزرگ‌ترین اشتباهات 12 کارآفرین بزرگ دنیا بیشتر بدانید.

خیلی از کسانی که در مسیر کارآفرینی قدم بر می‌دارند به دنبال بهترین راه‌‌اند، یعنی پیمودن چرخه‌ای کوتاه و موفق که سرشار از تصمیمات درست در راستای رسیدن به اهداف باشد. طبیعی است که حین انجام کار دچار تردیدهایی شوند اما بیشتر آن‌ها فکر می‌کنند راهی که می‌روند، بهترین راه است و نمی‌توانند تاثیرات بلندمدت را پیش‌بینی کنند.

واقعیت تلخ این است که تمام کارآفرینان مرتکب اشتباهات زیادی می‌شوند؛ برخی از این اشتباهات، آسیب زیادی به سرمایه و بودجه‌ی آنان وارد می‌کند و برخی دیگر تاثیرات مخرب کمتری دارند. ضرر و زیان ناشی از اشتباهات بزرگ را به سختی می‌توان جبران کرد.

موفقیت در کارآفرینی

ما به خاطر اشتباهاتی که مرتکب می‌شویم، خود را سرزنش می‌کنیم، اما باز هم در اشتباه هستیم، زیرا نرسیدن به موفقیت در کسب و کار می‌تواند به علت انجام برخی کارها باشد.

در اینجا از 12 کارآفرین بزرگ خواستیم درمورد سه چیز برایمان صحبت کنند:

بزرگترین اشتباهات‌شان چه بوده است؟

درس‌هایی که از این اشتباهات گرفته‌اند چه بوده؟

چه تضمینی وجود دارد که دوباره مرتکب آن اشتباه نشوند؟

1. من سعی می‌کردم تمام کارها را به تنهایی انجام بدهم

بزرگ‌ترین اشتباهی که در مسیر کارآفرینی مرتکب شدم، این بود که سعی می‌کردم تمام کارها را خودم انجام دهم. به جای این‌که از اتاق کارم بیرون بروم و با افراد جدیدی معاشرت کنم، ایده‌هایم را به اشتراک بگذارم و فرصت‌های جدیدی برای خودم ایجاد کنم، در تنهایی و انزوا کار می‌کردم.

هر چه در کسب و کارتان با افراد جدیدی آشنا شوید، به احتمال بیشتری فرصت‌‌ها و ارتباطاتی پیدا می‌کنید که باعث موفقیت سریع‌ترتان می‌شود. اکنون تا جای ممکن با افراد مختلف چون وبلاگ‌نویسان، روزنامه‌نگاران، تاجران، کارآفرینان محلی و... ملاقات می‌کنم. با ایجاد شبکه‌ی بزرگی از ارتباطات، راه‌اندازی کسب و کار جدید ساده‌تر خواهد شد.

2. به جای این‌که به دنبال حل مشکل باشیم یا نظر کارشناسی را بپرسیم، کار را به حال خود رها می‌کردیم

یکی از اشتباهاتی که در راه‌اندازی کسب و کارم با آن مواجه شدم، وقتی بود که تنها بیست و چند سال داشتم و اولین شرکتم را تاسیس می‌کردم. این شرکت نوعی کارگزار ایجاد وب سایت و ارائه‌ی راه حل‌های تبلیغات الکترونیکی بود. من و همکارم در آن زمان چیزی درمورد وب‌سایت‌ها نمی‌دانستیم، اما ایده‌های خوبی برای فروش داشتیم.

در مدت زمان کوتاه توانستیم بیش از 200 مشتری پیدا کنیم، اما مدیریت پروژه و راهکارهایمان جواب نمی‌دادند، معمولا قیمت خیلی پایین بود و وعده‌های زیادی می‌دادیم. اشتباه بزرگ ما این بود که کسب و کارمان را رها کردیم و آن را با قیمتی بسیار پایین به کارگزار بزرگی فروختیم.

ما در کار فروش بسیار موفق بودیم و مشتریان زیادی پیدا کردیم. اکنون پشیمان هستم که چرا کمی تلاش نکردیم، شاید بهتر بود با کسی همکاری می‌کردیم که در وب‌سایت‌ها تجربه داشت و می‌توانست به ما کمک کند. بعد از این تجربه تلخ یاد گرفتم موفقیت یک کسب و کار به زمان زیادی نیاز دارد و همیشه هم از صفر شروع کردن راه حل خوبی نیست. این درس بزرگی بود که به سرعت یاد گرفتم.

3. به همکارانم فشار نمی‌آوردم که بیشتر تلاش کنند

اشتباه بزرگ من در کسب و کار این بود که ارزیابی لازم را انجام نمی‌دادم. علاوه بر آن، کار همکاران قبلی‌ام را بررسی نمی‌کردم، به همین خاطر چندین بار با مشکلات جدید برخورد کردم.

این مشکل برای کارآفرینانی اتفاق می‌افتد که همکاران بازاریابی‌‌شان ارزش زیادی برای کار آنان قائل نیستند. بازاریاب‌ها فکر می‌کنند کارشان وقتی شروع می‌شود که چند ماه از سرمایه گذاری شما گذشته باشد و به سرعت می‌توانند کار را به اتمام برسانند.

من در حدود 14 ماه از زندگی‌ام را به این صورت از دست دادم و حالا توانسته‌ام شریک خوبی برای بازاریابی پیدا کنم.

4. من تمام هزینه‌ها را از مشتریانم دریافت می‌کردم

بزرگ‌ترین اشتباه من در کارآفرینی این بود که برای تامین هزینه‌ها تنها به دنبال مشتری‌ها بودم و به دنبال ایجاد رابطه‌ی قوی‌تر نبودم. شاید این کار در ابتدا درآمد خوبی برای شما داشته باشد، اما ناراحتی‌ها و دلخوری‌های زیادی ایجاد خواهد کرد. علاوه بر آن، پول نمی‌تواند انرژی از دست‌رفته‌تان را جبران کند و تجربه خوب یا کسب و کارهای بیشتری برایتان به ارمغان آورد.

5. من حواسم نبود کسب و کاری دارم

اشتباه دیگر من این بود که حواسم نبود کسب و کاری راه‌اندازی کرده‌ام. وقتی برای نخستین بار کسب و کار وبلاگی خود را راه انداختم، تنها برایم سرگرمی بود و خیلی آن را جدی نمی‌گرفتم؛ کار را با وب‌سایت‌های نامناسبی آغاز کردم، اشتباهاتی در طراحی داشتم و در‌نهایت این وضعیت سبب شد مجبور شوم کارم را دوباره از اول شروع کنم، زیرا خیلی از بازدیدکنندگان، وب‌سایت من را جدی نمی‌گرفتند.

6. کسب و کارم را بدون وجود استراتژی مشخص راه انداختم

بزرگترین اشتباه من این بود که روی استراتژی مشخصی تمرکز نکرده بودم و به همین خاطر با اتفاقات روزمره زیادی مواجه می‌شدم. اگر استراتژی مشخصی داشتم و آن را اولویت خود قرار می‌دادم، تعیین برنامه‌ای که مرا به اهدافم برساند، ساده‌تر می‌شد؛ اما من تنها به دنبال این بودم که کارم را انجام دهم.

خیلی خوب است مسیر خود را درک کنید، بدانید چطور تصمیم گیری کنید و روی چیزهایی متمرکز شوید که اهمیت بیشتری برای گام بعدی‌تان دارند. من زمانی را در ابتدای هفته برای بررسی استراتژی‌های هفتگی و ماهانه کسب و کارم در نظر می‌گیرم.

7. در ابتدا اتحاد و همبستگی خوبی ایجاد نکردم

بزرگترین اشتباه من در زمان راه‌اندازی کسب و کارم این بود که اتحاد مناسبی ایجاد نکردم. شاید در ابتدا داشتن کسب و کاری یک‌نفره ساده‌تر و به‌صرفه‌تر بود، اما دو سال بعد که مجبور شدم ساختار شرکت را تغییر دهم، زمان و پول بیشتری صرف کردم.

8. برای مدیریت مالی به افراد غریبه اعتماد می‌کردم

من 18 کسب و کار مختلف راه انداختم و با اشتباهات و تجربیات ارزشمند زیادی مواجه شدم. بزرگترین اشتباه من، اعتماد به کسی بود که حسابداری و مدیریت مالی شرکتم را به عهده داشت. او بیش از 8 هزار دلار از سرمایه‌ام را دزدید. درس خوبی که گرفتم، این بود بدون تحقیق درمورد کارمندان بخش مالی هرگز به آن‌ها اعتماد نکنم.

9. برای ورود به دنیای کارآفرینی، مدت زیادی صبر کردم

اشتباه دیگر من این بود که برای ورود به دنیای کارآفرینی، بیش از اندازه صبر کردم. من دوست داشتم قبل از راه‌اندازی کسب و کار، همه چیز در وضعیت خوب باشد؛ اما حقیقت این است، بهتر است کار را با هر چیزی که دارید، شروع کنید و در طی مسیر تجربه به دست آورید. در این صورت می‌توانید با توجه به چیزهایی که یاد گرفته‌اید، کسب و کارتان را بهبود دهید.

کارآفرینی
10. باید پافشاری بیشتری می‌کردم

بزرگترین اشتباه من در دنیای کسب و کار این بود که خیلی سریع کارم را ول می‌کردم. در بیشتر مواقع، ایده‌های خوبی در سر داشتم، چند ماه روی آن کار می‌کردم اما بعد از اینکه به نتایج خوبی نمی‌رسید، رهایشان می‌کردم. اگر واقعا به ایده‌هایتان ایمان دارید، با سماجت تمام دنبال‌شان کنید.
11. در توسعه‌ی کسب و کارم عجله کردم و سرمایه زیادی از دست دادم

اشتباه بزرگ من در دنیای کسب و کار این بود که سعی کردم خیلی زود کارمندانی را استخدام کنم و دامنه‌ی کارم را گسترش دهم، این کار جز از دست دادن 20 هزار دلار نتیجه ای نداشت. در ابتدای سال 2015 از طریق تبلیغات فیس بوک، لباس می‌فروختم. در آن زمان، کمپین موفقی راه انداخته بودم و فکر می‌کردم اگر تیم خوبی استخدام کنم، می‌توانم مقیاس کار را بالا ببرم و سود بیشتری به دست آورم.

در آن بازه زمانی، تیم کاملی از جمله مدیر پروژه، مدیر تبلیغات فیس بوکی، پژوهشگر و طراح گرافیک استخدام کردم؛ اما کارها آن‌طور که پیش‌بینی می‌کردم، جلو نرفت. حقیقت این بود، مهارت لازم برای دادن آموزش‌های مناسب به تیم کاری ام را نداشتم و زمان و سرمایه زیادی بدون رسیدن به موفقیت صرف شد. من به قدری ضرر کردم که هر ماه حدود 2 تا 3 هزار دلار از دست می‌دادم و در نهایت بعد از شش ماه تصمیم گرفتم کارم را تعطیل کنم. اگر بخواهم دوباره به سراغ این کار بروم، تنها یک نفر را استخدام می‌کنم و بعد از این‌که مهارت‌‌های لازم را یاد گرفت، نفر بعدی را استخدام می‌کنم.

مهارتهای کارآفرینی
12. روی افراد مناسبی برای تیم کاری‌ام سرمایه‌گذاری نکردم

بزرگ‌ترین اشتباه من این بود که روی اعضای مناسبی سرمایه‌گذاری نکردم. در ابتدا، پولم را روی محصولات و خدمات ارزان‌قیمت صرف می‌کردم که به نتایج مطلوبی نرسید؛ اما در ادامه، با این دیدگاه ادامه دادم: «کاری را که خودتان در آن عالی هستید، انجام دهید و بقیه را به دیگران بسپارید.» بدین ترتیب به استخدام کسانی روی آوردم که در حوزه‌های مختلفِ کسب و کار از من بهتر بودند و این تصمیمی بود که کارم را دگرگون کرد.
کلام آخر

برخی اشتباهات در دنیای کارآفرینی، هزینه‌ی زیادی به کسب و کارتان تحمیل می‌کند، به طوری که احساس می‌کنید قابل جبران نیستند؛ اما زندگی و کسب و کار، بالا و پایین دارد و مهم این است، بعد از شکست، اشتیاق‌تان را برای ادامه‌ی کار از دست ندهید.

باید باور کنید اشتباه کردن تنها مشکل شما نیست، بلکه تلاش‌تان را به کار ببندید تا دیگر خود را سرزنش نکنید و بدون غرق شدن در گذشته به کارتان ادامه دهید.

منبع: یوکن

 


 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر
امتیاز مطلب: 100%

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه

پربازدیدترین شرکت ها

پربازدیدترین محصولات

ویدیوهای آموزشی

همه حقوق این سایت متعلق به ویکی پلاست است طراحی و اجرا: نگاه حرفه ای
قیمت بازار اشتراک قیمت کانال تلگرام تبلیغات
بسپار تجارت آسیا؛ تولید و صادرات کامپاندهای پلیمری قیمت بازار قیمت جهانی تلگرام واتس اپ تبلیغات
ویکی پلاست
سلام خوش اومدید
ویکی پلاست، خرید و فروش مواد اولیه نداره
چطور می تونم کمک‌تون کنم؟