جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

وکس سیبویه تولیدکننده وکس های دوقطبی و ناقطبی pe و pp

بسپار تجارت آسیا؛ تأمین کننده مواد اولیه پلاستیک و پلیمر و محصولات پتروشیمی

رکوردشکنی حجم معاملات در بورس کالا پس از 5 فصل

سوخت قیمتی بازار پلیمرها

سوخت قیمتی بازار پلیمرها
صعود بی‌سابقه حجم دادوستد مواد اولیه پلیمری در هفته گذشته در حالی رقم خورد که رکورد تاریخی خود را پس از گذشت 5 فصل به ثبت رساند.

به گزارش ویکی پلاست به نقل از دنیای اقتصاد، رشد 50 درصدی حجم معاملات پلیمرها از مسیر رشد تقاضا در بورس کالا قابل رهگیری است که می‌توان مهم‌ترین دلیل آن را به کف رسیدن بهای پایه محصولات پتروشیمیایی از نظر متقاضیان دانست.

تکانه‌های افزایش نرخ ارز در کنار صعود بهای نفت خام در بازارهای جهانی، فرضیه به پایان رسیدن جریان کاهشی قیمت‌های پایه را تصدیق می‌کند.

دو متغیر اصلی معادله کشف نرخ پایه یعنی قیمت مبنای دلار و قیمت‌های جهانی سیگنال رسمی رشد نرخ را مخابره می‌کند.

از این رو ذهنیت غالب بازیگران، افزایشی شدن نرخ در بازار محصولات پتروشیمیایی را در حالی پیش‌بینی می‌کند که بهای دلار نیمایی پس از آنکه به کف 20 هزار تومانی خود رسید، وارد مسیر صعودی شد و بهای آزاد ارز نیز با حفظ کانال 24 هزار تومانی، از سیر صعودی نیما حمایت کرد.

عبور قیمت نفت خام از مرز 76 دلاری در بازارهای جهانی، دیگر سیگنال افزایشی به این بازار است که نشان‌دهنده به کف رسیدن قیمت‌های پایه است. اگرچه هنوز هم تحرک قدرتمندی در قیمت جهانی محصولات پتروشیمیایی دیده نمی‌شود، اما انتظار داریم از شتاب افت قیمت‌ها در بازارهای جهانی کاسته شود.

رشد 49 درصدی تقاضای پلیمرها

داده‌های معاملاتی محصولات پتروشیمیایی به ویژه پلیمرها در هفته گذشته رکوردهای اخیر خود را در حالی جابه جا کرد که محرک اصلی آن تکانه‌های افزایشی بهای آزاد ارز بود.

اینکه اهالی این بازار کف قیمت‌های پایه را نرخ‌های هفته گذشته در نظر گرفتند، به عنوان عامل اصلی ورود پرقدرت تقاضا به بورس کالا به شمار می‌رود.

به طوری که هفته گذشته به میزان 124 هزار و 383 تن تقاضا برای خرید پلیمرها به بورس کالا راه یافت که در مقایسه با هفته ماقبل آن رشدی نزدیک به 49 درصدی را به ثبت رساند. این میزان از تقاضا بیشترین مقدار از هفته منتهی به اول اسفند سال 99 تاکنون است.

هفته گذشته عوامل زیادی دست به دست هم داد تا فضا برای رشد بی‌سابقه حجم معاملات فراهم شود. پایین بودن شدید موجودی انبارها دیگر عاملی است که همچون شتاب‌دهنده برای خرید حداکثری متقاضیان عمل کرد و موجب شد با اولین سیگنال رشد نرخ، شاهد هجوم خریداران باشیم.

عجیب آنکه علاوه بر مواد اولیه پرتقاضا و جذاب، کالاهای رایجی همچون پلی اتیلن‌ها با افزایش حجم معاملات و بعضا رقابت همراه شدند.

این سیگنال اما نشان‌دهنده آن است که برخی از خوش‌بینی‌ها به بهبود فروش داخلی و صادرات محصولات نهایی و مصنوعات پلیمری منتهی شده است.

میزان عرضه محصولات پلیمری برای هفته گذشته نیز به میزان محدود 4 درصد، صعودی شد و به 102 هزار و 968 تن رسید.

این میزان از حجم عرضه که بیشترین مقدار از هفته منتهی به 14 خرداد تاکنون است، اگرچه رشد قابل‌توجهی نداشت اما در کنار صعود برجسته تقاضا، توانست زیرساخت لازم برای رشد حجم معاملات را فراهم کند.

به طوری که به میزان 91 هزار و 258 تن از انواع مواد اولیه پلیمری در هفته گذشته در بورس کالا مورد دادوستد قرار گرفت که نه تنها در سال جاری بی‌سابقه بود، بلکه بیشترین حجم معاملات هفتگی از اسفند سال 98 تاکنون است.

تقابل عرضه و تقاضا سبب معامله بیش از 88 درصد از عرضه‌های افزایشی هفته گذشته شد که خوش‌بینی به بازگشت رونق به این بازار را دو‌چندان می‌کند.

رشد بی‌سابقه داده‌های حیاتی معاملات پلیمرها، اثر پذیرفتن از داده‌های اقتصاد کلان همچون رشد پایه پولی و تاثیرپذیری از اثرات کسری بودجه را نشان می‌دهد که چنین رخدادی در یک بازار تخصصی همچون پلیمرها عجیب به نظر می‌رسد که نشان می‌دهد اثرپذیری داده‌های اقتصاد خرد از اقتصاد کلان بیش از گذشته است. بنابراین مدیریت بازار با توجه به احتمال تغییر فاز انتظارات دشوارتر از قبل شده است.

رشد چشمگیر حجم معاملات، می‌تواند به احتمال آغاز یک دوره رونق پس از نزدیک به 6 ماه رکود در بازار پلیمرها منجر شود. اگرچه از هم اکنون نمی‌توان اظهار نظر قطعی داشت. احتمال تغییر فاز بازار را می‌توان از رفتار خریداران هفته گذشته دریافت.

آن هم در وضعیتی که ذهنیت به کف قیمت رسیدن پلیمرها موجب شده تا کسانی که با موجودی بالای انبارها با قیمت تمام شده بسیار بالا از ماه‌های گذشته روبه‌رو هستند، برای کاهش متوسط قیمت اقدام به خرید کنند.

 


ویکی پلاست | مرجع بازار صنعت پلاستیک
 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر
امتیاز مطلب: 100%

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه

پربازدیدترین شرکت ها

پربازدیدترین محصولات

ویدیوهای آموزشی

همه حقوق این سایت متعلق به ویکی پلاست است طراحی و اجرا: نگاه حرفه ای
قیمت بازار اشتراک قیمت کانال تلگرام تبلیغات
بسپار تجارت آسیا؛ تولید و صادرات کامپاندهای پلیمری قیمت بازار قیمت جهانی تلگرام واتس اپ تبلیغات
ویکی پلاست
سلام خوش اومدید
ویکی پلاست، خرید و فروش مواد اولیه نداره
چطور می تونم کمک‌تون کنم؟