یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

وکس سیبویه تولیدکننده وکس های دوقطبی و ناقطبی pe و pp

بسپار تجارت آسیا؛ تأمین کننده مواد اولیه پلاستیک و پلیمر و محصولات پتروشیمی

تحلیل بازار
۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ 0 831

گزارش بازار محصولات پتروشیمی؛ هفته چهارم اردیبهشت 1400

سقوط نیما، صعود معاملات/ کاهش نیما ادامه دارد؟

سقوط نیما، صعود معاملات/ کاهش نیما ادامه دارد؟
معاملات هفته چهارم اردیبهشت امسال با افزایش 49 درصدی نسبت به هفته قبل پایان گرفت و معاملات حدود 25 هزار و 500 تن، بیشتر از هفته قبل بود. اما چه چیزی باعث رشد معاملات شد؟

به گزارش ویکی پلاست، از ابتدای اردیبهشت تا یکشنبه‌ی این هفته که قیمت های پایه اعلام شد، میانگین هفتگی دلار نیمایی 2,431 تومان کاهش داشت و از 23,210 به 20,779 تومان رسید. این کاهش مداوم و سنگین، کار را به جایی رساند که در هفته دوم اردیبهشت، فقط 33 هزار تن معامله ثبت شد و خریداران برای ریزش بیشتر نیما، دست از خرید کشیدند.

اما عدم خرید و انتظار برای رسیدن نیما به قیمت های پایین تر، روی دیگری هم داشت؛ کم شدن یا اتمام موجودی انبارها، تقاضای خرید را هفته به هفته انباشته می کرد.

پایان گرفتن موجودی انبارها در کنار تغییر مسیر دلار صرافی به افزایشی، این هفته خریداران را به بورس کالا برگرداند و 80 درصد عرضه ها، معامله شد. این نسبت خرید، از ابتدای اسفند سال گذشته، بیشترین درصد معاملات به عرضه است. از 95.338 تن عرضه در این هفته، خریداران 77.362 تن معامله انجام دادند و همان طور که پیش‌تر گفته شد با نزدیک 25 هزار تن افزایش، معاملات 49.2 درصد بیشتر از هفته قبل است.

نکته مهم دیگر که نشان از رونق این هفته بازار دارد، پیشی گرفتن تقاضا از خرید است. این هفته برای 95 هزار تن عرضه، بیش از 104 هزار تن تقاضا ثبت شد و بالاخره بعد از چند هفته به میلی خرید، تقاضا از عرضه، پیشی گرفت.

در حالی که از هفته قبل، دلار در بازار آزاد به بالای مرز 23 هزار تومان رفته بود و دلار صرافی هم در مقاطعی تا 22 هزار و 500 تومان هم صعود کرده بود، اما این هفته، دلار آزاد باز هم به کانال 22 هزار تومان برگشت و دلار صرافی هم مسیر کانال 21 هزار تومان را در پیش گرفته و در آخرین قیمت روز چهارشنبه 29 اردیبهشت، به 22,177 تومان رسید.

خریداران، به دنبال ثبات قیمت هستند و قیمت های این هفته دلار و نوسان محدود آن در کانال 22 هزار تومان نشان داد، حداقل در این هفته یا هفته بعد، محدوده دلار کانال 22 هزار تومان است. هر چند دریافت خبرهای مثبت از مذاکرات وین می تواند به کاهش قیمت دلار بیفزاید و با توجه به نزدیک شدن دلار صرافی به کف کانال 22 هزار تومان، احتمال دارد در هفته آینده، قیمت دلار صرافی به کانال 21 هزار تومان نیز، برسد.

نگاهی دقیق تر به معاملات این هفته نشان می دهد، خریداران احتیاط هفته گذشته را کنار گذاشتند و در برخی کالاها که طی هفته های گذشته با قیمت پایه معامله می شد، این هفته خریداران به رقابت پرداختند. این رقابت ها در گروه هایی مثل پت بطری بیشتر دیده شد و خریداران این گروه رقابت ها را نسبت به هفته قبل، بالاتر بردند.

بررسی مسیر نیما

هر چند کاهش های شدید مانند آنچه در دو هفته گذشته برای دلار نیمایی اتفاق افتاد، طی این هفته دیده نشد، اما میانگین روزانه دلار نیمایی امروز (پنجشنبه 30 اردیبهشت 1400) 20 هزار و 400 تومان است و اختلاف میانگین هفتگی امروز با یکشنبه که قیمت های پایه اعلام شد، 289 تومان کاهش است.

در این هفته، میانگین روزانه تا 20,300 تومان پایین رفت اما مجددا با احتیاط و اختلاف کم، به قیمت های بالاتر برگشت. احتمال می رود همین قیمت، یعنی بازه 20,400 تا 20,500، به عنوان قیمت بعدی نیما برای قیمت های پایه در نظر گرفته شود که در این صورت، قیمت های هفته بعد هم چنانچه قیمت های جهانی بدون تغییر یا کاهشی باشند، به صورت نزولی اعلام خواهد شد.

در بازار چه خبر است؟

به رغم بازگشت رونق به معاملات بورس کالا، اما تولیدکنندگانی که فعالیت صادراتی دارند، پایین آمدن قیمت دلار را لطمه مهمی به صادرات می دانند و به گفته آن ها، مشتریان عراقی، میل زیادی به خرید نشان نمی دهند. کم شدن صادرات به کشورهایی که طی سال های پیش، به مشتریان سنتی خرید محصولات تمام شده پلاستیکی تبدیل شده اند، مساوی با پایین آمدن تولید و نتیجتا کاهش خرید از بورس کالا منتهی می شود.

اتفاق مهم دیگری که در حال خودنمایی در بازار است، قانون جدید چک و دشوار شدن نقل و انتقال پول است. تا قبل از قانون جدید چک، بیشتر گردش مالی بنگاه‌ها از طریق چک های حامل صورت می گرفت و با اجرایی شدن قانون جدید، چک های صیادی حتما باید در وجه گیرنده و با قید کد ملی و ثبت در سامانه صیاد باشد که این موضوع، دشواری هایی را ایجاد کرده و تولیدکنندگان آن را مانعی برای گردش پول می دانند.

بالا رفتن نرخ عمده کالاها و افزایش تورم، قدرت خرید مصرف کننده نهایی را نیز پایین آورده و تولیدکنندگان معتقدند، تفاضا در بازار، زیاد نیست و بازار کماکان کم رمق است.

بخشی از خریدهای بازار هم که توسط بنکداران محصولات تمام شده صورت می گرفت به علت انتظارات کاهشی برای افت بیشتر قیمت تمام شده محصولات، کم شده و خریداران بارهای عمده، منتظر کاهش بیشتر قیمت ها در محصولات تمام شده هستند.

اتفاق مهم دیگری که از دو روز پیش به صورت پراکنده از نقاط مختلف کشور شنیده می شود، قطعی بدون اطلاع قبلی برق است. روز گذشته گزارش های زیادی به دست ویکی پلاست رسید که واحدهای تولیدی مستقر در شهرک های صنعتی اعلام کرده بودند برق آن ها به مدت 2 ساعت یا بیشتر، بدون اطلاع قبلی قطع شده و احتمال می رود این روند مانند سال گذشته، ادامه داشته باشد.

روند کاهشی بازار آزاد محصولات پتروشیمی

این هفته بازار محصولات پتروشیمی هر چند در مسیر نزولی قیمت ها، اما فعال و پر رونق بود. به حرکت درآمدن چرخ های خرید و فروش در بورس کالا، بازار آزاد را هم به جنب و جوش انداخت و خریدها افزایش یافت. کمبود مواد اولیه ناشی از چند هفته افت خرید از بورس کالا، موجودی ها را کاهش داده و این کمبود موجودی روی نرخ محصولات، تأثیر مهمی دارد. هر نوع اختلال در عدم بارگیری، اورهال یا اتفاقی که جریان معمول بازار را به هم بزند، فشار بر قیمت ها را افزایش می دهد و افزایش معاملات در این هفته می تواند این پیام را به بازار مخابره کند که طی هفته های پیش رو، موجودی ها افزایش خواهد یافت.


مقایسه هفتگی عرضه، تقاضا و معاملات محصولات پتروشیمی در بورس کالا از دی‌ماه سال 99 تا هفته چهارم اردیبهشت 1400

میزان معاملات هفته چهارم اردیبهشت ماه : 77.362 تن

مقایسه گروه های پلیمری در هفته سوم و چهارم اردیبهشت


 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر
امتیاز مطلب: 90%

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه

پربازدیدترین شرکت ها

درج کارت ویزیت شرکت من

پربازدیدترین محصولات

ویدیوهای آموزشی

همه حقوق این سایت متعلق به ویکی پلاست است طراحی و اجرا: نگاه حرفه ای
قیمت بازار اشتراک قیمت کانال تلگرام تبلیغات
بسپار تجارت آسیا؛ تولید و صادرات کامپاندهای پلیمری قیمت بازار قیمت جهانی تلگرام واتس اپ تبلیغات
ویکی پلاست
سلام خوش اومدید
ویکی پلاست، خرید و فروش مواد اولیه نداره
چطور می تونم کمک‌تون کنم؟