پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

وکس سیبویه تولیدکننده وکس های دوقطبی و ناقطبی pe و pp

بسپار تجارت آسیا؛ تأمین کننده مواد اولیه پلاستیک و پلیمر و محصولات پتروشیمی

تحلیل بازار
۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ 0 743

گزارش بازار محصولات پتروشیمی؛ هفته دوم اردیبهشت ماه 1400

معاملات در گرداب ریزش سنگین دلار

معاملات در گرداب ریزش سنگین دلار
هفته قبل 15 هزار تن و این هفته نزدیک 27 هزار تن معاملات کاهش یافت تا جمع معاملات این هفته، تنها 33,605 تن باشد و با وجود اینکه 90,725 تن عرضه انجام شده بود، ولی فقط 46,256 تن تقاضا برای محصولات ثبت شد. با وجود اینکه بازار، فقط 6 هفته از سال 1400 را پشت سر می گذارد اما حجم معاملات با هفته دوم فروردین که عموما کم رونق ترین هفته سال است، برابر بود.

به گزارش ویکی پلاست، دلیل مهم کاهش 44.5 درصدی معاملات این هفته، سقوط قیمت دلار است. دلار صرافی طی شنبه تا چهارشنبه، 2,290 تومان یعنی 9.8 درصد کاهش قیمت یافت و از 23,237 تومان به 20,947 تومان رسید. این میزان کاهش یکی از سنگین ترین ریزش های دلار در بازار به شمار می رود که بازار محصولات پتروشیمی نیز مانند سایر بازارها، تحت الشعاع آن قرار گرفت.

عقب نشینی دلار صرافی به کانال 20 هزار تومان در حالیست که میانگین هفتگی دلار نیمایی، کماکان در کانال 22 هزار تومان قیمت می خورد و قیمت چهارشنبه میانگین هفتگی در سامانه نیما، 22,598 تومان و فاصله‌اش با دلار روز یکشنبه 12 اردیبهشت، تنها 273 تومان است.

اختلاف 1,624 تومانی دلار نیمایی با دلار صرافی، هر خریداری را به انتظار برای کاهش بیشتر نیما دعوت می کند و همین اختلاف سنگین مهمترین دلیل خروج خریداران، طی هفته جاری و قبل از بورس کالا به شمار می رود.

هنوز اثرات کاهش دلار صرافی روی دلار نیمایی نمایان نشده و زمان‌بر بودن پُر شدن فاصله بین دلار صرافی و دلار نیمایی، مساوی با تأخیر خریداران محصولات پتروشیمی از بورس کالاست.

شاید (بخوانید دور از ذهن) اگر دفتر توسعه در قیمت های 19 اردیبهشت، به جای میانگین هفتگی از میانگین روزانه برای محاسبه قیمت های جهانی استفاده کند، بخشی از تأخیر خریداران، جبران شود و تولیدکنندگان به بازار برگردند اما تداوم قیمت گذاری با میانگین هفتگی و انتظار کاهش بیشتر نیما، می تواند مساوی با تکرار معاملات همین هفته در هفته آتی باشد.

اتفاق مهم دیگری که این هفته در بازارهای جهانی رخ داد، صعود نفت به نزدیکی 70 دلار بود. معاملات این هفته برنت در بازارهای جهانی با 66 دلار آغاز شد ولی هر روز یک دلار به قیمت برنت افزوده شد و در روز چهارشنبه، هر بشکه نفت برنت با پشت سر گذاشتن 69 دلار، به نزدیکی 70 دلار رسید.

نفتا هم طی دوشنبه و سه شنبه‌ی این هفته، 20 دلار افزایش قیمت یافت و با عبور از مرز 600 دلار به 601 دلار رسید. شاخص نفت خام در سال جدید میلادی، 30 درصد افزایش داشته، زیرا با انجام واکسیناسیون گسترده در بسیاری کشورها، چشم انداز تقاضا، بهبود یافته است.

هر چند نفت نسبت به آخرین قیمت هفته گذشته، نزدیک 4 دلار افزایش دارد ولی میزان کاهش دلار به حدی زیاد است که به احتمال قوی در قیمت های هفته آتی، توان رویارویی با ریزش دلار را نداشته باشد. این موضوع را میزان کاهش دلار نیمایی در روزهای پیش رو تا 19 اردیبهشت مشخص خواهد کرد.

سه‌شنبه‌ی این هفته مصادف با شهادت حضرت علی (ع) و تعطیل بود. عرضه های این هفته، به چهارشنبه منتقل شد و پلی اتیلن ها، پلی استایرن انبساطی، ABS و گروه پت، همراه با گروه شیمیایی ها معامله شدند. از اتفاقات دیگر این هفته، دو نوبت عرضه پت بطری بود. معاملات ابطال شده‌ی پت در هفته گذشته، شنبه عرضه شد و چهارشنبه هم، در نوبتی دیگر، پت‌های بطری روانه بورس کالا شدند. رقابت پت های بطری در روز شنبه، بین 65 تا 78 و در روز چهارشنبه، بین 18 تا 54 درصد بود.

همان طور که در مقدمه آمد، معاملات این هفته نزدیک 27 هزار تن کمتر از هفته قبل بود و بیشترین کاهش حجم معاملات، به ترتیب به گروه پ پ نساجی با 3,758 تن، سنگین اکستروژن 3121 تن و گروه PVC با 2,778 تن اختصاص داشت.

بازار آزاد محصولات پتروشیمی هم متأثر از کاهش قیمت دلار، نزولی بود. هر چند تأمین کننده ها در کالاهایی مانند سبک خطی، برای حفظ قیمت‌ها تلاش داشتند ولی با نزدیک شدن به روزهای پایانی هفته، مقاومت در این گروه هم شکسته شد و قیمت ها نزولی شد. پ پ های نساجی و شیمیایی، پی وی سی، پلی استایرن ها، گروه های پرمصرف نایلون و نایلکس، سنگین اکستروژن، همگی این هفته را با کاهش های قابل توجه به پایان بردند. هر چند به اذعان واسطه ها، در بازار خبری نیست و خریدها بسیار خرد و در حد رفع نیازهای مقطعی هستند.

بر اساس دستورالعمل تنظیم بازار محصولات پتروشیمی، شرکت ملی پتروشیمی، در موارد خاص و با هدف تأمین گریدهای مورد نیاز و ایجاد ثبات در بازار تا 5 درصد بیشتر یا کمتر، مجاز به ایجاد نوسان در قیمت های محاسبه شده است. موارد استفاده از اختیار بیش از 5 درصد تا 10 درصد، باید با تأیید کمیته تخصصی پتروشیمی انجام شود.

حالا باید دید دفتر توسعه صنایع پایین دستی، در شرایطی که دلار نیمایی، اختلاف زیادی با واقعیت بازار دارد، از این ابزار در قیمت گذاری هفته آینده استفاده می کند یا خیر. متن کامل دستورالعمل تنظیم بازار محصولات پتروشیمی (1 دی 1399)

 

مقایسه هفتگی عرضه، تقاضا و معاملات محصولات پتروشیمی در بورس کالا از دی‌ماه سال 99 تا هفته دوم اردیبهشت 1400

آمار مقایسه ای بازار فیزیکی هفته جاری و هفته قبل


میزان معاملات هفته اول اردیبهشت ماه : 33.605 تن



مقایسه فروش دلارصرافی و میانگین هفتگی دلار نیمایی از ابتدای دی‌ماه 1399 تا 16 اردیبهشت 1400


 


ویکی پلاست | مرجع بازار صنعت پلاستیک
 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر
امتیاز مطلب: 86%

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه

پربازدیدترین شرکت ها

درج کارت ویزیت شرکت من

پربازدیدترین محصولات

ویدیوهای آموزشی

همه حقوق این سایت متعلق به ویکی پلاست است طراحی و اجرا: نگاه حرفه ای
قیمت بازار اشتراک قیمت کانال تلگرام تبلیغات
بسپار تجارت آسیا؛ تولید و صادرات کامپاندهای پلیمری قیمت بازار قیمت جهانی تلگرام واتس اپ تبلیغات
ویکی پلاست
سلام خوش اومدید
ویکی پلاست، خرید و فروش مواد اولیه نداره
چطور می تونم کمک‌تون کنم؟