جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

وکس سیبویه تولیدکننده وکس های دوقطبی و ناقطبی pe و pp

بسپار تجارت آسیا؛ تأمین کننده مواد اولیه پلاستیک و پلیمر و محصولات پتروشیمی

تحلیل بازار
۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ 0 999

گزارش بازار محصولات پتروشیمی؛ هفته اول اردیبهشت 1400

چرا معاملات 15 هزار تن کاهش یافت؟

چرا معاملات 15 هزار تن کاهش یافت؟
معاملات محصولات پلیمری در هفته اول اردیبهشت، در حالی به پایان رسید هم عرضه ها 6 هزار و 647 تن نسبت به هفته قبل کاهش یافت و هم معاملات 15 هزار و 141 تن کمتر شد. این هفته، معاملات 21.6 درصد کمتر از هفته‌ی پایانی فروردین بود. این گزارش به بررسی دلایل کاهش معاملات می پردازد.

به گزارش ویکی پلاست، دو اتفاق مهم در کنار هم باعث شد تا معاملات هفته اول اردیبهشت، 21.6 درصد کمتر از هفته پایانی فروردین باشد. رقابت‌های بالای خریداران پت بطری و عدم تأیید حدود 4,600 تن عرضه های این گروه از یک سو و شدت گرفتن کاهش دلار نیمایی و در پی آن، انتظارات کاهشی خریداران، از سوی دیگر، باعث شد تا تنور معاملات، سرد شود.

از 87 هزار و 357 تن عرضه های این هفته، 54 هزار و 914 تن معامله انجام شد. اتفاق مهم دیگر در بازار این هفته، پایین آمدن جمع تقاضا از عرضه ها بود. در حالی که عرضه ها بیش از 87 هزار تن بود اما تقاضا 13 هزار و 750 تن کمتر از عرضه ها بود و حجم تقاضای هفته به 73 هزار و 607 تن رسید.

با نگاهی دقیق تر به تحولات اخیر بازار، روند نزولی دلار در صرافی ملی و بازار آزاد و عقب نشینی آن به کانال 23 هزار تومان که از هفته قبل آغاز شد بود، باعث شد تا سیر صعودی دلار نیمایی هم متوقف شده و از دوشنبه این هفته (6 اردیبهشت) نیما با شتاب، وارد مسیر نزولی شود. این هفته، هر چند کاهش دلار صرافی، تقریبا متوقف شد و حداکثر، 96 تومان به اُفت آن اضافه شد، اما دلار آزاد کانال 24 هزار تومان را از دست داد و بین 23,900 تا 23,600 تومان، نوسان داشت.

تغییر مسیر دلار نیمایی باعث شد تا میانگین هفتگی دلار نیمایی در قیمت های پایه‌ی یکشنبه 5 اردیبهشت، تنها 11 تومان نسبت به هفته قبل افزایش پیدا کند و به جز پلی استایرن مقاوم که 1.6 درصد نسبت به هفته قبل افزایش قیمت داشت، در کالاهایی که افزایش قیمت داشتند، حداکثر رشد، 0.38 درصد بود. قیمت های 5 اردیبهشت، را بیشتر می توان قیمت های کاهشی دانست تا افزایشی، چرا که درصدهای کاهشی، قوی تر و بیشتر از افزایشی های جدول مقایسه ای بودند.

عموما، سیگنال های کاهشی، چه از جانب دلار، چه از جانب قیمت های جهانی، خریداران را به احتیاط وا می دارد و با ایجاد انتظارات کاهشی، خریدها را به تعویق می کشاند. مهمترین دلیل کاهش معاملات این هفته را، تقویت انتظارات کاهشی بازار می توان دانست.

دلار نیمایی از یکشنبه 5 اردیبهشت تا امروز (پنجشنبه 9 اردیبهشت 1400) 154 تومان کاهش داشته و با توجه به پایین تر بودن میانگین روزانه، می توان انتظار داشت تا روز یکشنبه 12 اردیبهشت که قیمت های پایه اعلام می شوند، میزان کاهش دلار نیمایی، تغییر بیشتری داشته باشد. دلار نیمایی که قیمت های یکشنبه 5 اردیبهشت با آن محاسبه شد، 23,132 تومان بود و امروز، این رقم به 22,978 تومان رسیده است. به عبارت دیگر، نیما کانال 23 هزار تومان را از دست داد و به کانال 22 هزار تومان عقب نشینی کرد. اتفاقی که در صورت پیشرفت مذاکرات وین، می توان آن را برای دلار صرافی هم انتظار کشید.


دلار صرافی این هفته را با 23,333 تومان آغاز کرد و تا ظهر دوشنبه، در همین قیمت بدون تغییر بود. از دوشنبه، با تغییرات کم، قیمت دلار کاهش یافت و نهایتا با 96 تومان کاهش نسبت به آخرین قیمت هفته قبل، هر دلار در صرافی مالی، 23,237 تومان قیمت گذاری شد. در بازار آزاد هم هر دلار، حداکثر 23,800 تومان قیمت خورد. می توان گفت دلار، هفته آرامی را پشت سر گذاشت و سرنوشت تغییرات بعدی این شاخص مهم اقتصادی، به نتایج مذاکرات وین، وابسته است.

قیمت های جهانی محصولات پتروشیمی، در هفته گذشته، تغییر زیادی نداشت و عموم کالاها یا بدون تغییر بودند، یا کاهشی. نفت، معاملات هفته گذشته در بازارهای جهانی را با 66 دلار به پایان رساند و این هفته نیز در محدوده 67 بوده است. قیمت های نشریه ICIS در روز جمعه، سمت و سوی قیمت های جهانی را معین خواهد کرد.

بازار آزاد محصولات پلیمری، هفته‌ای کاهشی را به پایان برد. به جز گروه پت بطری و شرایط خاصی که بر بازار این گروه حاکم است، در سایر گروه ها، قیمت ها کاهشی است و پ پ های نساجی و شیمیایی، بعد از کاهش 1700 تومانی در قیمت های پایه یکشنبه، گوی سبقت را در کاهش، از سایر رقبا ربودند و پیشتاز کاهش قیمت بودند. کالای MR230 نسبت به هفته قبل، 7 هزار تومان، C30s تا 1800 هزار تومان و Z30s تا 1200 تومان نسبت به آخرین قیمت هفته قبل، کاهش دارند.

البته در گروه سبک خطی هم، قیمت ها به دلیل نوع عرضه 209 امیر که به جای پالت چوبی به صورت جامبوبگ عرضه شده بود، نسبت به شروع هفته، افزایش یافت و قیمت کالاهای این گروه، خصوصا 209 امیر، تا هزار تومان بیش از قیمت یکشنبه، افزایش داشت. البته کمبود دو کالای 235F6 و 22B02 مهاباد هم در این افزایش، بی تأثیر نبود.

پت بطری، گروه بحران زده بازار است. هر چند در قیمت های پایه‌ی این هفته، کالاهای این گروه در دسته کاهشی ها قرار داشت اما رقابت های کالای پت، رکورد سال 1400 را شکست و بیش از 70 درصد رقابت ثبت شد. بورس کالا معاملات گروه پت بطری را تأیید نکرد. قیمت کالاهای این گروه نسبت به پنجشنبه 2 اردیبهشت، تا 4 هزار تومان افزایش یافته است. به دنبال ابطال معاملات پت، بورس کالا عرضه های این گروه را به شنبه 11 اردیبهشت منتقل کرد و هفته آینده، طی دو نوبت، کالاهای گروه پت در بورس کالا عرضه خواهند شد: شنبه 11 و چهارشنبه 15 اردیبهشت. احتمال می رود با افزایش عرضه انجام شده برای روز شنبه و محدود کردن سهمیه ورودی خریداران، بخشی از التهاب این بازار فروکش کند و رقابت ها کاهش یابد.

هفته آینده، به علت تعطیلی روز سه شنبه (شهادت حضرت علی ع) بورس کالا، عرضه های این روز به چهارشنبه منتقل کرده است.

خبر دیگری که بر قیمت تمام شده محصولات اثر خواهد گذشت، افزایش 30.7 درصدی نرخ حمل بار است که روز گذشته، سازمان راهداری آن را ابلاغ کرد. بر اساس نامه سازمان راهداری، نرخ حمل کرایه بار که از آبان سال 1399، 2400 ریال بر تن بود به 3136 ریال بر تن تغییر کرده و این تصمیم، هزینه تمام شده دسترسی به مواد اولیه را احتمالا تا 2 میلون 400 هزار تومان بابت هر کامیون 22 تنی، افزایش خواهد داد.

بازار در حالی به استقبال هفته دوم اردیبهشت می رود که دلار نیمایی در مسیر کاهشی است، دلار صرافی با گام های آهسته و کوتاه، فاصله خود با کانال 22 هزار تومان را کمتر کرده، دلار آزاد امکان صعود به کانال 24 هزار تومان را این هفته نداشت و قیمت نفت، تغییر جدی نسبت به هفته گذشته نداشته است.

مقایسه معاملات محصولات پلیمری در هفته پنجم فروردین و هفته اول اردیبهشت 1400

مقایسه هفتگی عرضه، تقاضا و معاملات محصولات پتروشیمی در بورس کالا از دی‌ماه سال 99 تا هفته اول اردیبهشت 1400


آمار مقایسه ای بازار فیزیکی هفته جاری و هفته قبل
میزان معاملات هفته اول اردیبهشت ماه : 54.914 تن

مقایسه فروش دلارصرافی و میانگین هفتگی دلار نیمایی از ابتدای دی‌ماه 1399 تا 9 اردیبهشت 1400

 


ویکی پلاست | مرجع بازار صنعت پلاستیک

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر
امتیاز مطلب: 100%

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه

پربازدیدترین شرکت ها

درج کارت ویزیت شرکت من

پربازدیدترین محصولات

ویدیوهای آموزشی

همه حقوق این سایت متعلق به ویکی پلاست است طراحی و اجرا: نگاه حرفه ای
قیمت بازار اشتراک قیمت کانال تلگرام تبلیغات
بسپار تجارت آسیا؛ تولید و صادرات کامپاندهای پلیمری قیمت بازار قیمت جهانی تلگرام واتس اپ تبلیغات
ویکی پلاست
سلام خوش اومدید
ویکی پلاست، خرید و فروش مواد اولیه نداره
چطور می تونم کمک‌تون کنم؟