جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

پاکان پلاستکار

وکس سیبویه تولیدکننده وکس های دوقطبی و ناقطبی pe و pp

بسپار تجارت آسیا؛ تأمین کننده مواد اولیه پلاستیک و پلیمر و محصولات پتروشیمی

تحلیل بازار
۷ اسفند ۱۳۹۹ 0 709

گزارش بازار محصولات پتروشیمی؛ هفته اول اسفند 1399

آوار سیاست های ریز و درشت روی رونق تولید

آوار سیاست های ریز و درشت روی رونق تولید
هفته اول اسفند در حالی به پایان رسید دلار زیر سایه اتفاقات مهمی در عرصه سیاست قرار داشت و تصمیم گیری‌های ویژه بازار محصولات پتروشیمی هم، بر کاهش 9 هزار تنی معاملات این هفته، اثر مستقیم گذاشت.

به گزارش ویکی پلاست، در حالی که طی 4 هفته گذشته، معاملات محصولات پلیمری در بورس کالا، به بالای محدوده 80 هزار تن صعود کرده بود، ولی چند عامل مهم، دست به دست هم داد تا معاملات هفته اول اسفند، با 9 هزار تن کاهش، به حدود 73 هزار تن، عقب نشینی کند.

اتفاقات مهم سیاسی هفته اول اسفند

5 اسفند، مهلت دولت برای اجرایی کردن قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از حقوق ملت ایران بود. حضور رافائل گروسی، مدیرکل آژانس انرژی اتمی ایران در آستانه اجرایی شدن این اقدام دولت، به یک توافق فنی موقت رسید. بر اساس این توافق، بازرسی‌های فنی برای راستی‌آزمایی‌ها تا سه ماه دیگر ادامه خواهند یافت و تعداد بازرسان نیز کاهش نمی‌یابد، اما دسترسی به سایت‌های هسته‌ای محدودتر از قبل می‌شود.

از سوی دیگر، آمریکا اعلام کرده که حاضر است دعوت اتحادیه اروپا برای شرکت در یک نشست احتمالی گروه ۱+۵ با ایران برای یافتن راه حلی دیپلماتیک درباره توافق هسته ای (برجام) را بپذیرد.

در این بین، دلار هم متأثر از اتفاقات سیاسی، افت و خیز قابل توجهی را سپری کرد. هر چند جهت گیری قوی تر، میل به کاهش است و چشم انداز پیش رو، تصاویری از توافق و کاهش اثرات تحریم ها را نشان می دهد، اما هنوز برای قضاوت در مورد آینده، زود است.

دیدار رییس کل بانک مرکزی با سفرای ژاپن و کره جنوبی و خبرهایی از بازگشت اموال ایران در بانک های کره جنوبی و آزاد شدن یک میلیارد از 7 میلیارد دلار ایران نزد کره، خبر مهم دیگری بود که مورد توجه بازار ارز قرار گرفت. هر چند وزارت خارجه آمریکا اعلام کرده، آزادسازی این منابع به گفتگو با کره و ایالات متحده، منوط شده است.

تصمیمات کمیته تخصصی پتروشیمی
این هفته، سکان دفتر توسعه صنایع پایین دستی شرکت ملی پتروشیمی از خانم مرضیه طهماسبی به محمد متقی سپرده شد. کمیته تخصصی پتروشیمی برای جلوگیری از اوج گرفتن رقابت ها در معاملات محصولات پتروشیمی، این هفته میزان خرید از بهین یاب 15 کالای پتروشیمی را تغییر داد. 10 کالای پلیمری نیز در بین این محصولات بودند و میزان خرید از بهین یاب عمده آن ها یک ماهه شد. در اخباری دیگر، برخی تولیدکنندگان اعلام کردند کدهای بهین یاب آن ها یا تعلیق شده و یا سهمیه‌شان کاهش زیادی داشته است.

با وجود اینکه عرضه ها، این هفته 4 هزار و 484 تن بیشتر از هفته قبل بود و به 93 هزار و 313 تن رسید، اما متأثر از کاهش سهمیه بهین یاب و تعلیق برخی کدها، معاملات این هفته 9 هزار و 69 تن کمتر از هفته قبل رقم خورد و به 72 هزار و 976 تن رسید. از نظر رقابت ها هم، به جز برخی گروه ها مانند پت های بطری و نساجی، سایر کالاها با رقابت های کمتری نسبت به هفته قبل، مواجه شدند.


رشد چشمگیر قیمت های پایه

روز یکشنبه، سوم اسفند، قیمت های پایه با رشد قابل توجهی اعلام شد و از نظر درصد میانگین رشد، قیمت های سوم اسفند، در جایگاه ششم بیشترین افزایش قیمت امسال ایستاد. پ پ های نساجی و شیمیایی بیش از 4 هزار و 300 تومان و پلی استایرن مقاوم، بیش از 3 هزار و 680 تومان بیشتر از هفته قبل قیمت گذاری شد. هر چند در کمال ناباوری، افزایش قیمت های پایه، تأثیری تکان دهنده ای بر قیمت های بازار نداشت و گویی از نظر خریداران، قیمت ها به زودی، کاهشی خواهند شد.

بازگشت نیما به مسیر کاهشی

در قیمت های پایه‌ی سوم اسفند، نیما 544 تومان افزایش یافت و به 24 هزار و 41 تومان رسید. حتی در روز دوشنبه هم نیما در مسیری صعودی بود اما از سه شنبه، جهت گیری دلار نیمایی کاهشی شد.

آخرین قیمت میانگین هفتگی دلار نیمایی، 23 هزار و 957 تومان است و میزان کاهش نیما نسبت به یکشنبه، 84 تومان است. با توجه به اینکه میانگین روزانه در کانال 23 هزار و 800 تومان است می توان احتمال داد در قیمت های پایه 10 اسفند، نیما کاهشی باشد.

دلار صرافی در کانال 24 هزار تومان ماند

این هفته، دلار صرافی ملی در تعقیب دلار آزاد (چهارشنبه 6 اسفند) تا 25 هزار و 220 تومان نیز پیش رفت ولی در ادامه، به مسیر کاهشی بازگشت و 24 هزار و 812 تومان، قیمت گذاری شد. اختلاف آخرین قیمت دلار صرافی (24,812تومان) با قیمت پایانی هفته گذشته نشان می دهد دلار صرافی 358 تومان کاهش داشته است.

رکوردشکنی نفت و عبور از 67 دلار

قیمت نفت در پی سرمای شدید آمریکا و تعطیلی چند پالایشگاه، سیر صعودی گرفته است. قیمت نفت که معاملات این هفته را با 63 دلار آغاز کرده بود، شب گذشته (چهارشنبه 6 اسفند) از مرز 67 دلار گذشت.

رشد قیمت نفت در بازارهای جهانی، افزایش قیمت خوراک و محصولات پتروشیمی را در پی خواهد داشت. شاید مهمترین اثر صعود قیمت های جهانی را بتوان در قیمت های روز چهارشنبه پ پ های نساجی و شیمیایی دنبال کرد.

در حالی که بعد از معاملات دوشنبه ی این گروه ها در بورس کالا، قیمت ها تا حدی نزولی شده بود اما روز چهارشنبه و در پی انتشار اخباری مبنی بر افزایش قیمت در بازارهای جهانی، قیمت ها در بازار داخلی نیز رو به افزایش گذاشت.

مقایسه فروش دلارصرافی و میانگین هفتگی دلار نیمایی از ابتدای امسال تا 6 اسفند 1399

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر
امتیاز مطلب: 90%

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه

پربازدیدترین شرکت ها

پربازدیدترین محصولات

ویدیوهای آموزشی

همه حقوق این سایت متعلق به ویکی پلاست است طراحی و اجرا: نگاه حرفه ای
قیمت بازار اشتراک قیمت کانال تلگرام تبلیغات
بسپار تجارت آسیا؛ تولید و صادرات کامپاندهای پلیمری قیمت بازار قیمت جهانی تلگرام واتس اپ تبلیغات
ویکی پلاست
سلام خوش اومدید
ویکی پلاست، خرید و فروش مواد اولیه نداره
چطور می تونم کمک‌تون کنم؟