شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

وکس سیبویه تولیدکننده وکس های دوقطبی و ناقطبی pe و pp

گزارش بازدید از نخستین پتروشیمی ایران
پتروشیمی آبادان اولین و قدیمی ترین پتروشیمی ایران با بیش از 50 سال سابقه تولید هم اکنون زیر مجموعه هلدینگ تاپیکو و شستا بوده که متعلق به وزارت رفاه است.

به گزارش ویکی پلاست به نقل از انجمن تولیدکنندگان لوله و اتصالات پی‌وی‌سی، گزارش بازدید 25 بهمن 1399 از این مجتمع پتروشیمی را در ادامه می خوانید. قسمت عمده خوراک این پتروشیمی توسط دو خط 6 اینچ از پالایشگاه آبادان که در جوار این پتروشیمی است تامین می شود که در واقع هدف اولیه از تاسیس این پتروشیمی استفاده از این خوراک و جلوگیری از سوزاندن آن بوده است.

هم اکنون دو خط تولید پی وی سی که با اصطلاح قدیم و جدید از آنها یاد می شود در پتروشیمی آبادان مشغول بکار است که علاوه بر پی وی سی سایر مواد حاصل از فرآیند مانند آب ژاول نیز تولید می نماید.

زنجیره کامل تولید پی وی سی یعنی از صفر تا صد در این مجموعه مستقر شده است و در صورت تامین خوراک و افزودنی های لازم و کارکرد هر دو خط، این پتروشیمی توان تولید 110 هزار تن پی وی سی در سال را دارد.

با آتش سوزی واحد 600 در سال 97 که وظیفه تبدیل EDC به VCM را دارد عملا قلب این پتروشیمی از کار افتاد و پروسه تولید با توقف مواجه شد که هم اکنون با استفاده از توان داخل این واحد مجددا راه اندازی و شروع بکار کرده است.

پتروشیمی آبادان در طول سالیان گذشته دچار مشکلاتی شده است که هم اکنون  هزینه های سربار زیادی به مدیریت فعلی تحمیل کرده است مدیریت فعلی که از بدنه این پتروشیمی هستند با رویکردی مثبت در حال رفع مشکلات و بروز رسانی و توسعه پتروشیمی هستند.

عمده مشکلات کیفی در خط قدیم یا شماره یک موجود دارد بطوریکه به گواه اظهارات مصرف کنندگان و مشتریانی که مواد اولیه خط جدید یا ۲ مانند S65 یا  S70 را مصرف کرده اند از کیفیت و بسته بندی این محصولات راضی هستند.

اما مشکلات خط قدیم یا 2 چیست؟؟

خط قدیم از ترکیب 16 راکتور 3.5 تنی تشکیل شده است .

پس از تبدیل EDC به VCM به این راکتور ها VCM تزریق می شود و خروجی دوغ آب پی وی سی است که دوغ آب به داخل خشک کن هدایت میشود و پس از خشک شدن به واحد بسته بندی منتقل میشود.

عمده مشکل خط 1 رطوبت بیش از حد محصول بود که بر اساس استاندارد مواد خروجی از خشک کن حداکثر باید 0.7 درصد رطوبت داشته باشد تا پس از انتقال به واحد بسته بندی و قبل از شرینگ پالت این مقدار به زیر 0.4 درصد برسد که متاسفانه این مقدار حدود 1 تا 2 درصد بوده است.

برای حل موضوع در یکماه اخیر اتاق پیش گرمی در کنار خشک کن ساخته شده همچنین دستگاه تزریق بخار گرم بر روی سیستم انتقال تعبیه شده تا دوغ آب پی وی سی در مدت زمان کوتاه تری خشک شود.

همچنین واحد کنترل کیفیت مجتمع با توان و اختیارات اجرایی بیشتر تشکیل شده تا از بسته بندی محصول با درصد رطوبت بیش از 0.4 درصد جلوگیری نماید.

مشکل دیگر خط قدیم بسته بندی دستی  و نوسان وزن در کیسه های تحویلی بوده است که با توجه به خریداری خط اتوماتیک بسته بندی در سالیان گذشته که به علت پاره ای از مسائل هنوز راه اندازی نشده بود با توجه به اعتراضات موجود بنا به اظهارات مدیران پتروشیمی راه اندازی این خط در حال انجام است و با تکمیل فرایند و راه اندازی کمپرسور هوای خط، بسته بندی اتوماتیک  با تلرانس وزن پایین تا ۱۵ روز آینده شروع بکار خواهد کرد.

در این بازدید همچنین در رابطه با سایر مشکلات کیفی مانند تفاوت رنگ (زرد بودن مواد) و یا مش بندی گرید S57 تذکراتی داده شد.

نکته مثبت دیگر عِرق و تعصب پرسنل به پتروشیمی بود بطوریکه پرسنل حاضر در  واحد ها علاقه داشتند تغییرات انجام شده را با جزییات توضیح داده و از پتروشیمی و محصولشان دفاع کنند.

به هرحال مدیران پتروشیمی قول دادند در یک بازه کوتاه کلیه مشکلات کیفی مرتفع گردد و محصول با کیفیتی استاندارد تحویل خریداران نمایند.

از دیگر مسائل مورد بحث ظرفیت 20 تنی عرضه های پتروشیمی در بورس بود که نسبت به افزایش آن به 22 یا 22.5 تن پیشنهاد داده شد و مورد استقبال دو طرف قرار گرفت که علاوه بر کاهش هزینه حمل برای مشتریان باعث افزایش فروش و کاهش هزینه های بسته بندی برای پتروشیمی میگردد.

در پایان باید از مدیران محترم دفتر توسعه صنایع پایین دست سرکار خانم طهماسبی و جناب آقای منصوری پور و مدیر بازرگانی پتروشیمی جناب دکتر هادی زاده و مدیر مجتمع جناب خیرآبادی تشکر نمایم ضمنا مدیر عامل مجتمع جناب مهندس علوی به علت ابتلا به بیماری کرونا در بستر بیماری بودند که برای ایشان آرزوی سلامتی مینماییم.


 


ویکی پلاست | مرجع بازار صنعت پلاستیک

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر
امتیاز مطلب: 0%

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه

پربازدیدترین شرکت ها

درج کارت ویزیت شرکت من

پربازدیدترین محصولات

ویدیوهای آموزشی

همه حقوق این سایت متعلق به ویکی پلاست است طراحی و اجرا: نگاه حرفه ای
قیمت بازار اشتراک قیمت کانال تلگرام تبلیغات
بسپار تجارت آسیا؛ تولید و صادرات کامپاندهای پلیمری قیمت بازار قیمت جهانی تلگرام واتس اپ تبلیغات
ویکی پلاست
سلام خوش اومدید
ویکی پلاست، خرید و فروش مواد اولیه نداره
چطور می تونم کمک‌تون کنم؟