یکشنبه ۷ مرداد ۱۴۰۳

زرین نپتا

وکس سیبویه تولیدکننده وکس های دوقطبی و ناقطبی pe و pp

بسپار تجارت آسیا؛ تأمین کننده مواد اولیه پلاستیک و پلیمر و محصولات پتروشیمی

گفتگوی ویژه خبری شب گذشته به موضوع بهین یاب و مواد اولیه پتروشیمی اختصاص داشت. در این مناظره، صادقی نیارکی، معاون صنایع وزارت صمت، مهدوی ابهر، دبیر انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی و محتشمی پور، قائم مقام مدیرعامل شرکت بورس کالا حضور داشتند.



به گزارش ویکی پلاست، پس از خاتمه مناظره، تولیدکنندگان در مورد نظرات افراد حاضر در مناظره، چنین گفتند:

قبض برق بده
لیست ارزش افزوده بده
لیست بیمه بده
هر ماه گزارش تولید بده
فاکتورهای فروشت رو بارگذاری کن
و ...

برای این که بتونی برای خرید مواد اولیه تولید وارد رقابت بشی و ۲ برابر قیمت جهانی بخری


نشست خبری برگزار میشه برای بررسی وضعیت توزیع مواد اولیه پتروشیمی و بهین یاب! اونوقت سازمان ها میان برای خودشون نوشابه باز می کنن! و کاستی ها رو ماست مالی و وظایف ذاتی شونو بزرگ نمایی می کنن!


چرا اینا فقط همدیگر رو مقصر میکردن؟؟؟نشست خبری درمورد مشکلات محصولات پتروشیمی هست بعد یه مصرف کننده که این مواد نهایتا بدستش میرسه تو این نشست نیست؟؟؟؟ مشکل اینه که بی سوادا برای باسوادا تصمیم میگیرن


ما همه اینها رو دادیم سهل‌انگاری کارشناس مربوطه که آمار تولید مارو تو بهین باب تایید نکرده تعلیق شدیم هیچ کی هم گردن نمیگیره واحدمون تعطیل شده جناب کارشناس تقصیر انداختن گردن ما که آمار تولید وارد نکردین درصورتی که دربهین باب مستند هست که ما وارد کردیم و مستند هست.


واقعا این روند پیگیری سهمیه توی وزارت صمت مزخرف وقت گیر و توهین به تولید کننده است روند برای تهرانی ها را نمیدونم برای شهرستانی ها که عذاب مضاعف هستش
یکنفر باید تو صمت استان یک نفر هم تو وزارت خونه باید پاچه خواری کارشناس صمت را بکنه تا  از هفت خوان رستم که بیشترش هم ناهماهنگی کارشناس هاست را رد کنه
توهین محض به جریان تولید


بنده کاملا تمرکز کردم تو بحث این آقایون متوجه شدم مقصر کیه
تولیدکننده ها مقصرا که تمام عمر سرمایه شونو گذاشتن که همچین کسایی بیان و بشینن چرت و پرت تحویل مردم عادی بدن.


کد بورس من رو با 30 تن سهمیه بستن
فاکتور فروش دادم همه کارهای اداری رو انجام دادم. بعد از نامه نگاری . پریشب از اصفهان رفتم تهران، از دیروز صبح تا ساعت 3بعد از ظهر و امروز از ساعت 8صبح تا ساعت 3بعد از ظهر اونجا بودم. به والله کسی جوابگو نیست. هیچ کاری نکردن گفتن برو خودمون خبر میدیم


نتیجه ی این مناظره این بود: که تا دیروز دلالها را عامل تورم و کمبود مواد پتروشیمی معرفی میکردند، الان میبینند مشکل حل نشده، امشب کسانی که باید حامی. تولید کننده باشند اومدند تولید کننده ها را دلال معرفی میکنند. که باز هم فشارها را بیشتر کنند و غل و زنجیر های بیشتری را به پای تولیدکننده ببندند.


مسخره بازی شده بهین یاب و صنعت معدن ما افزایش ظرفیت داشتیم مراحلش شش ماه زمان برد و پروانه مارا حالت تعویق انداختن شش ماه مواد به ما ندادن هرچی هم التماس میکردیم بابا ما تولید کننده ای براشون مهم نبود به قول بعض ها امسال شده سال خمش تولید


به نظرم شهوت قدرت و پول مسئولین را کور کرده و ماموریتی برای نابودی تولید کننده ها دارند .امشب به حال خودم غبطه خوردم که چرا ۲۷ سال به قصد خدمت و رضای خداوند صادقانه تولید کردم.


هیچ تدبیر و اندیشه ای متاسفانه در کار نیست چند تا مسئول غیرمتخصص اختیار این همه صنعتگر و تولیدکننده رو به دست گرفتن و ملعبه خودشون کردند.


تمام اینها شعار هستش الان اگه کسی بخواد مواد بهین یاب  خرید کنه باید تمام اطلاعات  خرید و فروشش را اعلام کنه این در حالی است که اغلب مشتریها از گرفتن فاکتور امتناع  میکنند و اگه نتونیم فروشی اعلام کنیم از اول دی ماه سهمیه ها باطل میشه.


بنظرم ما تولید کننده ها فکر میکنیم حامی داریم ولی مرکز مختلف قدرت اقتصادی در کشور مثل صمت دارایی تامین اجتماعی  برق و.... به زبان محترم میگن برید این مملکت تولید کننده نمی خواد ما هی داریم دلخوشیم میگیم نه حامی داریم به خدا سخت در اشتباهیم . این مملکت پاچه خوار بی مصرف و لا ابالی میخواد. متاسفم اینها دارن برای ما تصمیم میگیرن


دولت 22 تن پودر پی وی سی میفروشه پوله 70 تن و از خریدار میگیره بعدم دنبال مقصر میگرده
برادر من پتروشیمی که ماله همین آب و خاکه نفت ماله همین مردم
پودر پی وی سی  کشش نداره 33 تومن 34 تومن
سالی چند نفر کارگر بیرون کنیم بگیم بازار نداریم تولید سخت شده


۳ ماهه که با سامانه اعلام فروش داریم کلنجار میریم فروش ها را ثبت کنیم ولی حتی یک فایل اکسل نمیتونن درست طراحی کنند.  بیش از ۵۰ مورد ایراد اعلام کرده ایم ولی باز هم جواب نمیده. به عنوان مثال واحد کالا که برای ما متر مربع هستش اعشار نمیپذیره و کارشناس محترم میگوید میلیمتر مربع وارد کنید . میگوییم قیمت واحد با فاکتور ما مطابقت نخواهد داشت جواب دادند آن راهم ضریب ببندید. حالا یک فایل ساده اکسل نمیتونن درست کنند توقع دارید اقتصاد تولیدی را چکار کنند.


قدرت و پول دو اهرم مکمل هم هستند و نتیجه میشود فساد.
در جامعه ای با مدیران فاسد نمیشود معامله کرد و اگر میشد در این ۳۰ سال شده بود.
جای انجمن های فعال و حمایت شده از طرف اعضا در کشور خالی است ،که اگر بودند اینطور با تولید و اشتغال  یک‌مملکت بازی نمی کردند.
اگر مدیران فعلی که سالهاست در این وزارت خانه ها چنبره زده اند قرار بود کاری کنند و گوش وبه شعارهای اقتصادی سال بدهند ،وضع فرق میکرد.
جای خرد جمعی در تشکلهای واقعی و حمایت تک تک اعضا از آنان خالی است و همه ماهم مقصر.


میگن مستربچ سازها باید ۲۰ تا ۳۰ درصد بهشون مواد پلیمری اختصاص داده بشه و بعد از اون سی درصد سی درصد از سهمش بهش تعلق میگره در واقع میشه ۹ درصد سهم موادش را باید از بورس تهیه کنه بقیش باید بریم از بازار تهیه کنیم.
ما تولید کننده بدبخت بازار هم بهمون فاکتور رسمی نمیده بعد اداره مالیات میگه اگه بفهمم فاکتوری غیر رسمی انجام دادی کتمان درآمد کردی و ...
خلاصه کاری باهامون کردن پشیمون شدیم از اینکه تولید کننده هستیم.


بدبختی شده الان من هم ۱ ماهه منتظرم آمار تولیدم تایید بشه تا فاکتور بتونم ثبت کنم از الان استرس دارم سهمیه دی قطع کنن. تو اداره کارشناس مربوطه دو هفته اس نیست و کسی نیست کار ایشون که یک کلیک ساده اس انجام بده.   تولید کارخانه دار بدبخت به یه کلیک متکی اگه ایشون حال نداشته باشه سهمیه یک ماهش میره رو هوا ... برای من یک بار اتفاق افتاده و همیشه این استرس دارم.


نماینده پتروشیمی مثلاً آمد که از پتروشیمی دفاع کند و تولیدکنندگان را دلال نامید و ارز را هم به صورت رانت معرفی کرد در حالی که ارز اکنون و از حداقل چهار پنج ماه پیش عملا به صورت آزاد محاسبه شده ولی باز هم از طرفی شاهد رقابت در خرید هم هستیم مشکل دلال بازی پتروشیمی هاست به نظر من وزارت صنعت باید پتروشیمی ها را ملزم به عرضه صددرصدی در بورس کند و هر چه ماند را مجوز صادرات دهد نرخ ارز تک نرخی بازار آزاد و به صورت ده درصد زیر قیمت فوب به تولیدکننده بدهند.

ضمن اینکه ارزش افزوده را از دوش تولیدکننده معاف کنند و تولیدکننده صادرکننده را با معافیت برگشت ارز حاصل از صادرات حمایت واقعی از جهش تولید کنند ضمن اینکه در شرایط فعلی اجرای طرح افق مشکلات زیادی برای تولیدکنندگان بوجود خواهد آورد ضمن اینکه معتقد به شفافیت هستم اما اجرای طرح افق باعث کاهش یا از بین رفتن سهمیه خیلی از واحدهای تولیدی می‌شود که ضمن مشکل در بروکراسی های اداری باز باید به فکر حل فاکتور فروش باشند.

من معتقد هستم که اگر وزارت صنعت ابتدا پتروشیمی ها را ملزم به رعایت عرضه صد درصدی و آزاد کردن واردات مواد اولیه کند و ارز مورد محاسبه به صورت آزاد و با ده درصد زیر قیمت فوب خلیج فارس قرار دهد و همچنین به تمام تولیدکنندگان چه صنعتی و چه صنفی حتی به صورت یک تن دو تن تا چند ماشین بار بدهد پدیده دلال بازی ختم خواهد شد.


بهترین راه آزاد کردن خرید توی بورسه
چند سال پیش که برای خرید از بورس ن شرکتی تو کار بود و ن  این همه سامانه ناکارآمد و دست و پاگیر ، قیمت پایه مواد با بازار آزاد زیر ۵٪ بود ،
اون موقع هر شخص عادی میتونست بره مواد بخره ، با کیلویی ۱۰۰ سود بارشو میفروخت ،
الان هر کی بخواد بار بخره باید کیلو ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ و بعضی از گریدها تا ۵۰۰۰ تومان اور بده به شرکتی که میتونه مواد از بورس تهیه کنه،  این بهین یاب و افق خودش باعث رانت شده.


چرا باید ارزش افزوده رو فقط تولید کننده پرداخت کنه؟ مشتری ها چرا نباید بارنامه خودشون رو تو سامانه مثل جامع تجارت ثبت کنن؟ چرا هیچ اجباری از هیچ ارگانی روی مشتری نیست فاکتور خرید و فروش و بارنامه رو اعلام کنه؟....
به قول معروف شدیم چوب دو سر طلا....
از یه طرف مشتری میگه فاکتور غیر رسمی
از یه طرف دولت میگه باید اسم اعلام کنی...

تنها برنده این بازی اون دسته افرادی هستند که از شکاف قانونی استفاده کردن و بدون جواز تاسیس و کداقتصادی و مالیات و دارایی دارن توی کارگاه های بی نام و نشان تولید میکنن.... بنده خودم به شخصه سراغ دارم که شخصی به همین صورت جنس تولید شده را بیش از ۱۵ درصد زیر قیمت شرکت های رسمی داره میفروشه... شکایت هم کردیم گفتن کرونا اومده نمی‌تونیم پیگیری کنیم....

بنظر من بزرگترین اشتباه زندگیم بود که تولید کننده شدم.... باید مثل بقیه دلالی کنم و راحت زندگی کنم.... نه مالیات نه ارزش افزوده نه تامین اجتماعی نه صمت نه بهین یاب نه افق نه جامع تجارت...

چه فایده که سرمایه مالی و سرمایه جوانیم رو پای چرخ خراب اقتصاد این مملکت به فنا دادم


۴۰ روز هست بورس ما بسته شده و از بورس نتوانستیم خرید کنیم. نتیجه هم از وزارتخانه نگرفتیم. از دیروز هم مواد در بازار نمی‌فروشند، با روزی  ۱۰ تن تولید، فردا رو تعطیل کردیم.


واسطه ها و تأمین کنندگان مواد اولیه، از دیروز خرید و فروش مواد اولیه را متوقف کرده اند. هیچ پیشنهادی وجود ندارد و برخی تولیدکنندگان که مواد اولیه خود را از بازار آزاد تأمین می کردند، در پیام‌هایی، به ویکی پلاست گفته اند به علت پایان گرفتن مواد اولیه، طی امروز و روزهای آینده، تولیدشان متوقف می شود.


بازار مواد اولیه، به علت نداشتن ساختار توزیع شفاف در کنار بورس کالا، طی سال های گذشته، به شکلی غیررسمی فعالیت داشته و این فعالیت، به علت فروش های غیررسمی، خارج از ضوابط مالیات و سایر ساختارهای قانونی بوده. با جدی شدن بازرسی انبارها و بررسی کدهای بهین یاب نیمه فعال یا غیرفعال که سهمیه می گیرند، فعالیت در این بازار برای فعالان آن، دشوارتر از هر زمانی، شده است.

در صورت اتخاذ تصمیمات درست از سوی سیاستگذار، اجماع فعالان این بازار برای عدم خرید و فروش، می تواند شروعی برای شکل گیری بازاری رسمی و شفاف در کنار بورس کالا باشد. به نحوی که بازیگران آن، با انجام تکالیف قانونی و به صورت رسمی، در این بازار فعالیت داشته باشند.


بنده حدود ۸ سال هست در زمینه تولید نایلون و نایلکس فعالیت می کنم، هم مالیات می دهم و هم تمام دغدغه ها و درگیریهای اداری یک تولیدکننده که مواد را از طریق پتروشیمی تهیه می کند را دارم، متاسفانه توان خرید مواد اولیه را بدلیل نقدینگی پایین ندارم و نمی توانم از بورس تهیه کنم و مجبورم این مواد رو به هر صورتی با اینکه با قیمت بالاتر از بورس به دستم‌می رسد از بازار آزاد تهیه نمایم، و با این شرایط اقتصادی تا این لحظه با لطف خدا چراغ کارخانه کوچکم را روشن نگه داشته ام، ولی در حال حاضر با بی تدبیری و عدم برنامه مسئولین ذی ربط و عدم تامین مواد اولیه از بازار آزاد دو روز است که چراغ کارخانه ام که تحریم نتوانسته بود خاموش کند با بی تدبیری خاموش شده است.

حال سوال بنده این است بنده و امسال من که کم هم نیستند برای تامین مواداولیه چه کاری باید انجام دهند، آیا در سال جهش تولید این حرکت در راستای جهش برای توقف تولید است؟


 نشد که مواد از بازار بگیریم.
بورس هم که چند روز طول میکشه تا به دستمون برسه.
برای اولین بار تو زدیم بخاطر نداشتن مواد اولیه باید تعطیل کنیم.
تا حالا به یاد نداشتم که مجبور بشم کارخونه ام رو خاموش کنم اونم به خاطر نداشتن مواد  اولیه.  
تو کشوری که پر از پتروشیمی هست.
فقط و فقط بخاطر بی کفایتی و عدم اتخاذ تصمیم درست دست اندرکاران و مسئولین عزیزمون


ویکی پلاست | مرجع بازار صنعت پلاستیک

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر
امتیاز مطلب: 100%

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه
محسنیان دوشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۹
تجربه این چند ساله نشان داده که سازمانهای حمایتی و نظارتی مثل سازمان حمایت و تعزیرات و نهادهای مثل اتحادیه ها و وزارتخانه های که هر روز دستور عمل و قانون جدید لحاظ میکنن برای کشور دوچار رانت و مشکل برای تشکل های پایین دستی شدن پس نتیجه اینکه بصات این تشکل ها باید جمع شود چون نه در این کشور و نه در هیچ کجایی دنیا این نوع تفکر و عملکرد جواب نداده ارسال پاسخ

پربازدیدترین شرکت ها

پربازدیدترین محصولات

ویدیوهای آموزشی

همه حقوق این سایت متعلق به ویکی پلاست است طراحی و اجرا: نگاه حرفه ای
قیمت بازار اشتراک قیمت کانال تلگرام تبلیغات
بسپار تجارت آسیا؛ تولید و صادرات کامپاندهای پلیمری قیمت بازار قیمت جهانی تلگرام واتس اپ تبلیغات
ویکی پلاست
سلام خوش اومدید
ویکی پلاست، خرید و فروش مواد اولیه نداره
چطور می تونم کمک‌تون کنم؟