چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

پاکان پلاستکار

وکس سیبویه تولیدکننده وکس های دوقطبی و ناقطبی pe و pp

بسپار تجارت آسیا؛ تأمین کننده مواد اولیه پلاستیک و پلیمر و محصولات پتروشیمی

آشنایی با پودر تالک، خواص و کاربردها
تالک ماده ی معدنی نرمی است که شامل منیزیم و مقدار کمی آب در ترکیب با سیلیکات و اکسیژن است که فرمول شیمیایی آن 3MgO.4SiO2.H2O است.

از جمله مراحل فراوری این ماده می توان گفت که ابتدا این ماده در طی فرآیند استخراج از معدن، بصورت سنگ هایی خرد شده به محل دیگری برای آسیاب شدن حمل می شود.

در طول فرایند استخراج از معدن، مراقبتهای بسیاری انجام می شود تا آلوده نشود و خاصیت‌های آن حفظ شود. در مرحله بعد سنگهای خرد شده به آسیاب هایی برای از بین بردن ناخالصی‌ها با استفاده از روش های مختلف مثل شناورسازی با کف ساز ها و... می رود و در نهایت پودر آن با توجه به کاربرد آن تولید می شود.

از جمله خاصیتهایی که این ماده را مورد توجه صنایع مختلف قرار داده است، خاصیت جذب رطوبت بالا، نرمی، روغنی بودن و... است که مصارف گوناگونی در صنعت های مختلف پیدا کرده است.

در ادامه ابتدا با خواص عمومی و ذاتی این پودر آشنا می شویم و در مرحله بعد به ذکر مهمترین صنایعی می پردازیم که از این پودر به خاطر خواص آن و کاربردش در صنعتشان بهره می گیرند می پردازیم.

خواص پودر تالک

پودر تالک خاصیت های مختلفی دارد و به همین دلیل صنایع گوناگون با توجه به کاربردشان، از آن در تولید محصولاتشان استفاده می کنند. از جمله مهمترین خواصی این ماده می توان به موارد زیر اشاره کرد:

- خاصیت درخشندگی
- خاصیت نرمی
- عدم تحرک شیمیایی
- مقاومت بالای دی الکتریک
- هدایت حرارتی بالا
- رسانایی الکتریکی پایین
- جذب روغن
- چرب و روغنی بودن تالک
- نامحلول در آب
- نامحلول در اسید های ضعیف
- انفجاری نبودن
- قابل اشتعال نبودن

کاربرد پودر تالک در صنایع گوناگون

امروزه کاربرد پودر تالک در صنایع مختلف به دلیل خواص زیاد آن افزایش یافته است. بسیاری از افراد بدون اینکه حتی نام این ماده به گوششان بخورد، از آن در محصولات مختلف استفاده می کنند. در ادامه به مهمترین صنایعی که پودر تالک جای پای خود را در آنها باز کرده است، اشاره خواهیم کرد.

کاربرد پودر تالک در صنعت سرامیک

در صنعت سرامیک به صورت گسترده ای  از پودر تالک به دلایل مزایای منحصر به فرد آن استفاده می شود. در این صنعت استفاده از تالک باعث بهبود مقاومت سرامیک در برابر شکستگی های مختلف، توزیع یکنواخت مواد سرامیکی در کل بدنه و همچنین کاهش هزینه های تولید می شود. از طرفی سفیدی این پودر، زیبایی بصری خاصی را به این محصولات منتقل می کند.

کاربرد پودر تالک در صنعت رنگسازی

صنعت رنگسازی یکی دیگر از صنایعی است که پودر تالک در آن زیاد استفاده می شود. سفیدی و درخشندگی از جمله مهمترین مزایایی است که استفاده این پودر را در این صنعت به عضو جداناپذیر تبدیل کرده است.

همچنین به دلیل خاصیت ذاتی پودر تالک، استفاده از آن باعث می شود رنگ بدست آمده صاف و روان باشد.

کاربرد پودر تالک در صنعت کاغذ سازی

شاید بتوان گفت صنعت کاغذ سازی، بیشترین استفاده را از پودر تالک می برد. بیشتر کاغذ ها از خمیر حاصل  از ترکیب چوب و مواد دیگر ساخته می شوند.

در فرایند تولید این خمیر ماده تالک به عنوان یک پرکننده عمل می کند. به دلیل اینکه عمده کاربرد این ماده در کاغذ سازی مواردی همچون روشنایی، سفیدی و توانایی جذب بهتر جوهر است لذا از نظر نوع تالکی که در این صنعت استفاده می شود، باید مواد اولیه آن نرم، بدون هرگونه شن و ریگ باشد.

کاربرد پودر تالک در صنعت پلاستیک

صنعت پلاستیک نیز یکی دیگر از صنایعی است که بیشترین استفاده از پودر تالک را دارد. در این صنعت برای ساخت و تولید محصولات از مواد پلیمری استفاده می شود و تالک می تواند به آنها اضافه شود تا سختی و مقاومت حرارتی آن را افزایش دهد و مانع از آب رفتگی آن ها بشود.

کاربرد پودر تالک در صنعت آرایشی
از گذشته تا کنون در صنایع آرایشی از پودر تالک استفاده می شود و بسیاری از شرکت های تولید لوازم آرایشی از آن در محصولات گوناگون استفاده می کنند.

از این پودر در ساخت محصولات مختلف مثل کرم پودرها، سایه چشم، براق کننده های مو، ماسک های صورت، لوسیون ها، لاک ناخن، شامپوها و... استفاده می شود.

مواردی مثل نرمی، درخشندگی، جذب چربی، جذب آب، پخش نشدن مواد آرایشی روی صورت و... از جمله مزایای بکار گیری این مواد در انواع محصولات آرایشی وبهداشتی است.


کاربرد پودر تالک در صنعت کشاورزی و دامداری

در صنعت کشاورزی از ماده تالک هم به صورت دانه های ریز هم به صورت پودر استفاده می شود. در کشاورزی از آن برای پرکردن مواد معدنی با هدف دفن ناقلین میکروب ها استفاده می شود، برای تولید کود و... استفاده می شود. همچنین در دامداری به روش های مختلفی از پودر تالک در غذای حیوانات استفاده می کنند.

نتیجه گیری

در این مقاله سعی کردیم یک معرفی کلی و مفید از ماده تالک که شاید تا قبل از خواندن این مقاله حتی تصور هم نمی کردید این همه کاربرد در صنایع مختلف داشته باشد، داشته باشیم و ضمن اینکه در ابتدای مقاله به اینکه تالک چیست پرداختیم و به خواص آن اشاره کردیم، سعی کردیم مهمترین صنایعی را که از این ماده در تولید محصولاتشان استفاده می کنند، معرفی کنیم و با ذکر مثال هایی دلایل علاقه مندی این صنایع به این ماده را هم تا حدودی بیان کردیم.

 


ویکی پلاست | مرجع بازار صنعت پلاستیک

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر
امتیاز مطلب: 95%

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه

پربازدیدترین شرکت ها

پربازدیدترین محصولات

ویدیوهای آموزشی

همه حقوق این سایت متعلق به ویکی پلاست است طراحی و اجرا: نگاه حرفه ای
قیمت بازار اشتراک قیمت کانال تلگرام تبلیغات
بسپار تجارت آسیا؛ تولید و صادرات کامپاندهای پلیمری قیمت بازار قیمت جهانی تلگرام واتس اپ تبلیغات
ویکی پلاست
سلام خوش اومدید
ویکی پلاست، خرید و فروش مواد اولیه نداره
چطور می تونم کمک‌تون کنم؟