یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

وکس سیبویه تولیدکننده وکس های دوقطبی و ناقطبی pe و pp

بسپار تجارت آسیا؛ تأمین کننده مواد اولیه پلاستیک و پلیمر و محصولات پتروشیمی

کسب‌وکارهای خدماتی باید چگونه از تبلیغات استفاده کنند؟
فضای رقابتی و پیچیده‌ی کسب‌و‌کارهای امروزی این ضرورت را ایجاد می‌کند تا بتوانیم مخاطبان خود برای استفاده از خدمات یا محصولاتمان متقاعد کرده و به یکی از مهم‌ترین اهداف خود یعنی فروش دست پیدا کنیم.

لازمه متقاعد کردن، وجود “ارتباطات” است که از قدیم الایام به شکل‌های مختلف وجود داشته و رفته رفته انواع متنوع‌تر و جدیدتری به خود گرفته‌اند.

در واقع صحبت از این است که چگونه بتوانیم در کسب‌و‌کار خود، پیام‌مان را با ابزاری درست به مخاطب هدف برسانیم. بله، تبلیغات منظور اصلی ما است.

بسته به تقسیم‌بندی‌هایی که در هر صنعت وجود دارد، تبلیغات می‌تواند شکل‌ها، اصول و قواعد متفاوتی به خود بگیرد. آنچه که در این مقاله می‌خواهیم به آن بپردازیم، تبلیغات در صنایع خدماتی است.

تعریف خدمات و انواع آن

در صنایع خدماتی، خدمت آن چیزی است که توسط افراد یک سازمان درنهایت فروخته می‌شود و مهم‌ترین تمرکز شرکت، راضی نگه داشتن مشتریان از کیفیتِ ارائه آن است.

برای مثال شرکت‌هایی مانند بانک‌ها، خدمات هواپیمایی، تاکسی‌های اینترنتی، بیمارستان‌ها و مراکز درمانی، شرکت‌های نرم‌افزاری و ارائه‌دهنده راهکارهای فناوری اطلاعات، شرکت‌هایی در زمینه آموزش، مشاوره و… نمونه‌هایی از ارائه دهنده‌های خدمات هستند.

همچنین از منظر نحوه ارائه خدمات، می‌توان این صنایع را به دو دسته زیر تقسیم کرد:

خدمات مبتنی بر سخت افزار: این دسته‌بندی اشاره به ارائه خدمات با استفاده از تجهیزات و سخت‌افزارها دارد. برای مثال دستگاه‌های خودپرداز در بانک‌ها؛

خدمات مبتنی بر افراد: این دسته‌بندی اشاره به ارائه خدمات توسط افراد یک شرکت دارد. برای مثال کارمندان یک بانک برای ارائه خدمات حضوری در بانک.

ابزارهای تبلیغات در صنایع خدماتی

در ابتدا باید به این نکته اشاره کنیم که برای استفاده از هر ابزار تبلیغاتی در صنایع خدماتی، باید همواره این موضوع را مدنظر داشته باشیم که ارتباطات مناسب و با هدف ایجاد “اعتماد” در مشتریان برقرار کنیم؛ زیرا اعتماد مهم‌ترین دلیلی است که دیگران به یک شرکت مراجعه کرده، از خدماتش استفاده می‌کنند و احتمالاً تمایل داشته باشند در مورد تجربه خود، با دیگران صحبت کرده و آن را به اشتراک بگذارند.

در ادامه با روش‌های تبلیغاتی مختلف در این صنایع بیشتر آشنا می‌شویم:

رسانه‌های سنتی: بسته به پیامی که قصد دارید به مخاطبِ هدف خود انتقال دهید، چند روش برای تبلیغات به شکل سنتی وجود دارد که به دسته‌هایی همچون پوسترها، بروشور، تبلیغات در روزنامه‌، مجلات و تبلیغات محیطی تقسیم می‌شوند.

رسانه‌های الکترونیکی: با توجه به اینکه در زمان حاضر، گرایش عمومِ مردم به استفاده از ابزارهای الکترونیکی و آگاهی پیدا کردن در مورد محصولات و خدمات افزایش پیدا کرده، لذا توجه و سرمایه‌گذاری خاص نسبت به استفاده از راهکارهای تبلیغاتی در این دسته از رسانه‌ها، بیش از گذشته احساس می‌شود.

این رسانه‌های تبلیغاتی به دسته‌هایی همچون تلویزیون، رادیو، اینترنت و در پی آن شبکه‌های اجتماعی نظیر اینستاگرام، توییتر، لینکدین، فیسبوک و… تقسیم‌بندی می‌شوند.

سه گام مهم در تبلیغات صنایع خدماتی

به دلیل پیچیدگی‌ها و کمبود منابعی که در جریان این نوع از صنایع وجود دارد، تعیین مخاطبان هدف از اهمیت کلیدی برخوردار است.

برای مثال در صنعت آموزش الکترونیکی، شناخت پرسونای مخاطبانِ هدف یا به بیان بهتر شخصیت و کاراکتر آنها باعث می‌شود تا بتوانیم هویتِ نزدیک به واقعیتِ جامعه مورد هدف را به درستی ترسیم کنیم و در ادامه برنامه‌ریزی‌هایی منطقی برای جلب نظر آن انجام دهیم.

مثلاً در یک طیف افرادی می‌توانند قرار بگیرند که فرصت شرکت در دوره‌های حضوری را ندارند. بنابراین با برنامه‌ریزی می‌توان آنها را ترغیب کرد تا در دوره‌‌های مجازی شرکت کنند.

انتخاب کانال‌های ارتباط با مخاطبان

پس از اینکه مخاطبان هدف شناسایی شدند، باید مسیر دست پیدا کردن به آنها را به درستی انتخاب کنیم.

با انجام تحقیقات لازم (با استفاده از ابزارهایی مثل تحقیقات بازار) باید به این شناخت دست یابیم که جامعه هدف، در چه فضاهایی حضور بیشتری دارند و کسب‌وکار ما با چه رویکردی می‌خواهد با آنها ارتباط برقرار کند.

برای مثال اگر این افراد در شبکه‌های اجتماعی فعالیت دارند، باید سیاست‌های خود را مبتنی بر فعالیت در این شبکه‌ها قرار دهید.

ارائه محصول یا خدمات کسب وکار به عنوان یک راه حل و خلق ارزش

مخاطبان شما زمانی به استفاده از خدماتتان ترغیب می‌شوند که احساس کنند شما به آنها یک راه حل جدید ارائه کرده‌اید.

در واقع خلق یک ارزش منحصربفرد برای مخاطبانتان می‌تواند کلید موفقیت شما برای راضی نگه داشتن آنها باشد.

شاید در گذشته کسب درآمد و سود برابر با موفقیت شرکت‌های خدماتی بود اما آنچه امروز بیش از سود و درآمد اهمیت داشته و لااقل پایداری بیشتری دارد، ارائه راه‌حلی است که مخاطبان در جای دیگری و با کیفیت ارائه شده توسط شما، آن را پیدا نکنند و به واسطه این راه‌حل، به عنوان مشتری وفادارتان شناخته شوند.

چالش‌های تبلیغات در صنایع خدماتی

به عنوان یک صنعت خدماتی، صنعت مشاوره را درنظر بگیرید. اینکه بخواهید برای یک فرد توضیح دهید که تعریف این صنعت چیست، فردِ مشاور قادر است چه راه حل‌هایی ارائه دهد و… کار دشواری به نظر می‌رسد.

به دلیل این پیچیدگی‌ها و به اعتقاد بسیاری از صاحب نظران، تبلیغات در صنایع خدماتی را باید با ذره‌بینی دقیق‌تر مورد بررسی قرار داد.

همچنین یکی دیگر از چالش‌های تبلیغات در این دسته از صنایع این است که نیازها و سلایق افراد، همواره در حال تغییر بوده و ارائه راه‌حل درست در زمان مناسب، دستخوش تغییر شده است. برای مثال تاکسی‌های اینترنتی را در نظر بگیرید.

شرکت‌هایی که در سال‌های اخیر در این حوزه ظهور کردند، ضمن ایجاد یک نیاز نهفته در افراد، در شروع فعالیت‌شان با تقاضاهای نسبتاً ساده‌ای از کاربران مواجه بودند (برای مثال همین‌که از طریق یک اپلیکیشن بتوان تاکسی سفارش داد، ارزش متفاوت و جدیدی برای افراد محسوب می‌شد).

اما رفته رفته با توجه به شدت یافتن رقابت، فاکتورهایی مانند تعداد، نوع و پیچیدگی نیازهای مشتریان تغییر کرد و مواردی مثل موارد امنیتی مسافر، دسترسی سریع و در لحظه به تاکسی، توجه به نظرات و پیشنهادات کاربران، ارائه تخفیف‌های دوره‌ای و… به معیارهایی برای تصمیم‌گیری بدل گردید و بیش از گذشته به چالشی در این نوع از کسب وکارها تبدیل شد.

لاجرم این عوامل باعث شدند تا پس از مدتی، افراد بین گزینه‌های مختلف و با توجه به خدماتی که به آنها ارائه می‌شود، گزینه بهتر را انتخاب کنند.

در نهایت به عنوان نتیجه می‌توان گفت با توجه به رشد صنایع خدماتی، فرصت‌هایی که در این حوزه وجود دارد، می‌تواند زمینه‌ساز موفقیت‌ها و پیشرفت‌های مهم و قابل توجهی باشد اما باید دقت داشت این دسته از صنایع، مثل هر صنعت دیگری، چالش‌هایی در دلِ خود دارد که عدم توجه کافی نسبت به آنها ممکن است منجر به شکست و عدم موفقیت افراد و شرکت‌های فعال در آنها شود.

منبع: گروه آریانا
 


ویکی پلاست | توسعه ارتباطات، افزایش اطلاعات

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر
امتیاز مطلب: 100%

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه

پربازدیدترین شرکت ها

درج کارت ویزیت شرکت من

پربازدیدترین محصولات

ویدیوهای آموزشی

همه حقوق این سایت متعلق به ویکی پلاست است طراحی و اجرا: نگاه حرفه ای
قیمت بازار اشتراک قیمت کانال تلگرام تبلیغات
بسپار تجارت آسیا؛ تولید و صادرات کامپاندهای پلیمری قیمت بازار قیمت جهانی تلگرام واتس اپ تبلیغات
ویکی پلاست
سلام خوش اومدید
ویکی پلاست، خرید و فروش مواد اولیه نداره
چطور می تونم کمک‌تون کنم؟