دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

وکس سیبویه تولیدکننده وکس های دوقطبی و ناقطبی pe و pp

بسپار تجارت آسیا؛ تأمین کننده مواد اولیه پلاستیک و پلیمر و محصولات پتروشیمی

شناخت و مقایسه انواع لوله های پلاستیکی
با توجه به استفاده روز افزون از لوله های پلاستیکی در تأسیسات صنعتی و ساختمانهای کشور و تولیـد و توزیـع انـواع مختلـف لوله های پلاستیکی با نامها و جنسهای مختلف به موازات توسعه صنعت پتروشیمی، انتخاب و خرید بهترین و مناسب ترین نوع لوله ی پلاستیکی برای یک کاربرد خاص آسان نمیباشد و نیازمند مطالعه و شناخت انواع معمول این لوله هاست.

در این مجموعه کلیه مزایا و معایب لوله های پلاستیکی بیان گردیده و خواننده با معمولترین انواع لوله های پلاسـتیکی مصـرفی در صنعت تأسیسات و موارد کاربردشان آشنا میشود.

بکارگیری لوله های پلاستیکی در تأسیسات به اواسط دههی 1930میلادی برمیگردد. در آن زمان برای اولین بار آلمـانهـا از لوله های پلاستیکی برای سیستمهای تخلیه فاضلاب استفاده کردند.

بعدها شناخت هر جه بیشتر معایب و نقاط ضعف لولـه هـای فلزی باعث گردید تا لوله های پلاستیکی به مرور زمان و در بسیاری موارد جایگزین لوله های فلزی گردند.

از مهمترین معایب لوله های فلزی میتوان به خوردگی، رسوبگیری سطوح داخلی، وزن زیاد، حمل و نقل و نصب مشـکل آنهـا )در مقایسه با لوله های پلاستیکی( اشاره نمود.

لوله های پلاستیکی نیز اگرچه دارای معایب و مشکلات خاص خود میباشند اما انواع خاصی از آنها بـرای کاربردهـای خاصـی از آنها برای کاربردهای خاصی مناسبترین انتخاب میباشند و ضمناً با توجه به پیشرفتهای روزافزون در دانش و فنآوری صنایع پتروشیمی و علوم مهندسی پلیمر روشهایی برای مقاومسازی و کیفیت بخشی به لوله های پلاستیکی و برطـرفسـازی عیوبشـان ابداع گردیده که بسیار موثر بودهاند و هم اکنون نیز تحقیقات گستردهای در زمینه و همچنین تولیـد پلاسـتیکهـا و پلیمرهـای جدید به ویژه پلیمرهای کامپوزیتی برای تولید لوله های صنعتی در حال انجام است.

پلاستیکها مواد دستساز بشر هستند که پایهی اصلی آنها پلیمرهـای آلـی مـیباشـد و از تنـوع فراوانـی برخوردارنـد.

اصـولاً پلاستیک ها را براساس رفتارشان در برابر حرارت به دو دسته کلی تقسیم بندی میکنند که عبارتند از:

(Thermoplastics) – ترموپلاستیکها
(Thermosets) – ترموستها

بطور کلی ترموپلاستیکها در درجه حرارت معمولی محیط جامد بوده و با افزایش درجه حرارت نرم و شکلپذیر میشوند. آنهـا را میتوان با اعمال حرارت تغییر شکل داد و مجدداً به شکل اولیه بازگرداند غالب مواد بکار رونده در ساخت لوله های پلاسـتیکی از نوع ترموپلاستیکها هستند که از جمله میتوان به پلیپروپیلن )،(p.pپیویسی ) (PVCیا پلیاتیلن) (PE) اشاره نمود. اما ترموستها مواد نسبتاً تردی میباشند. بطوریکه براحتی نمیتوان آنها را حتی با اعمال حرارت تغییر شکل داد.

آنها یکبار برای همیشه شکل داده میشوند و شکل تغییرناپذیر و ثابت خود را حفظ میکنند.

خواص لوله های پلاستیکی

انتخاب مادهی مناسب برای ساخت لوله ها به سیال منتقل شونده و مشخصه های سرویس و شرایط کاری سیسـتم بسـتگی دارد.

بسته به نوع پلاستیکها ممکن است برخی از خصوصیات پلاستیکها برای سیستم و تأسیسات مورد نظر ما مطلوب و برخی نیز نامطلوب میباشد.

به هر حال برخی از خصوصیات نامطلوب را میتوان از طریق طراحی و نصب اصولی کاهش داد یا حذف نمود اما آنچه مسلم است انتخاب جنس مناسب لوله برای کاربردهای متفاوت مستلزم داشتن دانش کافی دربارهی خواص، مزایا و معایـب انـواع لولـه هـای پلاستیکی است. در زیر به بررسی مهمترین خصوصیات و ویژگیهای لوله های پلاستیکی میپردازیم.

مقاومت به سایش و خوردگی لوله

بطور کلی لوله های پلاستیکی از مقاومت چشمگیری در برابر انواع اسیدها، محلولهای نمکی، مایعات و گازهای خورنده برخوردارند. در مورد سایش ) (erosionمیزان مقاومت لوله های پلاستیکی به نوع سیال منتقل شونده از داخل لوله و شرایط سرویس و سیستم بستگی دارد.

میزان مقاومت به خوردگی لوله های پلاستیکی با افزایش غلظت برخی از مواد شیمیایی خاص تغییر میکند. برای مثال لوله های پلیاتیلن میتواند اسید سولفوریک 70درصد را در (73 °F) 23 °Cانتقال دهد در حالیکـه بـرای انتقـال اسیدسولفوریک 95درصد مناسب نمیباشد.

درجه حرارت نیز عامل مهم و تعیین کنندهای برای مقاومت لوله های پلاستیکی در برابر خـوردگی اسـت. بـرای مثـال برخی از لوله های پلیاتیلن که برای انتقال گازهای حاوی اکسیدهای نیتروژن در 23 °Cمناسـب مـیباشـند نبایـد برای انتقال این گازها در 50°Cمورد استفاده قرار گیرند.
 

فرمولاسیون خاص یک مادهی پلاستیکی مشخص نیز میتواند عاملی در تعیین میزان مقاومت کلی ماده در برابر مـواد شیمیایی خورنده و میزان غلظت آنها باشد.

صافی جداره ی داخلی

لوله های پلاستیکی جدارههای داخلی فوقالعاده صافی را دارند که باعث جلوگیری از تجمـع هـر نـوع رسـوب بـر روی جداره های داخلیشان میگردد و بنابراین بروز مشکل گرفتگی و انسداد به واسطه ی کاهش تدریجی قطر داخلی در اثر تجمع رسوبات در مورد لوله های پلاستیکی منتفی میگردد.

در حالیکه لوله های فلزی به مرور زمان در اثر خـوردگی از بین رفته و در اثر تجمع رسوبات بر روی سطوح داخلیشان افت فشارهای اصطکاکی در آنها افزایش یافته و در نتیجه ظرفیت آنها برای انتقال سیالات کاهش خواهد یافت.

خواص حرارتی

بطور کلی قابلیت هدایت حرارتی لوله های پلاستیکی نسبت به دیگر لوله ها پائینتر است که در نتیجه تلفات حرارتی یا بالعکس جذب حرارت از طریق جداره این لوله ها به حداقل ممکن در مقایسه با دیگر لوله ها میرسد.

این خصوصـیت لوله های پلاستیکی در مواردی که از این لوله ها برای سیستمهای فاضلاب استفاده گردد یک مزیت به حساب میآینـد چرا که از تهنشین شدن مواد چرب همراه فاضلاب در لوله ها و کاهش نرخ تخلیه جلوگیری به عمل میآید نرخ انبساط حرارتی لوله های پلاستیکی در مقایسه با دیگر لوله ها بالاتر است و این نکته را باید به هنگـام طراحـی تأسیسـاتی کـه دارای نوسانات زیاد درجه حرارت میباشند، مدنظر داشته باشیم.

برای مثال ضریب انبسـاط حرارتـی P.V.Cنـوع I )° 50×10 -6/Cتا (63پنج برابر فولاد )° (12 ×10 -6/Cاست. به همین علت تعداد بستها و نگهدارنـده هـای مورد نیاز جهت نصب لوله های پلاستیکی در مقایسه با لوله های فلزی به مراتب بیشتر بوده و در فواصل کمتری نسـبت به یکدیگر )در مقایسه با لوله های فولادی( باید نصب گردند.

به همین دلیل در صورتیکه لوله های پلاسـتیکی بدرسـتی مهربندی نشوند به هنگام نوسانات زیاد حرارتی مستعد پیچ و تاب خـوردگی ) (Snakingخواهنـد بـود.

لولـه هـای پلاستیکی وقتی در معرض درجه حرارت بالا قرار گیرند نرم میشوند و به همین دلیل باید از عبور دادن این لوله هـا از نقاط خیلی گرم یا از مجاورت وسایلی که حرارت بالایی تولید میکنند خودداری نمود.

حد بالای تحمل درجه حـرارت در لوله های پلاستیکی بسته به جنس و نوعشان از 50°Cتا حداکثر 150°C متغیر است.

مشخصه های الکتریکی

بطور کلی پلاستیکها هادی جریان الکتریسیته نیستند و به همین علت هیچگاه در معرض خوردگیهای گـالوانیکی و الکتروشیمیایی قرار نمیگیرند.

همان طور که میدانید بروز پدیدهی خوردگی گالوانیک در لوله هـای فلـزی مـدفون در زیر خاک یکی از مهمترین دلایل آسیب دیدن و از بین رفتن تدریجی این لوله هاست.

چگالی

لوله های پلاستیکی بسیار سبکتر از لوله های فولادی، آزبستی، بتنی و سیمانی هستند و از نظر چگـالی در محـدودهی 0/9تا ) 2gr/cm3بسته به نوع و فرمولاسیون( قرار دارند. سبکی لوله های پلاستیکی مزیتهای فراوانی را برای این نوع لوله به ارمغان آورده است. از جمله آنکه هزینه های حمل و نقل و نصب آنها به مراتب کمتر شده و

 حمـل و نقـل

آنها به آسانی و با سرعت بیشتری در مقایسه با دیگر لوله ها صورت میگیرد. اغلب لوله های پلاسـتیکی بـه راحتـی بـا دست نصب میشوند و در بیشتر موارد نیاز به ماشین آلات و ابزار خاصی ندارند.

خواص مکانیکی

آنچه مسلم است پلاستیکها مقاومت مکـانیکی فلزهـا را ندارنـد امـا قابلیـت انعطـاف بـالاتری برخوردارنـد. مقاومـت پلاستیکها در برابر نیروهای کششی بیش از حد لازم میباشد. با افزایش درجه حـرارت سیسـتم لولـه کشـی مقاومـت مکانیکی لوله های پلاستیکی پائینتر آمده اما مقاومت در برابر ضربه بیشتر میگردد.

از آنجا کـه لولـه هـای پلاسـتیکی عموماً چقرمه )محکم و در عینحال بسیار انعطافپذیر( هسـتند ضـربات خـارجی وارده بـه سـطح خـود را بـا حـداقل خسارت یا حتی هیچگونه صدمهای به خوبی جذب میکنند. در حالیکه همین ضربات در مورد لوله های با جـنس تـرد میتواند باعث بروز صدمات جدی گردد.

قابلیت اشتعال

لوله های پلاستیکی عمدتاً از پلیمرها ساخته میشوند و ترکیبات آلی دیگری نیز به همراه دارند و بنابراین قابل اشتعال میباشند.

البته پلاستیکهای مختلف رفتارهای کاملاً متفاوتی را در برابر آتش از خود نشان میدهنـد در اغلـب مـوارد آتش باعث تجزیه شیمیایی در ساختار لوله های پلاستیکی گردیده و محصولات حاصل از احتـراق ایـن لولـه هـا باعـث گسترش و افزایش حجم آتش میشوند.

رده بندی لوله های پلاستیکی از نظر تحمل فشار

به جز لوله های مورد استفاده در فاضلاب و سیستمهای تخلیه تمام لوله های پلاستیکی از نظر تحمـل فشـار رده بنـدی شدهاند.بطور کلی سه روش استاندارد برای ردهبندی لوله های پلاستیکی از نظر تحمل فشار موجود است که عبارتند از:

1- عدد شجول

که از رابطه ) 1000 (× P/Sقابل محاسبه است که در آن ) (Pفشار سیستم )سرویس( مورد نظـر و ) (Sحـد مجـاز
تنش ) (allowable stressاست و مسلم است که هر دو باید با واحدهای یکسان در این فرمول قرار داده شوند.

2- نسبت ابعادی استاندارد ):(SDR SDRکه مخفف ) (Standard dimension Ratioاست از تقسیم قطر خارجی لوله به ضخامت آن قابـل محاسبه است.

رده  بندی عددی برای سطح فشار قابل تحمل:

در این روش برای هر لوله فشار قابل تحمل به صورت عددی مشخص مـیگـردد. بـرای مثـال معمـولتـرین رده هـای فشاری لوله هـای پلاسـتیکی عبارتنـد از .315 PSI ،200 ،160 ،125 ،100 ،50برخـی اوقـات نیـز بـرای ردهبندی فشاری و شناسایی لوله های ترموپلاستیکی از کدهای چهار رقمی و یک پیشوند الفبایی کـه نشـان دهنـده این نوع پلیمر است، استفاده میگردد.

رقم اول و دوم این کد چهار رقمی به ترتیب نشانگر نوع و پایهی رزین و رقم سوم و چهارم میزان فشار لازم جهت تست هیدرواستاتیکی لوله را به صـورت تقسـیم شـده بـر 100 و برحسـب Psi بیـان میدارند.

برای مثال کد “ “ PVC 1120نشانگر لولهای است که از جنس پلی وینیل کلراید PVCنـوع 1و پایـه) 1 (gradeشاخه شده است و فشار تست هیدرواستاتیک آن ) 2000 psiمعادل (13/8 Mpaمیباشد.

دوام و پایداری لوله های پلاستیکی

آزمایشهای گوناگون انجام شده در آزمایشگاههای مجهز صنعتی و همچنین تجربیات عملی در محیطهـای عملیـاتی حاکی از آن است که لوله های پلاستیکی) از نوع ترموپلاستیکها (مـدفون در زیـر خـاک در مقابـل حمـلات هرگونـه باکتری، قارچ و دیگر میکرو ارگانیسمها) موجودات ذره بینی (کاملاً ایمن میباشند.

مقاومت در برابر عوامل جوی لوله های پلاستیکی وقتی در معرض اشعی ماوراءبنفش (UV) قرار گیرند مستعد تجزیه شیمیایی و فساد و تباهی بـه واسطه ی آن هستند.

تابش اشعی ماوراءبنفش بر سطح لوله های پلاستیکی باعث ترد و شکننده شدن آنها و در نتیجه مستعد شدن آنها برای ترک خوردگی میگردد. امروزه توسط افزودن مواد بازدارندهی تابشهای ماوراءبنفش و تغییـر در فرمولاسیون لوله های پلاستیکی این لوله ها را در برابر عوامل جوی مقاوم مینماید.

کاربرد لوله های پلاستیکی

مهمترین موارد کاربرد لوله های پلاستیکی عبارتند از سیستمهـای فاضـلاب، آبرسـانی، آبیـاری، توزیـع آب، باغبـانی،تصفیه خانه های فاضلاب، صنایع غذایی، کارخانجات داروسازی و … در سالیان اخیر در صنایع نفت و گاز نیز برای خطوط انتقال گاز طبیعی و نفت خام در بسـیاری از مـوارد از لولـه هـای پلاستیکی استفاده شده است.

موم ته نشین شونده در لوله های انتقال نفت خام باعث گرفتگی و کاهش قطر مؤثر این لوله ها میگردد که با اسـتفاده از لوله های پلاستیکی این مشکل رفع میشود.

روشهای مقاوم سازی پلاستیکی و افزایش طول عمر آنها

جهت بالابری مقاومت مکانیکی و افزایش طول عمر پلیمرها تحقیقات وسیعی به عمل آمده و امروزه یکی از مهمتـرین روشهایی که بدین منظور اتخاذ میگردد روش مشبک (Gross link) کردن پلیمرهاسـت.

در ایـن روش سـاختار مولکولی طولی و زنجیرهای پلیمرها به ساختار شبکهای )فضایی( تغییر مییابد و بدین وسیله پلیمرها در برابر تنشهای وارده مقاوم خواهند شد

یکی دیگر از روشهای بالابری مقاومت مکانیکی لوله های پلاستیکی تلفیق فلز و پلاستیک در ساخت ایـن لولـه هـا بـه طریقی است که یک لایه فلزی برای مثال آلومینیوم در میانیک لایه داخلی و خارجی از جنس پلاستیک قرار میگیرد. در واقع یک لولهی فلزی با جدارهی نازک در دل یک لولهی پلاستیکی قرار میگیرد.

حافظه ی حرارتی لوله های پلاستیکی

در اکثر موارد که خم یا هرگونه تغییر شکل نادرست و غلطی به لوله های پلاستیکی داده شود با اعمـال حـرارت لولـه بـه حالـت و شکل اولیهی خود باز میگردد و به همین دلیل اصطلاحاً گفته میشود که لوله های پلاستیکی البته از نوع ترموپلاستیکهـا( از ” حافظه حرارتی ) ” (Thermal memory) برخوردارند.

 
سر و صدا Noise در لوله های پلاستیکی

در صورتیکه جهت سیستمهای تخلیه ی فاضلاب از لوله های پلاستیکی استفاده شود. صدای تولیدی به هنگام تخلیه ی فاضلاب در مقایسه با لوله های چدنی بیشتر خواهد بود.

زیرا همانطور که میدانید یکی از مهمترین خواص مهندسی چدنها قابلیت بالای جذب صدا و ارتعاشات است. همانطور که میدانید PVC یک پلیمر قابل انعطاف و ABS یک پلیمر سخت و انعطاف ناپذیر است.

بر اساس نتایج به دست آمده در آزمایشگاههای فنی صدای تولیدی در نتیجه ی تخلیه فاضلاب در لوله های PVC در مقایسه با لوله های چدنی بین 6تا 10 دسیبل ) (DB بیشتر و در لوله های ABS در مقایسه با لوله های چدنی بین 8تا 15دسیبل) (DBبیشتر است.

تجربیات آزمایشگاهی حاکی از آن است که با افزایش سطح صدا در لوله ها به اندازهی 10دسیبل انسان تصور مینماید که سطح صدا دو برابر شده است.

معمولترین پلیمرهای مصرفی جهت ساخت لوله های پلاستیکی

معمولترین و معروفترین پلیمرهای مصرفی جهت ساخت و تولید لوله های پلاستیکی عبارتند از :

پلی وینیل کلراید PVC
پلی وینیل کلرایدکلره CPVC
پلی اتیلن PE
پلی پروپیلن PP
اکریلونیتریل بوتادین استایرن ABS
پلاستیکهای مقاوم شده با الیاف شیشهای GRP

لوله های P.V.C

PVC یکی از پرکاربردترین انواع پلاستیکها در صنعت است. همانطور که قبلاً بیان گردید لوله های پلاستیکی قابل اشتعال هستند و اکثر آنها آتش را گسترش میدهند. اما یکی از ویژگیهای PVC آن است که آتش را بر روی لوله پخش نمیکند بلکه فقط همان نقطهای که در آتش قرار گرفته سوخته و از بین میرود.

لوله های PVC دارای معایبی نیز میباشند از جمله اینکه در درجه حرارت های صفر و زیر صفر به شدت ترد و مستعد ترک خوردگی میشوند. همچنین در صورتیکه در معرض تابش بیش از حد آفتاب با اشعهی ماوراء بنفش قرار گیرند کیفیت خود را از دست میدهند. لوله های PVC به هیچ عنوان برای سرویس های آبگرم مناسب نمیباشند.

لوله های CPVC

نسبت به لوله های PVC قادر به تحمل درجه حرارتهای بالاتر هستند )حدود (180°F و از آنها برای رفت و برگشت آبگرم در سیستم های حرارتی میتوان استفاده نمود.از آنجا که لوله های CPVC قادر به تحمل درجه حرارتهای بالا میباشند نسبت به دیگر لوله های پلاستیکی به هنگام نصب نیاز به تکیه گاه ها، نگهدارنده ها و آویزه های کمتری دارند.

یکی از معایب اکثر لوله های پلاستیکی آن است که اکسیژن را از جدارهی خود عبور میدهند و این قضیه منجر به افزایش نرخخوردگی در تجهیزات فلزی متصل به شبکه های لوله کشی پلاستیکی میگردد.

اما CPVC سد مستحکمی در برابر عبور اکسیژن است. یکی دیگر از مزیت های مهم لوله های CPV C آن است که به هنگام آتش سوزی، آتش را گسترش نمیدهند و خسارت و تغییر شکل در ناحیه سوختگی در مقایسه با دیگر انواع پلاستیک ها به مراتب کمتر است.

حد تحمل فشار و تنش های کششی نیز در لوله های CPVC نسبت به لوله های PEX ،PP ،PVC و PB بالاتر است. برای مثال در جایی که طبق شرایط طرح ضخامت جدارهی لوله P.P باید 3/4 میلیمتر باشد. لوله ی CPVC با ضخامت 1/9میلیمتر جوابگو میباشد. ضریب هدایت حرارتی در لوله های CPVC و PVC در مقایسه با لوله های PEX ،PP و PB پایینتر است و به همین علت احتمال دفرمه شدن ) (deformationاین لوله ها در اثر حرارت در مقایسه با دیگر لوله های نامبرده پایینتر است.

تجربیات موجود حاکی از آن است که لوله های CPVC بطور موفقیت آمیز و بدون هیچ مشکلی برای مدت چهل سال در سیستم های آبگرم بکار گرفته شدهاند. احتمال رشد و تکثیر باکتری لریونلا در لوله ها و تأسیسات ساخته شده از CPVC بسیار کم است.

لوله های CPVC نسبت به حشره کش ها، قارچ کش ها و داروهای ضد موریانه بسیار حساس بوده و موارد فوق اثرات مخربی را بر روی لوله های CPVC ایجاد میکنند. در صورتیکه از لوله های CPVC در محیط آشپزخانه استفاده مینمایید باید مراقب باشید که این لوله ها به روغنهای خوراکی یا گریس آلوده نشوند.

همچنین تجربه نشان داده که لوله های CPVC چنانچه در مجاورت برخی از روغن های تبرید قرار گرفته یا برای انتقال این روغن ها بکار گرفته شوند مستعد ترک خوردگی ناشی از خوردگی تنشی S.C.C خواهند بود. لوله های CPVC نباید برای مدت طولانی در معرض تابش نور خورشید قرار گیرند.

لوله های پلی اتیلن PE

این پلیمر PE دارای استحکام خوبی است و در برابر ضربه مقاومت خوبی دارد. سطوح پلیاتیلنی نیز میتوانند دچار ترکهای ناشی از خوردگی تنشی S.C.C شوند واقعیت آن است که پدیده ی S.C.C فقط در مورد فلزات اتفاق نمی افتد.

برای مثال اگر پلی اتیلن تحت تنش های کششی بوده و هم زمان در محیطهای حاوی روغن های سیلیکون یا روغن های گیاهی قرار گیرند مستعد ترکخوردگی ناشی از خوردگی تنشی خواهند بود. هم اکنون بیش از 180کارخانه در کشور ما لوله های پلی اتیلنی تولید میکنند و نباید فراموش کردکه لوله های تولیدی این تولیدکنندگان از نظر مواد اولیه، روش ساخت و کنترل کیفی با یکدیگر تفاوت داند و بنابراین از نظر مرغوبیت و کیفیت یکسان نمیباشند.

یکی از انواع شناخته شده لوله های پلی اتیلنی لوله PEX یا همان لوله لوله پلی اتیلنی مشبک ) Cross Linked (Polyethylene میباشد که درجه حرارتهای بالا و فشارهای نسبتاً بالا تا 100 Psig را تحمل میکند و امروزه جهت سیستم های گرمایش کفی غالباً از این لوله ها استفاده میشوند.

لوله های پلی پروپیلن PP

پلیپروپیلن نوعی ترموپلاستیک دارای استحکام بالا است. برای مثال چمدان های مسافرتی نیز عمدتاً از پلـیپـروپیلن ساخته میشوند.

لوله های اکریلونیتریل بوتادین استایرن ABS

اکریلونیتریل بوتادین استایرن همانند شیشه شفاف و دارای سختی بالایی است. لوله های ساخته شـده از ABS دارای مقاومت بالایی در برابر حرارت میباشند و فشارهای نسبتاً بـالا را نیـز تحمـل مـیکننـد.

از دیگـر کاربردهـای ABS میتوان به ساخت انواع تلقهای صنعتی به عنوان سطوح چراغها، ساعتها و … اشاره نمود.
ABSنوعی ترموپلاستیک ساخت و انعطافناپذیر است که دارای مقاومت بالایی در برابر خزش و ترکخـوردگیهـای تنشی بوده و همچنین از مقاومت فوقالعادهای در برابر ضربه برخوردار میباشد طوریکه این ویژگی را حتـی تـا درجـه حرارت -40 °Cحفظ مینماید.

مقاومت مکانیکی و مقاومت در برابر سایش این نوع پلیمر بسیار عالی اسـت. AB به آرامی میسوزد، اما محصولات احتراق آن مونواکسیدکربن، دیاکسیدکربن و اکسیدهای نیتروژن میباشند. استنشاق بخارات آن میتواند خطرناک بوده و گرد و پودر ناشی از سنگزدن و ماشینکاری ایـن پلیمـر مـیتوانـد باعـث ایجـاد حساسیت و التهاب در پوست و چشمها گردد.

بزرگترین تولید کننـدههـای ABSدر سـطح جهـان عبارتنـد از: شـرکتهـای GE ،Dow ،Bayer ،BASF هـزارتن200 بـا ظرفیـت تولیـدBASF که در این میـانPolimeri Europa ،Poli dux ،Plastics ABSدر سال بزرگترین تولید کنندهی این پلیمر در جهان است.

ضمناً شایان ذکر است که یکی از بزرگترین استفاده کنندههای پلیمر ABSدر جهان کشور استرالیا میباشد، (آمـار و اطلاعات حاکی از رشد 3درصدی سالانه مصرف و به کارگیری ABSدر صنایع استرالیا ) بین سالهـای 1994تـا 2000میلادی است.

لوله های GRP

لوله های پلاستیکی تقویـت شـده بـا الیـاف شیشـهای ) (Glass Reinforced Plasticدر واقـع نـوعی لولـه پلاستیکی کامپوزیتی میباشد که در آنها جهت افزایش مقاومت استاتیکی لوله از الیاف شیشهای استفاده شده اسـت. به همین علت لوله های G.R.Pمقاومتی بسیار عالی در برابر فشار داشته و بسیار گرانقیمت هستند.
 

منبع: پلی استیل


ویکی پلاست | توسعه ارتباطات، افزایش اطلاعات

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر
امتیاز مطلب: 0%

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه

پربازدیدترین شرکت ها

درج کارت ویزیت شرکت من

پربازدیدترین محصولات

ویدیوهای آموزشی

همه حقوق این سایت متعلق به ویکی پلاست است طراحی و اجرا: نگاه حرفه ای
قیمت بازار اشتراک قیمت کانال تلگرام تبلیغات
بسپار تجارت آسیا؛ تولید و صادرات کامپاندهای پلیمری قیمت بازار قیمت جهانی تلگرام واتس اپ تبلیغات
ویکی پلاست
سلام خوش اومدید
ویکی پلاست، خرید و فروش مواد اولیه نداره
چطور می تونم کمک‌تون کنم؟