سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

پاکان پلاستکار

وکس سیبویه تولیدکننده وکس های دوقطبی و ناقطبی pe و pp

بسپار تجارت آسیا؛ تأمین کننده مواد اولیه پلاستیک و پلیمر و محصولات پتروشیمی

عدم تغییر در قیمت گذاری پایه محصولات پتروشیمی + سوابق
بعد از انتشار سیزدهمین صورتجلسه کمیته تخصصی پتروشیمی، ابهاماتی در مورد تعیین قیمت پایه توسط برخی رسانه ها ایجاد شد که لازم است ابهامات مطرح شده، شفاف سازی شود تا مخاطب به گمراهی نیفتد.

توضیحاتی در مورد سیزدهمین صورتجلسه کمیته تخصصی پتروشیمی و دلار انتخابی برای قیمت گذاری محصولات پتروشیمی

1- تغییری رخ نداده
هیچ نوع تغییری در نوع انتخاب دلار برای محاسبه قیمت های پایه محصولات پتروشیمی، مطابق صورتجلسه صورتجلسه سیزدهم کمیته تخصصی پتروشیمی رخ نداده و هر نوع استنباط تغییر از سوی برخی رسانه ها، کاملا اشتباه و مغایر با بند 4 صورتجلسه است. (اینجا)

2- مرور سوابق
این هفته، هجدهمین هفته قیمت گذاری محصولات پتروشیمی با در نظر گرفتن میانگین هفتگی دلار نیمایی است. (اینجا)  از هفته های نخست تغییر روش قیمت گذاری، ویکی پلاست، هر نوبت، نوع انتخاب دلار نیمایی مورد محاسبه را دنبال کرده و آن را قبل و بعد از قیمت گذاری، به اطلاع مخاطبان خود رسانده است.

همان طور که در تمامی اطلاع رسانی های پیشین گفته ایم، 14 هفته (از 29 مهر تا 7 بهمن)، دفتر توسعه صنایع پایین دستی، میانگین هفتگی خرید را مبنای قیمت گذاری قرار داد و از 4 هفته پیش (از 14 بهمن تا 12 اسفند)، این دفتر به جای میانگین خرید، از میانگین فروش که قیمت پایین تری نسبت به میانگین هفتگی خرید داشته استفاده کرده است. (اینجا)

به تجربه ثابت شد که دفتر توسعه صنایع پایین دستی (به جز هفته پیش که اختلاف چندان زیاد هم نبود) بین میانگین های خرید هفتگی و میانگین هفتگی فروش و بین میانگین هفتگی اعلام شده شنبه و یکشنبه، آن قیمتی که پایین تر بود را انتخاب می کرد.

در 4 هفته گذشته نیز، میانگین هفتگی فروش دلار نیمایی که اختلاف قابل توجهی هم با قیمت خرید داشت، توسط دفتر توسعه صنایع پایین دستی به عنوان ملاک دلار محاسبه قیمت های پایه، انتخاب شده است.

نتیجه بند 2:
پس آنچه در صورتجلسه سیزدهمین صورتجلسه دفتر توسعه صنایع پایین دستی آمده، قید جدیدی نیست و صرفا شفاف سازی آن روشی است که طی 18 هفته گذشته، توسط این دفتر اعمال شده است. مشخصا در پایان بند 4 صورتجلسه و بین پرانتز، این عبارت به چشم می خورد: "هر کدام پایین تر بود".

3- صورتجلسه دوازدهم کمیته تخصصی پتروشیمی، در بند 4 موضوع فوب 95 درصد را مطرح کرد و این طور به نظر می رسید که قیمت ها قرار است با اعمال تخفیف 5 درصدی در قیمت های جهانی همراه شود! اما پیگیری ویکی پلاست از دفتر توسعه صنایع پایین دستی نشان داد، از همان زمان تغییر روش تعیین قیمت های پایه، این دفتر، تخفیف 5 درصدی را در قیمت های پایه منظور می کرده و تصمیم نیز (بند 4 صورتجلسه) تصمیم جدیدی نبوده و قرار نیست تغییری در روش قیمت گذاری اعمال شود.

مستندات این پست:
صورتجلسه سیزدهم کمیته تخصصی پتروشیمی: اینجا
اعلام قیمت پایه هفته جاری: اینجا
صورتجلسه دوازدهم کمیته تخصصی پتروشیمی: اینجا
نمودار و جدول سوابق 18 هفته گذشته و اعلام قمیت های پایه: اینجا

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر
امتیاز مطلب: 100%

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه

پربازدیدترین شرکت ها

درج کارت ویزیت شرکت من

پربازدیدترین محصولات

ویدیوهای آموزشی

همه حقوق این سایت متعلق به ویکی پلاست است طراحی و اجرا: نگاه حرفه ای
قیمت بازار اشتراک قیمت کانال تلگرام تبلیغات
بسپار تجارت آسیا؛ تولید و صادرات کامپاندهای پلیمری قیمت بازار قیمت جهانی تلگرام واتس اپ تبلیغات
ویکی پلاست
سلام خوش اومدید
ویکی پلاست، خرید و فروش مواد اولیه نداره
چطور می تونم کمک‌تون کنم؟